Lego

Foto från Aftonbladet.se, klicka på bilden för att komma till artikeln.
Stötte på en artikel idag på Aftonbladet.se’s Wendela-sida, idag var det Pernilla Ericson, som skrev om Lego och den nya Lego-produkten som tagits fram, lego för tjejer, Legos tjejsortiment. Precis som Pernilla så känner jag att detta är hemskt, måste vi pracka på barn dessa stereotyper? Kan vi inte ta lite avstånd till det?

Jag lekte självklart med Lego när jag var liten, det började med Duplo och sedan gick det över till de mindre bitarna, jag gillade att ha byggsatser men hade även en låda med legobitar i också. Jag kommer ihåg att jag hade en glassbar, en byggarbetare (en man och hans gula lastbil) och en pizzeria men stora favoriten var mitt polis-Lego med två gubbar en som satt i en jättecool helikopter (var nog den jag var mest förälskad i med neonfärgade plastfönster och allt vad det var och en riktigt propeller som gick att snurra!) och den andra satt på sin motorcykel. Det var verkligen jättehäftigt, fast jag lekte inte så hemskt mycket med dem, gillade mest att bygga dem. När min lillebror sedan kom så kom jag ihåg att jag blev irriterad på att han skulle gå och pilla och välta omkull mitt Lego, men när han blev äldre och började komma upp i Lego-åldern han med så lekte vi ofta tillsammans. Jag kommer ihåg att han hade en polisbåt som vi brukade leka med väldigt flitigt.

Det var så det var och det var så underbart. Det var inget vidare tjejigt med glassbaren även om den hade rosa toner, men snarare var det pasteller av alla de slag och mest vitt egentligen. Men det var liksom inget fel att jag och min bror satt och lekte med polis-Lego eller när vi hade riddare eller andra typer av karaktärer. Vi hade egen fantasi och lekte precis det vi ville, korsade Lego-leken med Playmobil-gubbarna och vi hade det grymt roligt! Då blev det ett jämnt fält, inget var direkt killigt eller tjejigt. Vi hittade på precis såsom vi ville.

Jag menar, redan på dagis så fanns det ju prinsess-utklädningskläder och brandman-utklädningskläder och det blev ju rätt snabbt uppenbart att tjejerna skulle använda de förstnämnda. Även om det på vårt dagis var väldigt öppet med de gränserna, men det var på den tiden! I början av 90-talet, idag lär det ju vara värre och det är precis det jag menar! Måste vi dela upp det ytterligare?

Jag tycker att allt i Pernillas artikel är bra skrivet och jag håller verkligen med, för detta ”Tjej Lego” lämnar inte mycket till fantasin. Flickan sitter med sin borste framför en spegel och det är make-up på bordet framför henne. Herregud, jag fick inte använda smink förrän i slutet på mellanstadiet och det var en kväll, då jag skulle på Halloween-fest!

Vilka föräldrar vill uppmana sina döttrar till det här? Jag förstår inte och tycker att det är onödigt.
Kan det inte finnas tuffa Legotjejer i former av – som Pernilla skriver – astronauter, detektiver och annat.

Eller vad tycker ni?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Nyheter/News och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Lego

  1. Thessan skriver:

    jag har mått bättre nu under eftermiddagen och kvällen så jag va ute en snabb sväng, har fått virkat en del oxå, lite av det kommer ni nog få se i morgon =)

  2. Anna Terneborg skriver:

    Håller med dig i det du skriver! Det går neråt så mycket i åldrarna nuförtiden (varför känner man sig alltid så gammal när man säger nuförtiden?), jag började inte med smink förrän i kanske högstadiet. Och då var det liksom ett drag med mascaran och genomskinligt läppglans. Idag ser man flickor som knappt börjat fyran i rouge, läppstift och jag vet inte vad. Att ett lego ska byggas på det känns bara så himla fel!

    Svar: Det blev tyvärr aldrig någon Alias-kväll, min vän kände sig inte bra och åkte hem efter jobbet. Men jag får mysa till det extra mycket med Cougar Town och Top Model Sverige😉

    Don’t mention it🙂
    Tack så mycket! Känner mig dock inte så värst duktig eller stark, sånt som ska göras bara liksom. Men, tack😀 (a)

    Härligt att höra! Snart är den 100% igen🙂 Kram

  3. Jenny skriver:

    Åh Lego… det var ju alltid så kul!! Jag håller med dig i mycket av det du skriver. När jag var liten så lekte jag och min bror med lego tillsammans och det fanns liksom ingen speciell gräns för vilket som var mitt eller hans. Jag tycker att en tjej ska kunna få leka med rosa tjejiga saker också men det är lite dumt när man prackar på tjejer att deras liv enbart ska handla om smink och kläder. Jag tycker man måste försöka balansera det där lite. Få barn att förstå att de får välja själva och att inget är varken rätt eller fel. Jag tror inte på en helt könsneutral värld men leksaker borde lära tjejer att de minsann också kan vara läkare, poliser, brandmän eller bilmekaniker om de vill det.

    sv: Tack så mycket. än en gång.🙂 Jag är väldigt missnöjd men det är mitt fel att det blev så. Som sagt så var jag så säker på det där med tidningsdesignen att jag stressade när det inte fungerade. Jag lät inte nagellacken torka ordentligt och då blev det kladdigt.🙂 Men jag ska försöka mig på tidningsdesignen igen när jag har tillgång till en bättre tidning. Tror det handlar om hur bläcket är tryckt. Man måste nog ha en tidning som är tryckt med gamla vanliga hederliga printrar och inte nya laserskrivare.

    Jag var för feg för att lägga upp bilden i ett inlägg. xD Haha, jag har det nya fotot som profilbild. Testa att uppdatera sidan med F5 nästa gång du är inne så ska den nog synas.🙂

    Ja det gör den verkligen. Lasse Berg skriver ibland som att allt är ganska självklart men han har ju påmint oss om att ingenting är säkert i början av boken. Han vrider och vänder verkligen på allt och det är det jag gillar. Haha, man vet aldrig. En del kan tro på vetenskap men ändå dissa evolutionsteorin.🙂 Men ja jag tar också avstånd från evolutionisternas sätt att tänka. Inte evolutionismen i sig för den var egentligen bara en teori från början om att folk utvecklades på egna håll istället för att saker skulle spridits genom vandrande människor. Men evolutionister har vänt alltihopa till att få det att framstå som att mindre utvecklade länder är mindre utvecklade för att de inte är lika smarta när det i själva verket handlar om helt andra saker som tillgänglighet och ekonomi. Är vi smartare som måste ha datorer till hjälp i allt vi gör?

    Skönt med diskmaskin!! Det önskar jag definitivt att jag hade! Haha, ja men om jag är den som dammar hela tiden så märker jag ju vart saker står och om de står ”fel”. Den som aldrig dammar märker inte av sånt lika lätt.😛

    Tack så mycket vännen. Ja jag tycker det skulle vara kanon om han kunde komma och hälsa på. Han hoppas på det till sommaren men hans jobb brukar ställa till det bland annat. Får hålla tummarna.🙂

    Smidigt med en sån inhägnad men det hade inte fungerat på ”våra” ägg eftersom de ligger lite överallt i en plastväxt. Men de har iallafall ett helt eget akvarium just nu sen får vi se om de ens överlever.🙂

    Ja men jag skulle också definiera dig som en person som det känns väldigt lätt att lita på och anförtro sig till även om vi egentligen inte känner varandra alls egentligen. Men det känns som att du är dig själv även på nätet vilket jag tycker känns ganska unikt.🙂 Sen är ju både du och jag såna som lägger upp inlägg som ger upplägg för olika diskussioner, något som jag också föredrar. Jag får definitivt åka upp och ta en fika med dig någon gång.🙂

    Jag tycker det är fegt att man utnyttjar människor som kanske egentligen mår ganska dåligt över en nära persons bortgång. Dessa personer manipulerar andra människor utan att de märker det och får det att framstå som andlighet. Jag skulle verkligen beskriva mig som agnostiker, men det beror på lite inom vilket område det är också. Men när det gäller spöken och sånt så kan jag säga att jag tror på det, men jag skriker inte ut att det är ett spöke så fort något ramlar i backen eller så fort något händer. När något riktigt skumt händer så försöker jag ändå alltid hitta en vetenskaplig och logisk förklaring. Hittar jag ingen logisk förklaring så tvivlar jag ändå. Jag måste se spöket för att tro på att det var ett spöke typ. xD

    Det är egentligen flera olika saker som gör att jag tror på spöken. Bland annat är det min mosters hus som det händer konstiga saker i. Hennes man bor på ålderdomshem och båda barnen är utflugna så hon brukar vara ensam hemma konstant. Ändå så kan hon åka hemifrån och komma tillbaka någon timme senare och då är det avtryck i sängen, som att någon legat där. Och min moster är noga med att bädda sängen så det är verkligen inte hennes heller. Trots att huset är låst och trots att ingen har varit där så finns dessa avtryck. Den enda logiska förklaring jag kan hitta är att någon har nyckel och passar på att lägga sig i hennes säng när hon inte är hemma men varför skulle någon göra så? Och vem skulle ha nyckeln? Sen har jag själv spelat Anden i glaset med min mamma och min mormor och ett namn som bara jag kände till kom upp (Victor Göhlin). Det är en kille jag gick i skolan med och varken min mamma eller mormor kände till honom och jag visste inte frågan och det är inget namn man gissar sig till direkt. Så även om någon av oss fejkade så vet jag inte hur stor oddsen är för att man lyckas fejka ett sånt ovanligt namn och som ändå passar in på frågan. Jag har råkat ut för lite mer saker också men dessa två är de jag absolut inte kan hitta någon förklaring på.

    Jag känner inte igen din pappas vän men när jag läste sidan så ser jag ju att han onekligen är väldigt stor. Coolt att du har träffat honom.🙂 Jag tycker han gör ett kanonjobb. Visst jag tycker att man får tro på andlighet och även att man själv är andlig, helt klart. Och att uppträda för underhållningens skull ser jag inget fel på men som jag nämnt innan så är det inte mer än rätt att man sätter dit de idioter som lurar folk på pengar.

    H&M’s sida låg uppe nu igen på kvällen men jag hittade inte topen. Men som sagt, får titta in i butiken imorgon.🙂 Tror inte Marni-kollektionen kommer till Värnamo än och jag ska dit innan den värsta rusningen isåfall.🙂 Men man kan ju hoppas att jag får ha resten av butiken för mig själv.😀

    Just de tecken jag visade är Quenya som du tänkte på, ett alviskt språk som är mer alldagligt. Högalviska som är mer nobelt heter Sindarin och har andra tecken. Jag tror jag läste att Tolkien hittade på över 7 alviska språk så det finns en del.🙂 Men ja, det ska bara vara att koppla ihop tecknen.🙂 Det finns vissa regler om ordet innehåller -ng eller dubbelbokstäver men annars är det bara att kopiera av tecknen.🙂 14 timmar var ganska maffigt. Själva filmtittandet var ju egentligen bara 12 timmar men med pauser och mat emellan så blev det 14 timmar.🙂 Jag älskar också filmmaraton. Funderar på ett Harry Potter-maraton snart men inte så många som är intresserade. xD

    Haha, ja det kan hända att man tappar självdisciplinen lite. Du får göra det som funkar bäst på dig. Att sitta på ett fik med en kopp kaffe och en chokladboll låter dock inte helt fel.😀

    Megakramar❤

  4. åå tack så mycket! vad glad jag blir av dina fina ord! vill bara att fler människor ska få upp ögonen hur det ligger till! jag vågade inte prata om min vikt förut men varför?? humm de vet jag inte…
    har i yngre dagar kämpat för att gå upp i vikt och hade just stl 34-36 och var för smal, sedan slog de om och nu vill man ner till ett sundare liv…det med vikt är inte lätt och det finns så många fler där ute som erkligen behöver hjälp! kram

  5. Thessan skriver:

    Mår mkt bättre nu men är vaken nu klockan 02.30… sov mkt på dagen igår så det är väl därför. Jag är långledig på jobbet så jag jobbr inte förrän måndag å då borde jag vara på benen igen. Hoppas du sover gott just nu!

  6. Vivi skriver:

    Bra skriver, jag håller absolut med dig ! Jag tycker man måste jobba en del med genus och jämlikhet för idag är det så mycket som är uppdelat. Tjejkläder är smalare och mer opraktiska än killkläder t.ex. (generellt sett förstås) och leksakerna känns uppdelade överlag.
    Lego borde vara lego, det lego kunde möjligtvis göra är att kanske ha större variation, inte bara polisbilar och grejjer, men att dela upp det så tydligt som ovan känns bara fel.
    Om/när jag själv får barn en dag så kommer säkert killen ha blått och tjejen rosa, men även tvärt om. Min tanke är att försöka att inte lägga någon vädering elelr könsbestämmelse i färger eller saker, de kommer barnen få nog av ändå.

    Vad skönt att du fått en krycka, kan nog vara bra att ta det lilla lugna så att du inte får ngn konstig belastning eller så !

    Tack! Vi är väldigt förtjusta i vår lilla hus, men både badrum & kök hade behövts göras vid, de är iof rätt fräscha och itne gjorda för länge sedan, men de gjorde ett så dåligt jobb när de renoverade sist att sakerna inte håller😦

    Kram kram !!

  7. LORISSA LOVEBOMB skriver:

    Jag håller verkligen med dig i det du skriver. Jämnställdhet hit och dit – men att befästa könsroller och att göra det så tidigt… sinnessjukt. Jag förstår det inte.

    sv: jag pluggar till gymnasielärare i bild och svenska. Jag är inne på min åttonde termin. Vad pluggar du?

    Nej jag har inte provat medicin faktiskt, jag försöker fortfarande lista ut vad jag klarar av att äta och inte äta… men snart måste jag väl anse mig besegrad.

  8. Ca skriver:

    Oj oj oj, nu har jag varit frånvarande länge nog.. Föörlåååt!
    Tankeställaren jag fick var att om jag inte gav min kropp den energin den behöver nu så kan det gå åt skogen rent ut sagt.. För jag plågar den och om jag inte ändrar på det så säger hon att risken att jag kommer övergå till bulimi är stor.. Och det är min största fasa! Heller dör jag, iprincip!

    Hur är allt med dig?? Så längesen nu.. Hur har veckan varit???
    kramar

  9. Johanna skriver:

    De hade inte börjat fullt ut med den skalan när jag pluggade, är färdig nu sedan 1år tillbaka, pluggade till specialpedagog🙂

    sånt blir jag med förbannad på. Tjej och kille. Varför? Jag har så vitt jag inte vet lidit några men av och leka med lego som barn. Jag minns jag älskade och bygga upp polishuset, brandstationen. Måste det heta tjejlego och killlego. Killar leker säkert gärna med de rosa legobitarna med och tjejerna med de blåa. Här kämpar så många föräldrar med och jämna ut könsrollerna, för alla skall ha samma förutsättningar, så håller leksakstillverkrna på så här? Då hjälper det inte mycket vad föräldrarna vill. Barn vill ha det som alla andra vill ha…:/

  10. Sandra skriver:

    Tjejer tycker säkert att det är roligare att ha lego”gubbar” som är just tjejer, men att de ska vara sminkade och ha borste, smink, parfym etc. känns som att det tar ifrån lite av tanken med lego från början… är det inte att bygga? Jag håller med dig, det känns väldigt stereotypiskt och jag trodde vi skulle försöka minska den uppdelningen nu 2012. Men tydligen inte.

    Svar: Ja, jag har sett den lite här och där senaste dagarna men igår så var min pojkvän så upprörd så jag var tvungen att kolla och jag ångrar det verkligen inte, det är väl spenderade 30 minuter. Sen använder jag mig av ett av mina favoritcitat – ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Och det fina med den här filmen är att det finns en BRA känsla som tar över den där obehagliga. När filmen var slut kände jag mig äcklad över hur dessa människor fungerar men utöver det så känner man hopp, hopp på att år 2012 finns det fortfarande människor i vår otroligt lata och egoistiska värld som BRYR sig, som gör någonting. De tittar inte åt andra sidan och låtsas som att det inte finns bara för att det är långt, långt ifrån vår värld. De bryr sig, de gör något. Och det ger på något sätt hopp, såg Pay it forward igår och citerar: ”the world’s not exactly… shit.”.

    Klart jag tar upp det, som sagt det har blivit en stor grej hos oss och för min del känner jag att kan man göra något åt de orättvisor och hemskheter som finns i världen, så ska man ta den chansen. Det är lätt att tro att vi som små, små individer inte kan göra någon skillnad men om alla i hela världen väntar på att någon ska ta det första steget så händer ingenting. Alla kan vi bidra med något.

    Ja jag hoppas det funkar bra🙂 Jo, min kära kille har också redan sexpack men han är så himla fånig och tycker att han börjat lägga på sig nu så han hårdtränar. Skönt att han blev inspirerad igen🙂 Haha samma här, kvarg och keso blandat är tydligen det nya svarta.. och jag säger bara NEJ, inte okej😛

    Nej det är ingen hit alls att gå till läkaren men det blir nog bra, i natt fick jag sova trots att jag var helt knäckt av filmerna vi såg igår haha.

    Troligen lugnar det ner sig, vi får se.. han utbildar ju sig också så han lär inte hålla på och spinna hela livet. Även om jag ser bilden framför mig med honom och en liten knodd på mixerbordet med för stora hörlurar haha.

    Jag hade lunchdejt med min kära pojkvän som hade lite tid sådär mitt på dagen. Ajdå inget vidare med mer frågetecken än innan. Då är det inte så givande. Idag? Jag ska äta lunch med Sandra sen ska jag till en killkompis ikväll. Däremellan jobba. Själv?

    Puss&Kram<3

  11. Anna Katana skriver:

    Håller verkligen med dig. Hemskt är det. Varför göra särskilt lego till tjejer? Ena stunden säger de att vi ska sudda ut gränserna mellan killar och tjejer, göra allt mer jämställt och i nästa stund inträffar detta.
    Jag lekte också med vanligt lego och riddarborgar när jag var liten tillsammans med min bror. Och bilar på en bilbana. Ingen uppdelning där inte. Och jag älskade att leka med det. Ett barn ska väl få leka med det barnet själv vill?

    Ska absolut komma ihåg att du finns där. Stort tack för det<3

    Kramar

  12. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Ja, men precis. När man är liten (och annars också för den delen) ska det inte handla om vad som är vad egentligen, barn kommer alltid vara barn och jag ser ingen som helst anledning med att visa att ”såhär ska det vara”. Jag är glad att jag lekte med bilar, drakar, barbies och annat ”blandat”.

    Ja, det var verkligen tråkigt. Hade sett fram emot det ett tag. Men men, får se henne imorgon på min födelsedagsmiddag iaf🙂
    Jag har alltid tyckt om Jules och Grayson tilsammans, hade läst lite innan att det var ett frieri på G🙂 Tycker även att Laurie och Travis ska ha en fling😉 Haha.

    Hoppas du får en bra torsdag! Kram

  13. Tessie skriver:

    Det är ett jävla skämt, och helt och hållet sjukt att man ska sätta barn i ett fack av att tjejer ska ha rosa killar ska ha blå, tjejer ska leka med barbie och killar med bilar.. Jag ser inte meningen med det, dom har rätt att ha på sig det dom vill, och leka med det dom vill.. Lego anser jag vara nått som inte är köns relaterad leksak heller, de är nått som både barn, unga, vuxna kan leka med, oavsätt kön. Man behöver inte ha nått tjejrelaterat där.. *suck*

    Sv:
    Ja, nu står det i min blogg lite om det jag velat skriva om ett tag.🙂
    Det gör absolut ingenting att du trodde det, det är lätt hänt med tanke på att alla nästan hela tiden skaffar barn anser jag. Men du vet ju även min situation med J så barn passar inte riktigt där..😛

    Ja, färg är kul..

  14. neli skriver:

    hej fina du! förlåt för lite sent svar, men jag brukar alltid skjuta upp dem lite längre kommentarerna haha. tänker att jag svarar på dem sen och så blir det inte av så skjuter jag upp det hela tiden haha.
    tack hihi. skorna är från zara och jag tror jag väntar lite med att klicka hem dem… måste få lite mer pengar först =) så sjukt snygga är dem! dör lite… jo tack, det är bara bra här =) lite seg bara, men det rullar på.. imorgon är det ju fredag och helg! det gillar vi =) hur är det själv?
    kram

  15. camilla skriver:

    Håller med dig helt fullständigt. Jag lekte med lego när jag var liten och älskade det, jag lekte med bilar och hela grejen. varför ska de göra allt så uppdelat jämt? vadå tjejlego liksom? nää!

    ÅÅ jag älskar också subway, har tänkt köpa de i flera veckor men har alltid tänkt att jag har mat hemma, onödigt att slösa typ haha:P men nu när pappa bjöd så:D vilken testade du?:D åå de luktar så gott av att gå förbi där:D

    Jag försåtr det😀 man blir alltid glad av positiva resultat:D fick reda på att jag klara t min tenta idag också:D trodde jag inte kan jag ju säga:D

    asså:O once upon a time har jag aldrig hört om, men vad handlar det om?:D får spana in dete😀

    Kramis

  16. Om jag utgår från mig själv som liten så hade jag älskat detta lego, jag älskade ju Barbies, my little pony, Polly Pocket och annat. Jag tänkte nog inte att jag måste leka med detta för att jag är tjej utan för att jag tyckte det var kul. Lika mycket som jag ändå gillade att leka med bilar och annat också. Visst inriktar det sig bara på tjejer och de säger att det är ett tjejlego men jag vet inte om jag tycker det är så fel. Finns ju massa lego som står på pojksidan i leksaksbutikerna redan. Antar att jag är en av de som inte har något emot att pojkar ska få vara pojkar och flickor flickor utan att det ska bli en fråga om jämikhet eller jämställdhet men jag har självklart förståelse för att vi alla har olika åsikter🙂

    Ja jag ska absolut besöka restaurangen någon gång! Ok va tråkigt att sorbeten inte var något vidare, man betalar ju ändå mycket pengar. Visst kan man göra någon roligare sorbet istället, finns ju massa olika man kan göra🙂 Kul att ni tog lite olika allihop!

    Ja visst är det kul att bli lite uppvaktat men antar att jag hade önskat mer storslaget firande för att det skulle bli kul haha. Men ska inte klaga, är ju alltid kul att någon tänker på en men presenter är ju inte allt🙂 Allt blir ju roligare när man är liten också!

    Ja visst är det så, nästan så man önskar att man hade något som påminde en ibland förutom den lite större magen och sparkar haha. Men man ska vara glad för att man mår så bra😀

    Imorgon åker jag och jobbar tills på onsdag, har du några roliga planer för helgen?
    Kram

  17. Är ju roligt att det kommit lite tjejigt lego också. Men det är ju absolut inga fel med vanliga duplo och allt annat lego som finns sen tidigare. Lego som lego – egentligen.

    Tack så mycket. Roligt att du gillade inlägget.🙂
    Ja, det är jättespännande att det närmar sig BF och det ska bli så kul att se vem den lilla varelsen är.😀
    Jaså, där ser man. Hihi. Vill du att jag lägger in en gissning från dig? Du får gärna gissa kön/vikt/längd också.🙂

    Kramar

  18. Hoppas du får en riktigt trevlig fredagkväll!🙂

  19. Emelie skriver:

    Håller helt med dig! Visst så är jag rätt tjejig av mig nu men det är i vuxenålder när jag har provat lite olika stilar i mitt liv, jag får lite dålig smak i munnen när små barn skall sitta och leka med sånt här typ av lego. Det känns som det bara blir mer och mer tjejleksaker och killleksaker hela tiden.

    Sv: Jag fyllde år för ett tag sedan men igår fick jag en till present sådär så jag blev himla glad!😀 Den luktar riktigt gott, typ hallonbåtar, haha.

    Aww varsågod, du förtjänar att höra det, för du skriver så himla bra! Hoppas din lördag blir underbar🙂

  20. Jasmine skriver:

    Att rikta lego till ett visst kön är bara patetiskt. Jag tycker rent ut sagt att det är idiotiskt. Jag lekte med lego när jag gick på fritids. Det var jätteroligt! Och jag brydde mig egentligen inte om att det var ”manligt” eller ”kvinnligt”, men visst kan jag erkänna att jag gärna letade efter längre hår till mina legogubbar, men det var nog mest för att jag kunde relatera mer till just den legogubben.
    Tack för att du delar med dig av intressanta upptäckter.
    Kram

  21. Ping: Minifigures Series 11 |

Kommentera

