Fettisdagen

Idag är det fettisdagen, ingen vidare speciell dag sådär, men det är ju rätt gott med semlor. Dagen har däremot varit lite sisådär. Sedan i lördagskväll har jag haft jordens nackspärr, eller nerv-i-kläm, vad det nu är. Så har känt mig mer eller mindre handikappad. Det är först nu under eftermiddagen, som det känns som att det håller på att släppa. Råkade dock vrida huvudet nyss, så att det ilade smärta ned i ryggen och det kändes ju inte vidare härligt. Men, men kurerar mig med varm vetekudde och Heat. På torsdagsseminariet kommer jag att vara fit for fight igen. Idag kände jag att jag inte orkade att åka in för en två timmars föreläsning, eftersom jag hade svårt att bara klä på mig…lite surt, men jag har pratat med en från kursen och det som sades idag var i princip taget ur boken som jag har läst i idag, så ingen fara på taket.

Under eftermiddagen när jag började bli lite bättre och till och med vågade mig ut för att röra på kroppen och köpa en semla på E’s favortställe här, så blev E lite sämre. Han känner sig yr, men efter en tupplur så verkar han lite bättre nu i alla fall. Förhoppningsvis är vi båda återställda imorgon! Eller hur? Power through! 

Men idag är det en annan dag också, en speciell dag, L (E’s mamma) fyller år idag! Grattis grattis! På fredag ska jag och E fixa fin middag till henne och F när de kommer. Jag har hittat en present till henne också, som jag hoppas att hon kommer att gilla.

Nu verkar E ha blivit tillräckligt pigg för sin semla i alla fall, så det går nog bättre nu! Har också fått ett superfint vykort från mina föräldrar som varit uppe  i Tänndalen över helgen, det är alltid kul att få riktig post.

Hoppas att ni har en haft en härlig tisdag och att ni får njuta av semlor! Själv så blir det ingen för mig eftersom det inte fanns laktosfria, men vet att det finns i stan, vi får se — det kanske slinker med en hem imorgon eller på torsdag istället. Om det finns några kvar.
©rhulth.wordpress.com
Rosa mandelmassa, signaturen för dessa semlor från det lokala bageriet här, fint va?

Kram! 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Mat/Bakelser, Privat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Fettisdagen

  1. Hihi… Riktig post är fantastiskt. Ibland får man de… och man blir lika glad varje gång. En vän i Brighton och jag skickar ”snigel-post” till varandra ibland…. max två ggr per år. Men kul!!!

    Hoppas verkligen nacken blir bättre snart, och att de försvinner helt. Kroppen kanske är lite överansträngd. Du hade väl också pluggat stenhårt förra veckan som säkert kan leda till stress… och som kanske leder till värk. Ta hand om varandra!!!

    Mjöden var inte söt som cider eller saft… bara lite söt. Svårt att förklara men jag rekommenderar de. Sjätte Tunnan hette de stället jag var på i Gamla Stan.

    Kram

  2. Har faktiskt ätit en semla idag!! Brukar inte gilla det så mycket men idag smakande det gott!
    Oj vad härligt det låter med Karibien. Skulle gärna jobba så!

  3. olessia skriver:

    oh vill också ha juuuu!!!!

    haha jaaa, jag har en pojkvän =) Vi träffades i Januari då vi går i samma skola. Han är från Sverige men har sin ursprung från Iran. haha aaa han är 27 och jag är 22 i mars!!! Nää vi bor inte tillsammans ännu😛 han ska flytta till min lägenhet när vi kommer hem till Sverige😀

  4. paparazzibecka skriver:

    sv: den har varit nice. Andra dagen på Modette så det är finfint!

  5. LORISSA LOVEBOMB skriver:

    RIKTIG POST!❤ Jag ska banne mig skaffa mig brevvänner – äkta brevvänner.

    sv: ja, idag tycker jag att de problem jag hade då var lite mindre. Men jag hade tvångssyndrom och har ganska nyligen blivit friskförklarad, Men jag har svårigheter fortfarande, så kan verkligen tänka mig in i unga som mår dåligt.

    Hur små fötter har du? Kan du också lyxa till det med billiga barnavdelningsskor?😀

  6. jasså men jag tycker ändå pannkakor är bättre, gillar inte de där som är i semlorna, är de mandelmassa eller? haha🙂
    Vad gott med kondetorisemlor, då blev han väl glad?
    Veckan ser ut så som att jag vet inte mer än att det blir fika och shopping, alla modell jobb och liknande får jag ju reda på dagen innan så🙂 vi får se, själv då? kraam🙂

  7. Josefin skriver:

    sv: Än så länge, då har jag ju inte sett så många avsnitt ännu, gillar jag Calfornication. Det är ganska addictive. Men vilken serie är inte det å andra sidan.🙂

    Vad har du för planer idag?

    Kram

  8. My skriver:

    MUMS!

    SV: Hehe, nej jag bor hemma hos mina föräldrar =)

  9. Vivi skriver:

    Jag missade också semlorna igår, men de kommer säkert finnas kvar ett tag så att man hinenr vräka i sig iag en eller två till, jag är helt galen i semlor. Ush nackspärr är aldrig roligt, men vetekudde och vila brukar göra susen.

    Tack, det är gulligt av dig att erbjuda dig, men det känns lite för privat att prata om så här.
    Får se om jag skrivet av mig i ett hemligt inlägg framöver, i så fall är det bara att fråga efter lösenord om du är nyfiken🙂

    Kram !

  10. Marcus Å skriver:

    Jag åt faktiskt en semla igår på praktiken, riktigt gott!

    Det är starkt av dig att vara så personligt som du.🙂
    Kram

  11. Anna Terneborg skriver:

    God semlan såg ut🙂 Jag tycker dock inte att det är så jättegot, även om de ser goda ut, äter endast grädden och kanske locket om jag skulle mumsa på en😉

    Hur är det med dig idag? Hoppas allt står bra till🙂

    Kram

  12. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Tack så mycket! Inte jättebra kvalité tyvärr, har tagit kort på kortet med mobilkameran. Men det är känslan som räknas😉

    Nej, egentligen är det väl inte det. Bara jag som kan tycka att det är jobbigt ibland. Jag jobbar på en containerdepå i Göteborgs Hamn, sitter på kontor och besiktar containers i stort sett🙂

    Och semlan på din blogg såg ju så himla söt ut dessutom, rosa och allt😉 Helt i min smak, haha.

    Nej, inte så mycket som händer. Ska kolla på Cougar Town och Top Model Sverige ikväll iaf, sen får vi se🙂 Själv då? Kram

  13. Anna Katana skriver:

    Hoppas du mår bättre idag och att du kunde njuta av semlan igår (:
    Skönt att du inte missade något speciellt på föreläsning.

    Kul att ni ska laga middag till henne, en perfekt gåva att bli bjuden på middag.

    sv: Ja, det är min kille det. En riktig läckerbit fann jag mig i somras (: Han tackar för din kommentar.

    Har absolut stöd omkring mig.

  14. neli skriver:

    ja adele är sjukt vacker! älskar hennes röst verkligen.. underbar är hon!
    haha ja jag håller med dig angående det där med reorna… dem lägger ju verkligen upp allt i högar känns det som haha. lite jobbigt att rota och leta då liksom =P ja, loreen måste ta hem hela skiten.. så jävla duktig är hon! gillade också henne förra året, men nu var det verkligen magiskt!

    hihi jag ska lägga upp dagens outfit senare så kika in då hur det blev med jackorna haha. kram

  15. Härligt att E fick sig en semla iaf, förstår att du inte orkade ta dig till stan med nackspärren!

    Ja men precis, jag gillar inte alls politiken och klassfrågor i USA men det finns så mycket som känns så kul i USA. Men man kanske tröttnar på allt sånt sen med haha, bättre att åka dit någon gång på semester😀 Har du varit där någon gång?

    Ja visst är det toppen att det uppmärksammats mer nu, men samtidigt är det ju många killar också som mår dåligt och för dem är det ännu svårare att få bra vård. Det talar man ju inte ens om för att det inte är lika utbrett kanske. Tycker de borde uppmärksamma ungdomar överhuvudtaget🙂

    Ja filmen var ju underbar, går ju verkligen i Shrek-anda och de filmerna älskar man ju. De är ju bra både för stora och små.Skönt att din nackspärr börjar släppa mer och mer nu, snart är det ju helt borta med😀
    Stor kram!

  16. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Tack så mycket! Jag gillar det, min morfar är tyvärr inte i livet idag och det känns på något vis betryggande att kolla på det fotot. Om det låter rimligt?

    Jag trivs jättebra, absolut. Men samtidigt är det inget jag tänkt syssla med livet ut, men har inga planer på att syssla med annat just nu🙂

    Har faktiskt hört talas om den, och sett ett avsnitt eller två. Jag har inte riktigt fastnat än så länge, men det kanske krävs några avsnitt innan man kommer in i den? Har hört att den ska vara bra från vänner med nämligen🙂 Tack så mycket för tipset! Uppskattas alltid🙂

    Kramar

  17. camilla skriver:

    Hoppas semlan smakade, den rosa färgen gillade jag hiih🙂
    Jobbigt med nacken:/

    Åå hehe, jims värld e verkligen underhållande tycker jag🙂 de e så mysigt med morgon tv tittande🙂

    Hur mår du idag? har du gjort något skoj?
    kraam

  18. neli skriver:

    aaaaw himla söt är du =) blir värsta rörd här haha. tack så hemskt mycket =) så himla härligt nu när plusgraderna håller i sig.. nu har jag officielt lagt vinterjackan åt sidan haha. ingen mer sånt fult!

    jo tack, min dag har varit bara bra =) soft dag i skolan så det känns skönt =) själv fina du? kram

  19. Yrsel har vanligtvis med uttorkhet att gör. Kan också ha att göra med virus. Men som du säger har det oftast med balansen och öronen att göra… men upplever han inga problem så är det inte de. åt han något innan som han vanligtvis inte brukar äta… semlorna kanske🙂 De kan vara dom som rörde till de lite och fick honom att reagera på de sättet. Brukar han äta pannkakor till frukost eller annars? Var han illamående också… då är ingefära bra! Google yrsel eller vertigo för övningar som eventuellt kan hjälpa. Kan inte se någon brist på vitamin…. men vatten isåfall. =)

    Sjätte tunnan rekommenderar jag starkt… en upplevelse med blandat med folk, go mat, trevlig atmosfär, go mjöd och gott vin. =) Stora maträtter…. tycker jag… men se på mina bilder.

    Kram kram tillbaka till pluggandet =)

  20. LORISSA LOVEBOMB skriver:

    sv: Ja, jag har ingen läkarkontakt men jag försöker använda mig av den KBT jag fick då. Det är sätt att tänka som ska liksom rycka mig ur mitt tvångsbeteende.

  21. olessia skriver:

    haha jaa det är nytt :D:D dom har inte nämnt något ännu. Då jag bor i Brighton och dom i Sverige😛

  22. Det som är roligt med rullbandsushi utomlands är att det finns så oändligt mycket mer sorter att välja på som åker förbi på bandet. Man plockar dem man vill ha och när man ätit färdigt och vill betala räknas antalet tallrikat på bordet som har olika prisklasser beroende på färg. Hur roligt som helst tycket jag. That´s me…

  23. Jenny skriver:

    sv: Jag förstår precis vad du menar. Skär sig alla andra tjejer så måste man göra något som får en att sticka ut. Det är ju trots allt ett rop på hjälp. Även om man döljer sina skärsår så hoppas man kanske undermdvetet att det ska synas någon gång så att folk reagerar. (Tror jag iallafall). De tjejerna jag tänker på som skar sig ”för att” skar sig väl inte riktigt heller utan de rev sig snarare och de gjorde det inte för att de mådde dåligt utan för att det blev en skruvad och sjuk trend. Att skära sig i armarna och lyssna på Broder Daniel, det var grejen liksom. Jag har till och med pratat med en av dem några år efteråt och hon erkände själv hur dumt det var eftersom fokus togs bort från de som faktiskt mådde dåligt. Det blev så förlöjligande att skära sig i armarna. Idag vet man ju bättre, men på den tiden (vi snackar slutet av 90-talet) så kunde en tjej bli totalt mobbad för att hon skar sig, för det ansågs svagt. Jag hoppas iallafall att man har en större förståelse idag för att tonåringar faktiskt mår dåligt. Det har inte med någon ”emo-kultur” att göra, utan man mår faktiskt dåligt.

    Stackars dig.😦 Jag hoppas verkligen att det går över i nacken snart. Jag tycker det låter helskumt att det verkar flytta på sig men nerverna är ju ett helt nätverk längs ryggen och ryggraden så det är nog en liten inflammation som följt efter att du haft nerven i kläm. Kanske…:/

    Jo, du berättade det.🙂 Kan tänka mig att det är ganska kul. Det är bara tråkigt att gymmet inte låter min kille prova på så mycket än så länge. Men det är kanske inte så många som skulle vara bekväma med en praktikant som kommer med hälsoråd och så, även om min kille är duktig på det.🙂 Men igår hade han fått vara med och hålla ett pass med boxning, eller typ blandning av boxning och aerobics. Blir nog mer sånt nästa vecka.🙂 Men det är ju ett växande behov av hälsocoacher, det märker man tydligt. Folk blir förvirrade av alla GI-dieter, LCHF och allt vad det heter och man är nog mer medveten om sin hälsa numera och vill ha hjälp. Idag är ju många som jobbar på gym utbildade personliga tränare, men man måste skilja på en PT som har träningsinriktning och en PT med hälsoinriktning. Min kille kommer ju kunna jobba som den senare, men inte som den första om inte han går en specifik påbyggnadsutbildning som ändå kostar flera tusen…

    Man ska väl inte dra alla låtar i Melodifestivalen över en kam men överlag tycker jag inte om den typ av musik som är med där. Oftast är det ju ballader eller dansbandspop eller så är det något halvrockigt. Sen kan jag säkert ha hört någon låt jag tyckt om som varit med i melodifestivalen utan att jag vet om det.🙂

    Haha, fluffiga lussekatter låter bättre.🙂 Du får gärna fråga din mamma hur hon gör för att få dem luftiga… Hur länge låter hon dem jäsa?

    CD-freestyle hade jag också ett tag men fy vad dåliga de var egentligen.😀 Man kunde ju inte röra sig för då hoppade skivan. Satt man på bussen och lyssnade fick man hoppas att vägen var gropfri. xD Men visst älskade man att kunna lyssna på sina CD-skivor överallt.🙂 Jag kör mp3 genom min mobil nu istället. Den har jag ju ändå alltid med mig.🙂

    Once upon a time har jag faktiskt följt de senaste veckorna också. Otroligt men sant! Fast jag missar det nog imorgon. xD Jag tycker det är en bra serie och sen gillar jag att det är lite saga över det med.🙂 Och så är Robert Carlyle med.😀 Spartacus tycker jag om men man måste nog tycka om lite råa scener och blod för att klara av den. Det är många blodiga scener och så. Sen är effekterna inte jättebra men det är en väldigt stark serie med gripande historia.

    Ja, jag tyckte det var tråkigt när Heath dog också. Överlag tycker jag det är tragiskt när yngre människor dör, framförallt när det beror på att de själva valt att ta den vägen. Det måste vara så otroligt påfrestande att leva ett sånt liv som kändisarna och att ha självmord som sin enda utväg…😦 De får ju inte vara ifred även om de lägger karriären på hyllan.

    Jag tror man får pröva sig fram tills man får det rätt kanske. Jag har liksom aldrig velat ha mina krispiga så jag har inte tagit reda på det… I USA brukar man väl doppa bröden i florsocker också? Eller minns jag fel? Kanske det kan hjälpa? Fast det blir ju inte nyttigare då direkt.😛

    Jag tror jag förstår vad du menar. Det är lite så med äldre ibland. De kan vara lite smårasistiska i tankesättet utan att de faktiskt egentligen hatar någon för deras urpsrung. De har inte lika stor förståelse för andra religioner och tankesätt. Lite ”så här har det alltid varit och så här ska det förbli” kanske… Om du förstår vad jag menar för det gör jag knappt själv. xD

    Veckan ut nu blir ganska lugn. Bor hos pojkvännen nu när han är hemma i småland och springer mest och städar och ”mobbar” salamandrarna. Imorgon blir det fika med en vän och så ska jag försöka hitta en lucka för att lägga in veckans nageldesign. xD Inga viktiga saker med andra ord.😀

    Vad ska du själv hitta på under veckan?

    Pussar och kramar!

  24. neli skriver:

    hehe alla kan inte gilla den sortens musik😉 jag däremot älskar den eftersom det är mycket serbisk feeling runt det hela och jag älskar serbisk musik =)

    ja jag hoppas verkligen också att plusgraderna håller i sig men enligt smhi så verkar det se ut att göra det =) så otroligt skönt! aaw hihi.. tack söta du.. du är alltid så gullig =) åh va trist med seminarium.. kommer ihåg själv när man hade det på högskolan.. rena mardrömmen typ haha. lyck till =)
    kram

  25. Mary skriver:

    Sv; Tack för dina fina ord inne hos mig!🙂 Och ja..den är bra rolig den där luren! Hoppas du får en tokbra dag imorgon iaf!🙂

Kommentera

