Melodifestivalen 2012

Imorgon går startskottet för årets Melodifestival, närmare bestämt klockan 20:00 på SVT1.
Då är det alltså delfinal nummer 1 från Växjö som kommer att köra, med 8 artister i startfältet.

Sean Banan – med låten ”Sean Den Förste Banan”
Abalone Dots – med låten ”På väg”
The Moniker – med låten ”I Want To Be Chris Isaak…”
Afro-Dite – med låten ”The Boy Can Dance”
Dead by April – med låten ”Mystery”
Marie Serneholt – med låten ”Salt And Pepper”
Torsten Flinck & Revolutionsorkestern – med låten ”Jag reser mig igen”
Loreen – med låten ”Euphoria”

Här kan ni läsa mer. Där kan ni även se de kommande artisterna.
Själv har jag inte varit ett vidare stort fan av Melodifestivalen, skulle väl snarare vara så att jag kollar på Eurovision i så fall, om ens det. Men ibland kan det vara rätt spännande och det brukar ju vara något som diskuteras flitigt i samhället; så vill man vara med i konversationerna så kan det vara bara att kolla lite om inte annat.
Hur gör ni, brukar ni följa melodifestivalen?
 Själv så är jag lite nyfiken på hur Loreen gör det här framträdandet, för senaste gången hon var med, så kunde jag inte riktigt bestämma mig för om jag gillade henne eller inte. Daniel, i The Moniker har jag ju tidigare hört genom Idol och då beundrade jag honom starkt för hans otroliga tolkningar. Samma sak här dock, som med Loreen, så kunde jag inte riktigt bestämma mig för ifall jag gillade honom eller inte. Hans låt ”Oh My God” satte sig dock på hjärnan, det gjorde den ju och det är väl sådant som schlagerlåtar är kända för?

Sedan så gör ju gruppen Afro-Dite en comeback i år, jag kommer ihåg så väl, när de var med förra gången med låten ”Never Let it Go”, jag var rätt ung och var uppe i Åre tillsammans med min familj när jag såg dem. De är ju rätt duktiga, men de var inte mina favoriter. Kommer dock ihåg att min mamma gillade dem väldigt mycket.

Deltävlingen som går av stapeln den 11 februari i Göteborg vill jag dock se, bara för att jag vill se hur Ulrik Munther kommer att göra ifrån sig! Kommer ihåg när hans Lady Gaga Cover spred sig på YouTube och han var riktigt duktig, jag tror nog att han – med sin boyish charm – kan locka till sig en hel del röster i alla fall!
Nu när jag kollar igenom startfältet så är det flera artister jag är nyfiken på faktiskt, får se ifall jag har tid att följa dem: Carolina Wallin Pérez och Lisa Miskovsky.

Har ni redan nu någon favorit?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Bio/Film/TV, Musik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Melodifestivalen 2012

  1. Fantasydining skriver:

    Ja jag lyssnade på den. Jätte bra låt!!!!

  2. Anna Katana skriver:

    Jag brukar kolla på melodifestivalen men brukar inte vara många låtar jag tycker om. Förra året var det väl typ 4 stycken av alla som jag tyckte var något att ha.

    Tack, vad snäll du är (:

    Hoppas du får napp på någon lägenhet. Hur länge har du sökt?

    Hemmagjord pizza brukar faktiskt bli riktigt gott och det bästa är ju att man kan välja precis själv vad man vill ha på. Och dessutom mysigare att göra egen pizza tillsammans med andra (:

  3. camilla skriver:

    Åå jag är en riktigt schlagernörd och melodifestivalen är typ höjdpunkten av alla tv program på året tycker jag haha😀 carola är min absoluta favorit artist hihi🙂

    Jag bor ca 10 mil norr om gbg🙂 ingen stor stad så det är ganska lätt att få lägenhet, tog ca 6 månader i kö🙂 men då kan man ju nästan säga att ni bor tillsammans själv hihi🙂

    Vad har du för planer ikvälll?
    mååånga kramar

  4. Fantasydining skriver:

    Hihi svår fråga , men om jag får välja en plats i hela världen så är det Dogenzaka i Shibuya Tokyo. Bästa restaurangen i världen är Alice in wonderland också i Tokyo delad första plats med takbaren Sirocco i Bangkok.(Där förlovade vi oss också) Det finns så många otroliga ställen men dessa är mina absoluta favoriter.

  5. Kolla in min blogg för svar på dina frågor du ställde. Svaren är nu sammanställda.
    The moniker är så annorlunda och bra, dom ser jag fram emot. Imorgon blir det en kväll med mat, drink och schlager. (killen har åkt bort) =)
    Kram

  6. Fantasydining skriver:

    åh Tack!!!Vad glad jag blir!! Jo jag har allt skrivit om dessa ställen tidigare..Ikväll sitter jag bara och tittar på tv. Provjobbade idag på en ny arbetsplats så jag är helt slut av allt nytt!

    Jag måste erkänna att jag älskar melodifestivalen faktiskt. Det är liksom tradition sen barndomen. Så imorgon sitter jag bänkad framför tv igen I like it….Vad hittar du på ikväll då? Kram

  7. svar: det är just det där som får mig att hata klassen jag går i nu. I nian sa folk att gymnasiet är den bästa tiden, då man träffar folk som är som sig själv. Det är då man får vännerna man kmr ha livet ut. Jag hade för höga förväntingar på denna klass antar jag. Högstadiet var en tid som jag inte mådde så bra psykist men vänner hade jag och jag garvade minst 100 gånger om dagen. Men ville börja om på något sätt, hade trampat snett, även om ingen såg det.
    Nu, efter jag började i natur känns allt bara tråkigt, och dött. Jag garvar aldrig från tårna längre. Träffade två tjejer från min gamla klass för ngn vecka sen, och jag har inte garvat så mkt på ett halvår. Förut älskade jag skolan, har alltid gjort det. Men enda sedan jag började gymnasiet så hatar jag den, vill inte gå ditt. Hatar det. Allt och alla känns så tillgjorda. Trodde att om jag började i natur så skulle jag kanske hitta folk som har samma tänkande som mig, folk som försöker tänka ett steg förre, men nej, ingen. Killarna spelar. Tjejerna snackar om smik och kläder. Sen finns det ngr som håller på och skriker och allt. … jag är inte den typen. Därför sitter jag oftast tyst (jag pratar men jämför med hur mkt jag pratade förut är jag tyst). Blir irriterad på de i min klass för att de har så dåligt självförtoende. Ingen står på egna ben. Alla är exakt likadana typ. De har inga egna personligheter, utseendemässigt är de olika men när det kommer till beteendet. Nej, de är typ kopior av varandra.
    Dete jobbigt att gå ditt, folk har hittat sina kompisgäng, och så står man där och umgås med den man känner mest. Men även de orkar jag inte med, ena e tyst och vågar inte ens räcka upp handen när hon inte förstår, en känns det som att hon abar är ute efter uppmärksamhet. och en pratar inte mkt utan pluggar bara. Jag är med dem, pratar med dem. Men jag är inte en av dem.:/
    Förlåt, för lång kommentar. Men dete jobbigt har varit tyst i ett halvår, orkar inte.

  8. – Nej inget campus.

    Nej, det är väl mest att berätta för dem som kommer dit hur just ”mitt” programm/linje ser ut, vilket är ekonomi.🙂

    Plugga en massa, själv?

  9. camilla skriver:

    Hoppas ni fick en massa mys igårkväll?:)
    Har du många andra planer inför helgen?

    Haha då e vi lite olika där då:P schlagermusik är riktigt min musikgenre🙂 vad gillar du för musik?:D

    Ha en kanonlördag, kramis🙂

  10. malin-helena skriver:

    Jag får nog hålla med dig där, jag är inget större fan av melodifestivalen, men jag tycker att eurovision är roligare.🙂 Det ser jag gärna på, även om det inte är något jag gör slaviskt.😛
    Sedan kan jag se sista stora finalen här i Sverige, bara för att se vilken som blir vårt bidrag liksom.🙂
    Men jag kommer nog inte se det ikväll, om inte min lillasyster tvingar mig. haha..

    Bion igår var riktigt rolig faktiskt. Den var både barnslig, rolig, lite sorglig och sedan älskar jag när de smyger in lite vuxen skämt med.😉 Det gör ju det hela så roligt. *fniss*
    Jag tycker absolut att du ska se den! Jag kommer nog att köpa den på blue-ray när den kommer ut.🙂 Sedan är ju jag så barnsligt förtjust i katter. De är ju så söta. hihi..

    Kram!

  11. Josefin skriver:

    sv: Nej, var nog bara ute.🙂

    Njaa, inte psykolog riktigt. Vill arbeta med barn/ungdomar med utvecklings handikapp. Antingen det eller t.ex. logoped eller med något inom utvecklingspsykologi.

    Hur ser din helg ut?

    Kram

  12. Ca skriver:

    Jaa, men nu åkte han igen😦 så blä på det!!
    Kommer du följa mello iår?
    kram

  13. Varje år säger jag alltid att nej detta var sista gången jag såg melodifestivalen, det är ju så ofta mer dåliga låtar än bra men likt förbannat sitter man och laddar iaf för att se det😀 Haha det är ju ändå en stor grej känns det som!

    Så lite så, är ju alltid kul med rekommendationen och det lät som en bok som skulle kunna passa mig. Jag ska spana in de andra böckerna också som hon skrivit!

    Haha ja det innehåller ju massa fetter och kolhydrater man behöver som gör en sugen på just det så egentligen är det inte så konstigt, hade dock känts lite bättre om man varit sugen på hemgjord hamburgare och pommes man var sugen på men är något visst med just Mcdonalds😛

    Så söt du är som tycker jag är en sådan konditorprinsessa, så glad jag blir😀 Dock är jag inte den bästa på att dekorera och göra vackra skapelser men man kan ju aldrig sluta lära sig i livet! Hihi egentligen är jag nog en riktig perfektionist och inte gillar alls när det inte blir precis som jag vill men jag försöker iaf tillåta mig själv att misslyckas och lära istället🙂

    Nu har jag lagt till dig på facebook, så kul!

    Kramar

  14. SV. Det är inte mitt fel att det har blivit så att man reagerar på det sättet… men det är jag som måste kontrollera de. Om du förstår hur jag menar. Håller med.. ventilera måste alla, men man måste också förstå varför man reagerar på ett visst sätt. Säger jag… men svårt att leva efter om man är riktigt förbannad. =)

    Precis.. vi dansade till ”Im yours”. =) Jag har inte hört den nya låten…. eller om den går på radion kanske jag hört den men inte vetat att de är Mraz.

    Trevlig Schlager kväll. =)

    Kram kram

  15. Psss… Kul att höra att man är vacker!! =) Tack!

  16. Jasmine skriver:

    Självklart ser jag på Melodifestivalen! Ibland skriver jag till och med upp poäng… Pinsamt, men sant.

    Det känns som att första deltävlingen består av en hel del bortkastade platser. Sean Banan och The Moniker är artister som jag har väldigt svårt för, jag kan bara hoppas att det åker ut tidigt. (The Moniker är dock omtyckt av många, tragiskt nog.)

    Rent spontant (utan att ha lyssnat på bidragen) hoppas jag på Afro-Dite, Dead by April, Marie Serneholt och Loreen. Jag håller tummarna!

    Svar: Tack snälla för dina fina ord om mitt inlägg om skrikande unga själar. Du värmer mitt hjärta, alltid.

    Roligt att du tog dig tiden att läsa om hur jag och R träffades. Det där pirret i magen ror jag att många känner – jag hoppas i alla fall det; det är ju det fina med att vara förälskad.

    Min språkresa var bra; jag fick ut mycket av den, men kanske inte mest det engelska språket – mer en utveckling som människa.

    Klart att du får fråga. Under min högstadieperiod kämpade jag (liksom alla andra unga) med att hitta mig själv. ”Emo” var något jag eftersträvade, då jag tyckte om känslan av att det var okej att vara ledsen. Dessutom hade jag en god vän som var ”emo” och jag ville gärna vara som honom. Jag var också – och är fortfarande – intresserad av unga vuxnas mående och just därför kändes ”emosar” aktuellt i mitt liv. Idag tar jag mer lättsamt på det, men visst reagerar jag fortfarande på begreppet. Fick du svar på din fråga?

    Tack snälla! Jag börjar nästa tro att du är en ängel, så mycket beröm som jag får av dig.❤

    Jag och R har ännu inte bestämt sommaren, men förhoppningsvis kan vi tillbringa tid tillsammans – trots att jag jobbar.

    Ta vara på dig.
    Trevlig kväll!
    Kram <33

  17. angelica skriver:

    sv ja verkligen!🙂
    i helgen har det än så länge blivit jobb och pojkvänsmys, blir nog mera mys och lite plugg utöver det, du då?🙂

  18. de går också i natur-natur som mig. men i deras skola håller de inte på med de ämnen jag har. De läser historia och samhälle, medan jag läser fysik och biologi. och de har redan gjort nationella i matte 1c (de gjorde det förra året), vi ska göra det i maj, i år. Så det känns komplicerat att börja i en helt ny skola. När det gäller att byta klass, så finns det bara två klasser i natur i skolan jag går i. Den andra klassen är det både natur-sam och natur-natur. Och vad jag har hört från en tjej som går i franska med mig så är den klassen delad, de smarta umgås med varandra och de ”hjärndöda” med varandra. Känns bara att det skulle bli värre om jag började där.
    du sa själv att första året var sådär men efter så började det bli bättre. Min idrottslärare/klassföreståndare sa att det var så för henne med. att ettan är sådär, tvåan skit rolig och trean bäst. Det kanske är så med mig med. Det kanske blir bättre med tiden. Det är inte så att jag är utanför, jag har alltid ngn att vara med. jag har alltid ngn att labba med att jobba med o.s.v. Alla pratar med mig. Men jag känner att när jag står där med dem så är jag inte mig själv. Vet inte hur jag ska förklara, men enda sedan jag började i den här klassen känner jag mig bara dålig. Jag är allt det jag inte vill vara. Jag är osäkrare nu. Det som gör mig rädd nu är att jag ska fortsätta med det, att allt som varit jag försvinner. det är inte så att jag faller för grupptryck och blir som dem. Jag har folk som t.ex röker i min klass, jag faller inte för det. Men när jag t.ex umgås med tysta personer blir jag som dem, kan inte kalla det för grupptryck direkt, för det är mer att jag inte hittar ngn att prata med och allt och då blir jag oxå tyst för jag kan väl inte sitta och prata med mig själv? och ju mer jag umgås med dem tysta desto tystare blir jag. Och jag är rädd att när jag tar studenten så kommer jag komma ut som den osäkra, tysta och blyga typen. Inte för att jag trivs med det utan för att jag tvingats leva så i tre år, och blivit van med det.

    jo, känner mig lite tvingad till att säag förlåt, för det brukar alltid vara jag som lyssnar när folk mår dåligt, det brukar inte avar jag som skriver. Och det är typ anledningen till mina psykiska svängningar i högstadiet, lyssnade för mkt på folk problem och försökte hjälpa till jag typ … tappa greppet och föll ner …

  19. tack för att du tar dig tid att läsa och svara på kommentarerna, det betyder väldigt mkt! <333 mer än du tror

  20. Ja loppisen skall bli kul hoppas det kommer många så jag blir av med en del saker jag inte behöver;)

    Jag har alltid varit ett fan av melodifestivalen gillar dock inte när det kommer in oseriösa bidrag,undrar hur Christer Björkman tänker..men,men det handlar ju visserligen mer om underhållning än musik kapaciteten nuförtiden…lite synd..

  21. Anna Katana skriver:

    Skönt att läsa att andra har känt likadant ändå. Känns som en lättnad på något vis.
    Bor du själv nu eller tillsammans med pojkvän?

    Vem håller du på nu ikväll då? Själv tycker jag det ska bli roligast att se vad de ha för kläder på sig😛

    kram

  22. hej söta du allt bra med dej ? vad har du gjort för skoj i helgen ? kramar

  23. Ucha va tråkigt jag är också de men jag kan äta lite saker med mjölk i men jag kan inte dricka mjölk för då få jag jätte ont i magen .

    va mysigt🙂
    här hemma fyller jag år och myser på framför tv och datan🙂
    kramar

  24. – Mjodå, helt okej i alla fall! Ja, jag går bara första året. Men jag älskar min skola så jag går gärna kvar där ett tag till.😉

    Jodå, fast det kom inte så många. Fast det visste vi i och med att det var fredag kväll.

  25. tack jo den har varit bra🙂
    Jag fick god mat av pappa sen va jag och min morbrors tjejs barn ute och gick i kylan🙂 tänkte lägga utt vad jag fick i present.

  26. AA men gulligaste fick jag av linus han hade gjort alla dom där tre ljuslycktorna själv🙂
    Ne fick ingen täckning av henne men en jätte gullig kommentar hade en rosa klänning i dag då jag klev upp och tilde sa du är så fin mamma du är min prinsessa du ser ute som en prinsessa mamma så fin❤ underbara unge

  27. Tack hon är underbar den där lilla tösen🙂
    Hur är det med dej i dag ?

  28. – nej, det förstår jag! Ja verkligen, hur fasiken tänkte dem…?😦

    Städa och plugga, din då?

  29. – visst är det!

    Sådär måste jag erkänna, har varit lite lat. Inte bra! Hur går det för dig, mycket kvar?🙂

  30. Emelie skriver:

    Älskade Loreens låt!!🙂

    Sv: Tack så jättemycket😀 Vad kul att du gillar designen! Det är bra med mig tack, lite förskyld men det är väl alla nu, haha.. Hur är det med dig? (:

Kommentera

