The 84:th Academy Awards

Om lite drygt en månad är det dags för denna gala, att man missar Guldbaggegalan, känns inte som så stor deal enligt mig. Denna gala är jag dock mycket mer intresserad av, mycket för att jag inte är så himla investerad i svensk film egentligen. Sedan så tycker jag att  det är lite roligt att titta på vad alla kändisar har på sig, även om jag inte är så himla modeinriktad alla gånger, precis som med nobelfesten, så tycker jag att sådant kan vara kul att titta på.
Jag satt häromdagen och kollade lite på de filmerna som är nominerade i år, dessvärre har alla inte haft premiär här i Sverige än, men innan Galan drar igång, så hoppas jag på att ha sett flertalet av dem i alla fall. De flesta nomineringar verkar bra, dock finns det en film som jag verkligen inte förstår varför den har blivit nominerad!
De filmerna som är nominerade till årets film (best picture):
The Artist: Sverigepremiär den 9:e mars.
The Descendants: Som hade premiär nu i helgen, verkar superbra och jag vill verkligen se den!
Extremely Loud & Incredibly Close: Sverigepremiär den 17:e februari.
The Help: Enligt mig en otroligt bra film!  Den är även känd som Niceville (boken som filmen är baserad på, har detta namn) enligt mig måste man läsa boken först. Här kan ni läsa min recension av boken.
Hugo: Av regissören Martin Scorsese i spetsen, denna film verkar jättebra enligt mig. Sverigepremiär 16:e mars.
Midnight in Paris: Otroligt söt och underbar film enligt mig, en av de bästa under förra året. Kanske inte så himla invecklad och sådär jättespeciell, men ändå! Underbar. Här kan ni läsa min recension av filmen.
Moneyball: Med Brad Pitt, den verkar ha fått bra kritik, den står högt upp på min att-se-på-bio-lista.
The Tree of Life: Även denna är Brad Pitt med i, han är verkligen uppe i toppen! Denna ligger nog snäppet högre upp på min att-se-på-bio-lista, än den ovan.
War Horse: Sverigepremiär den 24:e februari, även om jag inte är mycket för hästar så verkar den spännande och Steven Speilberg står ju som regissör, då lär den ju vara bra.
Den nomineringen som jag inte förstod, var en av filmerna som var nominerade till Bästa Animerade film (best animated feature film) nämligen Kung Fu Panda 2. Varför?! Jag gillade inte ens första filmen, allting hände i slutet och 2:an var om möjligt ännu segare och jag har ännu inte sett klart den, jag började se på den men slutade efter ett tag. Kunde inte Rio, blivit nominerad i så fall, istället eller Tintin!!! Har dock bara sett Rio, den är så fylld av färger och man blir glad och Tintin har man ju hört mycket bra om. Men Kung Fu Panda 2, really?
Här kan ni se alla andra nomineringar och det är även denna sajt jag har använt som källa till informationen ovan.
Vilka tycker ni ska vinna ur de olika kategorierna och vilka filmer har ni sett?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till The 84:th Academy Awards

  1. Anna Katana skriver:

    Håller med dig, är riktigt kul att kolla vad kändisarna har på sig.

    Jag är bara inne på min tredje vecka på jobbet men jag trivs kanon än så länge. Jag har pluggat till behandlingspedagog.

    Jag ska bara ta det lugnt och krypa ner i soffan. Ska jobba imorgon igen. Vad ska du göra ikväll?

    Kram,

  2. Fantasydining skriver:

    Jag kommer absolut att blogga direkt ifrån Tokyo flera gånger om dagen.Det är så mycket jag vill göra när jag kommer dit. Har världens längsta lista typ..haha kommer verkligen ha att göra. Det var ju lite pga av min första Tokyo resa för 2 år sedan som jag kom på ide´n till nischen med temarestauranger. Om du kollar i sidopanelen vid mina kategorier kan du se tex vampyrtema och sagotema klicka på den så kommer du få se väldigt coola temarestauranger som finns i Tokyo(Vampire´cafe,Alice in Wonderland,bakom galler restauranger m.m

  3. angelica skriver:

    sv taack!😀 haha jaha! eller så kanske det var earcuffen som va typ för stel, en sån har jag och den lossnar typ jämt! men ja, visst är det snyggt🙂
    taack igen!!🙂

  4. Anna Terneborg skriver:

    Åh, jag älskar The Help! Fantastisk film.
    Svar: Blev inte så mycket i klädesväg, den glittriga toppen jag har på mig på bilderna samt en vit basic t-shirt. Inte så mycket att visa upp kanske🙂

    Ja, inte bra att plugga alldeles för länge heller. Man får pausa och fylla på med energi!

    Ikväll händer inte mycket, väntar på att maten ska på klar nu sen tänkte jag avsluta denna söndag framför Criminal Minds och The Voice. Själv då?

  5. Gabriella skriver:

    SV: Åh tack snälla, blir varm av dina ord! Så fint att höra verkligen!
    Matlusten börjar så smått återvända, känner att jag börjar vara på bättringsvägen nu överlag.
    Tack för din tumhållning, den har hjälpt=)

    Aha där ser man, vad roligt att du testat på dans! Ja precis, din vighet sitter nog kvar o speciellt också när du hållt på med gymnastik. Enligt mig är man aldrig för gammal för att börja dansa=)

    Jag har totalt 1 ½ år kvar av min utbildning, i dec 2013 ska jag vara klar tjoho.
    Det känns bra och intressant att få fortsätta läsa pedagogik sedan, är intresserad av pedagogik och jag tror på att vara en bra lärare i allmänhet också, att kunna förmedla det jag undervisar. Mycket handlar också om HUR jag gör, på vilket sätt alltså. Är man bra på att dansa men inte har förstått att pedagogik är minst lika viktigt så faller det liksom.
    Hur känns det för dig med ditt pluggande nu? När är du klar med din utbildning? Hoppas det går bra och att du får ha en mindre stressad period!

    Åh nämen tack! Jag gillar din bild med på dig. Du är vacker också!

    Ja körsbärsblom och allt därtill, vår o sommar, härligt. Köpte en blå pärlhyacint i helgen och försöker fylla hela lägenheten med vår nu känns det som haha=)
    Jag hann inte med din frågestund dessvärre men har läst svaren på de frågor du fick, kul läsning! Och vad roligt med lite filmtips! Åh ja Rio är bra=)
    Kram

  6. – den har varit toppen! Din då?

    När man har stalljour så gör man allt arbete under dagen, det vill säga fodring, mockning, höpåsar, ut/in med hästar, sopa, borsta osv🙂

  7. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Tack så mycket! Gillar enkelheten med den🙂

    Ja, jag har hört att boken ska vara riktigt bra. Kanske något jag får göra något åt.

    Låter som en bra idé tycker jag, lugnt och skönt. Kram

  8. Fantasydining skriver:

    Vad roligt att du kollade!! Ja vissa ställen i Tokyo är magstarka håller med. Det är lite det min blogg går ut på att jag både söker upp det sockersöta och det bisarra.Jag dras till båda hållen eller rättare sakt jag är nyfiken!! Det kommer absolut bli återbesök på många av ställena men jag har många nya jag vill till också!! Ser särskilt fram emot en magisk fe restaurang jag glömt namnet på just nu och en Ninja restaurang som ligger under jorden.Ska bli så kul…

  9. sara skriver:

    sv: jag jobbar på café🙂 hoppas du haft en bra dag!!

  10. angelica skriver:

    sv tacj så jättemycket!🙂 det gör du nog, tycker känslorna blir starkare med åren🙂
    ja precis! gör så😀 jag har köpt den nyaste på ur&penn. sedan har jag köpt från JFR och glitter. köpte två på JFR, och den utan hänge osv var böjig, men känn i affärerna🙂

  11. Lisa skriver:

    Jag gillade visserligen Kung Fu Panda-filmerna (det är något med mig och pandor, antar jag), men jag håller med dig — man kan faktiskt utöka antalet nominerade filmer under den kategorin då så många animerade filmer kommer ut varje år.
    Men jag tror jag vet varför Tintin inte blev nominerad till bästa animerade film — det är för att man använt sig av riktiga skådespelare, och jag vet att några av skådespelarna blivit…stötta är fel ord, men någonting åt det hållet — när man påpekat att den är animerad. Men i sådana fall borde den ha blivit nominerad för bäst effekter…

    Jag tycker att det är konstigt att ”Bridesmaids” blivit nominerad för bästa manus; visst, den filmen har vassa repliker som man kan skratta åt, men jag tycker att det är långt ifrån att vara tillräckligt bra för att kunna bli Oscarsnominerad. Det får mig att tänka på någonting en kompis sade; det är bara de populära filmerna/skådespelarna som blir nominerade. Det får mig att tänka lite grann på Meryl Streep — hon är verkligen en enastående skådespelare, det kan ingen förneka, men hon har blivit Oscarsnominerad för roller som tillhört några av hennes sämre insatser. Visserligen var inte ”The Shawshank Redemption” eller ”No Country For Old Men” vidare populära, men de båda var baserade på böcker och hade populära skådespelare i huvudrollerna (exempelvis Morgan Freeman och Tommy Lee Jones). Den senare filmen regisserades av Coen-bröderna, och om inte annat är de väldigt populära…

    Puss&Kram

  12. Malin skriver:

    Har inte sett en enda av filmerna kan jag erkänna… Vilka har du sett?
    Ser du mycket film?

    sv; oj! haha, ja farligt med hushållssysslor!
    min arm klarade sig dock, mjölksyra just då men inga bestående men. Låter som att du haft en fin helg! Brödet blev dock gott! Inte så luftigt som jag hade velat ha det, men man kan ju inte få allt😉

  13. MyzaaN skriver:

    Det är inte alltid man förstår alla dess nomineringar:/ haha en del är så sämst.

    sv tack snälla:D
    jo men visst är det så super viktigt
    tvätten gick s ådär😉 blir kanske idag istället då😛 hahaha

  14. malin-helena skriver:

    Åh, jag längtar med! Undrar hur jag jobbar runt där, kanske jag till och med kan vara uppe och se direkt. ^^ Det tycker ju jag är väldigt mysigt och så du sa se vad alla har på sig och sånt. Det är ju faktiskt roligt.🙂

    Men HEYY!! Kung Fu Panda är ju underbart bra!! :O Jag älskar första filmen och jag tycker absolut att 2an är värld en nominering. Mycket roliga filmer tycker jag. Hihi..
    Sedan kan jag verkligen hålla med om att Tintin borde vara med. Jag såg den på bio och den är gryyyyyymt bra gjord! Och riktigt bra med, även om det mest är en ”pojkfilm”😛

    Big Bang är ju sååå undebart. Jag älskar Sheldon. *fniss* Halloween avsnittet denna säsongen var ju så jävla kul. Haha. ”bazinga punk, now we´r even!” *skrattar hysteriskt* Så klockrent.
    Men vet du om det är så att HIMYM är sista säsongen? :O Min syster hade hört det, menjag hoppas det blir någon mer säsong med dom.

    Du borde verkligen se Son Of Anarchy. Handlar om en motorcykelklubb i LA. Vapenhandling, våld, droger, sex. ALLT! haha. Lite hårdare serie och kanske låter som en ”killserie” med de kvinnliga rollerna är framträdande med mitt i allt och det är så bra skildring på ett verkligt liv som man själv verkligen inte fattar finns. Grymt bra.🙂

    Mja, Glee kan verkligen skilja sig från avsnitt till avsnitt. Men man blir alltid glad av det.🙂

    Vad roligt med lite fler förslag på serier! (min sambo som tycker jag ser på allt för mycket redan) haha!
    Men allt har ju sina säsonger. Vinter, sommar och höst liksom. Allt går ju olika tider så byter de av varandra så bra.🙂

    Kram!

  15. Anna Katana skriver:

    Tycker också det är absolut roligast att kolla kläderna.Vissa kan man bara drömma sig bort i och andra tycker man borde byta stylist. Haha.

    Hoppas du får en bra dag i skolan idag.

    Kram

  16. viktoria skriver:

    Ojoj va jag suttit och läst massa inlägg. Du skriver förbannat bra måste jag säga🙂 & du verkar vara en urhärlig tjej!

    Ny vecka med nya möjligheter. Hoppas du mår bra idag och får en fin vecka! Antar att det är endel studier som ligger högst på listan😉 hihi!

    Stor kram!

  17. hihihihihihihhihiihh kika min blogg;)

  18. camilla skriver:

    Jag har nog inte sett en enda av de filmerna:P men the desendecents vill jag hemskt gärna se😀
    Ser du mycket på film? den jag såg var riktigt bra faktiskt🙂 lite halv sorglig men bra😀

    Hann aldrig leta efter shortsen, vi gjorde så mkt annat skoj:P men de e från gina tricot😀

    Jag var faktiskt i turkiet i somras, efter att jag hade jobbat klart tillsammans med min syster😀 vi åkte till side, på ett all inclusive hotell. Jättefint och väldigt lugnt🙂 eller de va ju mkt gäster på hotellet, en del aktiviteter osv men inget partyställe och vi hade det hur bra som helst verkligen😀 kalasgod mat, kanonväder (detta var i slutet av augusti) och jättefin, lång strand😀 men inget parfyställe. sen var de lätt att ta sig till de lite större städerna med bussar så det var jättesmidigt så det kan jag verkliger rekommendera😀 dit vill jag åka i sommar med😀

    kraam på dig, ha en bra måndag:)

  19. Håller med dig om att såna här galor är mycket roligare! Det är ju en helt annan klass på de och filmerna känns mycket större. The Help vill jag så gärna se, den verkar otroligt bra och fin!

    ÅH så roligt med en jordgubbsrisotto till varmrätten, det lät så otroligt gott hela rätten ju. Alltid roligt med nya smaksensationer som faktiskt funkar. Så roligt att hon gjort en marmelad på salladen med, låter som ni fick en underbar middag ju!

    Jo jag tror att det är på terminal5 där alla restauranger och butiker ligger, lätt att missa något där faktiskt. Håller med om att det är väldigt dyrt där men kan ju vara värt med en fika på starbucks😉 Det är dock dåligt att det ska vara som du säger att det inte finns så mycket laktosfria alternativ, en internationell flygplats som arlanda måste ju nästan ha det! Det ska jag iaf tänka på på mitt café i framtiden😀

    Puss och kram!

  20. Kajsa skriver:

    Jag älskar Oscarsgalan, tittar alltid varje år. Jag vill gärna se The Artist innan galan, den verkar ju himla konstig, stumfilm från Frankrike liksom… Men den kanske är hur bra som helst, den har ju fått många priser iaf, bland annat på Golden Globe-galan.

  21. Jenny skriver:

    Håller med dig totalt om att det verkar aningen konstigt att Kung fu panda fått en nominering, men jag har inte sett den själv än så kanske inte kan uttala mig.🙂 Låter som du hade en härlig dag när du var barnvakt.🙂 Jag är själv ingen barnälskare, men de kan vara underbara när de är på bra humör och skrattar åt allt.🙂

    svar: Ja, det är roligare att skriva med en liten motivering till varför man ger en award. Dessutom är ju meningen egentligen att göra sina läsare intresserade av att gå in på de bloggar man själv gillar och länkar man bara rakt upp och ner så blir det nog inget större intresse.

    Det låter som ett väldigt speciellt men roligt jobb.🙂 Hi hi, det är synd du inte träffar på pappan fortfarande, för du hade kunnat fråga vartifrån han kom.🙂 För tillfället bor jag tyvärr inte själv. När det tog slut med min ex-sambo fick jag flytta tillbaka till min mamma lite snabbt och nu har jag fastnat här i 2 år🙂 Haha. Jag vill inte skaffa eget igen förrän jobbsituationen löst sig och min mamma är glad för sällskapet och för att jag kan köra runt på henne.🙂 Det gör absolut inget att du frågar. Min pappa flyttade tillbaka för ca 4 år sedan. Då var både jag och min bror över 20 och hade flyttat hemifrån, och sen hade mina föräldrar varit skilda i ca 7 år. Han längtade tillbaka till England eftersom han ändå bott över 20 år i Sverige.🙂 Fast nu när han bor där igen så längtar han tillbaka hit igen. Haha😀

    Haha, jag känner igen det där. Innan jag började med nagelkonst så målade jag naglarna lite då och då, t ex till en fest, eller en sommardag när man ligger ute och solar. Men nu målar jag naglarna varje vecka i nya designer.🙂 Känns jättetomt utan.🙂 Jo, jag är också jättedarrig på vänster hand så högerhanden brukar inte alls bli lika bra.🙂 Men ja, vi får se om man blir bättre så småningom. Sitter faktiskt just nu och klurar på vilken jag ska välja av två olika designer.🙂

    Haha, ja just det. Man kunde få presenter av andra bokklubbar också. Läslusen fick jag en penna och ett bokmärke av. Haha, då är ju en filofax och en boklampa mycket bättre presenter. xD Jag tror Läslusen var störst i Sverige när jag var ung, men nu vet jag inte ens om de finns kvar längre. Där var jag ju med för böckernas skull, helt klart. Pollux var jag med i både för böckerna och presenterna.🙂 Barnens bokklubb vet jag inte ens om det fanns när jag var yngre.:/ Kanske, men jag hade inte hört talas om den då iallafall.

    Rango är jätterolig! Johnny Depp gör ju rösten till ödlan Rango och man får liksom hela tiden känslan av att det är Jack Sparrow i ödleform. Det är mycket grovare humor än jag trodde det skulle vara så jag tycker verkligen inte att det är en ren barnfilm. Påminner mer om Simpsons i humorn är t ex Disney. Det kanske inte är den djupaste filmen jag sett, men den är definitivt underhållande.🙂 Som jag skrev innan så tycker jag också Kung fu panda 2 är ett udda val. Jag har inte sett 2:an men jag kan hålla med om att 1:an var lite seg. Jag tyckte inte 1:an var dålig, men det är ingen film jag känner att jag måste se om igen, iallafall inte den närmaste tiden. Rio har jag velat se men inte hunnit, men det jag sett av den verkar ju onekligen väldigt härligt.😀 Tintin är jag också sugen på att se, och man tycker ju den borde stå högre i kurs än Kung fu panda. Men ”akademin” tar ju emot röster via post så deras nomineringar är ju påverkade av folket också. Och det fanns visst planer på att man ska börja rösta digitalt över nätet antingen till 2013 eller 2014, och då kommer det nog tyvärr innebära att filmer som inte är bra, men som blivit populära kommer bli nominerade och vinna. Fast då kan man ju själv vara med och påverka resultatet.🙂

    Det är svårt med politik, just för att det aldrig finns ett parti som är helt igenom bra. Miljöpartiet tycker jag om för att de värnar om just miljön, men samtidigt hatar jag deras tillvägagångssätt. Att höja bensinskatten t ex, bara för att få folk att ta bussen. Det tycker jag inte är schysst, för vi som bor på landet och inte har tillgång till bra kommunikation drabbas så hårt av det. Vissa har inte valet att ta buss eller tåg. Annars kan jag hålla med om mycket som det partiet står för vad gäller miljö. Men ja, som du säger så kan mycket ändras. Moderaterna har definitivt en väldigt amerikansk och kapitalistisk politik. Det är inte många som vet eller vågar erkänna det, men under 60-70-talet var Sverige istället väldigt mycket tvärtom. Vi var mer vridna åt kommunismen och Ryssland. Som anledningen till att det bara visades tecknat på julafton. Det var för att politikerna inte ville att Sverige skulle amerikaniseras. Så Sverige var mer kommunistiskt än många tror, sen var vi ju neutrala när det väl gällde. Säga vad man vill om kommunismen… Tanken var god, men det fungerade inte i praktiken. Meningen från början var ju jämlikhet åt alla. Inte de klassklyftor som kommer med den amerikanska kapitalismen. Men människan är ju girig av naturen. Därför blir det populärt så fort det lovas att man ska kunna tjäna lite mer. Och det är också då samhällsklyftorna ökar för man måste ha mycket från början för att tjäna på t ex moderaternas skattepolitik.

    haha, hade varit grymt med färgglada aliens i skyltfönstren, fast det hade nog inte fungerat i en butik som ska ha lite ”finare” kläder.😀 Men coolt hade det varit. Det kan vara en risk att beställa från internet. Det går ju skicka tillbaka och så, men det innebär oftast mer krångel än vad det är värt. Det bästa är om man kan gå till butik och känna, prova och verkligen se plaggen och antingen köpa det på plats eller fundera på det och sen beställa från nätet. Men sen finns det vissa nätbutiker jag gillar där jag vet vilka storlekar jag ska beställa och jag vet hur plaggen är. T ex att beställa bas-kläder som enkla linnen eller t-shirtar. Det brukar jag beställa från H&M för då vet jag ju precis vad jag får.🙂

    Wikipedia är helt ideellt.🙂 Det är därför det är gratis att använda, för vi som sitter och rättar och fixar inte tar betalt för det.🙂 Det känns jättekul att bli framröstad som administratör, för då får man någon form av bevis för att man gör något bra och att de litar på en.🙂

    Haha, ja jag håller med om att vi verkligen är lika på många punkter. Chips är ju godare än godis, helt klart.😀 Fast jag unnade mig faktiskt en påse nu i helgen. Men i vanliga fall äter jag en påse i veckan så en påse i månaden är ju ingenting.😀 Fast min bror är värre. Han äter en påse chips om dagen. Och ändå är han jättesmal.:/ Fattar inte hur det går till….

    Idag ska jag bli sminkad av en vän till min mamma som ska öva sig inför ett försäljningsjobb. Ska bli kul att se hur det blir.🙂 Vad hittar du själv på idag? Hade du en skön helg?

    Kramar!

  22. Ca skriver:

    Joo.. after all kändes allt bra.. Nu är det dock så att min kära pojkvän har bilderna och han är iväg med sin dator.. Attans.. Se om jag hittar någon på mobilen haha!

    planer för vec kan??

    kram

  23. Jasmine skriver:

    Svar: Tack för dina uppmuntrande ord angående mina tankar kring sommarens arbete. Uppskattas!

    Roligt för dig att du också har jobb inför sommaren. Du trivdes bra på turistbyrån, eller?
    Klart att du kommer ihåg saker från förra sommaren. Det tar kanske några dagar att komma in i det igen, men sen är du säkerligen lika bra som förr.🙂

    Tack, jag mår bättre idag. Kroppen behövde sova; söndagen blev en komplett vilodag då jag sov många timmar under natten och dessutom sov i soffan mitt på dagen. Jag åkte på en förkylning, antagligen för att jag inte tog hand om mig under veckan. Men nu mår jag som sagt bra; bortsett från symptomen av förkylningen (men inget märkvärdigt). Hur mår du?❤

    Du är duktig som pluggar så flitigt.

    Kram

  24. Ping: The 84:th Academy Awards – The Winners! | rhulth

Kommentera

