Hemma

Vad är hemma? Vart är hemma?
I min förra kurs så togs det här med ”hemmet” upp, vad är hemma? Är det en viss känsla, är det bundet till en plats? Är det där ens hjärta är? Är det där man känner att man inte behöver tänka på hur, eller vart man går; eftersom man ändå känner till platsen så väl?
Egentligen tror jag inte att det finns ett rätt svar, inte heller ett enkelt. Det kan nog bero på situationen, kanske till och med humöret man är på. Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker, jag känner mig hemma när jag är med E; då är det tryggheten jag tänker på och vanan (eftersom vi har bott tillsammans ett tag nu). Men ändå känns det inte riktigt som hemma här. Hos mina föräldrar känns det väldigt hemma, eftersom jag bott där större delen av mitt liv, samt att det är så mycket minnen, bekantskap och känslor där. Plus att mina föräldrar och min bror bor där, de hör till. Samtidigt så känner jag mig inte riktigt hemma där heller längre.
Men igår när jag skulle börja laga mat (blev en supergod chili con carne med mycket chili i) och jag hade min Spotify-playlist igång på shuffle, så spelades Jan Johanssons jazztolkning av Visa från Utanmyra. Jag tänker alltid på min pappa när jag hör den låten och när den spelades igår, så kände jag mig helt plötsligt väldigt varm inombords och hemma på ett annat sätt. Det var väldigt mysigt!
Ni som har Spotify kan lyssna på låten här
Ni andra kan se den här nedan.
Vart känner ni er hemma någonstans?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Musik, Privat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Hemma

  1. Gustav skriver:

    Skulle vilja tillägga tanken att hemma kan tänkas vara där man inte längtar efter att få vara någon annanstans. Att man inte måste känna sig bekant med området men med baktanken att här är där jag är och jag har det jag behöver för att vara jag på denna plats just nu. Vet inte om jag vill kalla hem för en fast plats, en knytpunkt i vardagen eller om det är något mer flyktigt.

    Dina funderingar är spännande🙂

  2. neli skriver:

    ja jag gillar också bilden.. så otroligt vacker är hon!

    hihi ja gör det.. den finns kvar för jag har sett den i affären =) den finns i både silver och guld, men silver fall mig mer i smaken haha. ja, den känns tyvärr lite stor nu i efterhand när jag använt den så mycket även fast det är 36/38 på den haha. fanns ingen mindre storlek =( men den är fin ändå! inget man direkt tänker på haha. hoppas du hittar den =) idag har jag inte gjort så mycket faktiskt.. tagit det lugnt mest =) blev bortbjuden på middag också hos en vän =) själv då? kram

  3. Boken brukar ungefär stanna 1 vecka, just för att den inte skal fastna!
    Åh ja bloggträffen var supertrevlig himla kul att träffa lite nytt folk faktiskt!

  4. This Is Olessia skriver:

    Det där är ju bra fråga… känner mig hemma i min lägenhet. I guess.

    btw vad blir man när man pluggar Socialantropolog?

  5. Hopppas du får en mysig dag🙂

    KRAM
    Emma – http://emjo.blogg.se

  6. Paparazzibecka skriver:

    sv: åh nej, inte från en vanlig affär. Sushin ska ju göras direkt då du beställer den, det i affärer är ren skit.

    Jag har inte tänkt så mycket på honom de senaste dagarna vilket är skönt då jag hållt mig sysselsatt med annat som b.la jobb och träning. Får även en förfrågan om att vara med och tävla i Bartender SM kval i både flair och classic. Men tänlingen är på västkusten när ag ahr praktik i Stockholm.
    Så då måste jag åka ner ett dygn och med alla kostnader blir det sammanlagt 1 200kr. Vilket är SJUKT mycket för mig att lägga på en gång..

  7. neli skriver:

    hihi ja myskvällar uppskattas ju alltid =) och imorgon åker jag äntligen tillbaka till jönköping och älskling.. som jag älskar den staden =) trivs som fisken i vattnet hihi!

    va trist att du inte hittade tröjan på nätet men ta dig in till närmaste kappahl butik.. jag lovar att du lär hitta den där =) hihi tack.. gullig du är =) jadå, jag hade det trevligt med mina vänner på middagen igår.. vi fick kyckling, med bulgur och spenat med avocado =)
    kramen

  8. Sandra skriver:

    Svårt det där men jag skulle säga att hemma är där man känner sig hemma. Men sen är hemma olika saker för mig också. Det finns ett ”hemma” som är hos ens familj, att ”komma hem”. Det finns ens eget hem också ju. Men HEMMAHEMMA är nog enligt mig där känslan hemma finns, där hjärtat finns. Göteborg känns alltid hemma för mig, där känner jag att jag hör hemma på något underligt sätt, det är en känsla. Kan ibland också känna att ”skönt att komma hem” när jag slänger av mig jackan och kommer hem till min pojkvän. För han ger mig också den känslan av att höra hemma… så ja, när man tänker över vad som egentligen är hemma är det rätt diffust och inte så självklart som man kanske tänker när man inte reflekterar över det. Intressant när du säger det faktiskt..🙂

    Svar: Haha då är vi båda gamla, det är galet vad snabbt tiden går. Pratade om det med min chef över lunch förra veckan, att tiden känns som den går snabbare när man är äldre. Man har mer att göra, mer ansvar, mindre fritid. Att ett sommarlov var en evighet när man var liten och att nu försvinner en sommar på sekunder känns det som.

    Tack! Usch, det är inte lätt det sistnämnda, jag känner mig otillräcklig och har gjort det den senaste tiden.. att finna tid för alla som man VILL träffa.. när det inte går känns det som de inte riktigt förstår och man försöker verkligen, kan tycka att det känns jobbigt ibland. Det handlar ju verkligen inte om att man inte vill.

    Bloggar kan absolut vara ytliga, det är de oftast men jag tycker mer via kommentarer när man skriver mycket med någon att man verkligen kan känna att man lär känna någon. Jag har träffat fina vänner via bloggen vilket är otroligt roligt. Jag tycker också det känns som vi känner varandra en hel del, och vi tänker rätt lika.. vilket jag tror är en anledning till att man skriver mer med vissa, det är kul med bloggar på så sätt för hittar man något gemensamt så skriver man en kommentar och sen flyter det på, man lär känna personen mer och mer.. det är ju så man finner folk man har gemensamt med. Är du inte intresserrad av bilar läser du inte en bilblogg liksom, man letar ju efter likasinnade i bloggvärlden. Eller jag gör i alla fall. En del är ju bara ute efter läsare i mängder, jag tycker det är roligare med färre men att hitta en kontakt med de som läser..

    Yes, data och IT. Jaså han läser samma, vad roligt! Jag kan inte säga att jag fattar mycket av det hela men han är intresserad🙂 Han och en kompis har ett event/DJ-bolag så de brukar vara väldigt fullbokade vid sidan om också.

    Vad mysigt det låter, kändes inte som folk var så pepp på nyår i år så det blev lite lugnare och bara de närmsta men det var otroligt roligt. Nästan bättre än året innan och den enorma festen, i år hann jag liksom med att rpata med folk🙂

    Det är verkligen utmattande med sådana bråk och saker!!

    Kram

  9. Vivi skriver:

    Frågan är inte om man faktiskt kan ha flera hem … Hos mina föräldrar kommer jag alltid säga ”hemma” för det känns som det är hemma för mig även om de flyttat runt endel.
    De lägenheter jag bott i har aldrig känns hemma för mig, de har alltid känns som något tillfälligt fast jag bott där flera år , det är först när jag och maken köpte vårt hus jag har något eget jag kallar ”hemma”🙂
    Kram

  10. Lissie skriver:

    Det här med vad som är hemma är intressant tycker jag. Trots att jag har bott 19 år av mitt liv i (eller utanför) en viss stad, känner jag mig mer hemma i den stad där jag bor nu. Det är hemma. Att åka till ”hemstaden” är inte längre att åka hem. Men det är kanske eftersom mitt barndomshem inte längre finns kvar i min familjs ägo, och det är ju det som är hemma, inte staden i sig.

    Men jag håller med dig om att musik, smaker, andra platser, sinnesstämningar, personer, kan få en att känna sig hemma. Jag tror att allt som representerar trygghet på något vis förknippas med ”hemma”.

    Fin låt också! Och bilden. Och fina du, jag hoppas att du får ett fint 2012, om jag inte sa det sist! Kramar

  11. Jasmine skriver:

    Fint inlägg. Mycket tänkvärt. Det inspirerar mig till ett inlägg som jag ska skriva längre fram, tack för det.
    Jag känner mig hemma ute på ön. Och när jag är med R.
    Kram

Kommentera

