”Modell eller börsbolags-VD?”

Alla har vi väl karrirärsdrömmar av olika slag, vissa vill bli författare, andra journalister, ytterligare andra vill bli högt uppsatta inom företagsvärlden medan andra vill bli modeller. Absolut har alla rätt till sin dröm, oavsett vem man är.

Men om man är kvinna eller tjej, hur ser yrkeshierarkin ut?

Tidigare idag så fick jag en länk skickan till mig (eller taggad via Facebook, om man nu ska vara petig) av E’s bror, han skrev att han antog att jag skulle vara intresserad och det var jag ju. Det var en länk till en blogg som heter Bodil & Magda, via Entreprenör 24  det var Bodil som bloggade inlägget som jag vart intresserad av. Hon beskriver nämligen hur prestation, i hennes krestar inte har handlat om att vara duktig i skolan, utan har istället varit bundet till utseendet. Detta är en verklighet för många och ständigt så matas vi med ”idealbilder” hit och dit.

Bodil menar att vi i samhället måste flytta fokuset, speciellt hos tjejer, från att modell är det som är högst upp på karriärstrappan. Hon vill istället uppmuntra tjejer och kvinnor till att bli företagare och börsbolags-vd:n och så vidare. Här, kan ni läsa Bodils blogginlägg.

Jag tycker att det är bra skrivet av Bodil, att hon dessutom delar med sig av egna erfarenheter som inte är vidare roliga, det är starkt. Och jag håller med om att det är viktigt att ändra bilden hos tjejer som tycker att utseendet är det absolut viktigaste, man ska inte behöva känna sig så pressad till att bli modellsmal och allt vad det är. Det är bara hemskt.

Har man som tjej en dröm om att bli företags-VD, absolut kör på! Man ska inte behöva känna sig begränsad bara för att man är kvinna och känna att företags-VD är ett typiskt ”manligt jobb”. Däremot så tror jag att detta börjar ändras bland ungdomar idag, det är i alla fall det jag har tyckt mig se. I och med Blondinbella(?) så har det börjat bli mer status kring att starta eget företag, för att inte prata om alla bloggerskor som slagit igenom på senare tid. Jag har dessutom hört att många tjejer säga att de vill bli företagare numera. Så jag tror att det redan är på väg att slå om där, däremot så menar jag inte att tjejer inte tänker på utseendet och lägger vikt vid det idag, för det vet jag att de gör — mig själv inkluderat.

Men å andra sidan tåls det att lägga till att man som tjej, ifall man nu vill bli modell, måste få satsa på det också. Så jag tycker att det är tråkigt egentligen att gruppera upp det i att tjejer måste våga satsa på typiskt ”manliga jobb” — när det egentligen inte ska handla om det, utan att man helt enkelt ska känna sig fri att välja vad man vill, oavsett.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till ”Modell eller börsbolags-VD?”

  1. olessia skriver:

    Heej!

    Näää be inte om ursäkt =) ibland tar livet över.
    Jag mår toppen, hur mår du sjääälv??

    Jaa det är lite synd att det inte funkade på mondoblog😀 veckorevyn är grymt!! Hur går det med tentan?

  2. ditt inlägg … så sant! speciellt det sista om att det inte ska vara att tjejer ska känan sig tvungna att välja ”manliga jobb” utan att de ska känna sig fria att välja det dem vill. Du komemr med så smarta saker på din blogg. Fattar inte hur du lyckas få så mycket information om allt!<3

    Svar: mjo, skolan går lite si sådär, vet inte om jag vill börja eller inte börja. men ska skriva till fria och se hur det skulle bli OM jag vill byta, om det finns platser och sånt. tack för att du frågar<3 hur går det för dig då?😮

    vad har fått dig att inet avra lika aktiv?😮 plugget eller har det hänt ngt?😮

  3. Anna Terneborg skriver:

    Igen, fantastiskt skrivet! Och jag håller med i varje ord du skriver.

    Svar: Ja, det finns så mycket musik som lämnar större avtryck än man inser. All den musik man växt upp med och spelat om och om igen, vara sig det var just för att låten är bra eller för att man vill känna. Något alls. Saknar det stuket på låtar, känns som de inte görs längre.

    Min dag har varit bra, tack. Heldag på jobbet (7-18), så nu väntar sängen.

    Kram och godnatt!

  4. Anna Terneborg skriver:

    Hur har din dag varit förresten?🙂 Vill ju inte vara sämre.

  5. Bruka inte heller se de men de va på tvn just då skulle bara prova att video blogga är så feg av mej haha.
    Ja de är himla jobbigt blir mest gnäll och bära hit och dit men i dag har dom mest sovit så de har varit rätt så okej.

    Är allt bra med dej i dag ?

  6. Jenny skriver:

    Väldigt bra skrivet! Jag har också reagerat på hur utseendet kan styra så mycket i företagsvärlden! Jag har märkt att tjejer som har ”högre positioner” oftast ser ganska bra ut… hmm… Jaja, oavsett ska man få satsa på det yrket man vill och inte låta någon sätta sig på en! Modell är också ett yrke som kräver sina färdigheter.

    sv: Musik är verkligen min drog. Jag kan inte ens sova utan musik. Jag somnar inte på 4-5 timmar om inte jag har lite musik i bakgrunden. Jag kan somna till Metallica på högsta volym men inte om det är tyst. xD

    Haha, jag kan ju berätta vad jag gjort egentligen. Har gjort små chokladbollar som jag doppat i smält choklad och gjort till praliner som jag har slagit in i ett fint paket och ska ge till min pojkvän. Ville inte skriva det på bloggen ifall han skulle råka klicka in på den vilket han gör lite då och då.🙂 Ska visa när jag gett honom presenten.🙂 Jag vet inte eller om man egentligen säger baka när man gör chokladbollar, även fast det är lika mycket bakning som att blanda muffinssmet.:/ Men, jo det känns faktiskt konstigt att säga baka chokladbollar nu när du säger det.😀 För den late finns det alltid delicatobollar i affären!😀 Haha, hade det inte varit mitt i natten och affären hade stängt för länge sen så hade jag nog köpt chokladbollar snarare än gjort dem själv.😛 Och chokladbollarna gjorde verkligen susen! Mitt dåliga humör försvann.😀 Nej, det var inget speciellt som hände egentligen. Jag hade nog bara en dålig kväll och var lite less på snön och hålan jag bor i bara. xD

    Om du har sett Snatch så pratar de Cockney i den filmen. Exakt den dialekten har mina släktingar fast i verkligheten pratar ju engelsmän dubbelt så fort! xD Förstår att du är lite nervös inför en ny kurs, det är nog ganska normalt, men jag kan absolut tänka mig att du är väldigt bra på engelska. Har ju läst några av dina engelska inlägg.🙂 För det mesta handlar det ju om att man ska sluta vara nervös. Min pojkvän är jättebra på engelska också, men vågade knappt prata när han var i England… tills vi tvingade honom och då gick det jättebra.🙂 Men jag är likadan när det gäller tyskan. Kan tyska ganska bra när jag är själv men när jag ska prata med en tysk så ”glömmer” jag allt!

    McLeods döttrar är ju ett sånt där program som sänds på dagtid för att ”fylla ut” i stort sett. Haha, Sunset Beach minns jag.😀 Alla tjejerna i min klass tittade på det. xD 7th Heaven går ju på tv på förmiddagarna, eller ja typ runt 12-tiden på dagen. Jag klarar inte av att titta på det, jag blir bara arg! xD Men jag tror man måste få gilla lite ”dåliga” serier ibland med.🙂 Ungefär som att man kan titta på en dålig film för att den är lättsmält och precis vad man behöver titta på i det ögonblicket.🙂

    Jo, man ska nog försöka blicka framåt. Man kan ju trots allt inte ändra det man redan gjort, hur mycket man än önskade det. Så egentligen slösar man ju bara onödig energi på sånt.🙂 Fast visst kan man önska…

    Jag har inte heller sett alla Burton-filmer… tror jag:/ Det är ju svårt för vissa filmer har han ju varit regissör, sen har han varit producent på andra filmer som inte är lika mycket ”han” men som ändå har lite av hans touch. Typ den animerade filmen 9… den har jag inte sett än visserligen. Sen ahr vi ju Batman-filmerna han gjorde. xD Ingen höjdare även om det är Burton. Beetlejuice kan vara ganska svår att ta men jag älsar den filmen för den har så många saker som får mig att dö av skratt. xD

    Haha, du får gärna fortsätta ”dra med mig” på resor.😀 Jag tycker det känns som att du och jag har klickat så pass bra via bloggarna att det inte alls känns som en omöjlighet. Hade det varit någon jag inte alls klickat med hade jag nog tyckt det var lite galet, men det gör jag inte nu.🙂 Haha, skulle vara awesome att åka till England på en snabbtrip och titta på lite mer udda saker.🙂

    Ja jag tror man uppskattar bröd om man inte äter det så ofta. Eller när man verkligen hittar ett bröd som är så där underbart gott och luftigt! Men jag äter mest rostat bröd om jag äter det (man är väl engelsk). Soldater är dock förbannat gott. Man skär rostat bröd i tunna ”stripes” och så doppar man det i gulan på ett löskokt ägg. Mums!😀 Haha ägg äter jag alldeles för mycket av. xD

    Har saknat dig också gumman.🙂 Hoppas du får en superhelg! Kramar!!

  7. Anna Katana skriver:

    Har också fått för mig att det idag är fler som vill vara drivna och starta egna företag eller jobba högt inom andra företag. Men kanske man har den känslan för att det står så mycket om sådant i tidningar nu.
    Visst ska alla få sträva efter det yrket det vill, det är det absolut viktigaste, att nå sina drömmar.

    Tyvärr tycker jag att trots att allt fler verkar satsa på företaganade så kretsar trots allt mycket kring utseende. Man ska både vara driven och ser bra ut. Stora krav på allting tyvärr.

    sv: Tack (:

    Jag och sambon lagade middag hemma med efterätt och dukade och klädde upp oss fint bara för att. Riktigt mysigt var det. Firade du på något särskilt sätt?

  8. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Vi ska bara fira att det är fredag, tycker det kändes värt att firas🙂

    Tack detsamma vännen, du är inte så dum du heller😉 Skriver bra gör du ju, det är däremot något jag inte gör, haha.

    Jo, absolut görs det bra låtar. Jag älskar dagens musik med! Men det känns på något vis att fler låtar hade hjärta och själ då än nu. Det är mycket kommersiell musik nu, som jag älskar, men det är inte riktigt på samma vis. Om du förstår vad jag menar?

    Lycka till idag då! Kram på dig

  9. Marcus Å skriver:

    Du har helt rätt i ditt inlägg. Är märkligt att många högt uppsatta kvinnor ofta ser bra ut, hur kommer sig detta?! Tråkigt!

    Tack så mycket för din fina kommentar. Jag ska lägga ut din kommentar som jag pratade om men har inte hunnit bara. Fullt upp på praktiken varje dag, så jag hinner inte med allt men det kommer. Hur är det med dig i dag då?
    Kram

  10. Ca skriver:

    Du har så rätt så rätt i det du säger. Man kan inte ändra på det förflutna så varför inte istället lägga energi på framtiden? Och göra den optimal och underbar. Klok du!!

    Jag bodde ju i england för 2år sen och det kryllade av olika dialekter. Jag är kär i det typ haha, (dock inte i dem från newcastle). SÅ jag pratar brittisk engelska och kan verkligen inte få det att låta amerikanskt. Helt sjukt vad man formas av att bo på olika ställen!

    Hur ser planerna för din helg ut?
    kramar

  11. angelica skriver:

    sv ja precis🙂 verkligen!!

  12. – ja definitivt, tack för tipset!

    Det gick säkert jättebra🙂

  13. Karin skriver:

    Vilken trevlig och fin blogg du har!

  14. neli skriver:

    hej fina du! förlåt för sent svar, men inspirationen till bloggen är inte på topp asså =/
    åh men tack hihi. jag älskar mitt korsarmband! älskar att bära kors =) men som sagt, det är olika från olika personer! men sen är jag troende också =)

    jo tack, det är bara bra här =) allt bra själv? hoppas det =) kram

  15. neli skriver:

    hihi oh ja =) snart blir det mcdonalds haha. så gott är det när man varit sugen på något så länge =) kommer bli mums! åh men tack söta du hihi. jag blir så glad =)❤
    ska du hitta på ikväll då tjejen?
    kram

  16. – Tack! Jo samma här, vår vore underbart!

    Lugn men med en del plugg, din då?🙂

  17. Paparazzibecka skriver:

    sv: yes yes!
    T-shirten är köpt i mitt kära Polen. Första gången jag fick något klädesplagg från mormor som jag verkligen gillade.🙂

  18. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Det blev tyvärr inget med min syster, lite saker som körde ihop sig. Så jag ska mysa här hemma med missarna ist. Lite serier och gott att äta🙂 Vad har du för planer?

    Oh ja, många pärlor finns det i musikvärlden. Musik är ju ALLT!😉

    Kram på dig

  19. Ja visst är det konstigt hur vissa yrken blir just mansdominerande och andra yrken är så utpräglat för just kvinnor. Men känns dock som det blir bättre och bättre med att jämna ut könsen bland de olika jobben🙂

    Ja visst är det smarrigt med små pajer, ska bli så spännande med bananpajen idag. Ska nog göra den som en liten portionspaj också!🙂 Förstår det, men var bara med om du hittar något, det gör inget annars ju. Vore så kul att få med just dig!
    Så söt du är, ser dig som en fin vän också! Är så kul att ha lärt känna dig så gott man kan via bloggen. Är så kul att man kan hitta vänner såhär ändå!

    Så lite så, alltid kul att kunna hjälpa till. Sen tycker jag det är så kul att kolla upp sånt så det gjorde jag gärna! Ska nog skriva ett inlägg om det med, finns säkert fler som är allergiska men som inte vet var de ska leta!

    Hoppas du har en underbar helg och får njuta av lite lugn med. Puss & kram

Kommentera

