Vårdagjämningen

Ja, idag är det vårdagjämningen vilket inträffade idag 05:14.
Om man tänker på namnet ”vårdagjämningen” så är ju nyckelordet ändå vår (för det finns höstdagjämning också, som inträffar 22:a september i år, klockan 14:49) men det känns ändå som väldigt lite vår ute. Dock har jag sett och hört rykten om vårväder till helgen, man kan ju hoppas, det vore ju en väldigt härlig födelsedagspresent om inte annat!

Både imorse och igår morse så har det snöat, tack och lov har det dock slutat under dagen, men nej! Nu vill jag verkligen ha vårväder.

Hur har ni det, har våren nått er?

Idag har varit en ganska så tråkig dag, skulle haft ett ”möte” inne i stan, var nämligen nyfiken på en jacka som en tjej sålde, men det blev inget av det. Hon hade skickat mejl, men jag kollade mejlen först efter att jag hade stått och väntat ca. 15 minuter efter utsatt tid. Nåja, även om jag hade kollat mejlen innan jag åkt hemifrån, så hade jag inte sett det då det kom lite senare. Men vi får se hur det blir, ifall jag köper den ändå vid annat tillfälle, eller om jag låter det vara. Men sådant händer ju, no hard feelings.

Man ska ju se saker och ting positivt, på det sättet så fick jag chansen att smaka nya Fanta Limited Edition som kommit ut. Väldigt, väldigt god. Rätt så frisk i smaken och utan tillsatser och annat, det smakar faktiskt lite mer som juice med bubblor i, eller saft med bubblor…ja, lite svårt att beskriva det hela.
Fanta – med smak av Jordgubbe och Kiwi.

 Ber om ursäkt för grymt dålig bild, som är tagen med något skakig hand och mobiltelefonkamera, men you get the picture. God var den och det där jag nämnde om saft med bubblor får mig att tänka på ett gammalt kasettband som jag lyssnade flitigt på när jag var yngre, ett Sune-band. Sune ska nämligen ha party, han fyller åtta tror jag och så ska mamma Karin servera hamburgare och läsk till barnen som kommer dit. Håkan, Sunes lillebror blir sur (och avundsjuk) och säger:

”Jag vill också äta hamburgare och dricka bubbelsaft”

Suneböckerna, filmerna och banden är helt underbara enligt mig och detta citat är så himla fint!

Hoppas att er dag har varit fin!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Dricka/Drink/Smoothie och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Vårdagjämningen

  1. Thessan skriver:

    Tack! ja det är jätteroligt att så många tittar in till mig å mina amisar, det trodde jag inte när jag började blogga. det är bara bra här oxå, lite trött så jag ska snart sova. önskar dig en riktigt go natt om vi inte hörs mer i kväll

  2. Svar:
    Tack, har alltid fått höra att jag är så brutalt ärlig kommer skicka mig tidigt i graven haha men varför inte utnyttja det till något bra som i bloggen.

    samma här faktiskt. Borde sovit för länge sen egentligen så ska svara klart kommentarerna sen blir de säng🙂

    Oh vilken dag fyller du år?🙂
    kram

  3. Thessan skriver:

    Tack så jätte mkt, dina ord gör mig alldeles varm å glad =) Hoppas du får en underbar dag, min fina bloggvän

  4. sofia skriver:

    Ja, de är lite som hänt men de löser sig nog på nåt sätt🙂 kanske inte som jag hoppats men men that´s life:)
    tack så mycket:)

  5. anna skriver:

    studievägledaren kan allt😛 hah ja de kommer bli najs🙂

    okej va gör en sådan :P?

  6. Thessan skriver:

    Tack så jättemkt! Idag ska jag städa, handla, gå promenad med en kompis å säkerligen virka lite oxå =) I morgon väntar jobbet. Vad hittar du på en dag som denna??

  7. Våren är här men ligger och smyger ordentligt på oss, är fortfarande så isande vindar🙂 Men idag har vi otroligt härligt väder med sol och 14 grader ute redan nu! Underbart😀
    Förstår att det känns konstigt att de inte kommer vara hemma för din födelsedag. Håller med om att själva firandet i sig inte är det viktiga utan att man faktiskt träffas och äter någon god middag och umgås. Det händer ju inte lika ofta när man flyttat hemifrån heller🙂 Det är det som ska bli det bästa med att åka hem nu nästa vecka, att få umgås bara. Om man sen är hemma och lagar någon mat eller går ut och äter spelar ju ingen roll, bara man är tillsammans(så klyschigt det lät :P)
    Det är ingen fara att du inte skrivit, ibland måste man koncentrera sig mer på annat, det finns ju viktigare saker. Det har jag full förståelse för samtidigt som jag förstår dig med att tycka att det är jobbigt att inte vara så aktiv, jag får alltid så dåligt samvete för att jag låter folk vänta på svar. Men det hör väl till bloggandet att man måste lära sig att hålla distans till det med🙂

    Tack, jag/vi mår bara bra! Efter en koll hos barnmorskan vet jag att allt står riktigt bra till därinne med🙂 Hoppas du också mår bra!
    Du tjatar inte alls eller är för på, bara kul att du frågar om vi kan ses🙂 Dessvärre kan jag inte ge dig något svar på det än. Har ju som du förstått mycket att göra, men jag hör av mig när jag vet om tiden finns😀 Vore ju jättekul att ses, om inte annat har vi ju all tid sen när jag flyttat ”hem”!

    Kramar!

  8. Ja idag fyller Alfred 1 år,helt otroligt!Tiden bara rusar iväg!!Tack så mkt kommer komma upp mkt smycken i min blogg framöver då jag fått lite energi o inspiration igen så nu jäklar!Ja lite sjukstuga här jag kurerar mig med kan jang o hoppas att skiten inte bryter ut på mig också..håll tummarna för det..lilleman börjar bli bättre ingen feber men massa slem fortfarande som gör att han blir lite kinkig med maten så jag har fullt upp här hemma;)
    Själv då..hur är läget med dig?

  9. Vivi skriver:

    Hmmmm undrar om smakerna är helt naturliga, då kan jag itne dricka den, det enda jag är allergisk emot är kiwi😛
    Det känns iof helt okej, är väldigt nöjd med att det är det enda jag är allergisk emot ,,,eller ja det och stark parfym🙂
    Våren har börjat synas lite här nere, men jag tror det är helgen som gäller, då kommer den nog😉

    Jo tack, gårdagen var faktiskt helt okej, lite träningvärk idag och det är alltid bra🙂
    Jag samlar lite på hans filmer faktiskt, det finns ngn jag har missat , men jag har nästan alla av Burtons filmer!🙂
    Hur har du haft det ?
    Vilken dag är det du fyller år ?
    Kram

  10. Anna Terneborg skriver:

    Idag är det faktiskt riktigt härligt vårväder här i Göteborg, 13 grader i solen och härligt väder över lag. Återstår väl att se hur länge det håller i sig dock😉

    Svar: Ja, jag gillar dem. Riktigt fulsnygga på något vis🙂 Ska försöka fota en bra bild på dem, tycker det kan vara knepigt med dem på. Men ska försöka🙂

    Jag tror också att jag skulle gilla Ringer, gillar ju Sarah Michelle Gellar med.. Får se till att se första avsnittet snart. Har haft det hemma på datorn ett bra tag nu, men det har aldrig blivit av.

    Några planer för dagen? Ha det bra, kram.

  11. jossaaan skriver:

    Då var det över. Psykologin är äntligen över. Räknar dagarna tills det hela är över nu!

    sv: Jag har börjat kolla en ny serie. Switched at birth heter den. Riktigt bra tycker jag.🙂

    Kram!

  12. MyzaaN skriver:

    visstä r dem snygga, dem kommer från Asos🙂 ska absolut tänka på att göra det,måste bli bättre på att skriv var mina egna kläder kommer ifrån också🙂 min dag har varit bra😀 har varit på anstälnings intervju idag😀 det gick super bra! själv då ? kram

  13. Jenny skriver:

    Det börjar bli lite vår här iallafall. Var hela 10 grader ute idag så det börjar gå åt rätt håll. 😀

    sv: Tack så mycket för de fina kommentarerna om Jonnes blogg. Han blev väldigt glad över dem.🙂 Och han älskade 100-åringen så det blev han nog jätteglad över.🙂 Det är ganska lustigt för de flesta hälsocoacher lär sig det redan från början att det inte ska handla om regler. De läser ju psykologi för att förstå hur man ska få en person att själv ändra sin inställning till träning. Vissa hälsocoacher eller PT’s verkar dock glömma detta under tidens gång.

    Det är det jag också tänker. Jag vill inte behöva ställa mig och bli förbannad på någon för att jag råkar lyssna på något annat. Bättre att undvika den diskussionen.

    Haha, nej jag sa ju att låten inte var något vidare och tyvärr tror jag inte gummorna ens tar sig vidare till Eurovision. Det är ju trots allt en jury som ska bestämma det… Men det är lite udda och gummorna är tyvärr för gulliga.🙂 Haha, jag tänkte också på Matrjosjka-dockorna när jag såg dem.🙂

    Haha, att du har sånt minne! xD Hmm, jag hittade faktiskt tre olike toppar med stjärnor på, men ingen av dem var på rea i Värnamo.:/ Och sen hittade jag även en skjorta och en klänning jag ville ha, samt ett linne med dödskallar och jag fick en sån beslutsångest att jag istället köpte 2 nagellack. xD Haha typiskt mig!

    Jag tror precis som du säger att folk säkert redan har en snedvriden bild av kvinnor i arbetslivet, men jag tror media förstärker den ganska rejält. Skulle de komma ner hit till Värnamo och Gnosjö som är industrins mecka så skulle de kunna gå in på över 400 fabriker och se att det är lika många kvinnor som män som jobbar där.

    Ja, jag kan tänka mig att det oftast är så att man märker att man är helt olika människor när man inte sitter framför en dator. Jag kan väl redan nu säga att jag är ganska blyg vid första möten och så men det brukar lossna rätt snabbt. Vore kul att åka till Stockholm, för att träffa dig såklart, och sen har jag faktiskt aldrig varit i Sthlm. Jag har åkt igenom en gång dock. xD

    Tycker det räcker gott och väl. Man måste inte vara antingen det ena eller det andra. Huvudsaken är att man är sig själv och gör det man vill.🙂

    Tack så mycket gumman!❤ Vi är nog två ganska så underbara människor!🙂 Haha, ja det blir nog Jonne med snart. xD

    Du måste inte lägga upp bild om du inte vill. Jag tycker också sånt är otroligt jobbigt och skulle aldrig klara av att lägga upp en bild på mig själv dagligen… Vore bara kul att se den nya frisyren och hårfärgen.🙂

    Jo, jag håller med om att det känns svårt ibland. Om någon frågar om jag är bra på att rita t ex så tycker jag inte om att säga att jag är det. Då skruvar jag också på mig. Men visst är det konstigt för man är alltid väldigt snabb på att säga när man INTE är bra på något. Men jag tror det beror på att man alltid fått lära sig att man inte ska skryta och tro att man är bättre än någon annan, vilket jag tycker blir helt fel för då nedvärderar man sig själv istället. Tänk om man hamnar på en jobbintervju, då måste man ju vara beredd på att säga att man faktiskt kan eller är bra på just det jobbet, så varför man som barn får lära sig att inte skryta är egentligen bara dumt.

    Haha, jo det är sant. Jag kanske nedvärderar mina kunskaper genom att säga att jag har hållt på med hästar länge och det är därför jag kan allt. Men samtidigt är det sant. Det är ju på grund av att jag hållt på med hästar så länge som jag har kunnat lära mig. Men jag är fortfarande bra. Jag kan mer om hästar än många andra kan som kanske sysslat med hästar i 40 år! För många ryttare kan inget om hästarnas historia eller mycket om en massa olika hästraser och sånt kan jag!

  14. Jenny skriver:

    Verkar inte som att hela min kommentar publicerades så jag skriver en till med resten av svaret.🙂

    Hmmm, jag trodde jag hade nämnt innan att jag är 30? Men det kanske jag inte har… Jag är 29 visserligen, men fyller 30 snart.😛 Så nej du har inte missförstått. Fast för mig är 30 verkligen inget mer än en siffra på ett papper, för jag ser inte ut som 30, beter mig inte som 30 och jag känner mig verkligen inte som 30! 😀 Tror inte jag är 30 egentligen, jag råkade bara födas fel årtal.😉

    Jag tror att man kan vara redo mentalt för barn och så, men jag tror inte att man någonsin kan föreställa sig exakt hur det är när barnet verkligen kommer till världen. Sen är det väldigt svårt att föreställa sig den känslan.🙂 Hade jag blivit gravid nu hade jag inte bara varit rädd och väldigt förvirrad, jag hade nog fått en mental breakdown och mest suttit och dreglat i ett hörn.:/ Men sen vet du ju också att om du skulle bli gravid sen så är det ju inget oönskat heller. Då är du ju egentligen mentalt redo på så sätt.🙂 Haha, ytterligare en sask vi är lika på. Jag har också alltid haft lätt för att prata med äldre. Har alltid varit så, för man är nästan närmre dem mentalt än med sina jämnåriga, speciellt när de i min klass började bli ”fjortisar”.😛 Kom inte på ett snällare sätt att säga det på. xD

  15. Paulina skriver:

    Hoppas du haft en toppen bra dag och sen så önskar jag dig en bra dag imorgon också!😀
    Puss o Kram

Kommentera

