200 år

Källa: http://www.google.s (2012-02-07)
Ni har väl alla hört talas om Charles Dickens? Idag skulle denna man ha fyllt 200 år. Han var en brittisk författare och dog 1870, men hann skriva otroliga verk under sin livstid.
Jag ska inte säga att jag känner till vidare mycket om Dickens egentligen, men Oliver Twist har varit en favorit sedan länge. Däremot måste jag erkänna att jag aldrig har läst boken, jag har endast sett filmen. Tror att jag såg filmen första gången när jag var liten, men blev rädd då och såg om den när jag blev lite äldre. Jag har dock blivit väldigt bekant med sångerna som är med i filmen, då jag – när jag sjöng i kör – spelade upp som en liten teater med alla de låtarna. Det var väldigt roligt kommer jag ihåg! Det är en fin fast sorglig saga.
Sedan blev ju Dickens ”A Christmas Carol” från 1843 filmatiserad år 2009, en film som jag tyckte var rätt så bra, men ändå lite konstig på något sätt. Återigen har jag inte läst boken, borde kanske testa att läsa lite klassiker vid tillfälle, nu är det dock så mycket att göra att det får bli vid senare tillfälle.
Idag har det varit plugg för hela slanten och mer blir det imorgon, därmed sätter jag punkt här. Kommer nog att rasa i sängen rätt så snart ändå.

Hur har er dag varit?
Har någon av er läst Dickens?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till 200 år

  1. camilla skriver:

    jag gillar chares dickens😀 årets julkalender var väl från en av hans sagor?:)

    haha ja precis, jag gillar dock att jag blivit mer ansvarsfull😀 för man vet ju att ingen annan städar efter en😛 hade blivit ganska äckligt om jag hade vart lika lat som hemma^^

    hoppas du får en riktigt fin kväll:D kraam

  2. Hej hej,
    Kul att du gillade inlägget… de kommer mer imorgon eller i övermorgon.😉 är du laktosintolerant?

    Ja men precis… promota lycka och välbefinnande utan att behöva vara small. Enligt ditt foto tycks du också ha ”normal”… som jag. Men vem vet… de kanske är ett rent helvetet att vara ”stor” och ”dom” kanske tycker att vi inte fattar någonting. Men bilden att de skulle vara någonting fel med att vara stor måste förändras… och samtidigt måste folk själva tänka efter och inse huur världen ser ut.

    är du inte troende på någon ”gud”? =) jag tror på mig själv, och energier!!! =)
    Haft en finfin dag, skulle fika med min morbror me han avbokade…. istället stod Viktor utanför jobbet när jag slutade. Vi har bara lagat mat och tagit de lugnt ikväll. Hur har din dag varit? Jobbar du också??
    Kram kram

  3. FANTASYDINING skriver:

    Åh tack ska du ha.

    Ja det är europeiska priser men billigare än i Frankrike och i Italien överlag känns Barcelona billigt! Idag har jag jobbat i 12 timmar blir snart natti natti för mig. Har du haft en bra dag? Kram

  4. Jasmine skriver:

    Jag har läst ett av Dickens verk, ”En julsaga på prosa”, som är en av de svenska titlarna på hans ”A Christmas Carol”. Jag läste den under mellanstadiet och jag kan med största säkerhet säga att det inte var rätt ålder för mig att läsa den. Boken var i allmänhet tråkig och jag hade svårt att förstå språket. Ärligt talat minns jag inte mycket av handlingen heller… Men jag har i alla fall läst ett av hans verk. (A)

    Svar: Jo, visst. Firandet av min mamma var trevligt. Det blev dock väldigt intensivt – som vanligt när man släkt ska vara social. Det är rent utsagt ett mindre kaos som utbryter, varje gång.
    Jag brukar också befinna mig i köket, mest för att hitta lite andrum här och var.

    Jag kan tänka mig det. Du som jobbar på så bra i skolan måste ju få ha en helg i lugn och ro.

    Kram❤

  5. Jenny skriver:

    Charles Dickens skriver underbara sagor. Jag kallar det iallafall sagor. Moderna sagor. Jag tror jag läst en väldans massa klassiker när jag läste Svenska B i skolan. Det enda vi gjorde var att läsa klassiska böcker och texter. Men man kanske skulle läsa om Dickens och många andra nu när man har lite mer vett att uppskatta dem.🙂

    sv: Jag ska hälsa dem grattis från dig med.🙂 Det är mina vänner och Dickens alltså.😛

    Jag tror man får lära sig skilja på barnfetma och när normalstora barn vill banta när de inte ens är i yngre tonåren. Barn ska ju få vara barn och även om ett barn kanske behöver gå ner i vikt så får föräldrarna se till att det inte blir någon vikthets. Som sagt, nyttig mat är inte bantningsmat och att engagera barnen i idrottsaktiviteter osv. Många barn är ju överviktiga idag för att de tillåts att sitta framför tv, dator, tvspel osv… När jag var liten var man ju ute och sprang och barnfetma var inget känt begrepp. Jag förstår att du tycker det är jobbigt att höra sånt. Man blir ju trots allt inte tjock av någon mat alls egentligen. Man tar liksom åt sig och tänker att man är tjock när man ätit en tallrik pommes, men så är det ju inte.

    Janell kan ha gjort rätt, helt klart i och med att hela debatten med vikt och bantning försvann sedan. Det är viktigt att poängtera att kroppar är väldigt olika. Men samtidigt funderar man ju på hur kroppsmedveten den här lilla dottern egentligen är? Reagerade hon på att mamman var fin och att folk var olika, eller tänkte hon att hon absolut inte vill se ut så där och vill banta i smyg? Jag hoppas och tror på det första.

    På sätt och vis skulle man väl kanske vilja göra om vissa saker i sin barndom men samtidigt kan man ju fundera på hurdan man skulle vara idag om man fick det? Man lär ju sig av sina misstag och om man aldrig gjorde dessa misstag skulle man ju säkert göra dem som vuxen istället när man får större konsekvenser. Och det finns ju inget som säger att inte man kan göra om de roliga sakerna som man gjorde som liten, bara för att man råkar vra vuxen.🙂

    Haha, jo, han är amerikan. Men det är svårt att tro. Johnny Depp borde dock räknas mer som britt än amerikan. Tim Burton är helt klart min favoritregissör!! Jag älskar den mörka underton som finns i alla hans filmer. Och kombinationen Burton+Depp+Bonham-Carter är oslagbar!

    Tack vad snäll du är som bryr dig.❤ Hade jag varit i din sits och du i min hade jag nog oroat mig tillbaka. Och nej andra kör verkligen INTE ordentligt. Hade jag hytt med näven åt alla som körde som idioter skulle jag ha träningsvärk efter halva vägen. xD Haha. Men det är det som är skönt med motorväg. Man kan hålla sig i högerfilen och alla andra idioter kan köra om och fortsätta sina dumheter någon annanstans.😛

    Haha, jag tror inte min kille är speciellt övertalad om han får åka till ett land med värme och sol.😀 Vi snackar om en kille som hatar allt vad mörker, kyla och vinter heter. xD

    Det måste jag ju banne mig göra också!!! Jösses, jag trodde inte ens de satt upp en sån skylt.😀 Haha, nästa gång jag är i London kan jag ju ta med den i min sightseeing-runda.🙂 Är lagom trött på Big Ben och Buckingham Palace så skulle vara kul att se något nytt.🙂

    Får testa på ditt sätt och se om de blir bättre.🙂 Och det SKA vara tunna, vanliga, släta strips… inte räfflade.🙂 Haha, det är precis som med chips. Jag tycker inte om räfflade chips, inte heller räfflade pommes. xD Jag har fått goda pommes på BK på andra platser, men i Värnamo är de urkassa! Jag gillar Max för de har så många bra alternativ för oss som är lite speciella.😉 Jag äter inte hamburgerbröd så jag kan välja Low Carb-målet, eller falafelsnacks eller nuggets eller mozzarellasticks eller chili cheese nuggets! McDonalds och Burger King har förvisso andra alternativ de också men Max är godast och har gratis kaffe efter maten vilket egentligen är den mest avgörande biten. Nu blev jag jättesugen på ett Max-mål bara för det! xD

    Du får försöka andas mellan pluggandet. Meditera eller bara ligga och andas på sängen till "relaxing music". Avslappningsövningar behöver bara ta 5 minuter och är jättebra för att undvika stress. Min pojkvän har till och med läst det som en kurs i sin hälsocoach-utbildning och tyckte det var underbart! För dö får du banne mig inte göra!!!

    23:e mars är ju snart ju!! Gött.😀 Ska jag komma ihåg.🙂 Jag fyller 1:a juni.🙂

    Puss o kram tillbaka!

  6. november skriver:

    nae har aldrig hört talas om honom.😮

    Svar: jo, jag tyckte inte helleratt hon var bäst men jag tycker iaf att hon var bättre än torsten. O.o gillade inte hans låt. D:

  7. – Tack! Haha, det är jag med egentligen…

    Bara bra, din då?🙂

  8. angelica skriver:

    sv taack! ja visst är den mjuk, ska nog köpa typ vit och svart också🙂
    ja men gör det! för det är bäst🙂

  9. vivi skriver:

    Jag är nog som du där, kan rätt mycket om och av Dickens men har nog aldrig verkligen läst någon av hans klassiker förrutom just En julsaga, men jag har Copperfield hemma och den ligger och bara väntar på mig !🙂

    Fick nog aldrig ditt svar, men jag vet att min blogg krånglar med kommentarerna ibland, hursom!
    Vad det gälelr förlovning så tycker jag ändå att alla ska göra vad de själva känner känns rätt, så ska det ju egentligen vara i allt oavsett andras åsikter😉

    Det är aldrig roligt att ha en tenta hängande över en, men tänk på att du inte kan göra mer än så gott du kan, försök läsa på bestämda tider, iaf ta schemalagda pauser i pluggandet annars stressar man upp sig för mycket!
    Håller tummen för dig!

    Kram

  10. Anna Terneborg skriver:

    Mycket riktigt, en fantastisk författare!

    SVar: Min dag blev mycket bättre till slut ja, lyckligtvis. Lite serier och gott att äta vad det enda som behövdes😉 Hoppas även din kväll framför serier blev bra!

    Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin känt någon större press, men som sagt var det annorlunda när vi växte upp. Även om det inte var jättemånga år sedan. Men är glad för det, och tacksam mot mina föräldrar som gav mig en fantastisk uppväxt!

    Ha en fin onsdag! Kram

  11. FANTASYDINING skriver:

    Lite pinsamt att erkänna men jag har inte läst någon bok ifrån honom!

  12. Josefin skriver:

    Min dag har varit åt skogen. Inget har gått rätt idag..

    Är allt bra med dig?

    Kram!

  13. Lisa skriver:

    Blir du förvånad om jag säger att jag läst Dickens?
    Tyvärr har jag inte läst så många verk som jag önskade att jag hade; än så länge har jag bara läst ”David Copperfield”, men jag har ”Oliver Twist” och ”A tale of two cities” väntandes i bokhyllan🙂

Kommentera

