Bra start

©rhulth.wordpress.com
Vaknade vid kvart i nio imorse och solen sken, det är så underbart fint väder ute att det känns väldigt surt att sitta inne. Men orkar inte gå långa stäckor med foten, bara att gå fram och tillbaka här inne kan vara jobbigt. Ibland så får jag fina MMS av min kära mor som visar upp vackra frukostkreationer, hon brukar nämligen göra frukost på sängen till sig själv och pappa. De brukar äta müsli, färska bär, färsk(och egen-)pressad juice samt espresso, vilken lyx va?

Så nu kontrar jag lite, ja studentbudgeten tillåter ju inte mycket lyxiga varor, men det betyder inte att man inte kan försöka göra det lite snyggt. Så hjärtformat ägg med några remsor bacon blev det till E och sedan gjorde jag smoothie till oss, vilket faktiskt innehöll två färska frukter: nämligen lite apelsin och en halv banan. Sedan var det även frysta hallon, kanel, lite vaniljyoghurt och en skvätt mjölk i. Väldigt gott, matigt och rätt så nyttigt!

 ©rhulth.wordpress.com
Lite suddig bild tagen med mobilen, men fint med ”Carpe Diem”-skylten i bakgrunden också! En väldigt fin och bra start på dagen enligt mig.
Hur har er dag startat?
Ringde även min älskade farmor på morgonen och prata med henne lite, det är nämligen hennes namnsdag idag! Grattis älskade farmor. Hon berättade även att när hon var yngre så var namnsdagar något man verkligen firade. Man bakade sju sorters kakor (antar att det är därifrån de har fått idé till titeln ”sju sorters kakor” som är en jättefin kokbok) och bjöd in släktingar och vänninor på kaffe. Lät rätt mysigt tycker jag, men jag hade nog inte orkat baka sju sorters kakor. Burkar ni fira namnsdagar?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Mat/Bakelser, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Bra start

  1. Thessan skriver:

    Det kan vara lite klurigt det där i början. jag skulle testa att sticka en raggsocka för ett tag sen, blev total förvirrad direkt för jag kunde inte hålla ordning på alla stickor, maskor och varv samtidigt… så nu ligger det en stackars raggis här hemma som troligen aldrig kommer att få se dagens ljus😉 Kolla på youtube, kanske finns det nån bra film där som visar hur man gör. Får väl erkänna att jag inte är någon melodifestival fantast men ikväll håller jag på Simon, annars blir han nog besviken😉.

  2. Åh vilken mysmorgon, så roligt att lyxa till det med frukosten såhär på helgen! Låter som dina föräldrar har det otroligt fint tillsammans och kul att du för myset vidare i din lilla familj😀

    Oj det var så illa ändå att det kan vara avslitet, usch! Förstår att allt blir mycket jobbigare då med vardagliga sysslor som att bara gå på toaletten eller in i köket. Kan de göra något åt skadan eller får du bara vänta och se?🙂 Klart jag tänker på dig och bryr dig, tur som sagt att du har stödet och hjälpen från din sambo!

    Hihi så kul att du tycker det, ja de är så goda de små cake popsen med och väldigt bra att ha hemma i frysen! Det glädjer ju både stora och små och få en sån liten godbit till kaffet eller saften😀

    Det är bra att ni har den insikten iaf, visst kan man vara bebissugen men tiden är inte alltid ultimat bara för det. Man vill ju kunna ge barnet en bra start med ekonomiskt också🙂 Förstår inte hur vissa klarar det ekonomiskt när de pluggar båda två. Det kommer ju en tid för er med ju!🙂

    Storleken i jackan känns lagom faktiskt, visst de är kanske åt det mindre storleksmässigt då det är en tajt jacka i sig. Men väldigt skön!

    Stor kram

  3. Lisa skriver:

    Åh vad trevligt att man verkligen firade namnsdagar förr! Har dock hört något liknande av mina gamla släktingar, men glömt bort det fram tills nu.

    Sv: Då kanske du har gröna fingrar? Själv lyckas jag med vissa, medan andra dör så gott som direkt. Men om din mamma har en odling, så kan det kanske vara bättre att fråga om du får en planta av henne istället för att testa kryddhyllan i matvarubutiken. Men att komma ut till landet förstår jag är underbart!

    Jo, det blev pasta men i den enklaste varianten med wokgrönsaker, en skvätt matlagningsgrädde och kryddor.

    Haha, hoppas att ditt presentkort täcker i alla fall några av de tretton böckerna😉 Och som du skriver, det kommer alltid nya böcker. Men min tanke kring det är att då får man väl köpa fler! Böcker är ju riktigt fint att inreda med också, så enligt mig kan man aldrig få för många böcker!🙂

    Du borde se den, om inte på bio så hemma som hyrfilm för att Järnladyn är riktigt bra! Dock kanske ingen film du går och ser innan du ska ut och dansa en natt, men hemma i soffan under en filt där du har gott om tid att reflektera över filmen efteråt. My week with Marilyn vill jag också se! Den tror jag ska vara riktigt bra, får se vem som hinner först!😉

    Min lördag har hitintills bestått av tårtbak och sedan ikväll är det födelsedagsfest och imorgon vasaloppsspinning!🙂 Hur ser dina planer för denna lördag ut? Kram

  4. anna skriver:

    Ja men precis, nej jag kör hårt å skiter i vad andra säger. Jag är glad att jag inte skaffade barn vid 19, de kommer hellre sen🙂 då hinner ja leva innan😛 vissa har för bråttor tyvärr.

  5. Anna Terneborg skriver:

    Mums, det där såg gott ut🙂

    Svar: Ja, men Extreme Home Makeover grinar man alltid till. Haha, har nog inte sett ett enda avsnitt utan att fälla en tår😉

    Du kommer nog kunna gå snabbare än du tror, håller tummarna för det! Så mycket härligare att njuta utav vädret när man verkligen kan göra just det, njuta.

    Ha en fortsatt bra lördag. Kram!

  6. angelica skriver:

    sv verkligen! hon är grym!!
    lugnt🙂

  7. Anna Katana skriver:

    När jag var barn fick jag alltid någon lite grej på min nmansdag. Typ nya kläder till barbiedockorna och sådant, men annars inget firande. Sju sorters kakor låter ju rätt nice annars.

    Tycker det låter som att du också hade en bra morgon och du har verkligen lagt ner tid på frukosten. Mysigt.
    Tråkigt med foten bara😦 Särskilt när det är fint väder och man bara vill ut.

    Matchen gick strålande, vann med 3-0.

    Kramar

  8. Sandra skriver:

    Vilken lyxfrulle mamma din stod för🙂 Men din smoothie lät inte helt fel den heller.

    Svar: Tröjan är från Gina, like it a lot. Haha jag gör detsamma idag, kommer inte ur mjukisbyxorna. Sitter och lyssnar till housemixer a’la pojken och orkar inte någonting. TRÖTT!

    Ja blåser gör det här också, lite trist men sol är det i alla fall! Jag förstår verkligen att du vill vara med och fira ju. Ni får se till att du kommer dit🙂

    Jag tycker det är fantastiskt roligt när barn kommer med sina små frågor och vill prata om pokaler och priser, de är alltid söta och intresserade. Jag tror också det vore bra med lite kvinnlig representativitet i den branschen, hela sportsvärlden behöver fler kvinnor. Tycker dte är ballt att vi är enda klubb i Damallsvenskan med kvinnlig tränare, hon är GRYM!

    Man vet väl egentligen inte om det är av/utsträckt utan en undersökning. Det är så svårt att själv avgöra skillnaden mellan stukning, vrickning, om något gått sönder.. Det beror på vilken grad av skada det är. Ofta fixar det sig själv men är det allvarligare sort kan det behövas operation. Men det är vanligast att det inte behövs!

    Ja, det är mest bara för att se vad som finns. Sen får vi se hur det blir för oss🙂 Men ja, jag är i alla fall lycklig med honom även om jag ibland klagar över att jag valt en kille med fel jobb, att hans hår är för långt, att han blivit skäggig.. men det är ändå heeeelt okej:)

    Puss&kram

  9. Thessan skriver:

    Spännande om du börjar virka! Jag hade idetorka i veckan som var men u har jag hittat flera mönster som jag vill göra, det jobbiga med mig är att jag lätt börjar lite här och lite där och sen sitter jag här med flera halvfärdiga Amisar =)

  10. Gabriella skriver:

    SV: Vad roligt att du gillade rosorna, jag tycker också färgen var helt underbar.
    Tack snälla du för dina underbart peppande ord, det har hälpt mig!<3
    Hade ångest o oro inför min stora redovisning (en förexamination inför den större examinationen kan man säga). Men efter mkt slit så gick det bra o jag är så nöjd!

    Tack! Det ordnade sig. Det var min sambos farmor som ringde o var orolig o hade yrsel, hon har inte så många runt i kring sig längre o när min pojkvän gör exjobbet på annan ort så träffas de mer sällan. Imorgon söndag ska vi dit på middag o det känns glädjande att kunna besöka henne.

    Vad fint att du tänkte på mig!=) Er kurs låter väldigt intressant. Och kul med föreläsaren som dansat. Det är otroligt vad de estetiska ämnena gör för något för den enskilda individen. Vissa barn har ju otroligt svårt för teoretiska ämnen medan de är duktiga inom det praktiska. Jag har mött flera barn som "kommit fram" i dansen, känt sig sedda o fått en upplevelse trots att de har svårigheter i andra ämnen o socialt. Det är fantastiskt att få se!

    Kunde inte hålla med dig mer! Gillade också Lisa Miskovsky o Dynazty, o Loreen är verkligen duktig! Blir det Mello ikväll också måntro? =)

    Det är ju tanken som räknas o jag är säker på att du hittade något fint att ge! Oavsett om det var stort eller smått.
    Vad var det för böcker du funderade på att köpa förresten?

    Åh vad tråkigt att höra om din fot! Så himla otur.
    För några år sen skadade jag min högra fot så jag känner med dig så mycket ska du veta!<3
    Har du varit på vårdcentralen o kollat? Hoppas så det vänder snart!
    Och tjusig frukost förresten=)
    Kramar

  11. Vivi skriver:

    Oh så fint ! Man kan faktiskt lyxa tilld et med mycket små medle också🙂 Vi drack också smoothie idag, jag gör alltid min på blåbär, hallon, banan , sojamjölk och kanel ! Ibland har jag i en nypa cayenne också för det ska vara bra för ämnesomsättning …har jag läst … någonstanns😛

    Ush trist med foten, men är det fint väder i morgon kanske du med hjälp av pojken kan linka ut och sätta dig i solen. Själv tog vi en lång promenad på stranden idag, väldigt välbehövligt !

    Vad skönt att du slipper extrauppgifter iaf, stressa inte upp dig över vad du kan ha missat, hör med studiekamraterna vad som sas så får du reda på det viktigaste. Det komemr gå fint ska du se🙂

    Hoppas du får en fin fortsatt helg (var det inte idag din mamma skulle firas ?)
    Själv firar jag alltid födelsedagar men aldrig namnsdagar, har liksom aldrig varit tradition i vår familj.
    Kramar !!

  12. Thessan skriver:

    Tänkte att jag skulle ta en ledig dag och ägna den åt mina halvfärdiga Amisar så att de blir färdiga, sen blir det fotografering och ut på bloggen =) Ha en fin kväll! Blir det melodifestival hos dej oxå? kram

  13. angelica skriver:

    sv ja verkligen!!🙂
    jaha:/ vad gjorde du då?
    gör så😀 ja det var jättebra!
    är jättetrött och har världens träningsvärk så stannar hemma framför melodifestivalen idag, själv?

  14. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Har haft huvudvärk hela dagen och är lite småhängig, men nu börjar det bli bättre. Ska ta en dusch snart, det brukar hjälpa mot det mesta för min del😉 Serier har jag alltid laddat upp med, har mycket att kika på i helgen🙂

    Nej, ingen Melodifestival för min del.. Tycker inte det är så många roliga med i andra chansen heller, finalen ska jag dock se. Och hejar då som sagt på Loreen🙂 Vem håller du på?

    KRAM

  15. Sandra skriver:

    Svar: Tack. Jadå det finns två skor🙂 Hade nog blivit ganska ojämnt att gå annars. Pinot Grigio är min favorit när det kommer till vin.

    Jag såg Abduction, riktigt bra film. Och sen gamla favoriten Enough (En kvinnas hämd) med Jennifer Lopez.

    Smoothie är faktiskt riktigt gott!

    Ja ikväll blev det myskväll med bästa vännen, orkade inte ut ikväll.

    Ja, jag älskar barn. Det är mysigt🙂 Haha ja jag är rätt sprallig och barnslig.

    Jag tycker absolut det behövs och jag tror mest det är en fördel, för en kvinnlig tränare förstår nog tjejspelare bättre än vad en manlig gör. Det är en tanke, jag är så ombytlig.. vem vet vart man hamnar framöver🙂

    Haha ja det är helt okej ”problem” att ha🙂 Han är en himla bra kille.

    Trevlig kväll!
    Puss&Kram

  16. Thessan skriver:

    Du missade inget, jag orkade inte ens se hälften😉 Har virkat massor istället =)

  17. november skriver:

    åhh, det där ägget, hahah hur fick du det att se ut som ett hjärta?😄

    svar: dete just det jag menar, det där tänkandet innan man pluggar. deet säger åt en att man borde plugga men man orkar inte.:/

  18. LORISSA LOVEBOMB skriver:

    sv: jag vet inte… 3,5 år lite drygt, så vi kommer ha lite mer än fyra år tillsammans om det blir i december som planerat🙂

    Så fint! Min budget är inte heller något man gör enorma frukostar med, men jag skulle gärna vilja🙂 och jag brukar försöka gratta på namnsdagen om jag kommer ihåg, men sällan presenter och liknande faktiskt—

  19. Marcus Å skriver:

    Låter som en riktigt bra morgon. Jag gick upp tidigt imorse för att se på Vasaloppet, är ju en tradition att se det. Iaf till en början av dagen och man kommer ju igång riktigt bra när man går upp tidigt. Hur är det med din fot i dag då?
    Kram

  20. Tess Cameron skriver:

    Ja din dag verkar verkligen ha börjat bra =) Underbart med denna underbara sol som kommit oxå.

    Svar. själv insåg jag att det inte fanns någon frukost hemma, sovit stressat och är fortfarande trött. Men det är så underbart väder att man knappt kan vara nere när det är såhär. UNDERBAR SÖNDAG!!!!

  21. Olessia skriver:

    mums!!!!

    Jadu, idag ska jag träna och handla mat😀 dudå?

  22. Marieh skriver:

    Min dag började med att göra frukost åt alla som är hos oss inhelgen, ägg, mackor, lite grönsaker och frukt, juice, kaffe, te och massor. Herregud. Känns som man är värdinna p hotell just nu😉

    Men din frukost ser hur god som helst, smoothies älskar jag!

    • rhulth skriver:

      Duktig du är som fixat frukost till alla i helgen! Låter som en väldigt god frukost. Ja, smoothies är underbara och tack för komplimangen angående min frukost, det är alltid härligt att få😉.

      Hur har din dag varit idag?

      Kram

  23. adaramagazine skriver:

    Härlig morgon, såg gott ut!❤

    sv: hihi ja det hoppas jag med!🙂

  24. hej hej, Jag och min vän har nu planerat klart våran resa…. men inte bokat!! HiHI. Skulle bli jätte glad om du ville säga om du varit i någon av städerna, vad du tyckte och alla råd är välkommna!! =) På min blogg har jag lagt upp ett foto på resvägen.

    Jag och min karl firar namsdagen. Den dagen får man välja vad den andra ska laga för mat, ens favorit rätt. Mysigt!!! =)

    Kram kram

  25. Tess Cameron skriver:

    Joooooo klart du ska spela in. Sen om du gillar det kan du lägga upp på youtube. Mitt inlägg idag är 2 fiilmer där man kan se mig i en reklam film och o den andra min gamla singel där jag sjunger =) KOm in och kika och berätta vad du tycker

  26. Jasmine skriver:

    Mat är inte bara bra för magen; också ögonen ska få njuta. Det ser fint ut.🙂

    Hur är det med foten, blir den bättre?

    Svar: Rinki, tack så jättemycket för dina fina ord till mitt inlägg om att bryta upp från ön. Du skriver klokt och jag tar åt mig. som du säger; jag kan ju alltid flytta tillbaka, men frågan är om det kommer att vara det samma… Man kan ju hoppas.

    Jag kommer mer än gärna och hälsar på dig. När jag flyttar till Stockholm hoppas jag att de vänner jag har där uppe ser till att jag känner mig hemma, det skulle betyda mycket för mig. Och skärgård, visst finns det en sådan även i Stockholm – men det är inte riktigt samma sak. (Sen ska jag väl erkänna att jag är lite rädd för att det ska vara just det; samma sak, att jag hittar en plats som kan utmana mina känslor för ön jag bor på nu.)

    Tack så mycket för din kommentar till inlägget om att må dåligt. Jag uppskattar att du läste det så väl. Dina ord är alltid så härliga att läsa.
    Att du mår bättre idag är lugnande, man ska inte behöva må dåligt. Och kanske har du lärt dig något under perioden som det var svårt; kanske har du blivit starkare och klokare just därför.

    Haha, du är för söt. Tack. Bilden på mig i den lila klänningen har R tagit och han har berömt hur jag ser ut på den samt att han stolt har visat upp den för sin omgivning och fått en hel del fin respons, som han har förmedlat vidare till mig. Dina ord gör mig glad, tack.❤
    Dina stora ord om mitt alternativ på studentklänning uppskattas och berör; vem vet, jag kanske vågar ha en lila trots allt.

    Synd att du inte kände dig bekväm i din studentklänning. Hur såg den ut – modell, färg?

    Tihi, tackar, tackar för dina fina ord om mitt skrivande. Att du berömmer mig varje gång betyder mycket, fortsätt gärna med det.

    Tack vännen. Jag har inte haft inspiration att skapa de senaste veckorna, men förhoppningsvis får jag gjort lite i helgen. Jag vill ju skapa, men när inspirationen inte är närvarande är det svårt. Men jag håller tummarna för att jag i alla fall kan visa upp en ny skapelse innan helgen är slut. Tack för att du tror på mig.

    Ta vara på dig, trevlig helg.
    Kram

Kommentera

