Trivial

En quote från C.S. Lewis som skrev böckerna om Narnia. Fin quote som ger en något att tänka på, även om en dag kan kännas väldigt vardaglig, så ska man ändå ta vara på dem och inte ta dem förgivet. Saker och ting ändrar sig mer än vad man tror och precis som det brukar vara så uppskattar man ju det mesta (även tid) när den/det väl är borta.

C.S. Lewis föddes även på Nordirland och boken som vi skulle ha läst till dagens seminarium: Mixed Emotions, hade en text i den som handlade om Nordirland och just Belfast, där C.S. Lewis är född. Det var en spännande text som handlade om rädslan som människor där känner i det vardagliga livet, hur rädslan blir en del av en och hur man själv, tillslut även reproducerar denna. Väldigt intressant egentligen, det är roligt att få en lite större inblick i vad antropologer kan titta närmare på, som till exempel det här med känslor i olika kontexter.

Idag har varit just lite trivial – alldaglig/vardaglig. Men det är inte fel egentligen, dagen har faktiskt varit väldigt trevlig. Lugn morgon, sällskap med E på tåget vilket inte händer väldigt ofta, självklart var jag ju nervös även inför dagens seminarium, det kändes som att just känslor var svårare att ”förstå” antropologiskt, men det var ju även det böckerna visade på också och som vanligt kändes det ändå som att jag hade förstått mer än vad jag trott från början, även om dagens seminarium för min del var lite segare än de tidigare. Sedan så träffade jag M, som nu läser en annar kurs och vi tog en liten snabbfika och sedan fick jag även sällskap hem med E, återigen väldigt trevligt.

Nu under kvällen har jag börjat att ta mig an den tredje(!) boken denna kurs, som faktiskt är skriven av min föreläsare denna kurs och som handlar om dans och hur man antropologiskt kan se på detta, har läst två kapitel hittills + introduktionen och den är bra, hon skriver väldigt bra och intressant. Det som är rätt så spännande med många av texterna som vi har tittat på nu är att de alla handlar om ”studying sideways”, alltså att man tittar och studerar ens likar helt enkelt och att man har gått ifrån att ”bara” titta på de primitiva folken/längre stående än antropologen själv (studying down).  Vilket gör att det är lite lättare att relaterat till också och lite mer spännade på sitt sätt.

I helgen har jag även fixat en present till min kära mamma som fyller år på söndag, ska bli underbart att träffa familjen och fira henne, det var så otroligt trevligt förra året och det kommer nog att bli minst lika bra detta år.

En liten allmän åsikt vill jag slänga in också, som inte har med universitetet att göra, ber om ursäkt ifall ni somnade. Men ifall ni orkar ta er ända hit, så får ni en lite åsikt kring Estelle också, Victoria och Daniels lilla dotter. Hon är verkligen supersöt (de första bilderna är ju så gulliga!) men ändå kan jag inte låta bli att tycka synd om både henne och hennes föräldrar, all denna uppmärksamhet, all denna inkräktning på deras privatliv. Även om Victoria har haft år av träning och även om hon och syskonen verkar ha klarat av en sådan uppväxt så känns det som att media har fått en mycket större roll i samhället idag, än vad det var tidigare och det måste vara jobbigt! Men det kommer nog att gå bra.
Tycker dock att hela detta med Estelle utnyttjas till fullo, precis som Victoria och Daniels bröllop. Alla ska marknadsföra via dem. Till bröllopet var det ju Delicato som sålde blåbärs(?)mazariner i förmån till att sponsra bröllopet och allt annat krimskrams man kunde köpa med dem två i profil och sedan Estelle föddes har jag sett både det enda och det andra, på Aftonbladet.se idag till exempel så skrivs det ut rubriker om att Victoria och Daniel minsann har skaffat sig en Svensk vagn! Ja, jisses, löpet imorgon är klart då eller? Det vagnmärket kommer ju säkerligen att gå åt som smör ännu mer nu. Om det är bra nog åt en prinsessa så…
Kan de inte få liiite privatliv i alla fall?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Åsikter, Nyheter/News, University och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Trivial

  1. neli skriver:

    ja waynes har mycket gott kafe… lite dyrt dock =( vi har kaffe på vår skola som kostar 5 kronor haha. lite onödigt kanske att gå ner till waynes och köpa en liten mugg för 35 =/ men det är ju SÅ mycket godare!!! aaw tack, så himla gullig är du =) jag kände mig grå och snygg idag haha. älskar att matcha grått i olika nyanser! testa t-shirten från gina.. jag lovar att dem är skitsnygga =) jag köpte en till idag HAHA! en svart med ficka =) gillade urringningen på dem…
    promenaden var väldigt skön och avkopplande men med jobbiga tankar… jag har en blogg där jag skriver lite om det som hänt men som är lösenordsskyddad.. du kan få lösen och namn men isåfall på mejl! =) vill inte ge ut det här…
    ja jag såg länken hihi. byxorna var skitfina, men jag såg att cubus hade ett par mycket finare =) ja jag vet att man kan beställa genom nätet men är inte så förtjust i det haha. så himla svårt med storlekarna och så =(
    kram

  2. Paparazzibecka skriver:

    sv: jag har fler artiklar som är publicerade på Modette så det är bara att scrolla eller gå in på kategorin ”Work”.
    Tyvärr så glömde jag ta en hel outfit-bild men kommer fler nice bilder därifrån sen.🙂

  3. Vivi skriver:

    Jag håller absolut med om att mans ka försöka ta tag i vardagarna & uppskatta dem också, just nu måste jag dock erkänna att jag gärna hade raderat börjat på veckan.
    Det har varit lite mycket, men det känns lite bättre nu iaf jag frå hoppas det håller i sig.

    Håller med om Kungahuset också, det blir så himla mycket hysteri och alal tidningar vill vara först med bilder osv. Stackars Viktoria & Daniel, de får ju inte riktigt själva njuta av att bli föräldrar.

    Tack så mycket! Jag älskar själv det foto faktiskt🙂
    Hoppas dagen varit bra!!
    Kram

Kommentera

