Changes in Kinship


Yes, där har ni det, den nya titeln på min kurs som började idag. Förändringar inom släktskapen, det är det min nya kurs handlar om. Enligt mig så är detta verkligen jätteintressant, det handlar om hur nya typer av familjeslag bildas i dagens samhälle. Tidigare när antropologer tittade på släktskap var det för att de var intresserade av hur laglösa samhällen hölls samman, hur strukturen uppehölls, svaret ansågs vara släktskapen. Det var dem som höll ihop allting, var klistret och bildade allianser och annat i dessa samhällen. Men idag så finns NRT (New Reproductive Technology) och transnationella adoptioner, sådant som bildar en annan typ av släktskap — men släktskap, non the less!

Vad är den familj egentligen?
Är det precis som på bilden härovan, en mamma, en pappa och ett barn? Den typiska kärnfamiljen?

Vår lärarinna sade idag något som jag fann väldigt intressant, när man frågar många ungdomar idag angående familj, såsom ”vem är din familj, vad är familj och vad betyder familj för dig”, så svarar många att ”nja, men familj…det kan ju vara lite olika. Men mina vänner, ja de är min familj”.
Ungdomar bryter sig loss en del från familjen (naturlig utveckling enligt mig) och identifierar sig lättare med vänner runt omkring dem. Men så fick vi frågan idag:

Hur skulle ett samhälle se ut utan släktskap och familj? Hur skulle saker och ting fungera?
Det är väldigt intressant, för plötsligt blir det väldigt overkligt och ogreppbart att tänka sig ett samhälle, en värld eller ens en liten community där man inte har någon typ av familj eller släktskap. Även om man inte kallar någon för mamma och pappa, eller har dessa typiska släktskapstermer, så brukar man ändå identifiera sig med några, med en grupp och oavsett vad man kallar dessa, så har de funktionerna som en familj har. Men går det att ha ett samhälle där inget av detta finns?

Vad tror ni?

Jag tror att den här kursen kommer att bli grymt intressant! A, vår lärarinna verkar väldigt härlig och sådär lagom sprallig också!

Hur har er måndag varit?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i University och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Changes in Kinship

  1. Tessie skriver:

    Sv:
    Tack, menar du gröna eller såna röda jag gjort redan!? dom är inte så stora dom jag gjort längre ner i detta inlägg tex http://curves4all.wordpress.com/2012/03/17/skapa/ dom är lite större än en enkrona typ..🙂

    Jag har tänkt tanken att sälja, men vet inte om det finns nått intresse!!

    Det är blandat, lite upp och ner i mina känslor. Det söks jobb och lägenhet. Kollade på 1 lägenhet idag men den går inte bo i, va som att kliva in i ett pannrum lixom, under ett hus!😦

    Min vecka ser ut som så, att jag måste söka jobb och lgh.. inte så mycket annat planerat..
    Mysigt med födelsedags firande..
    Kram

  2. Tessie skriver:

    Sv: Tror du verkligen att någon skulle vara intresserad av att köpa!?..
    Vad skulle du vilja ha, röda eller gröna svampar!?..😉

    Gulligt av dig, håll gärna ögon och öron öppna🙂
    Kramar om.

  3. Jenny skriver:

    Hej gumman! Skönt att ha dig tillbaka. Har saknat våra diskussioner.🙂 Förstår att det varit mycket nu med tenta och allt, men jag tycker du varit bra ändå på att blogga. Har kikat in en stund varje dag och tagit del av den.🙂 Låter som att du börjar en väldigt intressant kurs nu. Håller med om att det skulle vara väldigt svårt att föreställa sig ett samhälle där man inte hade någon form av släktskap eller band till varandra.

    sv: Tack så mycket! Visst är det trist att folk kan döma en utefter vilken musik man lyssnar på? Jag har lärt mig att det enklaste att svara om någon frågar vad man lyssnar på är att man är allätare vad gäller musik. Då behöver man liksom inte erkänna riktigt om man tycker det är lite jobbigt.🙂 Det finns självklart musik jag inte tycker om också, men jag skulle aldrig säga att någon annan har dålig musiksmak för att de lyssnar på det.

    Musiksnobbar är ett lite löst begrepp så där kanske. Man kan ju vara musiksnobb och välja sin musiksmak med omsorg, vilket är helt okej för mig. Då gör man det för sin egen skull. Men jag menar mer musiksnobbar som anser att alla andra har så dålig musiksmak om de inte lyssnar på samma band som de gör. De väljer knappt musik efter om de tycker det är bra eller inte, utan de väljer musik utefter vad som är ”creddigt”.

    Loreens scentramträdande var väldigt speciellt och gav ännu mer känsla till låten. Fast jag har hittat min favorit i Eurovision och det är Rysslands bidrag. 5 små tanter som sjunger (lite lagom falskt) om att festa, iklädda folkdräkter och de ser så mysiga ut så.😀 Tyvärr är låten dålig men jag är såld på de gulliga gummorna.

    Haha, usch för Aftonbladet och deras konstiga vinklingar på allting. De får ju det att låta som att kvinnor inte kan jobba inom industrin. I själva verket brukar det vara ganska jämn fördelning inom de flesta industrier. Snacka om att dumförklara kvinnorna och degradera dem tillbaka till när allt vi dög till var att baka, laga mat och städa. Det finns väl egentligen inga typiskt manliga yrken kvar som vi tjejer inte har integrerats i? Jag kan iallafall inte komma på något just nu…

    Haha, jag känner alltid likadant när jag svarar på något du skrivit till mig. Hur många gånger kan man skriva att man håller med? Och jag tycker du har fantastiska åsikter om allt vi diskuterar. Det är ju just det – vi tjejer kan ju. Vi kan göra allt om vi bara vill så varför fokusera på smink och mode? Killar kan självklart också, men de har en stolthet som sätter stopp för dem att jobba inom typiska tjejyrken. Vilket också är fel, men även där märker man en klar förbättring.

    Klart jag nämner dig när du gav mig idén.😀 Tur att jag inte hade värsta psychadeliska mönstret på bloggen, då hade det blivit jobbigt. xD Nästa utmaning är vattenmarmorering. Jag har redan börjat med den lite och är säkert klar tills imorgon kanske.🙂 Det blev inget firande av St Paddys. Jag satt kattvakt åt min brors demon-kisse och åt chips.😀 Blev det något firande för dig?

    Haha, ja jag såg att du skrev om att du klippt av dig håret så nu får du minsann visa lite fotobevis.😉

    Haha, hästexpert är jag väl inte riktigt men vad gäller hästar kan till och med jag vara lite skrytsam och egoistisk och säga att det faktiskt är något jag kan mer om än de flesta. Har sugit i mig allt som har med hästar att göra sen jag lärde mig läsa så något måste ju fastna.🙂 Visst är det så att alla över hela världen har samma förutsättningar biologiskt. Hade vi inte haft det skulle vi inte finnas till eftersom vi alla kom från samma grupp av människor som utvandrade från Afrika för länge sen. Du kanske inte är socialantropolog riktigt än men snart så.🙂

    Åtta år är egentligen ingenting så sätt, så länge man är på någorlunda samma nivå, vilket vi egentligen inte alls var men det berodde inte så mycket på åldern egentligen. Det skiljer 7 år mellan mig och min Jonne med, men mentalt är vi på samma nivå (jag är barnslig och han är mogen för sin ålder). Jag kan tänka mig att du ibland känner dig mentalt äldre, men jag tror det är bra om det är så.🙂 Man kan ju aldrig säga hur ett förhållande skulle blivit utan huvudsaken är ju att förhållandet fungerar under de förhållandena ni har nu. Svår mening att få ihop rätt. xD Men 2 års skillnad är ju ingenting egentligen.🙂

    Skönt att foten är lite bättre iallafall. Får hoppas den läker snabbt och fint så småningom, men man får låta det ta den tid det tar.🙂

    Pussar och kramar!

  4. Tessie skriver:

    Sv: Skulle du kunna skicka din adress till mig, maila!?.. Vore kul att kunna skicka nått personligt brev någon gång🙂

    Tack, jag har funderat på att sälja, finns en sida jag hittade där en tjej säljer olika.. allt från 25kr – 55. Så finns det ett intresse så vore det roligt, eftersom jag tycker det är roligt också🙂

    Jag har en annons ute på blocket http://www.blocket.se/vi/39069514.htm
    I jobb väg söker jag lite av varje, de jag känner att jag skulle klara av att jobba med!🙂

    Kramar

  5. Gabriella skriver:

    SV: Åh tack ska du ha!
    Jag tycker det är viktigt att belöna sig, iaf i lagom dos. Oavsett om det handlar om en sovmorgon, ett nytt smyckesskrin eller en god middag. Gör att man orkar lite till=)
    Jag fyller år nästa fredag (30mars).

    Tack snälla du, det var fint o värmande att höra verligen!<3
    Det krävs otroligt mkt att undervisa 20st 4åringar men samtidigt krävs det mkt på ett annat sätt att undervisa 20st 12åringar. Ibland får man testa sig fram, man lär sig mkt på det med. Känns spännande att få undervisa lite äldre också, man kan prata med de på ett annat sätt så att säga.

    Då har vi samma problem haha! Jag har också väldigt svårt att hitta ringar som är tillräckligt små. Några av de i smyckesskrinet är tyvärr för stora. Men ibland så lyckas det. Har dessvärre inte nåt direkt tips på någon affär som säljer ringar i bra storlek för oss med smala fingrar.

    Helt förståeligt, man behöver sin egen tid! Att ladda batterierna är behövligt. Vad skönt att du kunde ta dig tiden att få vara lite! Jag har kikat in lite obemärk hos dig ändå men inte lämnat nåt spår=)

    Jag tycker också det är tufft att plugga. Det är svårt med studieteknik o det tror jag nog många kan skriva under på. Javisst det låter bekant, man tycker ofta att man kunde pluggat liiite mer. Men jag är säker på att du gjort ditt yttersta! Hade du inte brytt dig om din utbildning eller den kurs du tentade i hade du aldrig gett så mkt o kämpat så. Jag håller tummarna för att det gått bra!=)

    Skönt att det är bättre med foten! Det kan ju ta sin tid att läka o man får ha lite tålamod ibland. Men det bör bara blir bättre o bättre tycker jag=)

    I helgen har jag varit på kurs i barnkoreografi, varit på konsert i kyrkan, promenerat o gått på bio. Kvarteret Skatan reser till Laholm, har du sett den? Hur var din helg?

    Åh vad intressant, låter som en väldigt spännande kurs! Det där med vem man definierar som sin familj är intressant, o som du säger ungdomars vänner en stor betydelese i det hela.
    Kram

  6. Thessan skriver:

    Hej och tack! Roligt att höra från dig! Det är bara fint med mig! Ja nu närmar sig tävlingarna med storm steg. Hoppas du har det bra å sover gott just nu!

  7. Anna Terneborg skriver:

    Ja, det låter ju onekligen som en riktigt intressant kurs. Personligen är min familj de absolut viktigaste i mitt liv, sen att några vänner räknas som familj är givet för min del.

    Svar: Jag tyckte iofs om den serien från början, så kan egentligen inte svara på ifall den blir bättre eftersom att jag gillar den. Men jag tror att den tar sig en aning🙂 Ringer har jag ännu inte sett, har tänkt göra det länge nu men det har aldrig blivit av.

    Jo, men kan tänka mig det. Det blir lite som en flykt, man kan för en timme få minnas hur det var när man var barn och kände och hade alla dessa känslor/tankar.

    Min dag var bra, lite slö på bloggandet dock😉 Ska bli bättre på det idag😉
    Hur var din dag? Kram

  8. Paparazzibecka skriver:

    sv: det gick faktiskt bra. Vissa muskler märkte jag hade försvagat sig men annars gick det bra.
    Jag har hunnit gå upp ca 1kg under månaden! Och jag som vill gå ner.

    Ja, jag vet att jag inte är tjock o.s.v och mitt BMI ligger på en bra idealvikt, men igår när jag höll på att byta om märkte t.o.m mamma att jag gåt upp. Och ett kilo brukar ju inte synas men nu gör de det och jag som småäter så mycket… Har ingen överdrivet dålig matvana förutom alla dessa kaffekoppar och choklad.
    Dock känns det nästan som en skam att prata vikt när jag vet att det finns så många tjockare än mig. Men hoppas du förstår.

  9. Emelie skriver:

    Låter som en intressant kurs🙂 Skulle personligen säga att de som är min familj, mamma pappa syskon och så är min familj! Vänner kan man också ha nära såklart🙂

    Jag skall till Sthlm och jobba en andra säsong på Grönan!🙂 Dock blir det bara en halv säsong detta år för i juli så skall jag och en kompis åka och plugga en eller två terminer på Santa Barbara City College i Kalifornien (: Vi skall söka in nu i april!

    Vi hade det jättebra🙂 Åh, kul! Bara ta nya tag nu då🙂 Hoppas den nya kursen blir kanon. Ha en bra dag!

  10. anna skriver:

    kul att du frågade :)! ja vill bli förskollärare och då måste man ha Engelska B och lat som ja är så läste ja inte in det i gymnasiet så det ska jag läsa upp nu för att kunna söka till utbildningen jag vill komma in på, Dock så får ja inget CSN bidrag om ja bara läser engelska så ja läser svenska med dock funderar jag på att skippa svenskan iaf och gå al in på engelskan🙂

  11. sofia skriver:

    Svar: Ja maten vart super god:)

  12. MyzaaN skriver:

    sv; just dem på bilden kommer från Isabel Marants senaste kollektion tyvärr😉
    dock har H&M fått in liknande för 199 kr…vem vet du kanske passar i det😉 ska kolla den😀 ska försöka hinna idag😀 ! kram

  13. Jenny skriver:

    Sv: Jo, jag tycker också det känns lite konstigt och tomt när du inte har kommenterat men ibland är man ju helt enkelt upptagen.🙂 Jag förstår att du inte har haft tiden att kolla bloggar och sånt. Man får ju prioritera annat ibland.🙂

    Jag har inga problem med att berätta vad jag lyssnar på så sätt men ibland vill man inte ta en diskussion med någon som man vet kommer ifrågasätta en. Haha, ja det är konstigt att vissa personer som sysslar med musik på något sätt tror att de då kan musik bättre än alla andra. Musik är ju något personligt och ingen annan kan ju säga vad man bör eller inte bör lyssna på.

    Haha, nej det är ingen mening jag direkt trodde jag någonsin skulle säga heller. Men det är jag.🙂 Om du har tid och känner för att lyssna så finns videon här: http://www.youtube.com/watch?v=UAR9CqXQLFk

    Jag tror det går bra med salamanderbebisarna. De är ju hemma hos Jonnes föräldrar och de lovade att höra av sig om det hände något.🙂 Jag skulle gärna haft dem hemma hos mig så jag kunde hålla koll själv men jag har ingen bra plats att ha dem på så att de får bra med ljus och så. Ska dit på fredag och då får vi se hur de ter sig.🙂

    Ja, jag förstår vad du menar. Bilmekaniker, piloter och lastbilschaufför är ju typiskt manliga yrken så sett och ja, det brukar målas fram som en helt otrolig grej om en tjej skulle syssla med dessa yrken. Då funderar jag på hur instängda människor inom media är om de tycker det är helt otroligt att folk jobbar inom industrin. På något sätt har de missat hur det ser ut i resten av Sverige.

    Jag tycker likadant. En fika med dig hade varit galet kul, för det känns som att vi verkligen skulle kunna prata om saker och ting. Jag känner igen mig själv i det du skriver också. Jag har inte många vänner jag umgås med på det sättet heller, och jag har lättare för killkompisar än tjejkompisar.

    Haha, ja ordet precis är nog det mest förekommande ordet i våra diskussioner. Exakt kan man ju använda eller något. Fast man ska inte ändra ett vinnande koncept.😉 Jo, men det är lite kul med tjejer som är intresserade av smink och mode, för jag inser ju att man faktiskt kan tycka om sånt utan att man blivit intutad att man ”ska” gilla det med. Men jag har upplevt ibland att jag får väldigt förvånade ansiktsutryck från andra tjejer när jag inte känner till något om mode eller vad som är trendigt och att jag inte bryr mig det minsta. De tittar på mig ungefär som att de undrar vad jag egentligen kan då? Fasen, jag kan mer om hur man gör ett oljebyte på en bil än vad jag kan om designers. Det betyder inte att jag inte är tjej och inte kan sminka mig ändå. Tjejer har verkligen en tendens att själva nedvärdera sig till den nivån som samhället tutar i oss.

    Jo, jag kollade också en massa olika tutorials på Youtube men det är banne mig inte så lätt som det ser ut! Och jag har nagellack över hela händerna.😀 Menar du att jag skrev att du var underbar? Tycker det är väl värt att nämna eftersom jag tycker du verkar vara en underbar person.🙂

    Haha, du har blivit utmanad. Men förstår hur du känner. Det är en riktig utmaning att ta kort på sig själv.🙂

    Det ska du aldrig tycka! Är du bra på något så ska du få skryta om det. Men det är den svenska jantelagen som ställer till det. Man ska aldrig tro att man är bättre än någon annan yada yada yada… Men man kan ju faktiskt veta att man är riktigt bra på något och det är dumt att inte få fram det till andra, för att inte tala om att man aldrig ska behöva nedvärdera sig själv bara för att andra kan tycka man är lite skrytig. Som sagt, jag har ju sysslat med hästar sen jag var 5 år gammal och att då säga att jag inte är duktig är ju som att säga att jag inte kan lära mig något på 25 år.:/ Jösses, slalom tycker jag verkar galet svårt! Det borde du vara stolt över att du är duktig på. Hoppas bara du får fler tillfällen att åka.🙂 Jag tror dessutom att du är galet duktig på att sjunga och du din engelska tycker jag är fantastisk. Jag har kompisar som inte är hälften så bra som du som själva tycker de är bra på engelska så där tycker jag verkligen du ska skryta om det! Och jo, jag känner igen det där. Det finns alltid någon som är bättre än en själv, men det betyder ju inte att man inte kan vara bra för det.🙂

    Kan förstå hur du känner där. Just barn brukar vara den svåra biten kanske. Dock är ju huvudsaken i slutändan att båda är redo, om man nu någonsin kan bli det.😛 Det jobbiga kan ju bli om den ena personen aldrig blir redo. Jag själv är t ex livrädd för att min kille ska börja prata barn för jag är verkligen inte på något vis redo och då blir man ju klart orolig. Man får helt enkelt vänta tills tiden känns rätt och se om man är på samma nivå då. Hmm, ja jag håller med dig om att generationsklyftan inte känns lika markant mellan mig och mina föräldrar nu längre, förutom när min mamma ska göra något på datorn. xD Då märker jag av den väldigt väl och får leka IT-tekniker. Men sen är det svårt för jag har alltid varit ”vuxen”, även i tonåren. Jag har egentligen inte förändrats mycket till sättet sen jag var 13 så jag har aldrig känt mig så distanserad från mina föräldrar. Men jag kan tänka mig att det i många fall är så att man som tonåring vill börja bryta sig loss medan föräldrarna fortfarandeser en som ett barn och allt det där. Tonårsperioden ska ju vara värst.🙂

    Pussar och Kramar!

  14. Önskar dig en solig varm dag som här. Imorgon lovar dom 15+ men tror de när jag ser de😀
    Hoppas allt flyter på för dig

  15. SV: nja, jag studerar fortfarande, så det blir inte fast anställning. Men jag hoppas på kvälls/helg jobb eller sommarjobb!🙂

  16. Anna Katana skriver:

    Låter som en mycket, mycket intressant kurs. Förstår om du ser fram emot att läsa denna kursen. Familjer kan ju verkligen vara så olika för olika människor idag. Det där mamma, pappa, barn är inte så viktigt längre, anser jag i alla fall.

    Jag hade som tur var ingen depp period under gymnasiet så jag kan dela med mig av min lättsamma tid.

    Min helg har varit underbar, med utgång och invigning av IFKs nya träningsanläggning då spelarna var på plats (: Hur var din helg?

    Kramar

  17. hej goding allt bra med dig idag? kram

  18. camilla skriver:

    Låter som en grymt intressant kurs, det med vad en familj är handlade en kurs lite om som vi hade i början på höstterminen. tycker sånt är kul o läsa om verkligen.
    Vi håller på med vetenskapsteori o grejs, inte alls lika kul xD är så dåligt på sånt också:P den är svår, fastnar hela tiden typ vilket är jobbigt:/ men tack🙂

    hur har din dag varit idag?:D
    kramis<3

  19. Tessie skriver:

    Sv: Du är go du gumman!🙂
    Har pysslat lite mer i kväll, lagt upp på bloggen! Det är roligt, får se om någon finner de intressant!🙂

    Om Jonas visste om någon skulle han nog sagt de!😛 hehe..
    På Torsdag ska jag i väg och titta på ett rum, får se om det känns rätt och om det är nått jag vill ta.🙂
    kramar

Kommentera

