Sing You Home

Författare: Jodi Picoult
Sidor:
464
Utgivningsår:
2011
Vad är meningen med livet?
För Zoe, så är barn, svaret på den frågan. Tillsammans med sin man Max så har hon under 10 års tid försökt att bli gravid. När oddsen äntligen verkar vara på hennes sida, när hon för en gång skull har låtit sig drömma; så händer en tragedi, något som inte får hända.

Helt plötsligt står hon där, hon vet inte riktigt vad det är som har hänt.
Skilsmässa.
För att slippa tänka, kastar hon sig in i sitt jobb som musikterapest, hon älskar musiken, den har alltid varit en stor del av henne och hon tror starkt på att hon kan hjälpa andra med hjälp av musiken. I samband med ett av jobben träffan hon Vanessa, en vänlig hand sträcks ut i mörket och Zoe känner att hon äntligen kan andas.

Men stormen som har vänt upp och ned på så mycket i hennes liv, har inte slutat blåsa. Max, som alltid har varit en typisk ”surfer-dude” och inte riktigt vuxit upp, som lätt kommer försent till saker och ting — har plötsligt ändrat sig, radikalt. När Zoe finner kärleken och vågar tänka på barn igen, kommer hon ihåg de frysta embryon som hon och hennes man har kvar.
Men det är inte så enkelt, kliniken förklarar att hon måste ha tillstånd från Max för att kunna använda dem…

Hur ska det sluta, kommer det att sluta blåsa, eller var detta bara början?

*  *  *
Jag har länge älskat Jodi Picoult, hennes böcker är underbara och får en alltid att fundera mycket, hon tar alltid upp etiska och moraliska frågor. Jag vill inte skriva för mycket eftersom jag då kommer att avslöja en hel del och det vore ju dumt, för jag tycker att ni kan läsa den.

Dock så känner jag att även om boken hade ett häftigt upplägg, så att man potentiellt kunde lyssna på musik (inspirerat av Zoe’s yrke som musikterapest) vid varje kapitel, med hjälp av antingen Internetlänk, eller så fanns det QR-koder (sådana som man kan scanna av med en mobiltelefon), tyvärr verkade detta bara fungera i Storbritannien dock. Det var ändå något som fattades i boken, jag vet inte vad dock…den kändes lite förutsägbar, samt att den slutade väldigt abrupt. Men jag tycker om att hon har tagit upp just denna moraliska och etiska fråga som hon har valt, verkligen, den är starkt skriven och en ung tjej som Zoe hjälper med sin musikterapi fick mig verkligen att vilja grina; jag kunde känna igen en del samtidigt som jag verkligen kunna känna med henne och se henne framför mig.

Jag tycker allt som allt att det var en väldigt fin bok, precis som jag sade till min vän E på programmet, så gillar jag att boken inte är en biografi (alltså om riktiga personer) ibland är det skönt att läsa sådant också, men när jag läser sådana väljer jag oftast riktigt tragiska och det är rätt jobbigt att ta till sig allting; man känner ”hur kan detta hända?!”. Det som Jodis böcker gör, att de ger en det där ”seriösa” som om boken skulle kunna vara baserad på riktiga människor, vilka människor som helst — för man känner så väl igen sig i åtminstone en person och om inte i personerna, så i tänket. Oftast både och då, i alla fall känner jag så. Men samtidigt så vet man att det inte är helt på riktigt, ibland är det skönt också.
Tyvärr så blir det inte lika många bokrecensioner här som jag skulle vilja, eftersom jag har så mycket kurslitteratur att läsa, men det kommer i alla fall då och då, så håll ut!

Kram på er!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Sing You Home

  1. Anna Terneborg skriver:

    Åh, vad kul att läsa din recension. Har blivit dålig på att läsa böcker de senaste åren, läste jämt innan. Får försöka ta upp det igen!

    Svar: Inte jag heller, brukar be en kompis sminka mig om jag vill ha sotade ögon🙂

    Ja, absolut. Tycker bara det är så tråkigt att man lägger så mycket energi på hur någon ser ut; stor, liten, kort, lång. Vad spelar det för roll? Finns viktigare saker här i livet ju!🙂

    Godnatt och sov så gott!

  2. Anna Terneborg skriver:

    SVar: Tack så mycket! Detsamma vännen.

    Sov så gott (a)

  3. Jenny skriver:

    Det låter verkligen som en bra bok som får en att reagera och tänka. Jag har aldrig hört talas om Jodi Picoult innan jag läste din blogg. När jag läst klart allt annat jag har här hemma som ligger orört så får jag försöka ge henne en chans.🙂

    svar: Jag mår fantastiskt nu!! Ett bad och tre chokladbollar var allt som behövdes.😀 Haha magiska chokladbollar. Fett och socker i en underbar blandning.🙂 Det är ju nästan godare att sitta och äta smet direkt från bunken än att göra bollar av det. Ibland måste man bara äta saker som är onyttiga.🙂 Jo, mina läppar är också torra nu på grund av kylan, men de blir torra på ett helt annat sätt när jag börjar bli förkyld. Jag får en röd, svidande kant runt omkring läpparna som bara fnasar hela tiden. Men men, nu känner jag mig mycket bättre som sagt.🙂

    Ja, men det var ju som jag skrev i en annan kommentar. Alla såna där märken som säljs genom home-partyn, som Mary Kay, Tupperware eller Avon (fanns förut iallafall) är väldigt dyra i jämförelse med den kvalité man får. Jag gillade Mary Kays ansiktsscrub och deras primer men jag tror det finns billigare som är lika bra.

    Tråkigt att det var slutsålt. Jag googlade lite på Stargazer chrome och tittade på de nagelbloggar jag brukar besöka och hittade i stort sett ingenting. Den enda bilden jag hittade på just den guldfärgade verkade inte så speciellt kromad, medan den silverfärgade verkade jättebra! Det är inte heller någon som gjort någon recension på den guldiga. Det är lite tråkigt. Men jag hittade ett annat märke som har kromat guldnagellack. China Glaze ska ha ett och jag hittade den här bilden: http://www.shrani.si/f/b/fY/2ZnZk7wY/china-glaze-2030-copy.jpg Där ser det ut att vara kromat men kanske lite väl ljus guldton på den. Men kollar man på andra bilder om man googlar så verkar det inte lika kromat.:/ Sen vet jag inte vart man kan köpa China Glaze. Tror det finns lite överallt… UV-nagellack verkar häftigt.😀

    Jag älskade Side! Så det rekommenderar jag verkligen. Vi gick faktiskt för det mesta. Side är inte speciellt stort och min pojkväns föräldrar hittar ju helt perfekt där. Vings turist-turer är ganska dyra och deras utflykter är ju till sevärdheter som ligger utanför Side. Det går ju att ta taxi som inte kostar så mycket om man vågar för de kör som galningar.😀 Men jag tyckte inte det var alls farligt att gå fram och tillbaka, speciellt inte om man väntar till typ kl 8 på kvällen då det är lite svalare. Vi bodde på ett hotell som hette Begonville. Vi hade egen lägenhet med en gigantisk balkong!! Jag har skrivit ett inlägg på bloggen om resan om du vill se lite bilder och kolla vad vi gjorde och så. Del 1: http://paraworld.blogg.se/2011/august/turkiet.html Del 2: ttp://paraworld.blogg.se/2011/august/turkiet-del-2.html . Det kan ju vara lite nervöst när man inte är där med föräldrar men jag tror man kan klara sig ganska bra i Side utan att behöva åka taxi och så.

    Du är inte försäljartypen.🙂 Det är inte jag heller! Verkligen inte typ! Jag får också dden där känslan av att jag försöker pracka på folk saker de egentligen inte behöver, och att de egentligen bara köper sakerna för att inte göra mig ledsen. Tror jag skulle tycka så iallafall. Tupperwares grejer är väl helt okej, de har en hel del roligt, men jag tycker ändå de är dyra i jämförelse med vad man får.

    Haha, jo Ben Stiller och Adam Sandler är faktiskt lite lika varandra.🙂 Tror jag till och med har blandat ihop dem ett antal gånger. Nej, se absolut inte Your Highness. Det är en så meningslös och dum film.😛 Ashton Kutcher brukar jag också ha svårt för så kan tänka mig att Killer inte var så bra. Fast jag gillar Butterfly Effect med Ashton, men det är ju ingen komedi .

    Nej, Southend ligger i Essex, precis vid Themsen.🙂 Jag tycker absolut du borde höra efter iallafall och se vad de säger. Sen finns ju England alltid kvar så det går ju spara pengar så slipper man tänka på sånt.🙂

    Jag är inte heller jätteinsatt i politiken men jag diskuterar det gärna ändå.🙂 Det är ju tyvärr så att vissa växer upp i ett hem med vissa åsikter och då blir det automatiskt att man tycker så, även om man egentligen inte är så insatt. Jag tror man måste vara lite insatt för att kunna ha sina egna åsikter om vilka partier som är vettiga. Jo, Annie Lööf kan nog verka lite nedlåtande. Det är ganska typiskt politiker här nere i Värnamo.😄 Sen har jag ju bara träffat henne några få gånger och det var innan hon sysslade med politik. Då var hon engagerad inom teatern samtidigt som hon pluggade juridik och jag följde med mina polare när de skulle fika med henne och diskutera en pjäs de skulle spela upp, och hon fungerade väl lite som en teaterproducent då har jag för mig. Hon verkade snäll, men ja du vet, lite sådär nedlåtande som du säger.

    Jo, det är samma sak för mig. Hade jag haft fritös hade jag ätit friterade pommes varje dag.😀 Satan vad gott! För att inte tala om friterad fisk.😀 Det är ändå konstigt att det ska behöva vara vassle i chips. Vad gör det för nytta?! Fast Pringles är ju inte skivad potatis, utan typ… potatismos som stöpts i former så det är väl därför. Tråkigt att det är så dyrt med laktosfria produkter annars hade de ju kunnat använda sånt i tillverkningen.

    Hi hi tack. Ja, jag gillar designen, men samtidigt har jag tröttnat lite på den… jag vill gärna ha det där rockiga, punkiga, men kanske lite mer diskret… eller kanske inte.😀 Haha. Får se vad min bror hittar på. Han är jätteduktig på sånt.🙂 KRAMAR!!!

  4. november skriver:

    den där boken verkade väldigt intressant, den boken ska jag försöka läsa! :DD

    Svar: mjo, hon fick ont i smalbenet mest men annars mår hon bra. ^^❤

  5. malin-helena skriver:

    Jag är inte någon jätte bok mal precis, men då och då plöjer jag igenom ett par böcker på kortare tid. Det blir mest under semester perioden så klart när man har mycket tid över och gärna ligger i en solstol. Då är det toppen bra tidsfördriv och jag är lite sådan att om jag väl börjar läsa så kan jag inte lägga ifrån mig boken.😛
    Dock har jag någon mildare form av dyseleksi (eller hur det stavas, ironiskt att det ska vara ett så svårt ord till någon som inte kan stava ordentligt, haha)
    Men mest när jag läser, jag har svårt att se rätt bokstav och kan förväxla flera olika bokstäder och slänga om dem utan att jag märker det förrän det blir helt fel.😛
    Så därför går det inte så fort när jag läser dock. hehe..
    Men det är roligt att läsa om nya böcker, man hittar ju ibland en liten pärla som andra rekomenderar.🙂

    Sv. Aha, har ni fått mycket snö i sthlm? Gött, hihi.. jag vill ha lite mer snö här nere med. Men jag har slutat hoppas nu, det är ju februari och snart vänder det till vår så.. (inte helt fel det heller)😉

    Kvällen igår var riktigt bra. Magen har slutat göra ont och jag tränade, alltid lika skönt, efteråt i alla fall.😉
    Blev dock en senkväll, sambo kunde inte sova sedan började vi prata om massa knas och så låg vi bara och gravade åt massa dumma saker i sängen. Haha..
    Jag gissar att han är trött idag, för det är jag med, med roligt var det. ;D

    Hoppas du har tagit dig till skolan utan problem trots nysnön!🙂

  6. Ca skriver:

    Snälla,. kan du ge mig bra boktips?🙂

    Jadå, jag fick i mig ordentligt med mat hemma. Mamma hade sett till att fylla upp min frys med matlådor så jag inte kan säga att jag inte orkar laga något. Hon är smart hon. haha

    Jag hittade conversen på scorett. Butiken skulle stänga så det var utförsäljning så jag kunde inte låte bli helt enkelt. Men vill bara ha vår, fina färger, tunna kläder och sol!! Inte 15 minus grader😦

    Oj, ja det var rätt dyrt.. Jag vill till sardinien. Ett rätt enkelt drömresmål, men har alltid velat, men aldrig kommit dit.. SVårt med ledighet och allt. Tyvärr.Men en dag. DÅ ska jag dit!
    kramar

  7. Åh ja och så hae vi inte några hallon hemma!
    Inte snöat så mycket några flingor typ;) Yes känner ett ha begär av dom där böckerna nu måste jag motvilligt erkänna!

  8. – Tack! Kika på gulfynd, jag hittade min för 99kr.

    Bara bra, hur är det själv?🙂

  9. malin-helena skriver:

    Måste faktiskt säga att jag tycker att det är konstigt att det alltid blir samma ”kaos” när det kommer snö. Speciellt i de södra delena av landet, typ Gävle och neråt..
    Kanske det är på tiden att de på vägverket och banverket förbereder lite bättre, hittar bättre lösningar på vissa saker så att de inte hamnar i dessa situationer Varje gång det kommer snö. De verkar ju vara lika överraskade varje gång det händer med..
    Det måste ju kunna jobbas fram lösningar på mycket som gör att inte ledningarna går sönder så lät t.ex.
    Hemskt tråkigt för alla resenärer tycker jag.

    Hoppas i alla fall att du har tagit dig bra nu!
    Kram

  10. Anna Katana skriver:

    Handlingen verkar ändå vara helt ok i boken tycker jag. Konstigt med där låtarna till kapiteln dock och lite segt att det inte funkar här när det ändå finns.

    Nej låglaktosfria pizzor är väl inte helt vanligt kan jag tänka mig. Tråkigt ändå, för det är ju så himla gott och smidigt. Kan tänka mig att den osten lär vara dyr. Bra du får smaka kanterna i alla fall, alltid något (:

    Jag har haft tur med hyreslägenheter i Göteborg, alla tjatar om hur svårt det är men jag har inte märkt av det som tur är.

    Kram

  11. malin-helena skriver:

    Man får väl erkänna att det kan vara lite dålig snöhållning i norra delarna med, men inte i samma utsträckning som i södra Sverige.

    Dagen har hittills varit lugn och skön. Ska plocka ur diskmaskinen nu och sedan göra mig i ordning tills min kompis kommer och hämtar mig sedan drar vi till Borås för bio och middag tillsammans med en annan vän också. Ska bli riktigt mysigt faktiskt.🙂

  12. svar: jag ska inte göra så mkt. plugga lite sen läsa kanske eller ngt. blir inte så mkt idag. Sjdå?😮

  13. svar: det är som ett kursprov, fast ett delprov av det och de som inte ville göra det behöver inte.😄 och man kan inte sänka sig utan abar höja sig och jag behöver då inte göra det för att jag inte kan höja mig. Har fått bra på alla de prov jag redan gjort så läraren sa att det bara skule vara onödigt om jag gjorde det. x)
    Finns inte mkt att säga om det. De är roliga och snlla och så men de har inte samma humor och intressen som mig. Och jag orkar inte vara med dem. dete drf jag inte trivs. x)

    Du, Tack för att du frågar. .__.❤

  14. Har gjort en ny design. Kommentera gärna vad du tycker😀 Fin eller ful?🙂

  15. Det verkar vara en väldigt fin och bra bok, uppskattar dina recensioner! Det är alltid så kul att få veta vad andra tycker om en bok och jag litar mer på en väns rekommendation än en recension av journalister🙂 Denna ska jag lägga på att-läsa-listan!

    Hihi ja jag njöt lite för din skull med! Har de något alternativ som är laktosfritt på McDonalds. Håller med om att BKs pommes är mycket bättre och likadant med Max men dumt nog har jag ju fått cravings efter just Mcdonalds pommes😛 Kanske är det för att de är så sunkiga haha.

    Jag har faktiskt aldrig gjort macaroons men de är ju så goda och söta så jag vill kunna göra de! Därför känns det bra att börja provbaka dem snart så det inte blir pannkaka av allt sen hihi.

    Hoppas verkligen du kan vara med i utmaningen. Ja precis, du skriver ett inlägg med recept och där du skriver lite om boken och så skickar du länk och en bild till mig bara så länkar jag alla bidrag i slutet av månaden😀

    Hoppas du får en underbar fredag, har du några roliga planer? Är det förresten ok om jag lägger till dig på facebook, tänker det är bäst att fråga innan🙂
    Kramar

  16. FANTASYDINING skriver:

    Barcelona var fantastsikt kan lätt åka tillbaka!

    Kul att du kände igen lite platser ifrån Thailand. När va ni där?

    Mitt nya extra jobb är på ett stort hotell här i stan. Behöver lite extra pengar till Tokyo. Vet inte vad jag tycker än så länge det hela är så nytt och jag känner mig mest förvirrad när jag är där.

    Ha en underbar kväll. Och du missar väll inte kl 8 hihi..

Kommentera

