Adele

En bild på otroligt vackra och talangfulla Adele, från årets Grammy Awards. Just på den här bilden tycker jag att hon ser väldigt normal ut (ja, eller vad man nu ska säga, om man måste kategorisera. Ogillar egentligen ordet ”normal) men jag har sett henne rundare också, men det spelar ingen roll, hon är vacker ändå! Hon har alltid varit vacker enligt mig och speciellt hennes ansikte och hår.
Därför blev jag riktigt irriterad och arg när jag läste en artikel i Aftonbladets ‘Klick’ på nätet, som var publicerat för 10 dagar sedan. Där hon försvarar sin kropp då modemogulen Karl Lagerfeld har kallat henne ”för fet”. (Här, hittar ni den artikeln) I en annan artikel jag hittade online står det däremot att han ”bara” kallat henne ”lite för tjock” och hela kontexten handlade tydligen om att vara ansiktet utåt för Chanel. Men oavsett, varför måste man uttala sig i så fall? Jag tycker att hon skulle vara otroligt vacker i en reklamkampanj och dessutom skulle det vara uppfriskande.

Fick direkt en flashback till H&M’s designarbete med Karl Lagerfeld 2004, när han uttalade sig om att han blev irriterad på H&M för att kedjan hade producerat mindre upplaga kläder än vad han hade tänkt sig (okej, den kritiken kan man väl förstå) men sedan säger han även:

”[…] Till exempel  tycker jag inte om att de har gjort vissa plagg större fast jag eftersträvat ett mode för smala, slanka människor.”
Jag kommer ihåg att jag blev så himla arg, H&M’s plagg under den kollektionen gick nog upp till storlek 42 eller något sådant där. Såsom H&M’s plagg brukar vara. Om han går med i ett designarbete, för en affärskedja som vänder sig till normala människor, hur kan ha uttala sig sådär? Ska man bojkotta alla som har storlekar över 38 eller kanske till och med 36? Fy säger jag bara.

Ja, fast de där designerna verkar bara ha modelltänktet i huvudet, bara de smala är bra nog. Donatella Versace verkar tycka och tänka liknande saker, här kan ni läsa om heffaklumparna som har storlek 36!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Fashion, Nyheter/News och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Adele

  1. Karin skriver:

    Svar: ”Midsummer night” har jag aldrig luktat på. Om jag ser den, så skall jag lyfta på locket och lukta.

    Jag är utbildad för år 1-7 med inr ma/no. Men jag jobbar som klasslärare för en 4:a. Jag har en underbar klass med 19 elever. Jag undervisar i alla ämnen förutom i slöjd, idrott och musik.

  2. Adele är grymt vacker, vad dem än säger. Karl Lagerfeld verkar ju pantat. Ja hon är större än alla modellsmala tjejer, (fet skulle jag dock inte kalla henne, hon har former) men det betyder inte att hon skulle vara mindre fin för det. Snarare tvärtom!

    – Tack fina du!

    Kolla lite på tv och ladda upp för en ny vecka. Din då?🙂

  3. emmawestinma skriver:

    Uscha, Lagerfeld är inte riktigt riktig i huvudet… Han var själv överviktig för många år sedan, men bantade ner sig och anser sig nu vara ”helt över mat”. Haha, bara en sån sak?! Tydligen äter han helst inte mat alls, utan äter endast det han behöver för att överleva. Hemskt sunt det där.
    Och Donatella Versace ser ju ut som en freak show och är till största delen gjord utav plast.

    Jag tycker att Adele är jättevacker, inte ett dugg tjock – utan helt normalbyggd och hälsosam. Skönt med några RIKTIGA kroppar i media, för en gångs skull!

    • rhulth skriver:

      Jag håller verkligen med dig! Lagerfeld är en udda figur och har aldrig gillat honom! Och ja, Donatella ser ut som att hon har bott på solen i ett par århundrande och botoxat sönder sig själv lite här och var. Tragiskt.

      Adele, hon är otroligt vacker och visst har jag sett bilder där hon minst sagt har haft kruvor, men just den här bilden från i år, så är hon ju väldigt normalbyggd och ser otroligt vacker ut. Vilket jag tycker att hon gjorde innan också, vikten är ju inte allt, det är så tråkigt att det ligger så himla mycket fokus på sådant!

  4. Mary skriver:

    Sv; Ja det tycker jag def att du ska göra!😉🙂 Superenkelt att göra själv!

    Ang Karl Lagerfelt..tycker det är fascinerande att vi människor har sådant behov att uttrycka åsikter om andra individers utseende. Hon är för tjock, han är för smal, den där personen är rynkig, har för kort kjol, har fel byxor..ja allt möjligt! När man dömer andra säger det mer om en själv som person än den du dömmer ut. Det skulle jag vilja säga till Karl Lagerfelt..😀

  5. neli skriver:

    älskar adele! så jävla vacker hon är…
    ja hennes senaste kollektion för bikbok var ju rätt dyr.. tyckte jag också men jag köpte mig en tröja när dem hade 50 procent på allt i butik så då passade jag på haha. hihi tack finis! jag får se vilken jacka jag ska köra på.. har en från h&m eller så tar jag min skinnjacka som är lite tjockare =) vad som helst, så länge jag inte har på mig vinterjackan haha.
    ne usch, igår var rena besvikelsen faktiskt på melo… jag tror fortfarande att loreen kommer ta hem hela skiten =) hon är så jävla grym!
    kram

  6. SV: Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Fyller år en onsdag, och både mamma, pappa, pojkvännen och vännerna vill uppvakta mig! Har inte riktigt bestämt mig ännu hur jag ska göra! det blir i alla fall premiär på krogen på fredagen!😀

    Lät inte kul du! Hoppas att det blir bättre!🙂

  7. Svar:
    Oh men du, de finns inget att beklaga🙂 Jag själv är glad över allt som hänt, det har förgyllt mitt liv på så många sätt även om det var dåliga så har de bra alltid övervägt i slutändan🙂
    Jag blir peppad varje gång jag loggar in och ser alla underbara kommentarer, det ger en liksom lite mer mod varje gång att avslöja lite till🙂

    nackspärr lät inte så kul nej, då blir man ju nästan helt handlingsförlamad, Får du det ofta?
    Vilket bidrag ´kikade du efter på mellO?

    oj min vecka vet jag inte alls hur det sen ut faktiskt. Jag funderar dock på att ta ett riktigt röjartag i lägenheten, putsa upp den så den skiner från golv till tak🙂 Vad ska du själv hitta på förutom jobb och de då?🙂

    kram Om

  8. MY skriver:

    Sååå fin & grym!

  9. Svar:
    ja men de är nog så, man ser nog inte sin egna styrka lika bra som andra gör det så bra de finns dom som talar om det🙂

    aa men plugga är mer skoj ju tycker jag i alla fall🙂
    kram om

  10. Lisa skriver:

    För att citera Adele; ”I like having my hair and face done, but I’m not going to lose weight because someone tells me to. I make music to be a musician not to be on the cover of Playboy.”

    Man sjunger inte bättre bara för att man är smalare, på samma sätt som att man inte blir en bättre skådespelare om man väger ”rätt”… Inte nog med att man förväxar skönhet med vikt, man förväxlar även talang med det. Man ser inte längre människor för människor. Man ser inte ens dem för utseenden längre — man ser vikten. Så fort man väger lite mer än man borde är man ful, och i vissa fall även äcklig. Frågan är bara hur många som inser att det är den typen av beteende som är fult och äckligt…

    sv. Jag har saknat dig också!
    Det har varit fullt upp i skolan de senaste dagarna — det har varit en hel del att läsa (över 600 sidor på drygt tre veckor), och jag blev sjuk mitt i allt och har fortfarande en del att ta igen, men förhoppningsvis klarar jag av det redan ikväll. 200 sidor ska nog inte ta så lång tid att läsa🙂

    Jag är alltför dålig på att hålla kontaken, men skulle du vilja ses någon dag under veckan som kommer? Jag kan i princip när som helst, bortsett från tisdag eftermiddag…

    Puss&Kram!

  11. LORISSA LOVEBOMB skriver:

    sv: nej jag tyckte inte att någon var bra heller. Men mattias och maria var bara hemska att lyssna på. Ranelid var ju galen, men jag kan inte låta bli att gilla det lite. För det är ju trots allt lite komiskt ^^

  12. Svar:
    haha ja här är de lite annorlunda, skulle kunnat plugga hela livet, gillar hela gemensapen, och de små dramadrottningarna som alltid finns, hela atmosfären i klassrummer som jobb inte riktigt kommer upp i🙂

    sov så gott🙂

    kram om

  13. Ca skriver:

    Jaghar också läst det om adele. Helt sjukt. Och med tanke på den HM kollektionen var den inte tillochmed bara upp till storlek 40? För att hans plagg skulle inte sitta på några tjocka personer som han så fint sa…..

    Min helg har varit kalas och slapp och inte alls mycket. Har haft en liten internet paus🙂
    Hur har din helg varit? Gjort något roligt?
    kramar

  14. Oj så vacker bild på Adele, hon är verkligen ett bevis på att kurviga kvinnor är bland de vackraste! Därför är det konstigt att man ofta trävar efter att vara så smal och ”snygg”🙂

    Åh tack för dina frågor, kommer svara på alla någon gång under veckan när jag har lite mindre att göra. Jättefina frågor som det ska bli kul att svara på!
    ÅH tack för de fina orden om både min och Marcus text. Det är kul att få skriva av sig ibland i form av längre texter, gillar ju att skriva krönikor och liknande texter och att få dela med sig lite mer av sitt liv är alltid kul. Jag håller tummarna för att Marcus hittar en jättefin tjej en vacker dag, det är han verkligen värd!

    Jo jag kollade på Melodifestivalen. Tyckte det inte var några direkta bra bidrag alls denna gång vilket var lite tråkigt. Men samtidigt hade jag hoppats på att ett bättre bidrag än Ranelid hade gått vidare. Stängde av när jag såg att han vann haha. Låten var bland det konstigaste jag hört😛

    Hoppas du haft en underbar helg, kramar

  15. Jenny skriver:

    Du skriver alltid så bra om såna här saker. Man kan ju tycka att de som ska uttala sig om hur andra sak se ut borde ta sig en titt själva i spegeln. Oavsett så är man ingen vacker människa om man kan går runt och tala nedvärderande om en annan människa. Adele är ju riktigt snygg!

    svar: Haha, jo jag gör alltid för mycket saffransbullar. Man äter en hel del under julen, sen orkar man inte äta fler på ett tag. Sen hittar man dem igen. Ett år hade jag saffransbullar ända fram till midsommar. xD Men jag gör inte vanliga lussekatter, utan typ kanelbullar fast med saffran och så en fyllning av mandelmassa.😀 Mums! Men jo jag hann med allt ändå. Ja nu ska pojken vara hemma i två veckor så hänger hos honom just nu.🙂

    Jag har alltid varit sån. Sov ALDRIG när jag var bebis. Inte förrän mina föräldrar kom på att det gick med en kasettbandspelare och ett band med djungelbokens låtar på.🙂 Då sov jag. Vad kul att du gillar att sjunga? Kan du sjunga? Har du sjungit i kör och sånt med? Jag kan inte sjunga, tror jag, och tycker inte om att sjunga inför någon. Inte ens min familj. Däremot så skriker jag som en galning i bilen med musiken på högsta volym.😀

    Han blev glad för presenten. Han blev ganska överraskad och det var ju huvudsaken.🙂 Pralinerna var en del av presenten. Han fick ett litet hemmagjort kort också.🙂

    Delicatobollarna kanske inte är så farliga om man bara äter en liten. Men vem klarar det!!?! Måste testa att ha i grädde nästa gång jag gör chokladbollar för det lät väldigt gott!! Jag har gjort smet i en köksassistent en gång så smeten blev jättefin, men oftast orkar jag inte krångla.🙂 Haha, hinner ju knappt göra bollar ändå.😀

    Kan förstå att du ville komma hem lite tidigare. Det viktigaste var ju att seminariet var intressant, oavsett vilket språk det var på.🙂

    Haha, ja ta en titt på mcleods. Försök titta på någon av de tidigare avsnitten, typ säsong 1 eller 2 för de är lite halvroliga. Serien blir tyvärr lite för allvarlig och ”såpopera-aktig” mot de senare säsongerna, även om det händer allvarliga saker i de tidigare säsongerna också. Man fastnar i 7th heaven just för att det är lite som en olycka. Hur hemskt man än tycker det är så är det något som fascinerar en. Ja jag kan tänka mig att såna här serier är som chickflicks eller ungdomsfilmer… eller typ dumma komedier. Något man kan se på utan att hjärnan behöver vara med.

    Jag har inte sett 9 än, men ska väl försöka. Pojkvännen har ju 2 hyllor överfulla med film som jag kan titta på nu under dagarna när han praktiserar och jag tror han har den. Annars kan jag ladda ner den.🙂 Jag har svårt för Batman, framförallt de som kom ut under slutet av 90-talet typ Batman & Robin. Eller jag har svårt för superhjältefilmer överhuvudtaget. Bettlejuice är en ganska konstig film och jag tror det hjälper om man har lite smådålig humor. Eller om man är trött som fasen när man ser den.😀

    Vad kul att jag kunde göra dig glad med den kommentaren.😀 Haha, fast jag bönar och ber om att få slippa två saker! Big Ben och Oxford Street… Fixar inte riktigt Oxford Street. xD

    Soldater är väl kanske inget jag kan häva i mig varje dag, men gott är det. Jag äter dock ägg varje dag i någon form… till frukost då. Antingen äggröra, kokt ägg, stekt ägg eller soldater. Eller ”french toast”… heter det fattiga riddare på svenska? Hårdkokt skivat ägg på macka med kaviar och lite dill är gott som fasen.🙂 Haha, inte konstigt det går åt en massa ägg hemma hos mig. xD

    Vad hittade du på i helgen? Hoppas det var en skön helg i allafall.🙂 Massa kramar!!

  16. camilla skriver:

    Asså det är helt sjukt verkligen och jag blri så grymt irriterad på sånt här. Sen när är man stor om man har storlek 36? idealet idag är så snevridet så det är inte sant och det är inte konstigt att folk får ät osv. Överallt läser man om hur man ska tappa vikt fort osv osv…

    Hoppas du har en bra dag idag?
    kraam

  17. Svar:
    tack så mycket🙂
    nog första gången någon jämför mig med henne😀

    Ja jag tror min familj gjorde de dom trodde var bäst helt enkelt, inget jag klandrar dom för, de visste bara inte riktigt allt så de kunde inte gjort mer än de gjorde. Tanken som räknas, alltid🙂

    jo de är ju skillnad på nu och då, min senaste hade nog inte kommit ur gymnasieåldern än tror jag haha, men de var roande att se vuxna bete sig som dagisbarn ibland. Speciellt på tråkiga lektioner😀

  18. Josefin skriver:

    sv: Det är ett nytt arbete. Men det är faktiskt riktigt roligt.🙂

    Jodå, idag är en av de bättre dagarna. Hur mår du själv?

    Kram

  19. Lisa skriver:

    sv. Tack så mycket för dina ord!

    Jag har ett schemalagt seminarium mellan 14-16 i morgon, men det är sällan vi sitter efter klockan tre. Om du har möjlighet skulle vi kunna ses efteråt. Vi kan ses innan också, om det skulle vara något att föredra

    Puss&Kram!

  20. Annie skriver:

    Tycker Adele är väldigt snygg i sin kropp. Bra att hon inte hetsbantar bara för att hon är populär i musikbranschen! Fler sådana förebilder!

    sv: ja jag vill verkligen flytta, om jag inte får jobb som lärare i London så kanske jag tar ett annat bara för att prova på. Vill bort från Stockholm!

    Det är sjukt jobbigt att de inte låter en andas, inte ens för en dag! Tror inte de inser hur mycket jobb en student verkligen har! Håller också tummarna för dig! Bara två veckor kvar tills vi får veta! Jag hade tenta i ”Allmän religionshistoria” som innefattar hinduism, buddhism, islam och judendom. Jättestor tenta med många frågor, inte kul!

    Jag jobbar som bagare, då börjar man tidigt! Jobbar nu i helgen med, men bara lördag. Får se om det behövs göras några mer semlor, bakade massa förra helgen! Imorgon är det fredag, yaay!

    Kram!

Kommentera

