Kivi & Monsterhund

Jag surfade omkring lite på SvD:s hemsida för att finna lite inspiration kring dagens blogginlägg och fann denna artikel. Denna nya barnbok som snart kommer ut: Kivi & Monsterhund, rekommenderad från 3-årsålder, är den första svenska barnbok där hen, används som ett könsneutralt, personligt pronomen.

Karin Milles, docent i svenska menar att alla barn [oavsett kön] kan identifiera sig utan att behöva förhålla sig till kön. Vidare lyfts det fram i artikeln att han respektive hon, bär på vissa föreställningar; är det till exempel en han i boken tänker man automatiskt på typiskt manliga attribut och beteenden och vice versa om det handlar om en hon. 

Jag är beredd på att hålla med om att orden han och hon bär med sig vissa föreställningar om egenskaper och annat, men frågan är om hen skulle hjälpa i denna situation?
Jag stötte på det könsneutrala, personliga pronomet när min vän C var gravid med sitt första barn, då hon inte visste könet på barnet så skrev hon, då hon bloggade, hen eller h*n. Jag tyckte att det var gulligt och det passade in i situationen, istället för att kalla barnet för något opersonligt som: den, det eller vad man nu kan säga. Det gör en lite problematisk situation mer personlig och jag anser att det är bra.
Men huruvida jag anser att hen passar in i en barnbok för 3-åringar, så är jag inte helt säker. Jag är nyfiken, ja och visst det skadar kanske inte att testa. Men som artikeln i SvD också tar upp så blir det problematiskt när någon går utanför de förväntade könsrollerna, som exempel lyfts pojken från Jönköping fram som överfölls då han använde rosa nagellack. På ett sätt kanske man kan hoppas på att hen skulle hjälpa till i detta syfte, att skapa en mer könsneutral roll som barn kan få anta, utan att behöva bli påhoppade eller stämplade som “tjejig” eller “killig”. Samtidigt så känner jag att det nog kan bli problematiskt att ta bort hon och han, då könsrollerna ändå tar så pass stor plats i vårt samhälle idag, utan dessa så kanske det vore ännu svårare att identifiera sig, snarare än det motsatta; och som barn är det väl tillräckligt svårt?
Det som Karin Milles säger i början av artikeln, att hen skulle göra det lättare för barn att identifiera sig med karaktären i boken, det känns enligt mig lite förvirrande. Kanske skulle barn vara mer öppna för tolkning kring vem de vill att karaktären ska vara, men kanske blir det så att de i slutändan – eller i alla fall till en början – ändå föreskriver karaktären det kön (han eller hon), som barnet vill att karaktären ska ha. Sedan tänker jag inte uttala mig kring hur analytiska barn är i den åldern (3-6 år) men jag skulle nog själv inte identifiera mig lättare med en hen. Jag identifierar mig snarare med en karaktärs personligheter, inte med könet på karaktären.
Sedan kan jag känna att om man vill få samhället och barnen att gå ifrån de föreställningar kring till exempel beteende, som han eller hon bidrar med, är det inte bättre att skriva böcker med en han-karaktär som vågar bete sig typiskt kvinnligt och vice versa?

När jag sedan läser på Olika förlag  som ger ut denna bok, så ser jag hur de har gjort ordspel med i princip alla roller man har i ett liv, mamma blir mappa och pappa blir pamma, morbroster och så vidare. Blir det inte lite väl komplicerat för barnen? Då jag ändå har svårt att se att sådana könsneutrala(?) eller snarare könsblandade ord kommer att bryta igenom i samhället.

Missförstå mig inte, jag tycker att det är bra att uppmuntra barn att vara öppna för olika typer av sammanslag, såsom att kärnfamiljen inte är vidare aktuell (eller normen) i dagens Sverige (eller ja, i Stockholm i alla fall) och istället kan förespråka en term såsom stjärnfamilj, som min kusin använde vid mitt kusinbarns namngivning. Eller att göra barn öppna för att vissa barn har en mamma och en pappa, medan vissa kanske har två mammor eller två pappor, men detta…nja, jag är lite spektisk.
Vad tycker ni?

About rhulth

I'm an adopted 34 year old woman with a master's degree in social anthropology. I work as a social worker and have a background as a freelance reporter. I love to write, read and Netflix.
This entry was posted in Åsikter, Böcker, Nyheter/News and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

38 Responses to Kivi & Monsterhund

  1. – två av mina vänner pluggar två timmar bort, så man får ta det när det fungerar för alla liksom 🙂

  2. Diana says:

    åh tack! 🙂 det är i göteborg, utsikten från ett berg. jättevackert var det! 🙂

    ja, fast jag kan inte gråta riktigt sådär “på beställning” eller vad man ska säga.. det brukar istället komma när jag minst vill det, haha

    jo, det är klart. fast hon är rätt bra för hon pushar mig liksom att komma framåt. som på jullovet då hon tog med mig på restaurang, och en annan dag på massage. men förstår hur du menar också.
    nej då, jag förstår att du menar väl och inte vill kritisera 🙂

    hur har det gått med plugget idag? 🙂
    kramar!!

  3. Zahra says:

    Att det ska finnas ett pronomen som hen betyder inte att man vill sluta använda han eller hon. Det handlar bara om att i vissa fall behövs det ett könslöst pronomen, därför att könet är helt irrelevant eller för att man vill visa på att det inte finns EN typ av hon eller EN typ av han. Ibland räcker helt enkelt inte han eller hon till eller så är de för snäva. Jag tror att, jag vet inte för jag har inte läst boken, i detta fall så vill man visa på att det går att berätta en historia för barn utan att karaktärens/karaktärernas kön är viktiga för historien om Kivi & monsterhunden. Att barn skulle bli förvirrade tror jag inte, det är ju knappast mer förvirrande än att hålla reda på flickan, pojken, mamman, pappan, mormor, farfar, moster, farbror, osv. & hur ofta har jag inte blivit kallad han av ett litet barn bara för att de än inte “lärt sig” att jag är biologiskt en kvinna.

    I vissa fall, eller i rätt många fall, är personens biologiska kön helt ointressant & irrelevant i sammanhanget. T.ex. hur viktigt är könet på personen som stod bakom dig i kön, eller den som körde bussen, eller föreläsaren som ska föreläsa på måndag? I detta fall har författarna valt att inte ge sig kunskapen om vilket biologiskt kön Kivi har, för det tillför liksom ingenting till berättelsen. Det är en berättelse om ett barn, inte någons snippa eller snopp.

    “Jag identifierar mig snarare med en karaktärs personligheter, inte med könet på karaktären.” skriver du. Ja det är precis det hen handlar om. Att personlighet & karaktärsdrag är i fokus, inte snopp eller snippa. Det handlar om barnet Kivi, inte om flickan Kivi eller pojken Kivi.

  4. Ja, jag tycker det är bra med frågestund ibland. 🙂 Man fr liksom chansen att ställa frågor som man inte tänker på egentligen haha.

    usch, aldrig roligt att plugga. Jag börjar skolan den här veckan så då lär jag ha mycket att stå i!

  5. Ca says:

    Riktigt lugn och skön. HUr har diin varIt? 🙂

  6. svar: äsch, det var bara det att MA ville säga att det inte funkar mellan oss o att han ville tänka lite. XD

    den har varit bra, hur har din varit? ^^

  7. camilla says:

    Jag vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt, hmm lite klurigt!
    Hur har plugget gått i helgen?:) själv har det blivit lite halvdant 😛 har du gjort något annat skoj också?:)

    kraam

  8. Du skriver väldigt bra måste jag säga!
    Svar: Ja, jag märkte det 🙂 The Lying Game blir bättre efter ett par avsnitt ja, så jag tycker absolut att du ska börja kika på det igen.

    Ha en fin kväll!

  9. Sandra says:

    Hmm jag tycker det är intressant det där med könsroller. För jag är lite kluven, vi är och förblir olika – kvinnor & män MEN vi har också mer likheter än vad som visas. Jag menar det där med att städa, laga mat, tvätta.. att det är “kvinnogöra” är så töntigt 😉 Även alla personliga egenskaper, jag tror inte det handlar så mycket om att en kvinna automatiskt är mer känslosam än en man mer än att från barnsben har tjejer lärt sig att det är okej att visa känslor, gråta, vara ledsen medans killarna från samma ålder fått höra att det är omanligt att vara en liten “fjönt” liksom. De ska vara machomacho hela tiden. Och i och med att vi sätter oss i fack i och med vårt kön så har vi olika förutsättningar från början. Därför vore det intressant med könsneutrala barnböcker och en könsneutral uppfostran. Se om det kanske handlar mer om vad som präntas in i våra huvuden som små än om vi föds som tjej eller kille. Sen finns det saker som skiljer oss åt som helt enkelt är fysiska.. som inte går att sudda ut.

    Svar: Det handlar nog mest om tiden, den har lagts helt och hållet på att jobba, på att lära känna alla nya och på att sedan försöka pricka in att umgås emd vänner och träna. För träningen behövs när man jobbar 12 timmar/dag. Annars blir jag så himla stel!

    Jag mår inte så vidare men tror det mest är att vi har fruktansvärt kallt på jobbet, kommer hem om kvällarna med blåa händer. Och för all stress. Var likadant efter VM och allt jobb där förra året. Jag blir lätt sjuk när jag slappnar av efter en lång tid av mkt stress, så helgen är såklart rätt given 😛 Ja Bellas Place kändes lite som att vara på Peace Pit på 90-talet, inväntade Jason Preisly och Shannen Doherty 🙂

    Åh du är alldeles för snäll!

    Absolut, man måste jobba för förändringar. Vi är så bra här i Sverige på att klaga på att inget sker, inget förändras men faktum är att vi måste själva göra något också. Värst är de som klagar över noll förändring i sin egen levnadssituation. VEM i hela världen ska ändra på den om inte de själva? En del är så otroligt bortskämda att de verkar tro att ALLT i livet ska serveras på silverfat, guess what.. ibland får man faktiskt kämpa och göra sig värd det man har också. Herregud!

    Jag har otroligt starka minnen av detta. Det som mest uppstår hos mig dock är obehaget av diskussionerna som uppstod. Det blev ju som alltid när sånt här sker väldigt mycket rasism inblandad, och det gör mig alltid illa till mods. Min åsikt är att vad som än händer och sker så har individerna ansvar för sina handlingar. Det handlar inte om kön, varifrån man kommer eller något annat.. det handlar om människor. Och sen den där hemska magkäslan att man faktiskt kan göra så mot sin egen familj. Det är så långt borta från “verkligheten” för en själv att det är fortfarande väldigt svårt att ta in att sådant faktiskt sker.

    Nej jag har mest sett filmer jag inte gillat sista tiden, hade diskussionen nu med min kille eftersom jag bestämt mig för att kolla tillbaka på mkt film från 90-talet.. att numera känns nästan all film massproducerad. Som om alla skådisar/producenter/regissörer etc. bara vill få ut så mycket som möjligt under ett år och tjäna så mkt som det går. Men det märks verkligen på resultaten. De var mkt mer välgjorda för 20 år sedan. Det var kvalitet!

    Jag är av samma åsikt. Det är tråkigt med “allt bra?” eller “fin blogg”. Är man 14 är det kanske kul, är man 23 så orkar man itne. Då bloggar man liksom för att det är kul inte för att nå en topplista någonstans.

    Det är skönt 🙂 Det är kul att de flesta faktiskt kommer åter även om man har ett uppehåll på ett par veckor, känns kul att ha kvar de man faktiskt kommit lite nära via bloggen. Jag kan förstå att plugget tar enorm tid. Jag är imponerad över min kille som hinner plugga, tenta och sen jobba på det. Men han är en vampyr tror jag, han klarar sig utan att sova. Det var tråkigt att inte kunna komma, känns alltid som man sviker någon. Men så blev jag inkallad snabbt eftersom bortalaget var utelåst och de inte fick tag på någon som var ansvarig. Så jag hoppade ur mjukisbyxorna och drog en mössa över håret och drog iväg direkt. Inte mkt tid att tänka där inte.

    Haha den där matten… fy, vad hemkst. Men som sagt jag försöker inte ens låtsas att jag förstår. Det var där i början när man dejtade och undrade bvad han höll på med. Sen skulle han förklara och där stod fågelholken Sandra.. jo men tjena liksom 😉

    Åh jag har saknat dig med!! Puss&Kram ❤

  10. MyzaaN says:

    ja du.. mn första tanke är… snart kommer barn fråga…varför det finns flick och pojk toa… hahah 😉 jag tror inte probleme ligger i själva könsrollerna utan i vårt sätta att se dem.
    Som t.ex. han med naggellacket. vad gör man som förälder? säger man nej du får inte för du kommer bli mobbad? eller låte man han / hon ? tror vi måste sudda ut linjerna mellan manligt och kvinnligt men ändå låta dem va kvar..
    gud så rörig jag blev nu 😛 😉

    alla gillar ju inte det 😛 hahha nej du får ta det som känns bäst helt enkelt .D
    min dag har varit bra tvätta har stått på schemat själv då? 😀

  11. Elin says:

    Håller med dig, lär barnen det som redan finns men lär dom att inte tänka på samma sätt om dom.

    Verkligen så. Sitter nu och verkligen försöker hänga med i teveprogrammet, går sådär.

    Hur många år har du läst? Ingenting mer än försöker överleva just nu. Framöver ser det väl ut som att jag ska få en praktikplats på ett äldreboende. Vill också göra något, vara en del av något.
    kramar

  12. Gabriella says:

    SV: Tack för mina ord och för tummhållningen!
    Åh vad roligt! Ja, det var ju det där med tiden… Dans är så givande på många sätt. Jag pluggar till danslärare=)

    Åhå se där. Är så mysigt att baka tycker jag.

    Sant! Jag har en kompis som är väldigt allergisk mot laktos och hon tycker också att det
    finns så få utbud, t.ex. sojaprodukter på caféer. Jättedumt, o dessutom är det ju många som inte är allergiska men som ändå föredrar kaffe med sojamjölk i t.ex.
    Kan bara instämma, jag skulle nog också bara bli arg om jag såg programmet mammor och minimodeller!
    Visste inte att det var 10år sen Fadime mördades igår. Så hemst, minns hur det skrevs och diskuterades.

    Tack för ett bra inlägg! Tankeväckande och intressant. Jag tycker också det är bra att ha ett öppet sätt. Men jag tycker inte att man måste tänka bort könet så att säga. Det finns ju förskolor som bara har könsneutrala leksaker, vilket jag inte förstår. Om en pojke vill leka med en leksaksbil (som anses som en pojkleksak) så tror jag inte pojken far illa av det. Sedan är det inte fel att uppmuntra och erbjuda olika leksaker osv. Men att helt ta bort det som anses manligt o kvinnligt el pojkigt o flickigt tycker jag inte tillför något. Det finns två kön och så kommer det att vara. Många gånger handlar det ju om vårt sätt att tänka snarare än vilket kön det är.

    Kram

  13. Hej Hej,
    Hoppas att helgen varit finfin?!

    Den nya frisyren blev väl mottagen på jobbet… många Wow och kompemanger. var lite nervös till en början.

    De blev ingen operation för brorsan, blev uppskjuten pga akutfall för någon annan. Så jag och min pojkvän åkte till Tjörn i allafall för att fira brorsans födelsedag och umgås med familjen, Mycket mysigt!! Glad att jag har min familj, men ibland är do lite för långt bort. Bor dina föräldrar nära dig???

    Vad blir man efter att man studerat Socialantropologi?? Det är verkligen kul och intressant att studera, man lär sig alltid något nytt och man kommer aldrig vara fullärd, finns alltid mer att lära sig. Jag hoppas att jag efter kursen kommer att ha passion, kunskap och självförtroende så kommer jag sen att kunna göra vad som helst med utbildningen. =)

    xxx

  14. Jenny says:

    Det var två underbar inlägg du skrivit. Var jättehärlig läsning när jag kom hem! Vet inte riktigt vad jag ska säga som du inte redan nämnt i dina inlägg. 🙂 Min första tanke om boken var bara att jag tycker det gått för långt med det könsneutrala. Jag kan tycka att det är bra att man försöker få folk att acceptera att killar kan bära rosa, men det är ju barnen som drabbas också. Om en mamma sätter på sin son en klänning kommer det inte vara för att han själv vill, utan för att hon har idéer om att han inte får vara sig själv. Man vinner ju inget på att tvinga en pojke gå i rosa heller. Och jag förstår inte riktigt heller hur en 3-åring ska hänga med i alla dessa nya begrepp. Det skulle kanske vara pedagogiskt för äldre barn…

    Jag kommer ihåg när Fadime mördades, och jag kommer ihåg att de flesta runt mig reagerade på helt fel sätt. Istället för att se Fadime som en kämpe blev det tal om att “alla muslimska familjer är ju så där”, något som inte alls stämmer. Men det är jättebra att man tar upp sånt här och visar att det faktiskt exister! I visas familjer är det så här och det är sjukt när kulturella normer betyder mer än lagar. Det enda man kan hoppas på är att Fadimes död gjorde folk mer uppmärksamma och att det leder till att något sånt här inte händer igen!

    sv: Jag kontaktade Myshowroom och enligt dem beror det på att jag använder Bloggerfy, som lägger reklam på ens hemsida. Men det är lite konstigt, för jag har haft Bloggerfy i mer än ett halvår, kanske till och med ett år och jag har ALDRIG sett de där länkarna förut. Men tydligen är det så det är och jag kan inte göra något åt det. Även om jag tycker det är konstigt!

    Jag är djurmänniska ut i fingerspetsarna så jag kanske inte kan veta hur du känner exakt, men jag kan ändå förstå att alla inte är det. Man kan ju uppskatta djur, utan att för den sakens skull vilja vara nära dem. Jag tycker t ex björnar är otroligt fina djur, men jag är livrädd över tanken på att träffa på en i skogen! Och älgar är häftiga men de vill man inte heller stöta på! :/

    Jag tycker felvänd feminism gör mer skada än nytta. Oftast handlar denna radikala form av feminism om att tjejer inte ska få vara just “tjejiga”. Enligt dem är det största hotet mot jämställdhet en tjej som har kort kjol, eller som vågar visa upp att hon har bröst. Jämställdhet handlar ju om att vi tjejer ska få lika mycket respekt och makt, hur vi än väljer att se ut. Om vi tjejer måste bli manliga för att få respekt har vi ju inte fått jämställdhet. Då har vi ju blivit män. :/

    Jag förstår precis hur du menar. Jag har höga hålfötter också. Jag har köpt inlägg till mina skor eftersom jag får ont av att gå i platta skor annars. Men det är ju skönt med ballerinaskor som har resår runt om. De brukar ju vara lätta att hitta och vara billiga med. 😀

    Skvallertidningar är otroliga på att förvränga det mesta. Min pojkvän läser till hälsocoach och jag frågade honom vad en normalvikt är för en som är 165 cm som jag är och han sa att det är jättekonstigt med just idealvikt för om man är 155 så är idealvikten ca 45-60, är man 165 är idealvikten ca 50-65 och är man 175 så är den ändå bara 55-75. Men det är för att man räknar in både kille och tjejer och en som är 155 och väger 50 kan vara smalare än en person som är 170 och väger 55. är man smal och riktigt vältränad väger man mer än en som är “kraftig” men inte har några muskler. Det är jättekonstigt, men man måste sluta gå efter vågen och lära sig att mäta sig istället. Vågen använder man egentligen bara om man måste gå ner mycket. 😛 Haha jag fattar knappt hälften av vad min egen pojkvän pratar om. 😛

    Jag har mest fryst hela helgen. Har snöat som sjutton här i småland! Var och spelade poker i fredags, sen i lördags tog jag och pojkvännen en långpromenad i snön och sen hade vi filmkväll. Och idag har jag bråkat med bussar. Haha. 😀 Hoppas det gick bra med pluggandet i allafall.

    Kramar!!

  15. Svar: Låter bra 🙂 Han som spelar Ethan är ju grymt snygg med, så du har ju alltid något att kolla på om det skulle vara så 😉

    Så lite så, du skriver ju fantastiskt!

    Kram

  16. Diana says:

    ja, men det är faktiskt riktigt bra för att släppa tankarna lite! 😉 men min syster fattar inte det så hon tycker jag är knäpp som går sista året på bild-estet och målar i målarbok x)

    ja, hela vintern har varit så konstig, snön kan är borta imorgon, vem vet? 😛 haha. man kan aldrig lita på det här vädret ju 😮

    aha, ja kanske det..!
    hihi, vad söt du är! 🙂 ❤

    åh, men det låter ju riktigt bra! 😀 det är så skönt när man verkligen får något gjort med läxor sådär! har ni mycket plugg? vad läser du för nåt? 🙂
    kramar!

  17. Sandra says:

    Svar: Ja herregud, nu är det bara jobbigt med fotboll. Men man måste ju komma i form och vara i rätt läge sen när säsongen drar igång. Men idag kändes det mest jobbigt!

    Jag tror inte heller barn i den åldern greppar det så jättemycket, men någonstans kommer det ju in.. men det är jättesvårt det där. Jag tror mer det handlar om vad vi som vuxna i barns omgivning ger för signaler och hur vi utrycker oss om hur man “ska” vara och istället uppmuntra alla våra barn, killar eller tjejer att faktiskt vara som de är, säga vad de tycker.. och våga vara unika. Vi sätts i fack av allt här i livet. Kön, hårfärg, familj, bakgrund, umgänge.. allt. Folk älskar att sätta andra i fack och ha fördomar.

    Det är sjukt att det är så dåligt isolerat men så är det ju ett gammalt skruttigt hus också.

    Haha det lovar jag 🙂

    Jag tycker faktiskt också synd om alla de som fått allt serverat i livet, de vet inte hur man gör när man kämpar och därför har de svårare att nå sina mål. För de har ingen fighting spirit.

    Jag tycker det är så i alla fall, det är en individ som tar konsekvenser för sitt handlade och inte alla som kommer från samma land, har samma hårfärg eller vad det kan vara. Alla är unika. Och alla står för vad de gör, sina val.. jag förstår inte hur det kan vara så himla svårt att ta in bara. Det är verkligen tråkigt, att det ska blandas ihop sådär och den där rädslan… vad hände med att man måste våga för att vinna? De flesta verkar mest fega ur. Tyvärr är allt så känsligt nu att alla hellre backar tillbaka än sticker ut hakan.

    Alla är olika och jag anser att alla får blogga precis som de vill. Men just kommenterarna kan jag vara utan. De stör mest. Sen får de gärna skriva om sin senaste tröja, vad de ätit, ha tävlingar till höger och vänster etc. om de tycker det är roligt. Alla ska blogga så som de själva vill. Men ja, inte spamma oss som vill slippa!

    Nej jag förstår inte hur han orkar med, det är ganska sjukt egentligen och jag har hela tiden sagt att han kommer gå in i väggen innan han är 25. För hur länge orkar man jobba natt fyra dagar i veckan, gå i skolan fem dagar och dessutom träna, jobba med ett musikprojekt tillsammans med en vän.. och ja, alla hemsidor han tar på sig att hjälpa till med. När man börjar radda upp det så förstår folk helt plötsligt varför han aldrig är med någonstans. Att vi typ tränger in söndagarna som våra umgås-dagar. Det är bara sjukt.

    Haha ja man vill verka smart.. och framför allt vill man verka intresserad men jag somnade typ där direkt 😛 Det är inte min grej.
    Puss & kram ❤

  18. Lisa says:

    Jag tycker att “hen” är ett intressant begrepp, och man skapar verkligen någonting könsneutralt, men jag måste medge att jag hellre hade velat se att man använde sig så mycket av hon/han som möjligt för att även påvisa att det inte finns större skillnader mellan killar och tjejer. “Hen” är bra när man är gravid, och när man inte vet könet, men annars är jag lite kritisk till det. “Könsroller” växer inte fram för att man själv identifierar sig som pojke/flicka — de växer fram för att andra ser en som det. En kille skulle knappast misshandla sig själv för att han bar rosa nagellack, det är någonting som andra gör. En pojke kan nedvärdera sig själv för att han inte känner att han är som andra då han gillar sådant som är tjejigt, men han skulle inte ha en aning om vad som är tjejigt och killigt om personer från hans omgivning inte uppmärksammat det.

    Det bästa man kan göra är att sprida bilden av att det inte finns markanta skillnader mellan pojkar och flickor mer än det fysiska. Det finns tjejer som gillar bilar, det finns killar som gillar dockor men detta lär man sig inte förrän man kommer upp till högstadiet…

    Puss&Kram!

  19. myzaan says:

    sv takc snälla kul att du gillar den 😀

    haha skönt du förstod vad jag menade iaff:P

    skönt att du kan ta det lite lungt iaf ;D kram

  20. vivi says:

    På sätt och vis gillar jag verkligen att Hen används när det gäller barnlitteratur, samtidigt kommer vi aldrig ifrån att det alltid kommer finnas både tjejer och killar, det finsn två olika kön, det vi måste jobba med är att få bort vad de olika könen ger för egenskaper. Att egenskaper människor har beror mer på personlighet än kön.
    Jag tror hen inte är en dum idé , men det krävs mycket mer än bara användandet av ett ord för att minska barn uppfattningar om kön.
    Kram

  21. Ja tycer du ska göra en om du vill 🙂

  22. Visst är det bra att såna böcker kommer, hen känns som ett bra namn istället för den! Men det är en alldeles för svår diskussion för mig att ge mig in på. Det kan ju diskuteras i evigheter, tycker ändå inte småbarn är särslkilt medvetna om kön, olikheter och vad som inte är normalt. Så är det iaf med de flesta barn i förskoleålder i min närhet. Det är först i skolålder man blir mer medveten om han/hon, hudfärg eller ev missbildningar. De bara gör det de tycker är kul 🙂

    Ja jag förstår att du tycker om ämnet, det passar dig verkligen då jag vet att du har mycket funderingar kring vad som händer i samhället i sociala medier och andra sociala relationer. Det märks ju i dina texter och man kan verkligen utgå från det i många delar av livet. Förstår att ni läser på ett djupare plan som kanske blir lite svårt för oss som inte är helt insatta men tycker du får ut mycket här på ett sätt som intresserar 🙂

    Ja visst är det mycket för att få en personligare relation, det är ju så overkligt annars att det är ett litet barn som växer därinne och ska komma till världen. Känns som man kommer närmare och kan förbereda sig lättare på vad som komma skall. När det gäller garderoben och barnrum är det ju en svår fråga, alla tycker vi olika där. Jag är en sån som gärna gillar rosa på tjejer och blått på pojkar. Jag har inget emot att man redan tidigt ger barnet ett kön på det sättet, barn är ju så självständiga senare när de får personlighet och kan välja om de vill vara stereotypiska. Jag menar dock inte att man inte kan klä flickor i pojkkläder eller killar i tjejkläder, det spelar ingen större roll egentligen. Det är ett val man gör själv 🙂

    Hoppas du har haft en underbar helg och en fin start på veckan! Kramar till dig med vännen!

  23. Ja spana in hennes sida hur mkt fint som helst verkligen. Man vill typ ha allt!Men får ta det pö om pö…hehe

  24. Josefin says:

    sv: Jodå, min dag har varit helt bra. Men idag är en sån dag då jag verkligen funderar på allt.
    Hur har din dag varit då?

    Kram

  25. Svar: Jag vet faktiskt inte om de är fodrade, får nog kika lite mer noga på det. Såg bara att de var snygga, inte så mycket till deras funktion 😉

    Vad bra! Mycket lättare (och roligare) att läsa en så pass lång text när det är korrekt skrivet dessutom. Kan bli jobbigt när folk skriver som de talar annars. Om du är med?

    Kram på dig

  26. jag tror faktiskt inte sådanna böcker hjälper så mycket i sådana här situationener, det som får en att säga vad som är tjejigt och killigt är omgivningen. man växter upp med synen på vad som är manligt och kvinnligt, det är alltså föräldrarna som måste ändra på sig, för det är de som har stört påverkan på barnens uppfostran (innan man börjar skolan).

    Svar: ahah asså jag har skaffat en ny blogg. XD den gamla finns fortfarande kvar. :PP

  27. Ca says:

    Tusen tack för dina utförliga förklaringar. JAG SKA ta tag i det och lära mig så småningom!. Gäller bara att börja, haha:D

    Använder du alla dom?

  28. ha frågestund 😀 köör på det!! haha även om jag inte har något specifik fråga vill jag veta allt om dig =) eller såå mkt som möjligt 😉

  29. Jenny says:

    Sv: Coolt! Då är det ju verkligen ditt år nu då! 😀 Borde ju betyda att det kommer gå jättebra för dig i år. Själv är jag hund och om jag räknat rätt så är det inte hundens år förrän 2018. 😀 Den som väntar på något gott… 😛

    Salamandrarna är lite småcoola. 🙂 Jag klarar mig inte utan djur men just nu kan jag inte ha ett djur som kräver mycket och salamandrar kräver ingenting. De kan gå utan mat i upp till två veckor om det skulle behövas. 🙂

    Håller med. Man ska uppmuntra ett barn som vill köra sin egen grej, men tyvärr finns det föräldrar som vägrar låta sin son leka med bilar även om han vill, för de vill inte ha något som är könsrelaterat. Det tycker jag är helt fel också. Men självklart ska en kille få leka med Barbie om han vill det. Men då får man också vara beredd på sånt kan vara svårt för andra att förstå. Det är helt klart väldigt klurigt, men samtidigt så har ju vi äldre fått de olika könsrollerna inpräglat i oss hela livet, medan ett barn inte har det. Så kanske är det lättare för ett barn trots allt. 🙂 I grund och botten tycker jag att det viktigaste är att ett barn får vara sig själv och förändringen bör ju börja med samhället runt omkring, inte med barnet, för det är i samhället problemet ligger.

    Ja, visst är det otroligt hemskt! Jag har kompisar som är muslimer och som kommer från muslimska familjer och den ena är inte den andra lik. Mina kompisar från Bosnien har inte alls lika hårda “normer” medan mina kompisar från Somalien och Etiopien har det lite striktare. Sen så tror jag absolut inte att någon av dem skulle bli mördade för att de väljer sin egen väg. Hela invandrarpolitiken är så skruvad just nu att det är sjukt. Sverigedemokraterna förstörde tyvärr en hel del. Jag tycker inte om dem, men samtidigt så är det ju faktiskt något som är sjukt med våran invandringspolitik. Flyktingar som kommer hit får inte alls den hjälpen de behöver, och får de det så klagar alla på att Sverige inte tar hand om sina egna. På grund av SD så blev det så tabu att ens prata om invandringspolitik att alla andra partier bara säger emot allt eller ens vägrar ta upp invandrarfrågan. Vilket man ändå måste. Men nu blev det sandlådekrig mellan politikerna istället, och allt fokus på det som Fadime ville försvann. Förbannat tråkigt!

    Nej, jag kollade aldrig med Bloggerfy. Jag antar att Myshowroom har rätt och att det inte finns något jag kan göra, mer än att gå ur Bloggerfy. För jag har märkt att detta dykt upp på andra bloggar, och de har också bloggerfy. Men det är bara konstigt att länkarna inte dykt upp förrän nu. 😛 Men men, jag får se om jag behåller bloggerfy. Reklamen stör mig ju inte så sett. 😛

    Ja, men det är verkligen så att djur gärna går till den som minst vill ha dem i närheten. Speciellt katter! Min pojkvän är allergisk mot katter, men hans syster har två. Han klarar av att vara hemma hos henne om han tar allergitabletter, men han vill ju inte gärna ha katterna i knät och så. Självklart så är på honom hela tiden bara för det! Jag kan verkligen förstå att du är rädd för hundar efter det som hände din bror. Även om hunden kanske inte bet honom avsiktligt så är det ju ingen rolig upplevelse och man blir ju rädd att samma sak ska hända en själv den gången man faktiskt råkar ut för en hund som bits. Man kan ju vara djurvän och vilja deras bästa även om man inte är bekväm med dem som sällskap. Ja, hajar är underbara, häftiga djur, men på avstånd. 😀

    Man kan ju alltid diskutera en åsikt med någon, även om man inte har samma synsätt, men när någon är radikal så kan de inte ens acceptera att man tycker annorlunda. Det är ju just radikala åsikter som orsakar krig och misär i världen. :/

    Det är krångligt det där med normalvikt. Eftersom det egentligen inte går att sätta ett medel tydligen. I slutändan får man väl försöka vara nöjd med sig själv. Nej, det är inte kul när någon säger att man är normal, för det är så intetsägande. Fast man får lära sig att ta det på rätt sätt. 🙂

    Det är lite galet att vintern var tvungen att bestämma sig för att slå till nu! Det hade gärna fått snöa under julen. Jag längtar också efter våren nu, så jag hoppas att snön inte håller sig. Skulle vara kallt hela veckan dock så får väl se till helgen. 🙂

    Kramar

  30. Svar: Skulle jag slå till på skorna så ska du/ni absolut få se en bild. Återstår dock att se hur det blir 🙂

    Ja, precis. Det är ibland så mycket lättare att argumentera och göra sig förstådd genom att prata. Läser man kan saker och ting ibland uppfattas fel och hela köret.

    Planerna för kvällen är inte många – tänkte kika på Freaky Friday och mumsa på något gott till det tror jag 😉 Själv då?

    Kram

  31. Intressant skrivet! Jag vet dock inte riktigt vad jag tycker om att hen ska användas … jag skulle nog inte identifiera mig mer med hen, utan det är snarare karaktärens personlighet som du skriver 🙂

    sv: haha jag har faktiskt inte hunnit testa Tindra-glöggen än, jag köpte bara en eftersom det bara är jag som dricker glögg. Men om den är god så går jag nog tillbaka och köper fler 😉

    Vore jättekul att se något recept från dig! 🙂
    Tack söta du, vi har varit tillsammans i två år 😀
    Hoppas du får en fortsatt fin kväll!
    Kram

  32. MyzaaN says:

    tackar ;D haha vet inte om dem passar mej heller men kostade 99 kr gillade konceptet men vill inte se ut som alla andra så gjorde min egen sak av det.

    min dag har varit skit allt har gått fel… hahajsälv då?kram

  33. Josefin says:

    sv: Tack! Jag blir bara så otroligt arg på denna trångsynthet. Jaa du, dubbelmoralen i allt detta de säger är stor. På samma gång vi ska älska vår nästa ska vi hata homosexuella? Nej, jag tål inte sånt!

    Kram

  34. Linda höglund says:

    Angående en barnbok med hen säger jag Varför inte. Men personligen tycker jag det är en väl så bra idé med böcker som berättar i jagform och där könet inte framkommer i så fall. En sådan är Världens mamma och en katt utgiven av Vombat förlag

  35. Malin says:

    Har du läst den själv? Är själv otroligt nyfiken och skulle gärna vilja läsa den och få en egen uppfattning.

    Dagen har varit kanon faktiskt, spännande föreläsningar och ett skönt yogapass 🙂

    Ha en bra kväll nu!
    inget plugg!! Sådant är förbjudet efter 20.00!!

  36. Jasmine says:

    Min svensklärare är väldigt förtjust i att använda beteckningen “hen”. Jag måste nog hålla med henne. Jag tycker det är bra att man i en barnbok har visat på att det inte spelar någon roll om man är man eller kvinna; alla har samma värde.

    Jag kan tycka att just det faktum att man i unga år måste hitta sig själv är något som förstärks när man måste anpassa sig till de normer som getsaltar en man respektive kvinna. Egentligen borde man få vara sig själv, utan att bestämma om man är man eller kvinna. Hänger du med i mitt tänk? Vi har en kropp som vi ska vara nöjda med och tycka om (självklart får man förändra sitt yttre om man har hamnat i “fel” kropp) och det är väl tillräckligt nog? Att vara manlig eller kvinnlig, vad spelar det för roll – egentligen??

    Roligt att du har fått så många kommentarer till inlägget. 🙂

    Svar: Tack! Roligt att du tycker skjortan passar på mig.
    Visst kan jag lägga upp bilder på mina andra köp. Ha tålamod, det ska jag försöka publicera inom de kommande veckorna. Tack för tipset!

    Det beror på vad du menar för maskiner. Exempelvis Crosstrainers reglerar man motstånd på med hjälp av knappar på en skärm. Hur själva maskinerna anpassade för styrketräning ser ut vet jag faktiskt inte…

    Spinning är ju så himla roligt! Synd att de inte hade en sådan sal. Finns det inte möjlighet att träna på en annan av Friskis & Svettis anläggningar?
    Core har de på Friskis & Svettis. 🙂

    Det är bra, Rinki. Man måste vila huvudet mellan varven.

    Ta vara på dig.
    Kram ❤

  37. Malin says:

    Tusen tack för din fina kommentar! Väldigt intressant läsning i ditt inlägg med! Det är verkligen en svår fråga, men jag tror också att det uppstår lite förvirring om man helt plötsligt kommer med ännu fler ord.. Jag var också lite anti genus som ämne förut, tyckte att det verkade överdrivet, men nu när jag är lite mer inläst på det tycker jag att det är riktigt intressant! Men det är väl kanske när man inte är insatt som det gärna blir överdrivet, mycket är väl för att det vinklas så också.

    Ha en fin lördag du med! Kikade lite snabbt på annat i din blogg med, känns som en blogg jag skulle gilla, så jag ska undersöka den lite närmare tänkte jag 🙂 Kram

Leave a comment