Once Upon a Time

Sagor är jättemysiga och jag kommer ihåg att jag flitigt läste de klassiska sagorna när jag var liten: Rödluvan och vargen, Pinocchio och så vidare. Sedan har ju Disney varit en del av min barndom också med Askungen, Törnrosa och många fler. Jag kommer också ihåg den stora sagoboken jag har hemma av bröderna Grimm, den gillade jag också väldigt mycket när jag var liten.

När jag ser tillbaka sådär så kommer jag ihåg vilken fantasi man hade och att man inte var så rädd och orolig för livet eller något annat, man hade inte så många bekymmer eller någon vidare stress, det var härligt!

Därmed så tycker jag att serien som numera går på Kanal 5: Once Upon a Timeär helt underbar. Helt plötsligt så öppnas dörrarna till sagovärlden igen, om än på ett lite annorlunda sätt. Här får man dels ”svar” på  vad som hände innan sagorna tog vid och efteråt. Med lite mer mörka inslag och inget definitivt ‘happy ending’, så tycker jag verkligen att skaparna av denna serie har lyckats med något! De blir som en bro mellan de gamla sagorna och den nutida världen.

Ni som tidigare gillat de klassiska sagorna, Disney eller någon av skådespelarna: se denna serie!
Jag som tidigare inte gillat Ginnifer Goodwin eller Jennifer Morrison vidare mycket är numera rätt stort fan.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bio/Film/TV, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Once Upon a Time

  1. jossaaan skriver:

    Tar varje chans jag får att se Lejonkungen. Har alltid varit och kommer alltid vara min favorit!🙂

    sv: Tack så himla mycket för de fina orden! Det värmer verkligen!🙂

    Jodå, har haft en chill helg. Varit hemma hela helgen och bara tagit det lugnt och kollat massa serier. Det var något jag behövde.
    Hur har din helg varit?🙂

    Kram!

  2. Jag älskar den serien… följer inget på TVn, och har inte gjort på flera år… men denna serien kan jag inte få nog av. Längtar till nästa program kl 21 varje torsdag!! =) Gillar också att det är sagor och man underar på vad varje karaktär har för roll. Killen på MCn tex?!

    Sv. Ja de blir ju lättare att skriva om ett ämne om man är passionerad/engagerad i det, och man har starka årikter. Själv har jag svårt att uttrycka mig ibland. =) Men jag jobbar på det också! Min karl tycker jag skriver som en kratta så de fokuserar jag på nu! Han har lite rätt.

    Hur var din helg?? Vilat upp dig efter allt pluggande?
    Kram

  3. Mikaela skriver:

    Hej!
    Tack så mycket för din kommentar. Den värmde. Gillar när människor är mer personliga i sina kommentarer. Hoppas du kikar in igen. Låter som ditt jobb verkar oerhört intressant. Kram Mikaela

  4. anniepiie skriver:

    Den serien har jag missat… Men är säkert jättebra!🙂 Hoppas att du har en bra start på veckan nu. Här regnade det nyss, sen nu sa det pang och graderna hamnade på nollan vilket resulterade i att det kom snö. Som lägger sig dessutom! :O inte okej!😛 hehe Kram

  5. MyzaaN skriver:

    Intressant , har helt missat den serien faktiskt!
    tack snälla kul du gillar den, köpt secondhand! det är bra med mig och helgen har varit lugn och skön själv då? kram

  6. Hoppas du har haft en grym helg!🙂
    Kramar.

  7. anna skriver:

    visst är det det😀 vissa bilder får ju ett helt annat uttryck om dom är svart/vita🙂

  8. camilla skriver:

    Jag fick alltid en disneyfilm varje gång jag fyllde år och på julafton när jag var mindre, min syster med så disney filmer har jag många😀 när jag var sjukskriven förra året kollade jag igenom på nästan alla hihi🙂 dock har vår video gått sönder nu så de går inte längre:P

    Haha du ingen fara förstår att de vart mkt med tentan o allt🙂 mina svar kommer nog bli lite sega de med nu med tanke på att jag har hemtenta ^^
    Men annars e de bra med mig🙂 hur e de med dig? lugnare i skolan nu?
    Skönt med en lugn helg, min har också varit ganska lugn vart en del plugg ,shopping och träning🙂

    Men man ska vara stolt över sin längd:D alla är formade olika och tur är väl det😀 de finns fördelar både med att vara längre och kortare så🙂

    Ha en fin kväll, kramar

  9. Vivi skriver:

    Hej tjejen! Ingen fara, förstår att det säkert var mycket med plugg och annat.
    Är det en lugnare period nu ?
    Hoppas du får chansen att vila upp dig lite.

    Oh jag älskar verkligen den serien, jag har alltid varit förtjust i sagor och köper faktiskt fortfarande sagoböcker ibland när jag hittar riktigt fina sådana. Så denna serien var verkligen något för mig och jag gillar den. Som du säger har ju den lyckats med att binda ihop sagor & nutid.

    Kramar!

  10. Visst är den serien alldeles, alldeles underbar!😀

    Ja, skönt att ha allt tvättat och klart nu.🙂 Det känns otroligt spännande. Jag mår bara fint, men tungt är det givetvis och sammandragningar mest hela tiden. Snart har vi bebis.😀

    Studier tar tid, och det går ju såklart i första hand.🙂 Hur mår du annars?
    Kramar

  11. Tess Cameron skriver:

    Jag äääääääälskar den serien. Tittade just på ett avsnitt =)
    Har ven börjar kika på ”The secret circel” och ”Smash” , älskar serier .

    svar: Min audtion gick bra, Fick jobbet och det blir på fredag =) LÄgger in bilder då så du kan se, hehe

  12. Ja…. MC killen kanske är författaren. Min fundering är om han är god eller ond. Men jag gissar på god. Men nu får vi vänta till nästa säsong. Säker till efter sommaren! Vet du kanske när programmet kommer tillbaka??

    Mina skrivningar har många särskrivningar och ”talspråk”… men som sagt. Kärleken kollar igenom dom ibland. Jo… jag ska börja skriva mina åsikter lite mer… men de får man ta långsamt…. och lite i taget.

    Har du haft en bra helg?? Vi har haft svärmor på besök så det har varit fullt av grejer att göra. Man vill ju umgås så mycket det går när man har besök.

    Kram kram

  13. Jasmine skriver:

    Jag är också väldigt förtjust i serien. Tycker dock att det var synd att sista avsnittet av säsong ett inte var mer spännande. Jag hade liksom räknat med något storslaget. Men, men, det blir i alla fall ännu en säsong av serien – vilket är bra, jag tycker om den.

    Svar: Tack, tack för dina ord. Jag åkte till skolan idag, var där knappt en timme och fick reda på mitt betyg. Min slutuppgift blir alltså bara rolig; jag tänkte skriva några dikter om dimma.🙂
    Hur har du det i skolan?

    Tack, vi får se vad jag kommer att publicera som författare.

    Framtiden för mig och R kommer säkert att gå bra, man måste bara våga.

    Ta vara på dig.
    Kram❤

Kommentera

