Nationalism?

Det här med nationalism alltså…
För ett par dagar sedan så pratade jag lite med ett par kursare, en av dem är med i min mini-seminariegrupp och den andra är med i vår stora seminariegrupp. Det var trevligt, vi kom in på våra fältarbeten; jag och N som är i samma grupp kollade ju på mäns fotbollstittande (kort sagt) och vi började därmed att tala om fotboll. Efter ett tag så kom jag in på en liten anekdot som min mamma berättat för mig, hon hade nämligen varit i Holland då Holland spelade i EM eller VM, hela flygplatsen hade varit orange mer eller mindre; som är Nederländernas landslagsfärg. Både N och D sade att de inte var vidare fan av landslagsfotboll, de menade istället att de bidrar till nationalism — alla länder mot varandra, på ett sätt som de inte gillade, om jag förstod dem rätt. Jag sade att jag gillade landslagsfotboll, men sedan dess har jag tänkt på det här med nationalism.
Jag säger absolut inte att mina kursare hade fel, på ett sätt så kan det absolut bli lite obehagligt, eller vad man ska säga, när länder blir extrema och vänder sig mot varandra. Men jag gillar ingenting som är extremt. Men det är inte så jag ser på det ändå. Jag har sedan jag var liten haft svårt att kalla mig svensk, i dagsläget känns det mycket lättare eller snarare inte alls lika viktigt att identifiera mig på något sådant sätt. Men när jag var yngre så kändes det viktigt, varvid jag inte kände mig svensk; därmed kände jag att jag aldrig skulle ha kunnat bära en Sverige-tröja vid t.ex. landslagsmatcher. Sedan var jag visserligen inte intresserad av fotboll då, så det hade väl känts konstigt i alla fall.
Men nu, när jag inte känner att det är vidare konstigt att titulera mig som svensk, så känner jag att det inte är fel med landslagssport. Snarare tvärtom, så känns det inte – enligt mig – att länder vänder sig emot varandra inom sporter som fotboll. Det känns istället som rätt så vänskapligt och ett fint/roligt sätt att interagera och ett av de tillfällena då jag kan känna mig riktigt stolt över Sverige. Det är jätteroligt att följa Sverige inom sporter, kommer ihåg när jag följde Charlotte Kalla, det var så spännande! Sedan att man kan känna en viss patriotism i sådana sammanhang, men då om någon gång tycker jag att det känns okej. Jag menar, det finns gånger då jag verkligen hatar patriotism men det är när det tar sig i uttryck i form av ”vi är bättre än alla andra” och sådana extrema situationer. Då känns det fel, men att vara stolt och glad över ens lands framgångar i en sport, det är väl inte fel? Men som jag skrev tidigare, det är klart att det finns extremister inom sporten också, hulliganer och andra; de håller jag inte med och supportar inte.
I mina ögon ska sporten ändå vara något som för länder tillsammans, även om man tävlar mot varandra. Man kan ju egentligen dra en parallell till nobelpriset, det är en ceremoni som bringar länder samman; det visar på ett samarbete. Men det blir ändå som interna tävlingar, mellan olika länder. Jag blev ju glad å Sveriges vägnar för att Tranströmer fick sitt pris. Det är värre med dem som känner sådan stark nationalism i krig och sådana sammanhang, där man liksom hejar på sitt land; samtidigt som det landet förstör ett annat.
Jag vet inte om min följer min tankegång, det känns lite diffust för mig med, men jag hoppas att ni förstår vad jag vill säga.
Vad tycker ni? Anser ni att landslag och sådan typ av sport leder till ett onödigt och nationalistiskt tänk hos oss som vidare bidrar till starkare gränser mellan oss och ”de andra”?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, University och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Nationalism?

  1. Det var champinjoner, squash, linser, morötter och krossade tomtater.🙂 Jag gillar inte heller keso egentligen,men äter det istället för pasta för de är nyttigt och då blandar jag det med grytan så känner man inte smaken haha.

    Vart bor dudå? :O

    Kram,
    Emma – http://emjo.blogg.se

  2. Paparazzibecka skriver:

    sv: detsamma! Kul att höra från dig igen.

    Vi har haft lite kontakt på FB. MEN, han är påväg ner till Danmark igen, för att fira jul och nyår med sin familj och vänner. Fast sa inget till mig.
    Vi har haft ”the talk” och vi sa att vi tar det som det kommer och får ses när vi är nära varandra igen eftersom det kan hända mycket under dessa månaderna.

    Men när jag såg att han skrev på sin status att han ska till Köpenhamn igen tänkte jag att nu får det vara hans tur att höra av sig.
    Så jag väntade och väntade, och när jag minst anade de så hörde han av sig!
    Frågade hur allt var och berättade hur han hade det, at det var bra i Thailand och att han upp och hälsa på i Danmark i två veckor. Sedan berättade han vad han skulle göra på nyår och frågade därefter vad jag skulle göra.
    Jag sa som det var, att jag inte visste men funderar på att dra iväg någonstans från min lilla håla och då skrev han: Okaj, Kbh😉 (köpenhamns förkortning) och sa, jag ska dra nu Kram! Sedan loggade han ut.

    Jag tappade hakan och blev helt förvirrad över vad han menade, om det var att han bara skojade eller var seriös och ville att jag skulle komma ner.

    KRAM

  3. Josefin skriver:

    sv: Sånt är onödigt tycker jag också, Jag menar kan man inte bara få vara ledig när man har lov?
    Själv måste jag börja läsa till studenten, inte kul alls.

    Kram

  4. Marcus Å skriver:

    Intressant diskussion ni verkar ha haft. Men jag kan hålla med dig om att vi ska föra ihop alla länder men när det kommer till sport blir det lite speciellt…

    Kram

  5. Vivi skriver:

    Hej !
    Tack för din snälla kommentar, vad glad jag blev !🙂
    Jag kan dessutom säga desamma, bra inlägg!
    Gillar verkligen kopplingen du gjort mellan sporter & nationalism.
    Jag håller helt med dig, jag gillar inte heller extremister och tyvärr finns sådana lite över allt.. i sportsammanshang, politik, ja tillochmed när det pratas om Mode, träning osv.
    Jag tycker sport & tävlingar mellan länder är positivt, det gör ju att olika nationer träffas och intgrerar som du säger, de som beter sig illa vid sådana tillfällen hade betett sig illa oavsett tillfälle, det är ju inte riktigt sportens fel.

    Min vecka har börjar bra, känner att jag fått en massa gjort, nu ser man framemot slutet av veckan😀
    Själv då ?
    Kram

  6. Josefin skriver:

    Det är verkligen mycket att läsa. Skall skriva 4 ämnen nu på våren, usch.. Skulle verkligen inte orka.

    Hördu ikväll skall jag iväg på ABI-middag, så det blir säkert väldrigt trevligt.🙂
    Hur har du det då?🙂

    Kram!

  7. Sandra skriver:

    Jag kan nog känna en liten avundsjuka på den glädjen och stolheten som verkligen genomsyrar när andra länder spelar t.ex. VM-fotboll eller handboll. När jag jobbade under handbolls VM och alla var klädda i sina länders färger från topp till tå och även om de mötte varandra var det en härlig glädje och stämning. De FICK vara stolta över sitt land utan att det handlade om något mer än så. I Sverige är det som att det är rasistiskt att vara stolt.. vilket jag tycker är fånigt. Det ska inte vara så. Men det har blivit så! Vi har inte samma ”sammanhållning” på det sättet.

    Svar: Jag tycker den är fantastiskt fin, älskar utsikten!! Jag trivs så bra i den lägenehten. Vi hittade ett bra turkiskt ställe med världens godaste grillade kött.

    Lite både och, försökte lösa upp lite knutar men vi hamnade i en grupp med lite för bra lag, tycker ändå tjejerna gjorde det bra. Domarnivån var väl under kritik, det var trots allt steg 3 i SM. Borde finnas lite bättre kvalitet. Jag blev så arg en gång att han sa ”ett ord till från dig nu så får du gå härifrån”. Varpå jag inte kunde låta bli att svara: ”jag kan gå självmant men jag bär dig med mig”. Då fick jag en officiell varning, gult kort. Det var ju lite med glimten i ögat.. men han saknade helt humor.

    Jag älskar Skönheten och Odjuret!!🙂 Jag fixade ner den på datorn för ett tag sedan, underbar film om att se bakom ytligheterna. Jag gillar den!

    Puss & Kram

  8. Eleonore skriver:

    Det är verkligen en svår fråga det där!

    Haha jag vet inte om de är isbjörnar men tyckte de var de mest vintriga björnarna av alla arter😛 Dessutom har man ju sett isbjörnar i vissa julfilmer🙂 Men du har rätt, det finns ju inget som säger rakt ut att det är en isbjörn!

    Jo vi såg Tomtetass, en jättesöt julfilm även om den var för barn. Men den hade verkligen den sanna julkänslan, tomten som behöver hjälp och ett mirakel😀 Rekommenderar den varmt!

    Men det är ju bättre med några muffins än inget ju, de är säkert jättegoda och man måste inte baka en massa vara för att galningar som jag gör det😛

    Veckan har börjat toppen men är så otålig fram till jul nu😀 Hur är din vecka?
    Kram

  9. Paparazzibecka skriver:

    sv: tack så mycket! Det beror på från person till person. Jag har dansat mycket i mitt liv och varit på Zumba några gånger.

    Exakt, jag vill ju inte verka tjatig. Men som mamma sa, man lever bara en gång och om båda spelar ”cool” så vet ni inte vad ni går miste om. Ibland ska man bara vara rakt på sak.
    Så jag skrev se, till honom:

    Jag: Well.. vad menade du med ”Kbh ;)”
    Om jag hade velat fira nyår i Köbenhavn?
    K: hehe jeg flirter bare lidt med dig vet du🙂
    Jag: Yeah, I know!
    Men du vill inte ses när du är i Köpenhavn? :p

    Nu återstpr det att vänta tills han svarar, OM han svarar…

Kommentera

