21 Januari 2002

Jag har nu läst Socialantropologi, ett otroligt spännande ämne, i ungefär fem månader. Jag har lärt mig otroligt mycket under den tiden som har gått, något som tagits upp i flera olika typer av texter och sammanhang är normer. Tidigare i veckan så läste jag en artikel skriven av Émile Durkheim, en fransk sociolog, pedagog och filosof, då vi under förra veckan läste om strukturalism. Artikeln hette ”What is a social fact” som skrevs 1895, han menade på att det var sociala faktan som singlade ut sociologin och därmed gjorde den till en egen vetenskap. Durkheim såg ”sociala fakta” (social facts) som något riktigt, då dess effekter kunde kännas — dock kunde de uppfattas olika från person till person, man kan även vara omedvetna om dem, men bli varse dem när man går emot dem. Vidare lyfter Durkheim fram att det finns två olika typer av sociala fakta, formella och informella, där de formella handlar om lagar medan de informella handlar om normer. Det finns till exempel ingen lag som säger att du inte får peta i näsan publikt, däremot så bryter detta mot en informell regel kring hur man uppför sig. Såhär skriver Durkheim också:
”If I do not submit to the conventions of society, if in my dress I do not conform to the customs observed in my country and in my class, the ridicule I provoke, the social isolation in which I am kept, produce, although in an attenuated form, the same effects as a punishment in the strict sense of the word.”
(McGee; Warms (2012) [2004]. Anthropology Theory – An Introductory History. : 79)
Kort sammanfattat så menar Durkheim med detta att om man inte följer seder och normer i ett (eller sitt) samhälle så provocerar man, vilket leder till social isolering från samhället, vilket i sin tur kan ses som ett straff mot den som går emot dessa seder och normer.
Att gå emot normer har sedan länge varit ouppskattat, helst ska man bara vara tyst och smälta in i samhället, men enligt mig så är det dem som vågar att stå emot normerna, som är de riktiga hjältarna, inga freaks! Till exempel män och kvinnor som vågar vara sig själva och stå för sin sexuella läggning; de är modiga, inte konstiga eller perversa — som många tyvärr tycker.

För 10 år sedan, idag, så mördades Fadime Sahindal 26 år gammal,  i Uppsala, av sin pappa. Ett så kallat hedersmord. Vad hade hon då gjort för att bli mördad av sin egen pappa? Hon följde inte de normer som hennes familj och släkt förväntade sig att hon skulle följa, då hon vägrade att gifta sig med sin kusin och istället blev kär i en svensk man; hon ville leva sitt eget liv. Innan hon mördades hade hennes pappa och hennes bror dömts för att ha misshandlat henne, hon talade även öppet i Sveriges Riksdag under hösten 2001 om våld mot kvinnor och hur hennes manliga släktingar blivit alltmer strikta och bevakande sedan de flyttat till Sverige.
Såhär sade Fadime 2001 då hon höll tal i Riksdagen:
"Jag hade ju mina egna drömmar och mål här i livet. Jag ville sätta upp mina egna villkor för mitt liv, göra mina egna misstag och lära mig av dem. Och jag ville stå på mina egna två ben och ta ansvar för mina egna handlingar. Inte låta någon annan bestämma över hur jag skulle tycka, tänka och handla. För mig var det dessutom oerhört viktigt att få utbilda och utveckla mig som person. För er är detta säkert inget konstigt, eftersom det är en del av det svenska levnadssättet, men för min familj var det något oerhört skrämmande. ”
och:
“Jag har fått ge upp hela min bakgrund och börja om från början med att bygga upp mig själv, min identitet. Jag har lyckats skapa mig en plattform på vilken jag står med mina två egna ben. Jag har kämpat så mycket för att komma dit och har betalat ett väldigt högt pris. Min trygghet finner jag hos mina nya vänner som har blivit min nya familj. Trots att jag fått betala ett så högt pris så ångrar jag inte att jag tog mitt beslut att ta min frihet och gå.
Självklart är jag mycket ledsen över det som har hänt och det som jag har förlorat, men jag varken är eller tänker bli bitter över det som har hänt, för i så fall känns det som att allting skulle ha skett till ingen nytta. Min familj har förlorat sin heder och en dotter och jag har förlorat alla mina nära och kära.”
 Här, kan ni läsa hela hennes tal från seminariet ”Integration på vems villkor?”.
Enligt mig var hon otroligt stark som kämpade för den rätten som de flesta här i Sverige inte ens behöver tänka över. Men bara för att detta inte är verkligheten för de flesta, betyder det inte att det inte är verklighet för några kvinnor och dem måste man tänka på och hjälpa! Det var det Fadime ville.
Det är hemskt att något sådant här har hänt! Det måste bli ändring, även om det är klart att alla utländska män som invandrat hit till Sverige tänker likadant eller behandlar kvinnorna i deras liv på detta sätt, så måste detta verkligen tas upp!
Jag vill citera en sista person: Anders Lindberg som skrev en krönika på Aftonbladet.se idag, Anders krönika som ni kan läsa här, är otroligt bra skriven och man blir berörd.
”I dag finns inga ursäkter.
I vårt land är kvinnor och män lika mycket värda och man får älska vem man vill. Ingen ska behöva välja mellan sin familj och sitt eget liv. Förtryck och våld i hederns namn har ingen plats.
För det har vi alla ett ansvar.”
Jag var 13 år när detta hände, dessvärre så kommer jag inte ihåg vad jag tänkte eller kände kring detta, jag kommer dock ihåg hur detta diskuterades i plugget och hur vi gick igenom nyhetsartiklar och bitar av Fadimes seminarium. Något jag vet är dock att jag aldrig kommer att glömma Fadime.
Nu ikväll ska jag tända ett ljus för henne.
Godnatt.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Nyheter/News och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till 21 Januari 2002

  1. Caroline skriver:

    tack!:)
    jo det har jag, mamma kan alltid hjälpa till med det lite:) ska lämnas in på måndag så ska jobba satan imorn!

    vad intressant det låter:)

  2. Diana skriver:

    ja, det kanske kan vara som du säger, jag vet inte.. men jag tror även hon hoppas lite att jag inte ska märka något och försöker göra det ”i smyg” vilket irriterar mig så sjuuukt mycket!

    tack fina du, det betyder mycket! ja, en vacker dag ska jag minsann vara frisk och äta som jag vill! wow, vad avlägset det där kändes😮

    hur blir din helg?🙂
    kram!!

  3. angelica skriver:

    sv eller hur! nastygal har grymma grejer🙂
    det gör du, det gör inte så ont som man tror!
    helt okej🙂 din då?

  4. Diana skriver:

    jo, så kan det ju vara.. haha, juste😛 det är så kul att man kan lura barn så lätt!😄 hahah
    ja, jag kommer nog få leva med att vara pappas lilla prinsessa ett bra tag till ^^

    ja, precis. hon förstår väl att det är jobbigt och misstänker nog att jag gjort lite baksteg och sådär, men när jag inte erkänt det är det som om hon vill pröva mig och se om ångesten är större igen..
    tack för din fina peppning!!🙂❤

    usch för plugg:/ hoppas du lyckas få en del gjort iaf! idag har vi haft lite besök och sådär, imorn blir det att plocka bort julen, sen får jag se vad jag gör av dagen?

    kramar!

  5. Ucha de där va så hemskt.
    Tack ja älskar den tavlan (självisk haha jag vet )
    har skissat i dag och sen har jag blivit tatuerad hela kvällen🙂 vad ha du hittat på i dag🙂

  6. Diana skriver:

    tack för alla fina ord! ja, just nu orkar jag inte öppna mig för någon av dem. men hon carina som jag ringde, henne kan jag berätta allt för så det är skönt! och hon förstår mig.

    ja🙂 längtar lite efter att få bort julen för jag saknar alla vanliga prylar! ^^ haha
    lycka till med plugget imorgon!
    kramar!

  7. tack den sitter på över armen men jag har lite fläskiga armar haha😀
    oki jo men de gäller väl att hänge med annars ligger man väl efter och de är väl inte så bra antar hag för då blir de ju änumer plugg man måste göra.

  8. Anna Terneborg skriver:

    Ja, det biter verkligen fast i en vad som hände. Det går inte riktigt att greppa att något sådant här kan hända, har hänt.

    Svar: Precis, en skön B-rulle eller två i sängen en lördag. Ganska soft🙂 Sen behöver ju inte alla vara just ”B” för att dem ska vara det, jag har en del favoritfilmer som andra folk skulle tycka vara B. Om inte C😉 Smaken är ju dock som baken.

    Hoppas pluggandet gick bra för dig🙂 Serietittande låter mysigt, vad följer du för serier?

    kram och godnatt.

  9. Anna Terneborg skriver:

    Svar: Ja, men precis. Man vet ju i stort sett vad man får när man väljer en sådan film🙂

    Exakt så känner jag med, det där med nostalgiskt värde.
    Samma svar jag, vilka serier tittar jag inte på?😉 One Tree Hill, Gossip Girl, HIMYM, Revenge, True Blood, Homeland, Criminal Minds, Pretty Little Liars, The Lying Game, Blue Bloods, Private Practice osv osv😀 Man har en del att göra, haha.

  10. Malin skriver:

    Det går nog fint att plugga ikväll🙂 Bara man tar pauser så! Läser du ett helt program eller lösa kurser?

  11. Hemskt,stackars tjejen=( Hur kan den övriga familjen bara leva med detta, det är min fråga?
    Ja Arvingrana är helt okej, kul att se live precis som du sade..är fortfarande trött,haha inte van o börjar bli gammal;)

  12. Håller med dig så otrligt mycket, hatar alla dessa normer. Dock behövs det självklart en del fr att samhället ska fungera, men sånt här är så hemskt så att jaag inte finner några ord.

    Den handlade om två tjejer som var på semester och en av dem försvann. Lite b egentligen, men den dög liksom!🙂 Igår såg vi på the rite, en film som handlade om en tjej som hade djävulen i sig. Hatar såna filmer men David ville verkligen se den så fick offra mig. Hur var din helg?🙂

  13. Det låter som en väldigt intressant kurs du läst nu! Finns nog inget så intressant som att gå djupare på sociala normer och pedagogik. Det är ett ämne jag önskar att jag läst. Fadime kommer vi nog aldrig glömma, en väldigt modig ung kvinna som stod på sig för sin rätt att leva som hon ville. Att det kostade henne hennes liv är ju verkligen en tragedi men något att lära av🙂

    Jag tror också att det är mycket lättare för killar att prata i en grupp med bara killar. Som du säger är det ju lite tabu för killar att visa känslor och framförallt prata om dem så att få stöd av killar i samma situation tror jag hjälper mycket. Vi tjejer tycker ju inte om att prata intimt med en könsblandad grupp så varför skulle killar tycka att det vore lättare?🙂

    Ja visst är det bra med en laktosfri kasse! En kasse på ica kostar mellan 550 och 700 kr för 5 middagar för 4 personer. Tycker absolut att det är prisvärt men är man två så tjänar man nog på att köpa varorna själv. Man får ju fortfarande stå för basgrejer som mjöl, kryddor, vitlök, buljong, ris, bröd och annat🙂

    Ja det är precis så vi känner, så länge bebis mår bra och ser frisk ut så är vi riktigt glada. Klart vi inte bryr oss egentligen om det blir en flicka eller pojke, vi blir lika glada vilket som. Men att redan nu få kalla det prins eller prinsessa och få klart dennes lilla garderob vore underbart. Vi har ett till ultraljud på oss att ta reda på men bebis kanske busar med oss då också hihi. Tack fina du för dina fina ord!

    Kramar

  14. MyzaaN skriver:

    usch jag kommer ihågdet där fast jag inte var så gamal..så tragiskt och tråkigt : /

    sv tack snälla kul du gillar den😀 hihi jag har också små fötter😛 ett par 36 som är smala och platta😉

    du ha fått en award på min blogg😀 kram

  15. angelica skriver:

    sv ja jag tyckte den va jättbra🙂 det är ju en sann historia också!
    okejokej🙂

  16. This Is Olessia skriver:

    så hemskt det som hände henne. Kommer ihåg att pappa ropade in mig till dator rummet. Han sa att hon hade blivit mördad och sa något annat som jag inte kommer ihåg. Det lät hemskt kom jag ihåg. Sedan så frågade han mig om jag också ville sända en ros till henne och jag svarade ja =)

  17. – samma här!

    Jag har ju bara haft det i några får dagar så hittills har jag bara tjänat 40kr. Jag brukar inte heller klicka så mycket på annonser, men man får ju hoppas på att det finns andra som gör det. Sedan kan man även tjäna pengar på att folk registrerar sig genom ens länk- Man ska ha kommit upp i 500kr innan dem delar ut pengarna.🙂

  18. Jag minns henne! Bra att bli påmind!Ibland glömmer man lätt ,men vissa saker skall aldrig glömmas bort!!

    Hoppas du får en skön söndag!!

  19. MyzaaN skriver:

    Det är inte världens bästa kamera jag har heller den är lite så där ;D nej den kostade det på HMs sida eller ja 9.90 om man ska vaara exakt😛 troligt vis för att den är röd😛 den svarta kostade 99 kr dem hade kostade 199 kr.. men tänkte den är så basic så funkar alltid😛

    så lite så😀 du bnehöver inte göra den igen det viktigaste är ju att du tar åt dig av den😀
    dem var väldigt snygga & inte så farligt dyra heller …jag tror jag hade satsat faktiskt… du får ju skicka tbx dem om det inte känns alls bra😀 kram

  20. Josefin skriver:

    sv: Jaa, samma här.. Alltså såna människor.. Jaa-a, jag kan inte ta sånt där.

    Kram

  21. This Is Olessia skriver:

    kul med nya läsare =) ha frågestund om du vill dt =)

  22. Ca skriver:

    Jaa! Det var verkligen hur härligt som helst 🙂

  23. Sandra skriver:

    Jag tycker man ska våga ifrågasätta. Det är så man förr eller senare får en förändring men visst kan det anses som provocerande att ”gå emot strömmen”. Men om ingen vågar så står vi helt stilla, vi kommer ingenstans.

    Det är så otroligt tragiskt det som hände för 10 år sedan, att det är 10 år… känns som igår. Det är en av de nyheter som man minns och kommer ihåg så pass tydligt.

    Svar: Tack! Vad gullig du är. Själv tyckte jag mest jag var sliten och trött på bilden. Hemligheterna ligger i ljus och vinkel skulle jag vilja påstå haha. Det är otroligt mysigt. Nja några tips har jag nog inte. Eller Dream House, en thriller/skräck jag såg i helgen. Annars har jag mest sett rätt dåliga fimler senaste tiden tyvärr. Inte blivit så imponerad.

    Jag tycker med det är roligare när folk tar sig tid att läsa och försöka kommentera något vesentligt om det som står. Nu tar du ofta upp djupare ämnen,det gör inte jag så ofta men jag tycker ändå alla spam-kommentarer är ofantligt tråkiga. Hemma är verkligen svårt att definiera var det är någonstans.

    Det är så,tiden går snabbare när man är vuxen men å andra sidan har man mer att göra. Mer måsten. Och det gör att allt går i ett tror jag.

    Det är jobbigt, för man kan inte vara där hela tiden och göra allt. Senast idag tvingas jag tacka nej till ett ljusparty pga jobb. Trist men sånt är livet. Tråkigt dock att det känns som att man sviker vänner, även om det inte är fallet. Kan hålla med till viss del men senaste tiden har jag inte hunnit med bloggen eftersom jag värnat om att ta mig den lilla tid jag har över att umgås med mina vänner, det är inte lätt att få det att gå ihop med långa arbetsdagar och tröttheten vid slutet av dessa men man gör så gott man kan🙂 Det är skönt det där att så fort man återgår till bloggen så kommer de trogna läsarna tillbak direkt.

    Jag tror med det, det är det som gör det roligt att vara en del av bloggvärlden. Att man lär känna människor man aldrig stött på annars.

    Jag tycker med jag är mkt med data och sådär men den där systemvet. nej jag fattar noll! Aha, så då har du med läst det? Haha, förstår dig.. jag är helt lost verkligen.

    Kram

  24. anniepiie skriver:

    usch, dedär är så hemskt!:/ Tror ingen glömmer det som är normalt funtad… SV: Jaa, himla hemskt!:/ Tur att det inte hann sprida sig till närliggande hus iaf som sagt. hihi du är så snäll!🙂 Bilden är uppe nu så kika in!! Jaa, det kan jag hålla med om, chuck är värd någon bättre nu efter ”förvandlingen”!🙂 ha nu en bra kväll! Kramar

  25. anniepiie skriver:

    Den är tagen från nätet (google)!😛 hehe Känns lite väl att stå och ta kort ifrån fönstret liksom! haha😄 Har inte hört något, men var säkert glömda ljus… Tack så jättemkt, blev nöjd måste jag säga!🙂 Ahh just de, hon var ju perfekt för honom.🙂 Kram

  26. Har inte gjort så mycket idag. Imorgon ska jag åka iväg på jobb igen så jag har mest vilat idag!! Nu ska man ut på havet igen…..
    Ja det var en väldigt spännande upplevelse att söka upp hans biologiska familj i Bangkok. En riktigt oförglömlig upplevelse som slutat väldigt lyckligt!! Ibland känns det som att det var min livsuppgift att sammanföra den här familjen. Vi hade en väldigt tur för alla familjemedlemmar var vid liv och alla var otroligt glada och lyckliga över att vi kom även om dom blev väldigt chokade i början. Vi har fått en extra familj och på alla sätt har det varit en väldigt posetiv händelse i både Davids och mitt liv.

  27. Sv: Han hälsar och tackar så hjärtligt för ditt grattande!🙂
    Jag köpte en ny plånka åt honom. Den han hade var så ful hehe!

    Resan är spikad nu! Det blir turkiet i augusti!😀

  28. emma skriver:

    sv: hih kej :D:D:D

  29. Jasmine skriver:

    Fint inlägg, framför allt en rättvis hedning till en kvinna som vågade.

    (Och självklart tycker jag att hedersmord är fel.)

    Svar: När vi analyserade filmen betraktade vi aspekter så som tid, karaktärer, symboler och genusperspektiv.
    I min skriftliga projektredovisning var syfte att jag med ord skulle förklara hur jag har tänkt under processens gång; material, syfte, planering, samt att jag skulle utvärdera mitt eget arbete.🙂

    Kramar

  30. Ca skriver:

    Den cupcaken lät ju inte helt fel kan jag ju hålla med dig om😉 haha!
    Jag älskade att laga mat och baka, och det har börjat komma tillbaka lite. Men har ingen diskmaskin och det gör att jag drar mig för det🙂

    okej okej, var vill ni bo någonstans?🙂
    kram

  31. Ca skriver:

    JAA, JAG FÅr väl helt enkelt sluta vara så lat när det gäller diskande och faktiskt börja baka lite.. RÄtt bra för att tänka på andra saker..

    Jaa okej. Det där med boende kan vara rätt så svårt.. Det kryllar ju inte av dom direkt :;(
    Nee nu får man ta och läsa dina svar ju😀

Kommentera

