Guldbaggen 2012

Igår visades Guldbaggegalan på TV, dock så var det inget jag tittade på hade en hel del plugg att syssla med och annat. Men jag tycker ändå att det är väldigt spännande med sådana här galor!

Tänkte skriva upp mina favoriter av dem som vann:

Årets film vann Apflickorna, är det någon som har sett denna? Jag har ju sett de otroliga recensionerna som denna film har fått från alla möjliga håll och kanter men har inte sett den än.

Ruben Östlund, vann Regi för sin film Play, som jag så gärna vill se men ännu inte har kommit iväg för att se än. Någon som sett den?

Bästa kvinnliga huvudroll vann Ann Petrén, jag har inte just sett denna film, men jag har sett Ann i flera filmer tidigare och hon är ju grymt bra! Känns verkligen som att hon förtjänar pris.

Charmiga Cecilia Nilsson, som vann Bästa kvinnliga biroll! Henne såg jag i filmer som ”Mimmi en ettas dagbok” när jag var liten, jag älskade både böckerna och filmerna.

Här kan ni se alla som vann.

Ni som såg galan, vad tyckte ni?
Jag fick höra idag att Petra Mede var programledare, jag är inget fan av henne, så är inte vidare ledsen att jag missade det. Men berätta vad ni tyckte.

Kram

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

42 kommentarer till Guldbaggen 2012

  1. Hej fining! Du har fått ett liebster award på min blogg.🙂

    – haha, ja verkligen😉

  2. neli skriver:

    hihi tack fina du =) jag älskar svart/vitt…
    jodå, matchen gick skitbra.. serbien vann haha. härligt =) min dag har varit bara toppen! skola och kom hem sen… har tagit det lugnt hela dagen. har behövts efter en lång dag =) själv då? du får ha en fin kväll =)
    kramen

  3. MyzaaN skriver:

    ja jag hoppas också att jag får det ;D det hade varit fint ;D
    mistänker att det är grafik kortet som pajat på den.. har fått mammas dator eller hennes gamla där det fattas en laddar men har beställt en laddar idag så hoppa den kommeri veckan ushc fy va jobbigt:/ hatar sådan får hoppas det känns bättre i moron!

    mums skönt att få lite serverat s¨ät😀

  4. Anna Terneborg skriver:

    Jag är inte heller jätteförtjust i henne, men vad jag förstod så gjorde hon tydligen bra ifrån sig.
    Svar: Ja, eller hur? Clay ser jätteannorlunda ut.. Han ser inte alls ut som sig själv. Har också funderat på detta.

    Det ska bli jättekul att se honom i serien igen! Whitey tycker jag också kan komma tillbaka😉

    Ha en fin kväll!

  5. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Ja, jag med. 120 bred iaf, minst!😉

    Ska kika på det efter jag kommenterar här😉 Såg på någon sida att det är åtta avsnitt kvar innan man får reda på vem ”A” är. Jag har redan tagit reda på det, men det kan ju hända att det ändrat från boken. För allt det som hänt i boken har ju inte vart med i serien.

    Precis, han är inte tjock någonstans. Jag tycker bara han ser annorlunda ut, inte p g a vikten men det är något med honom.

    Kram

  6. Hej hej,
    det är en fashion show som går vid kungsträdgården som vi fick biljetter till, det är (tydligen) mode veckan i STockholm och vi tyckte det hade varit en kul grej. Jag är mest intresserad av sconsen och te. =) Jag är som sagt tidigare inte så haj på det där med mode och sånt. Jag är mer av en,,,, bohem…. eller jag hade velat vara i alla fall.😉

    Hoppas du svarar på någon av mina frågor… hade vart intressant. Man kanske själv ska ha en liten frågestund. På så sett får man kanske reda på vilka som besöker sidan. Har fler besökar än som kommenterar om man säger så, men skillnaden är inte direkt stor. Hade ju varit kul att se vilka som besöker.

    Tre år lång utbildning. Du hade precis börjat utbildningen också va?? Imorgon är min lediga pluggdag… ska bli så kul som vanligt.

    Kram kram på dig.

  7. Diana skriver:

    kollade inte på guldbaggegalan, har ingen koll på det där alls faktiskt😛

    sv: ja, men tack o lov frågade hon inte så mycket om den så jag behövde inte visa något heller och det kändes skönt!🙂

    ah okej! nej, det är minsann inte lätt att veta vad man vill bli!😮
    kramar!

  8. ÅH jag missade helt guldbaggegalan igår! Eller ja jag struntade egentligen i att se den men kul att se i efterhand vad alla hade på dig och vilka som vann😀

    ÅH vännen, det var inte meningen att inte svara på det i kommentaren, jag missade det helt! Jag förstår absolut att du inte menade något illa och jag tog inte illa upp alls😀 Jag vet ju var du står och vet att du är väldigt respekterande med andras val. Det är klart pojkar kan ha blått och flickor rosa med, är ju som du säger helt ok så länge man har en öppen attityd och inte är emot att gå över genusgränser! Vi tycker precis lika där att man inte ska pränta in att man måste vara på ett visst sätt för att man är tjej eller kille, bara man trivs med sig själv🙂 Så tro inte att jag tog illa upp även om det kanske lät så nu när jag tänker efter… hihi man ska aldrig skriva svar utan att vara 100 % fokuserad och idag har jag varit väldigt disträ måste jag erkänna🙂 En en gång det var absolut inte meningen att det skulle uppfattas så!

    ÅH va härligt att ni har en glassmaskin så ni kan göra egen god laktosfri glass! Finns ju inte mycket alls på marknaden men kommer som tur är mer och mer. Men måste vara roligare att göra egen och få de smaker man vill ha, har aldrig gjort glass själv men man kanske skulle köpa en sån maskin och experimentera lite😀

    Puss och kram!

  9. Jenny skriver:

    Jag missade också Guldbaggegalan, men jag var inte så intresserad heller och nu när jag läste inlägget insåg jag att jag inte känner till ett enda av de namnen du skrev eller filmen.:/ Jag är tyvärr skrämmande okunnig vad gäller svensk kultur överhuvudtaget, och framförallt film/tv. Däremot tycker jag Oscarsgalan är otroligt spännande och idag har de ju publicerat de nominerade i alla kategorier!😀 Blev faktiskt förvånad över en del nomineringar.

    sv: Visst är jag elak?😀 Haha. Jag längtar som sjutton till sommaren. Eller åtminstone tills jag kan slänga upp min vinterjacka i en kartong och slippa tänka på den i ett halvår igen!

    Ska bli kul att läsa dina svar på frågorna sen. Såg att det var många som ställt väldigt intressanta frågor.🙂

    Haha, hade jag haft kvar alla djur jag någonsin haft så skulle jag redan haft ett mindre zoo😀 Men det kommer. Jag får flytta ut på landet och skaffa en stor lada där jag har allt. Haha. Nej riktigt så extremt blir det nog inte.🙂

    Nej, SD har mycket bra, men det som är dåligt väger tyvärr över så mycket att man inte vill ha med dem att göra. Jag har sagt det till min vän också att folk inte kommer bry sig om vad han säger så länge han är med i SD. Och så har det ju även blivit. Han kommer byta parti så fort det kommer en öppning, men det kan tyvärr också vara lite av ett politiskt självmord. Men man får försöka se det som att grabben trots allt försöker göra något positivt och det här var lättaste sättet att bli hörd. Han hade aldrig ens fått chansen att tala om han inte gått genom SD. Sjukt men sant. Men nej, SD skulle aldrig någonsin få min röst, och det beror på deras extrema invandrarpolitik.

    haha, nej jag kan säga att det är jättedumt att gå med i typ Bloggerfy. Jag har inte sett ett öre sen jag skaffade det eftersom man blir beroende av att få en massa klick på annonserna som sagt. Jag är inte rädd för virus eftersom jag har 3 virusprogram och 1 antispam-program på min dator, men är man osäker ska man inte skaffa något bara för sakens skull.

    Eller hur? Ser man en tjej med storlek 38 i verkligheten så är det egentligen en smal tjej. Men i TV skulle denna person räknas som ”stor”. Och vi matas ju med bilder på jättesmala tjejer hela tiden. Reklam i tidningar, vid busshållplatsen, på tv, i butiker, genom film och tvserier och på internet. Man luras ju till att tycka det är det som är det ”normala”. Skulle 60% av befolkningen plötsligt färga håret grönt skulle vi nog ganska snabbt lära oss att det är ”så det ska vara” och så gör vi likadant vi med. Tyvärr kan man inte skylla på media helt och hållet heller. Undersökningar visar att tidningar inte säljer alls lika bra så fort det är en ”stor” kvinna på omslaget så det är egentligen vi kvinnor själva som sätter idealet tyvärr. Sen undrar ju jag vilka idioter det är som väljer att inte köpa en tidning för att tjejen på omslaget är större, men det kan vara undermedvetet. jag vet faktiskt inte.

    Det gick nog bra på mötet tror jag. Jag var med på ett möte som GS-facket hade anordnat för folk som nyligen blivit förtroendevalda. Min mamma blev det förra veckan och bjöd med mig så att jag kunde ställa lite frågor angående min anställning. Fick lite matnyttig information kan man säga.😀

    Hoppas det går bra med allt pluggande. Kramar!

  10. kaffehörnan skriver:

    Hon har en enorm energi

  11. angelica skriver:

    sv jadå, nu är det bra! visst va det bra?🙂 kram

  12. Åh ja det löser sig säkert man får bara vara noga med allt;) Som med allt annat egentligen vara lite extra uppmärksam;)
    Det finns något åt dig i min blogg,hoppas det uppskattas;)

  13. vivi skriver:

    Jag såg inte galan tyvärr och måste erkänna att jag är riktigt dålig på att se svenskfilm ,mycket för att min man i princip vägrar se ngn nordisk film överhuvudtaget och vi ser nästan alltid på film tillsammans😛

    Jo vårt bröllop var helt underbar, det var lite tufft innan bröllopet då både min mormor & morfar gick bort strax innan, men själva bröllop var nog helt ärligt den bästa dagen i mitt liv🙂
    Magisk dag med alla när och kära !
    Kram !

  14. angelica skriver:

    sv okej okej🙂 ja men gör det!

  15. angelica skriver:

    sv haha precis!! ja men eller hur🙂 stentvättad får det bli!

    idag blir det bara massa plugg då jag har ett jäkligt svårt prov imorgon.. inte rolig dag med andra ord! själv då?

  16. kikar förbi idag igen och läser lite och passar på att önskar dig en trevlig fortsatt lillördag🙂

  17. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Ja, det blir minst sagt spännande att få reda på. Om det inte är Noel? De har ju skrivit någonstans att hans ögon ska vara fängslande, och det nämnde ju Mona idag.. Fast det är nog ganska långsökt😉

    Ja, verkligen. Det får ju en att vilja se mer.

    Kram på dig

  18. Jag missade det!! Synd hade velat titta på det!

    Jag googlade runt lite på widgets till worldpress och hittade tillslut översättaren. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg var jag hittade den men söker man lite så kommer den nog fram.

    KRAM

  19. Jenny skriver:

    sv: Ja, det var skönt att bara ta det lugnt och bry sig om sig själv lite. Jag brukar ha en ta-hand-om-mig-själv-dag varje torsdag då jag tar ett bad, gör ansiktsmask och såna saker, för jag tror man behöver det ibland.🙂 Det var nog lite ruggigt väder igår, för jag tyckte det verkade som att alla frös. Det värmde lite i solen, men annars var det galet kallt. Ja, 1 ½ år är ju ändå en milstolpe, men det känns ändå inte så viktigt för mig att det var världens katastrof att vi inte kunde fira tillsammans. Hade varit värre om det var en årsdag eller så.🙂

    Då vet du mer än mig.😀 Jag hade engelsk satellit-tv när jag var yngre och tittade nästan aldrig på svenska kanaler, och varken min mamma eller pappa var förtjusta i svenska filmer. Och jag har själv inte fastnat när jag försökt. Däremot har vi väldigt många duktiga svenska författare, så där är jag lite mer insatt. Kolla absolut inte den listan. Tyvärr är jag så dålig på att kolla film så jag har inte sett en enda av de filmer som var nominerade till bästa film, men flera av dem är uppsatta på min ”Ska titta på snart”-lista!😀

    Ja, de har mycket idiotiska idéer som de paketerar in för att få det att låta bra. De vill ha trygghet i samhället, bättre äldrevård, bättre arbetsmarknad och de säger även att de vill ta hand om de invandrare som redan finns här. Och det låter ju jättebra, men sen tittar man på hur de vill komma fram till detta och det är rent av skrämmande! Det är lite tråkigt att min vän tvingats ta den vägen, men om han ska byta parti nu så kommer han att hamna i botten igen tyvärr och inte få sin röst hörd. Just nu slåss han för att vi ska få en busshållplats ute vid Bredasten, ett område som ligger utanför Värnamo, ca 8 km från centrum! McDonalds, Max och Burger King ligger därute och en massa företag ska starta upp där (företaget jag är anställd på ligger t ex därute), plus att de håller på att bygga ett stort shoppingcentrum därute så visst vore det logiskt att det ska gå stadsbussar även ut dit eftersom man annars blir beroende av bil för att ta sig dit? Det skulle ju vara både lönsamt och miljövänligt. Men bara för att SD drog upp det tycker inte de andra politikerna att bussar ska vara nödvändigt. Så dumt att motsäga en sån fråga bara för att det kommer från ”fel parti”. Man kan ju säga emot SD’s invandrarpolitik men om de drar upp något som är bra och till nytta så ska man ju inte säga emot bara för att, liksom…

    Det kan ju verka kontroversiellt av den där journalisten när hon skriver så, men hon har ju verkligen en poäng med det. Man får liksom en vanföreställning att man själv blir lika snygg i kläderna som en smal modell, så det har egentligen inget med kläderna att göra alls. Och visst är det ju så att man tittar mer på kläderna om det är en snygg tjej som bär dem. Men nog är det ett skruvat synsätt ändå. Det är därför jag gillar när vissa webbshoppar, t ex Gina Tricot visar upp bilder på enbart plaggen. Då tittar man faktiskt på själva plagget.

    Idag ska jag göra lite småjobb med Wikipedia tänkte jag. Och sen ska jag ge mig på en ny maträtt, fixa lite tvätt och städa lite. Sånt som kanske inte är så kul men som måste göras.🙂 Sen tycker jag inte det är tråkigt att städa.🙂 Själv då? Vad händer idag?

    Kramar

  20. Paparazzibecka skriver:

    sv: Jag kollar på första säsongen faktiskt. Har inte sett det innan då jag typ sett alla andra serier känns det som. :p
    Nej, eller ja klart det gör ont men det är en smärta som man vill gå igenom konstigt nog.

    Kram

  21. Ca skriver:

    Tack så mycket, det hoppas verkligen jag med :)!

    Jag ska läsa till lågstadielärare🙂 Så utbilda mig till samma som jag jobbar med nu. Längtar nått så fdruktansvärt. Vill bara börja plugga NU!

    Vad vill du jobba med?

  22. Diana skriver:

    tack fina du!❤

    är hemma från skolan nu, ska äta och sedan iväg på träning, det är mina planer! hur är din dag?🙂
    kramar!

  23. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Ja, det är det🙂 Då ska jag ta och följa dig, du får gärna följa mig med😉

    Verkligen. De har allt något fuffens på gång🙂

    Ha en fin kväll!

  24. Diana skriver:

    tack!🙂
    det var seeegt😛

    det låter bra! pauser är det bästa när man pluggar x) haha
    kramis!

  25. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Nej, jag tyckte bara det såg konstigt ut. Brukar gilla hennes klädsel annars, för det mesta😉

    Min kompis kollar faktiskt på den serien, jag har kikat på trailern till den och kan inte bestämma mig om jag tycker den verkar bra eller inte. Kanske får ge den en chans ändå🙂

    Har du några planer för kvällen?

  26. MADDISENJ skriver:

    Tack så mycket, det var intressanta föreläsningar🙂 Hoppas du har en fin dag!

  27. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Okej, är du det? Hör du något? Gud, vad okänslig jag låter. Vet bara inte hur jag ska skriva utan att göra det:/

    Såg på trailern att det var det, ja. En av mina vänner pluggar faktiskt teckenspråk, så hon visar alltid upp nya ”ord” när vi ses🙂

    Inga direkta planer jag heller, handla lite och städa kanske. Kul!😉

  28. Anna Katana skriver:

    Såg inte heller guldbaggegalan, men jag brukar inte vara särskilt förtjust i svensk film. Är så lite skådisar att välja emellena i Sverige så tycker alla är med i allt hela tiden typ.

    Tack (:

    Den nya Stig Helmer var helt ok, men trodde den skulle vara bättre. Kan ju säga att du behöver inte se den på bio. Se den när den kommer på dvd-istället. Tyckte också om de första filmerna men hälsoresan var riktigt kass.

    Kram

  29. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Okej, då är jag med dig. Man känner sig så klumpig bara när sådana frågor ska ställas, hoppas inte du tar illa upp!

    Ja, hon verker verkligen tycka om det. Så det är kul! Kommer ihåg att jag själv gick på några sådana lektioner när jag gick i lågstadiet, det hörde till en av våra ”uppgifter” på fritids. Kommer knappt ihåg något, men minns att jag uppskattade det🙂

    Kram

  30. angelica skriver:

    sv det är kemi b så tror inte det..:/

  31. Ca skriver:

    Snälla, fina du. Kommentarerna gör mig glad! att du tror på mig!

    Brukar du baka och laga mycket mat? Bor du själv?

    Åhh spännande det låter. Verkligen jätte intressant. SÅ mycket du kommer få vara med om och se.🙂

  32. malin-helena skriver:

    Jag missade också guldbaggegalan faktiskt. Samma som du säger så är jag inte vidare ledsen över att jag missade för att Petra Mede var programledare. jag förstår faktiskt inte varför folk är så galen i henne. Jag tycker hon är lite för mycket lite för ofta.😛

    Sedan har jag typ inte sett någon av filmerna de pratar om. (några undantag) men de flesta har jag inte ens hört talas om. haha.. Jag hänger inte med så bra i svensk film. (tydligen)😛

    Sv: Veckohandling är helt klart super bra. Jag önskar jag kunde göra ännu större inköp, men jag har för liten kyl och krys för det.😛 haha..

  33. Josefin skriver:

    Mår t.o.m sämre idag. Hostan blir bara värre och sjuk hals har jag nu också fått. Perfekt timing liksom..:/

    Hur har din dag varit?

    Kram

  34. Anna Katana skriver:

    Jo det är ju verkligen bra att de är så många av de svenska skådespelarna som är i hollywodd nu. Inte dåligt alls.

    Min dag har varit bra. Började med jobb och när jag kom hem har jag packat lite inför flytten som sker snart. Hur har din dag varit?

    Kram

  35. camilla skriver:

    Jag missade tyvärr den jag med:/ men apflickorna vill jag jättegärna se.
    Jag e inget fan av henne som programledare jag heller:P

    ÅÅ tack vad snäll du är och glad gör du mig😀 det är en bok till skolan:P så ingen jätteskoj bok men intressant ändå hehe🙂

    Går du till skolan varje dag eller har ni mkt hemmastudier?:) hoppas du haft en riktigt bra dag och att du får en supermysig kväll:)

    kraaam

  36. johanna skriver:

    Sv: Jaså! Spännande med fysiker till föräldrar. jag har en synpedagog och en fd lärare numera försäkringskassechef.. men det funkar! inte till fysiken dock. men fysik b är som det är. hade jag lagt ner tid på det hade jag säkert varit duktigare🙂 ska inte säga att det går dåligt, men tack!

    vad pluggar du just nu då?🙂 skön läxa. våra lärare brukar också dra till med sådana ibland. de tror att man bara läser ett ämne i taget..

  37. anniepiie skriver:

    jag kollade och tyckte det var ganska trist!😛 inte alls så bra filmer och skådespelare med som förra året!😦 Jag är inte heller så stort fan av petra mede heller!😛 SV: Bara bra, har gått jättebra på jobbet.Lär mig en massa om dagarna så det är kul!🙂 Hoppas att du hare n bra kväll. Kramis

  38. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Jag tittar alltid på promo’s och sånt inför en serie/ett avsnitt. Men min kompis är som dig, hon vill absolut inte titta på något alls innan hon ser det själv🙂

    Okej, vad bra! Hade varit riktigt intressant.

    Kram

  39. Måste se Apflickorna, har hört gott om den filmen😀

    – Grafisk design heter kursen🙂 Det är superkul! Har faktiskt inte hunnit smaka glöggen^^ Den fanns att köpa på Pulsen!

    Ikväll ska vi kolla på 90210 och mysa. Själv då?🙂
    Kram

  40. Diana skriver:

    jag körde skivstång🙂 maten är jobbig och går sådär, men de dagar jag tränar försöker jag få i mig bra iaf.

    ikväll ska jag göra ingenting, älskar såna kvällar för jag orkar inte göra något, haha
    hur ser din kväll ut?🙂

    kramar!

  41. Erik skriver:

    Årets guldbagge va riktigt bra🙂

  42. Jasmine skriver:

    Jag och mamma funderar på att gå och se ‘Apflickorna’ tillsammans. Den sägs ju vara mycket bra.

    Dessvärre såg jag inte galan och det beror främst på att det var Petra Mede som ledde den. Jag blir alltid så trött på henne, orkade inte höra på henne mer än nödvändigt.

    Svar: Tack vännen. Det gläder mig att du gillade min personliga reflektion kring hur det var förr och hur det har blivit nu.

    Både recensionen av filmen samt projektredovisningen skrev jag på egen hand.

    Jag har haft en bra lördag. Har jobbat och försöker nu njuta av min lördagskväll. Lägger mig säkert tidigt. Är trött och kroppen mår sådär.
    Vad gör du i helgen?

    Ta vara på dig.❤
    Kram

Kommentera

