[Paus]

Trots att den här kursen jag nu har haft sedan mitten av februari inte har varit jättehård (speciellt inte i jämförelse med förra) så har det varit mycket att ta in och en hel del att läsa, den sista boken tuffast av dem. Så igår släppte hemtenta, jag var lite nervös, men efter att ha kollat igenom frågorna ordentligt så känner jag mig lugnare, det känns som att jag har koll på dem, som att jag kan något. Dock så handlar det om att formulera sig rätt.

Efter en lång dag i torsdags (samma dag skulle tentan släppas under eftermiddagen) så träffade jag fina L för en fika efter sista seminariet och det var jättetrevligt, vi träffades inne i stan och pratade om allting mellan himmel och jord, det var så skönt att få prata med någon som jag dels har mycket gemensamt med, men som också befinner sig på samma nivå som jag på något sätt. Hon läser numera sociologi också vilket är ett väldigt närbesläktat ämne med socialantroplogin, så lite sådant snackade vi också om. Hon är så himla fin!

Och idag, så tog jag min första sovmorgon på evigheter, även om jag vaknade till lite när E’s alarm gick imorse och sedan spenderade jag dagen med att läsa passager i kurslitteraturen, som var viktiga för att svara på första tentafrågan. Det gick bra. Sedan hoppade jag in i den dusch för att göra mig redo för att träffa B som var på Stockholmsbesök och det är självklart att man kan ta sig tid till det, plus att jag ändå har över 2h resetid (fram och tillbaka) från stan och då hinner man göra mycket plugg och jag är oftast rätt fokuserad då. Det var jättemysigt och vi satt på en asiatisk restaurang, det var så himla länge sedan vi träffades nu och det fanns en del att ta ikapp så att säga. Hon är så himla fin och härlig, man blir så glad! Jag hoppas att hon kommer ned snart igen.

Ja, ibland tycker jag att man förtjänar lite pauser hit och dit. Man kan inte plugga konstant, plus att jag har nästan hela nästa vecka på mig också och då ska jag träffa två fina tjejer från kursen och plugga tillsammans med dem! Det här ska nog gå bra.

Hoppas att ni alla har haft en underbar fredagskväll!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat, University och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till [Paus]

  1. Gabriella skriver:

    SV: Tack så mycket för fina orden de värmer ska du veta! Åh.

    Vad roligt o tack för att du tror på mig! Jag blev lättad o glad över att det faktiskt gick bra. Det var tufft men tror att jag med denna grund kan ta mig vidare lättare mot de svårare utmaningarna=)

    Vilket fint inlägg!
    Härligt att få pausa o träffa vänner som gör en glad, prata ikapp o diskutera viktigheter sinsemellan. Det behöver man!
    Skönt med sovmorgon, du förtjänar att sova ut o ta igen dig! Du verkar väldigt ambitiöst o duktig på vad du tar dig för. Du kämpar på bra tycker jag!=)

    Vad gott det ser ut på bilden ovan!
    Hur är det med din fot nu?

    I helgen ska jag planera nästa veckas 5 lektioner jag undervisar i dans. Det är allifrån 4åringar till de som går i åk 6. Bra bredd=)
    Annars blir det träffa några vänner till mig o min sambo imorgonkväll (lördag) o en promenad tror jag. Vad har du för helgplaner?
    Kramar

  2. malin-helena skriver:

    Först och främst vill jag bara säga, tack så hemskt, hemskt mycket för den fina kommentaren! Jag blev verkligen otroligt glad!🙂 Det var väldigt fina ord som stärkte mig, verkligen. Tack!

    Sedan, det är klart man ska ta sig en paus i mellanåt! Annars vet man snart inte något om tid, dag eller vad man ska göra. Jag tror att det faktiskt kan vara farligt att bara trampa på och stirra i samma hjulspår varje dag. Man får kolla upp lite och bryta mönstret ibland för att uppskatta det man har.🙂
    Hoppas verkligen din hemtenta går bra.🙂

    Helgen är lugn för min del. Igårkväll tog jag det bara lugnt och idag ska jag först till gymmet och sedan ska jag jobba 12-21. Ikväll blir det förmodligen att jag går förbi några kompisar efterjobbet som har melodifestivalkväll.😛
    Men ska jobba i morgon med så det blir inte så sent för min del.🙂

    Kram!

  3. jossaaan skriver:

    sv: Lär mig dag för dag att jag kan släppa saker som får mig må dåligt. Vilket är skönt för jag har känt att jag inte varit stark nog att göra det förr.

    Hur har du det?
    Kram!

  4. Klart att jag kan lägga upp ett recept på dumplingsen! Ska ta tag med det direkt när jag kommer hem. Just nu är jag ombord på min älskade båt och arbetar för fullt så den här veckan blir det lite låg uppdatering på bloggen. Vi kommer vara i Tokyo i ca 3 veckor! Gud vad jag lääängtar nu!!!

    Hoppas allt är bra med dig! Kram

  5. Anna Terneborg skriver:

    Pauser är absolut tillåtna, och välbehövliga. Sitter man alltför länge med plugget blir det svårt att ta in allt utan pauser. Så var det för min del iaf, back in the days😉

    Svar: Tack så mycket! Jag hade en fantastikt fin kväll med mina fina vänner, käkade god tapas och fick jättefina presenter. Ska se ifall jag kanske kan lägga upp bilder på det, lovar inget dock😉

    Hur menar du? Om jag pratade med dem igår? Eller över lag?
    Jag har en jättebra relation med mina föräldrar, jobbar t ex med min pappa så honom träffar jag ju varje dag🙂 Sen ser vi till att ses så ofta vi kan, familjemiddagar och olika turer. Det viktigaste som finns i mitt liv är familjen. Och mina vänner. Det får man se till att vårda.

    Låter som en förträffligt fin fredag för din del med🙂
    Hoppas du får en lika bra lördag! Kramar i massor

  6. sv:
    Ja i hennes fall skulle vanlig hörapparat inte hjälpa tyvärr, skulle behöva implantat nerborrat till hjärnan för att höra vissa ljud och de är det som inte värt när hon hör 100% på det ena.
    Föds man med det så anpassar man sig ju väldigt bra efter det till skillnad om man fått det som äldre eller så.
    Skönt att det inte blir värre för dig. De vet inte hur de blir när du blir gammal, då sänks den ju naturligt så måste ju bli värre för dig?

    Nä vi fokuserar inte på så sätt på hennes nedsättning (skönt du använder de ordet, avskyr handikapp och funktionshinder) men det är ju en stor del av hennes vardag så ändå något vi hela tiden måste tänka på och även utbilda de som är runt henne om också. Samtidigt som man måste förbereda henne på barns och framför allt vuxnas elakheter som kommer komma. Men hittills har hon en vass tunga så fortsätter de så är de nog inga problem haha.

    Jag var mer pappagris som liten hehe, alltid på hans jobb eller svansade runt honom. Hon följer mer än gärna med mig hellre än sin pappa men så länge det inte är affärer de gäller😀

    Kram

  7. november skriver:

    min fredag var helt okey, ^^ min kusin fyllde år så var hemma hos dem hahaha. ^^

    svar: jo, texten har jag skrivit sj.🙂
    asså det gick ju bra, jag komemr inte få F, jag kanske får C, men jag vill inte ha C. vill ha A, har fått A i de andra fysikproven och då slapp jag göra kursprovet, och nu måste jag göra kursprovet för att kunna få A i fysik som betyg. och dete skit stressigt under kursprovet. D:: åååh!

  8. LORISSA LOVEBOMB skriver:

    Klart du förtjänar pauser, man kan inte plugga ordentligt annars🙂

    sv: min Erik gillar också datorspel mest, men ärligt talar nördar han det mesta inom spelandet. Han har försökt introducera lite för mig, men det är inget för mig tror jag. Jag är filmnörd, konstnörd, boknörd och bloggnörd (framför allt). Men spelnörd… det har jag för lite tålamod för att bli..

  9. MyzaaN skriver:

    tack snälla & sorry igen för sent svar🙂
    vi var ute i stan bara😀 var kul! idag är det mello mys med familjen sjävl då?😀 kram

  10. Vivi skriver:

    Härligt ! Det låter som ett bra upplägg och bra att du tog pauser! Du ska se att hemtentan kommer gå jättebra !🙂

    Det blev ingen direkt filmdag tyvärr, men en filmkväll blev det iaf. Det blev så mycekt som skulle fixas att vi inte kunde vara hemma hela dagen, men vi har sagt att vi ska boka in den en annan helg.

    Kram!

Kommentera

