The Help

Författare: Kathryn Stockett
Sidor: 453
Utgivningsår: Denna edition, 2011.
Denna bok börjar i augusti 1962 i Mississippis huvudstad Jackson, den första personen man får lära känna är Aibileen en svart, äldre kvinna som är hembiträde hos Miss Leefolt. Aibileen tar hand om det mesta i familjen, allt man kan tänka sig; även de mindre roliga sakerna som finns att ta hand om i ett hem. Men Aibileen skulle aldrig klaga, istället känner hon starkt för Mae Mobley — Miss Leefolts dotter, hon blir som hennes extra mamma och tar på sig rollen som en typ av beskyddare; om än på ett väldigt diskret sätt. Aibileen är en otroligt stark kvinna som får utstå många kommentarer, blickar och andra hemskheter bara för att hon är en svart kvinna. Men hon nickar, tar emot trots att saker och ting endast verkar bli värre och värre.

Minny, är nästa person som introduceras, även hon är en svart – dock yngre – kvinna som jobbar som hembiträde. Hon och Aibileen är dock som natt och dag, Minny vågar säga ifrån om den vita kvinnan hon tjänar inte behandlar henne bra; dock slutar det inte alltid bra för Minny. Men hon håller huvudet högt och försöker ändå att göra sitt bästa, le och låtsas som att det mesta är bra. Tack och lov håller Aibileen henne på marken och tillsammans försöker de att klara av alla orättvisor de samt deras nära ställs inför.

Miss Skeeter, är den tredje och sista personen som introduceras på det här sättet. Hon är en ung, vit kvinna som har bra hemma förhållande, dock saknar hon hembiträdet som hon hade då hon var yngre, men då hon återkommer till Mississippi efter college, så här hon borta. Ett mysterium som Skeeter inte riktigt kan släppa. Samtidigt måste hon hantera sin kära mor, som verkligen säger vad hon tycker om Skeeter; speciellt kommenterar hon hennes hår och klädstil. Miss Skeeter tillhör även societeten i samhället, hon tillsammans med Miss Leefolt och Miss Hilly står högt upp i samhället; ja högst står väl Miss Hilly. Miss Skeeter drömmer dock sig iväg i andra tankar, något som får henne att hamna i en situation som är minst sagt jobbig och som kommer att påverka alla, inte minst henne själv.

***
Det är en otroligt bra bok! Och trots att det känns som att jag har sagt det här många gånger, så är det här nog  en av de bästa böcker jag någonsin har läst! Jag har suttit som fastnaglad sedan jag fick den, jag hade hört att den skulle vara något seg, men nejdå, tvärtom. Det känns istället som att den bara har lockat och varit riktigt spännande, jag har suttit stel när de i boken varit det, jag har skrattat med dem i boken och jag har varit irriterad, arg och ledsen med dem i boken.

Att Kathryn Stockett har skrivit den här boken, det gör mig riktigt glad. Att lyfta fram dessa starka och modiga kvinnor, det är underbart. Sedan att det är fiktion, det får ändå upp folks ögon, även om det var ett tag sedan det här med vita mot de svarta, kanske var jätteaktuellt. Ändå finns det många i dagens samhällen som borde kunna ta sig en funderare kring dessa typer av tankar. Hur vi beter oss och behandlar andra människor, baserat på vadå? Normen? Vem bestämmer den egentligen.
Trots att Kathryn själv inte är en svart kvinna, så känns det ändå som att hon med sin uppväxt från Mississippi och hennes familjs svarta hembiträde lyfter fram något som känns genuint och jäkligt fint!

Missa inte hennes efterord i boken, det är underbart att läsa och här kommer ett stycke som jag verkligen fastnade för:
”What I am sure about is this: I don’t presume to think that I know what it really felt like to be a black woman i Mississippi, especially in the 1960s. I don’t think it is something any white woman on the other end of a black woman’s paycheck could ever truly understand. But trying to understand is vital to our humanity.”
Sättet Kathryn har byggt upp denna bok är riktigt charmigt! Det skriftliga språket hon använder när hon porträtterar de svarta kvinnorna, gör att man kan höra den tjocka, sydamerikanska accenten i huvudet. Det kanske tar en eller två sidor innan man kommer in i det, men sedan bidrar det snarare till att styrka karaktärerna i boken.
Köp den, läs den. NU. Okej?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till The Help

  1. Josefin skriver:

    Sv: Jodå, året har nog haft sina fina stunder. Ikväll ska jag spendera kvällen med mina vänner i en lägenhet. Blir säkert riktigt bra.

    Hur ska du spendera nyår?

    Kram!

  2. anniepiie skriver:

    Finns ju så många bra böcker så tack för tipset!🙂 SV: Jaa, jag har lagt upp en bild på köpen nu så kika gärna in!🙂 Jaa, pengar skulle man vilja ha obegränsat, va man skulle shoppa då!😀 hihi Gör så, himla spännade böcker!! Blir att kolla fyverkerier med familjen och äta lite sen ut med vännerna senare ikväll.🙂 Kram

  3. Mår du bättre idag? Det känns bättre för mig iallafall🙂 Idag ska jag på fest om jag inte blir värre sjuk, tror jag har bihåleinflammation.. .:s SJälv då?

    Jag tycker den boken var superbra, men det går en serie på tv3 också men den är inte alls bra.. haha.. Så rekommenderar boken faktiskt!

    Kram,
    Emma – http://emjo.blogg.se

  4. Ping: The 84:th Academy Awards | rhulth

Kommentera

