2011

Satt igår under förmiddagen och kollade tillbaka på blogginlägg och tänkte på vad som hänt under 2011 och jag tänkte dela med mig lite med er. För er som läser bloggen aktivt vet det mesta av det, men för er som börjat läsa nu eller inte har läst precis hela tiden, ni kanske hittar något nytt. Jag tycker mest att det är roligt att blicka tillbaka lite, sedan kan man börja fokusera på att blicka framåt.
Jag började med att anta utmaningen ”Challenge 2011” här på WordPress, utmaningen gick ut på att jag skulle blogga ett inlägg per dag, under hela 2011. – Nej, jag klarade inte av det. Men, under januari, februari och mars bloggade jag alladagar! Det tycker jag är rätt coolt.

Bloggade vidare på min 30-dagarslista – under 2011 fick ni veta:

ett annat ögonblick, det här upprör mig, det här får mig att må bättre, det här får mig att gråta, en första, mina rädslor, min favoritplats, det här saknar jag, mina ambitioner och ett sista ögonblick.
Året fortsatte, firade 1 år tillsammans med E och bakade velvet cupcakes för första gången, grymt goda. Här är ett bildbevis: https://rhulth.wordpress.com/2011/01/24/frosting/
Blev otroligt glad över att Chris Colfer, som spelar Kurt i tv-serien Glee, vann en Golden Globe för Best Supporting Actor in Comedy.
Tyvärr skedde några mindre roliga saker under året också, min älskade farmor blev dålig — en mindre hjärtattack skedde i januari och det blev ytterligare ett sjukhusbesök för henne efter det. Däremot blev hon bättre och även om hon har bättre och sämre dagar så firade hon sin 92:a födelsedag nu i december. Hon är verkligen en krutgumma!
Var på intervju på SATS i januari och träffade M, hon var väldigt trevlig, sade att hon hade fått ett väldigt bra intryck av mig men att det var flera som sökte. Dock så fick jag i början av februari komma in och provjobba, samma vecka fick jag rycka in mycket då M blev sjuk, mitt första pass var från 09.30-19.00, jag var lycklig! Fick samma vecka som provveckan skriva på papprena och jag blev timanställd, det var riktigt roligt. Träffade väldigt fina människor och barn där!
Såg The King’s Speech på bio tillsammans med E, den samt filmen Midnight in Paris — var årets bästa filmer enligt mig.
Firade att E blev 21 år!  Gjorde blåbärsscones till frukost med Mársansås till eftersom han älskar det och en kopp varm choklad. I present fick han konsertbiljetter till Foo Fighters, han blev jätteglad!
Kändes som att jag mer och mer började blogga om saker jag brydde mig om; de inläggen blev placerade under kategorin – Åsikter, här på bloggen.
Såg två underbara filmer regisserade av Hayao Miyazaki : My Neighbor Totoro ochPonyo, de är så söta! Rekommenderar dem starkt.
 Min älskade mamma fyllde 57 år, vi hade en underbar middag på Sjögräs. Så himla god mat.
Skrev intervjuer för FFIA, är så himla glad för det jobbet. Jag älskar att skriva för dem.
Höll föredrag för hörselpedagoger och rektorer, människor som jobbar tillsammans med hörselskadade. Jag är själv hörselskadad och skulle berätta hur det var under min skolgång. Det var jättekul, inspirerande och jag blev introducerad till Skolstöd, skulle jättegärna jobba med dem i framtiden.
Vart bjuden på L’s tjejmiddag, vi hade superroligt och drack goda drinkar. Senare under året fyllde även L 30 och jag var såklart med och firade henne.
I mars började jag träna mer ordentligt, åkte till SATS och tränade. Åkte in på morgonen tillsammans med E, som hade lektion vid 8-tiden och sedan åkte vi hem tillsammans, väldigt bra upplägg enligt mig.
Två kusinbarn föddes under året, B kom i slutet av mars och sedan I nu i slutet av december.
Jag fyllde 23 år och blev ordentligt uppvaktad av E, mazarin till frukost, stor hit för mig som älskar mazariner. Fick också ett fint kort av Jasmine som har ett kortmakeri, där hon lägger upp egengjorda kort, de är superfina!
Såg Eva Dahlgren live, i hennes show ”Ingen är som jag”, en helt underbar kväll var det! Hon är otrolig, det var roligt och mycket personligt och känsligt, på samma gång.
Den 5:e april i år skulle min kära syster ha blivit 40 år. Åkte ut till graven tillsammans med E, köpte fina blommor och lade där. Det blev många tårar, men det kändes bra att vara där.
Jag fick chansen att gästblogga hos Marcus om mobbning.
Började och avslutade min Baristautbildning, det var väldigt roligt, hade underbar lärare samt att jag fick träffa M där också — en underbar tjej.
Den 16:e april testade jag att golfa för första gången tillsammans med E och hans pappa, dessvärre så var klubborna väldigt långa för mig (fick låna E och hans pappas klubbor). Men det mest underbara, gick i t-shirt ute, tills 18-snåret!
I början på maj fick jag besked om att jag fått sommarjobbet på turistbyrån, jag blev jätteglad och det var ett underbart jobb tillsammans med underbara människor!
Bokade resa till Rhodos med E, vi åkte i mitten av augusti och det var underbart. Vår första resa tillsammans och trots den extrema värmen så hade vi det jätteroligt och skönt.

Min älskade far firades då han fyllde 68. 

Den 22:a juni såg jag och E Foo Fighters live på Stockholm Stadion, en helt underbar kväll som bjöd på underbar musik av både Foo Fighters och förbandet Band of Horses, som jag älskade redan innan. Det var varmt ute, sol och det går knappt att beskriva känslan av att vara där.

Firar att min älskade bror blir 20 år i år! TJUGO! 

Den 22:a juli, inträffar något hemskt — I Olso inträffar bombningar följt av att en man, utklädd till polis börjar skjuta vilt omkring sig på ön Utöya där Norska socialdemokraternas ungdomsförbund befinner sig. Läste i ABB’s manifest och mår illa, klarar inte av att läsa allt. Känner mig helt tom, det känns ofattbart.
I September drar Socialantropologin igång på riktigt! Läser och läser. Under denna höst så har jag träffat jättefina människor på kursen, helt otroliga människor som inspirerat mig grymt mycket.
Stambytet drog igång på allvar och vi bodde lite hos mina föräldrar, men mest hemma hos E’s pappa. Det var en härlig tid ändå, trots att det kändes väldigt skönt att få komma hem tillslut.
Den 11:e september var det 10 år sedan planen flög in i WTC-tornen.
Den 20:e färgade jag håret rött för första gången, det kändes stort! och jag trivs jättebra i det.
6:e oktober kändes stort, jag fick boken ”Sju jävligt långa dagar”, skickad till mig från bokförlaget Gilla Böcker. Fick den för att de hade sett att jag skrivit om Jonathan Troppers första bok. Kändes så coolt!
Sverige vann EM-kvalet med 3-2, underbar match. Men herre, vilken puls man fick.
Klarade min första tenta på Socialantropologin, fick ett C, vilket är ett rätt bra betyg, det bästa jag har fått än så länge.
Min kära mormor fyllde 92 år! Hurra.
Var hårmodell, fotades i L’oréal Studios i Stockholm. Kändes otroligt häftigt.
I mitten av december bakade jag saffransmuffins för första gången, de blev väldigt goda! Det är nämligen svårt att hitta laktosfria lussekatter.
Den 21:a december så skrev jag mitt första inlägg här på engelska, det var läskigt, men det kändes ändå viktigt och nog blev det bra; fick en hel del respons i alla fall.
Denna julafton blev det bästa på länge, det var sådan underbar känsla. Alla var glada, ingen var stressad i princip och  kvällen tillsammans med E, L, F och G var mysig.
Var på moderna museet tillsammans med mamma och E. Uställningen Turner Monet Twombly, jättefint! Samt arkitekturmuseets pepparkakshusuställning. Vacker och rörande.
30 december läste jag ut boken The Help jag fått i julklapp, en superbra bok som ligger högt på listan över lästa böcker under året. De här läste jag också:
Här ligger jag och blöder (Jenny Jägerfeld), One Day (David Nicholls), Konsten att tala med en änkling (Jonthan Tropper), Picture Perfect (Jodi Picoult), The Love Verb (Jane Green), Tretton skäl varför (Jay Asher), The Lost Symbol (Dan Brown), Sju jävligt långa dagar (Jonathan Tropper). Kan ha läst fler, men dessa är dem jag kommer ihåg. Har läst en drös med kurslitteratur också.
31:a december. Firade nyår tillsammans med vanliga nyårsgänget, men dock så firades tolvslaget tillsammans med E och vänner.
Hur har ert år sett ut? 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Privat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till 2011

  1. Josefin skriver:

    sv: Låter ju trevligt! Jodå, både och. Men hittills har det väl nog varit bra!🙂
    Här är det faktiskt snö nu. Snöade hela dagen igår.

    Kram!

  2. åh vill också åka till rhodos!

    Ja, det var inte vackert när jag lämnade lägenheten igår vill jag lova. Alldeles för spårat men jag hade trevligt fram tills dess iallafall!🙂 Vad jobbigt att plugget drar igång så snabbt.

    Du kan se elsas mode (värld) här: http://www.tv3play.se/program/elsasvarld

    KRAM,
    Emma – http://emjo.blogg.se

  3. Vivi skriver:

    Vilken bra lista speciellt för ngn som mig som precis börjat läsa din blogg🙂
    Såg t.ex. att du verkar gilla samma filmer som jag😉 du måste se hans andra filmer, Spirited away & Det levande slottet är nog mina favoriter. Visste inte heller att du hade en hörselskada, är det något som påverkat dig mycket under din uppväxt ?

    Låter som ett händelserikt år, ofta inser man ju hur mycket man faktiskt gjort och varit med om när man styltar upp det på det sättet, även om det ibland känns som om man inte gjort något alls🙂
    God fortsättning !!
    Kram

  4. Önskar att man var rik och kunde åka till alla ställen man vill!!

    Igår gick jag knappt upp ur sängen haha.. synd men sant. Vad gjorde du?
    KRAM
    Emma – http://emjo.blogg.se

  5. Jasmine skriver:

    Roligt att läsa om ditt år! Jag funderade på att skriva ett inlägg med liknande upplägg, men jag har faktiskt ingen direkt lust till det…

    Tack för att du länkar till min blogg – och till mitt Kortmakeri (http://jasmineskortmakeri.blogg.se).

    Du är väldigt fin i rött hår.❤

    Jag har läst Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld tack vare dig – tack för det; den är bra. Också One Day av David Nicholls (men på svenska (En Dag)) har jag läst. Både böckerna är mycket bra.

    Svar: Ja, Nallen måste med. Han och jag åker alltid tåg tillsammans nu för tiden.🙂❤

    Tack, det hoppas jag också. Det vore fint om året som väntar kunde bli till min och R's fördel.

    Kramar

  6. Svar: jag följer bloggar som har något unikt att komma med, sånna som inte abra har en histiroa om vad mn gör under sin vardag. Folk som driver fotobloggar med speciella bilder. Folk som driver mode bloggar med en speciell sort stil. Jag gillar sånt som sticker ut, människor som kör på sitt sätt. Så aao, Jamine är sån, gillar hennes blogg. Hennes sätt att skriva ner sina tankar och känslor. Och jag följer hennes blogg och när jag skulle kommentera ett inlägg så såg jag att du hade kommenterat och då kom jag hit. Läste lite på din blogg och den verkade intressant, så fortsatte läsa och sen kommenterade. Hurså? :o<3

Kommentera

