Sociala Medier

Någon form av sociala medier är det många som är delaktiga i, av dem här ovan är jag till exempel med i Google Plus, Facebook och Twitter, det är dock endast de två sistnämnda som jag är aktiv i. Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att privat information – eller snarare information som man trodde var privat – på Facebook kan läcka ut till till andra. Tidigare har Facebook skapat rubriker då det inte verkade som att man helt kunde ta bort sin Facebook-profil, för även ifall man inte var synlig utåt, så låg ens information kvar. Vidare har det varit rubriker kring vem som har rättigheterna på ens bilder när man lagt upp dem på Facebook.

Jag ska inte säga att jag inte bryr mig om detta, för det är klart att man som användare av Facebook förväntar sig att något som man har bestämt ska vara privat, ska vara just det. Men ändå är det läskigt hur beroende jag ändå känner mig av Facebook, på Facebook kan jag hålla kontakten med personer som man inte har den där ”låt-oss-träffas”-relationen, eller hålla kolla på diskussioner i klassen via vår kursgrupp. Det vore jättetråkigt att inte ha Facebook, och senast igår så höll jag på och leta efter hur man får senaste uppdateringen till Facebook, nämligen Timeline. Även om jag gillar faktumet att jag är intresserad av datorer och söker att vara uppdaterad inom Internet-världen, så känns det ändå lite absurt hur mycket jag bara ”strö”-surfar på Facebook och kollar folks bilder.

Jag har aldrig varit mycket för skvaller, men det är något tillfredsställande med att kolla kompisars statusuppdateringar, hålla sig uppdaterad och like:a hit och like:a dit. För mig som upptagen student, som tyvärr inte kommer ut mycket bland kompisar, känns Facebook som en bra nödlösning för att upprätthålla vissa kontakter och relationer.

Vad tycker ni om sociala medier och Facebook?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Nyheter/News och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Sociala Medier

  1. This Is Olessia skriver:

    det är bra på ett sätt =) som att marknadsföra🙂

  2. Jenny skriver:

    Facebook fyller en funktion som jag inte klarar mig utan, precis som du säger. Man håller kontakt med folk man inte kan träffa IRL. Däremot är jag väldigt privat av mig och skriver inte ens ut vart jag egentligen bor eller så. Då gör det liksom inget om ens uppgifter läcker ut, för det är inget som är för privat.🙂 Bra skrivet, by the way.🙂

    svar: Det var skönt att ta lite ledigt från allt vad blogg och facebook hette för att bara göra onödiga saker som att pussla eller dricka glögg faktiskt. Hoppas du hade ett bra lov även om det var kort.

    Talang och talang. Jag målar och tecknar mycket och tycker väl själv (utan att försöka skryta) att det är något jag är rätt så bra på. Men jag är lite för feg för att visa upp det för omvärlden än så länge. Nyårslöften kan säkert vara bra, men i grund och botten måste man verkligen vilja göra den förändringen och det är inte säkert att man är motiverad bara för att det blivit ett nytt år. Det bästa är att fundera på vad man vill och sen utgå från det, oavsett om det är nyår eller mitt i sommaren.🙂

    Tråkigt att företagen ska sko sig på andras olycka.😦 Jag köpte laktosfri mjölk till pojkvännens pappa förra veckan, eftersom han också är laktosintolerant, och det var ju mer än dubbelt så dyrt! Det är väl som du säger att man säkert kan avstå en del, men mjölk är kanske något man inte kan avstå hur som helst, eller matfett t ex…

    Roligt! Hoppas ni firar ordentligt då.🙂 Min jul var lite speciell. Flängde mellan pojkvännens familj och min egen och åt hela två julbord! Var mätt som sjuton men det var mysigt. Hur var din då? Gjorde du något speciellt?

    Kramar

  3. Josefin skriver:

    Åh, det där jäkla ”tänk om”.. Blir galen på det. Haha🙂

    sv: Idag har jag inte gjort så mycket. Skolan och så har jag börjat läsa till studenten. Bättre sent än aldrig.

    Kram

  4. Gabriella skriver:

    SV: Yes det stämmer, den prickiga kjolen är köpt på Monki.
    Åh tack, vad fint att höra! Jag är född i Sri Lanka. Vart har du dina rötter ifrån?
    Så fint du beskriver det i inlägget nedan. Härligt med promenad och snällt av din pojkvän att fixa middag när du pluggade till din hemtenta. Sånt uppskattas när man är en stressig student=)
    Jag längtar också till våren! Så jag köpte en bukett rosa tulpaner för att stilla min vårlängtan idag=)

  5. Jenny skriver:

    Utmaningar som 30-dagarsutmaningar är underbara. Som du säger så är de utmärkta för det hamnar något på bloggen varje dag utan att man behöver vara överdrivet motiverad. Och för min del var det skönt att skriva svaren i förväg och tidsinställa så uppdaterades bloggen varje dag utan att jag lyfte ett finger.😉

    Ja, jag är stolt över min bror och mina vänner i Solitude. De spelar nu-metal, eller metalcore. Videon finns på Youtube på den här adressen: http://www.youtube.com/watch?v=xPh6c68W8zk 🙂

    Jag stressar alltid i december men det beror på att jag egentligen inte är förtjust i allt julstök så jag stressar upp mig över när jag ska orka göra saker. Sen oroar jag mig för julklapparna jag köper till folk. Ha ha. xD Vad pluggar du för något?

    Det är tyvärr inte jag på bilden, men tack ändå.🙂 Det är min pojkväns syster som visserligen också heter Jenny. Hon är jätteduktig på allt vad smink heter så det är synd att bilden är så suddig. Jag har också problem med att få till eyeliner. Tur att man är lite av en rockbrud så kan man skylla ifrån sig på att det är medvetet om det blir suddigt och kladdigt.😀

    Facebook och andra sociala medier är ju ett ämne som nästan alla har en åsikt om eftersom det blivit en så stor grej. Jag har också lagt upp ett eller annat inlägg om facebook. Och ett ämne som berör många tycker jag är intressant i alla fall.🙂 Och ja, allt intresse för både facebook och blogg kan ju verkligen gå upp och ner. Ibland är man aktiv och ibland vill man bara skippa allt. Huvudsaken är ju att man inte känner sig tvingad att blogga eller vara aktiv på FB om man inte vill.

    Tack så mycket för din snälla kommentar.🙂 Får se om jag någon gång vågar lägga upp något. Sen är det urbota dumt för jag har ingen scanner hemma, och ingen kamera som ger bra bilder. Kanske kan låna en scanner av pojkvännen och visa upp något. När jag tar mod till mig. xD

    Jag har märkt av det där med att många ungdomar som har fasta förhållanden flänger fram och tillbaka. Min bror är likadan och det var många kusiner till min pojkvän som dök upp och försvann lika fort igen under julafton. Men det beror väl på att man vill fira både med pojkvän och familj, men så länge man inte är gifta eller har barn så slår man inte ihop julafton på det viset. Jag har också märkt att traditionerna börjar bli lite annorlunda mot förr. Julen brukar väl förflyttas till den generation som har barn antar jag. Det ska verkligen bli spännande när man själv sätter sina egna regler och traditioner.🙂

    Kramar

  6. Haha jag är en riktig facebook-nörd! Även enligt detta tester ovan😛 Tycker det är jättebra med sociala medier så man kan vara social även när man sitter hemma eller uppe i någon fjällstuga avskärmad från omvärlden i övrigt. Men visst har allt sina dåliga sidor också!

    Ja visst verkade kakorna gudomligt goda! Jag ska absolut berätta hur de smakar efter att jag smakat. Har dock inte sett dem i butik än men de kommer väl!🙂 Det är synd att så mycket innehåller laktos!

    Åh tack va kul att du tycker att jag är bra på att engagera mina läsare. Tycker det är så kul med gensvar och sen att man kan göra dem delaktiga. Är ju ett bra sätt att få folk att komma ihåg en också och få fler läsare! Du kan säkert komma på något bra, du har ju så bra ämnen du tar upp och kan lätt starta diskussioner kring dem🙂

    Kramar!

  7. Josefin skriver:

    Nämen tack ska du ha. Vad glad jag blir!🙂

    sv: Sedan augusti, när jag och pojkvännen gjorde slut, har jag haft den där jäkla tanken ”tänk om” i huvudet. Tänk om jag hade gjort så eller sagt så osv. Och man blir ju galen. Att leva i det förflutna och fundera på hur det kunde ha blivit. Det är ju verkligen inte bra. Så nu vill jag inte överanalysera något längre. Just go with the flow liksom. Jag har tänkt tillräckligt de här senaste månaderna.

    Kram

  8. neli skriver:

    haha ja det är inte alls kul när man inte har någon inspiration eller lust till bloggen =( men det börjar komma nu sakta men säkert igen haha. tråkigt för jag älskar verkligen att blogga men har inte haft nån ork dem här dagarna..
    hihi hoppas du hittar metallictröjan =) är helt säker på att den borde finnas ute i butik fortfarande =)
    ja mila kunis är en riktig skönhet haha. så sjukt snygg är hon =) hoppas allt är fint med dig!
    kramar

  9. Har inte facebook tror det säger allt;)
    Allt bra inga hål hos tandläkaren idag..ååååå yes så småningom kommer mina läsare få veta vad jag har på g…fick nu en uppenbarelse om vad jag vill göra,skall googla ikväll o kanske talar jag om det imån;)

  10. neli skriver:

    tack snälla du =) jag är glad över att jag köpte armbandet.. den där kraschen tog rätt hårt på mig för det var precis då som jag som sagt började gilla stefan liv och han blev lite av en favorit =( idén med dem här armbanden har fruarna till alla dem som omkom i kraschen kommit på så pengarna går till dem och till KHL klubben om jag minns rätt!

    jo tack, min dag har varit bara bra hihi. hoppas din också varit det =)
    kramen

  11. vivi skriver:

    Vad roligt att du blev glad för awarden🙂 jag tyckte du förtjänade lite sådan positiv uppmärksamhet!

    Själv har jag aldrig spenderat särskilt mycket tid framför FB, bloggen är mitt forum på nätet och det räcker. Däremot gillar jag att ha tillgång till FB då det är precis som du säger många vänner man gärna inte vill tappa kontakt med som man ändå känner att man kanske inte har ett behov av att träffa.
    Det jag inte gillar med FB är att de är så stora att de verkar tyck att de kan göra som de vill och jag är övertygad om att de använder ens uppgifter (mail m.m.) och ger ut till företag som vill skicka reklam m.m. Jag gillar inte riktigt sättet det sköts på, men känner själv att jag inte har ngt att direkt dölja heller.
    Kram

  12. Jasmine skriver:

    Sociala medier är allmänhet tycker jag är bra. Man kan via dem skapa sig så många fina relationer. Du och jag till exempel. Dessutom var det ju via Internet som jag och R fick kontakt.

    Sen att Facebook har sina svagheter, det är jag inte så engagerad i. Kanske mest för att jag inte har det, men också för att det jag vet (sant eller inte) skrämmer mig från att gå med i den gemenskapen.

    Svar: Tack, tack för dina ord till mitt inlägg om träden som står nakna vid det frusna vattnet.

    Du betyder mycket för mig också! Jag tycker det är så roligt att du har publicerat så många inlägg den senaste tiden.❤🙂

    Dina ord gör mig oerhört berörd och jag försöker att suga åt mig av allt fint som du skriver till mig. Att jag betyder så mycket för dig är rörande och jag har nog svårt att inse varför du tycker så mycket om just mig.
    Jag träffar dig mer än gärna fler gånger. <33

    Du är mycket trevligt sällskap, trots att du kände dig sjuk.

    Ta vara på dig.
    Kram

  13. Jasmine skriver:

    Svar: Hej! Jag kom hem sent i tisdags kväll och övriga veckan har jag varit i skolan (bortsett från helgen). Det känns sådär att vara tillbaka i vardagen; både bra och dåligt.

    Hur är det med dig? Hur mår du?
    Kram

Kommentera

