350 år

Idag skulle Christopher Polhem ha fyllt 350 år och nej, det är inte så att jag bara råkar veta att han fyllde år den 18 december. Nej, det är Google-headern som gav mig den informationen. För er som inte visst det så är det Polhem som är på baksidan av våra 500-lappar (se här ovan).
Jag måste säga att jag egentligen inte visste mycket om Polhem, men kommer däremot ihåg så väl hur Pettson i Pettson och Tomtemaskinen refererade till Christopher Polhem. 1993 fick vi i TV-rutan bekanta oss med Pettson (Ingvar Hirdwall) och Findus (Ica Nord) i det årets julkalender. Den var så himla fin och jag kommer verkligen ihåg den, i den så har Findus hört hur tomten kommer till alla barnen på julafton, vilket gör att Findus såklart vill att tomten ska komma till honom också. Pettson försöker att klura ut hur han ska göra Findus glad, för han kan ju inte själv klä ut sig till tomte, då skulle Findus genast förstå. Istället börjar han tänka i uppfinningsbanor; han ska nämligen bygga en tomtemaskin!
I en dröm drömmer Petsson om hur han ska bygga själva tomtegubben, som ska komma ut ur tomtemaskinen med säcken och julklapparna. I den drömmen så pratar han om Christopher Polhem och om Polhems mekaniska alfabet ”en modellsamling i trä, som visade hur olika rörelseomvandlingar kunde åstadkommas, det mekaniska alfabetet”  — så står det på Wikipedia.
Så lite lär man sig när man kollar på julkalendrar, sedan kommer jag ihåg när jag spelade datorspelet Svea Rike där fick man uppfinnare till, var det högsätet? — där Christopher Polhem var kommedör av Nordstjärneorden. Det ni!
Hur som helst, så säger jag Grattis!
Till er andra så önskar jag er en härlig och glad fjärde advent. Här har snön i princip smält, hur ser det ut hos er? Här hade vi en väldigt trevlig och mysig frukost för ett tag sedan dock (se nedan), med färskpressad juice och allt!

© rhulth.wordpress.com

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Nyheter/News, Privat och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till 350 år

  1. neli skriver:

    tack snälla du =) va glad jag blir hihi! hehe nej jag gjorde inget speciellt… spenderade den tiden till att svara på kommentarer och sedan låg jag i sängen och lyssnade på min ljudbok tills jag somnade =) härligt!
    ja jag tycker rent ut sagt att det är skitkorkat… vadå hälsosam liksom? dem ser långt ifrån hälsosamma ut.. det är synd för tjejerna är snygga! hoppas du får en bra söndag =)
    kramar söt

  2. neli skriver:

    ja dem väskorna är så snygga! vill ha en haha =( men jag vill ha rätt mycket haha!
    hihi jag lyssnar på zlatans bok. JAG ÄLSKAR DEN! åh tack desamma snälla du… jodå, min dag har varit bara bra hittills… hoppas att din också varit det =)
    kram

  3. neli skriver:

    låter härligt hihi =) duktig du är som städat idag =)
    ja zlatans bok är skitbra.. är nog en av favoriterna faktiskt =) men jag har alltid gillat honom så då gillar man den ännu mer haha. hoppas du får den i julklapp då, annars får du köpa den till dig själv i julklapp haha =)
    kram

  4. Marcus Å skriver:

    Blir så imponerad när du har koll på sådana saker. För min del blir det ett långt lov, tre veckor hemma i Norrköping. Helt underbart!
    Kram

  5. Eleonore skriver:

    ÅH jag älskade verkligen julkalendern med Pettson och findus men har inte sett den på år och dagar… ja inte sen den gick på tv helt enkelt och det är ju 20 år sen haha. Julkalendrarna var ju helt klart bättre förr men tycker de börjar bli bra nu igen! Gillar verkligen årets, den är riktigt spännande och mysig. Sen hoppas jag mycket på nästa års kalender med när det blir en uppföljare till Mysteriet på greveholm😀

    Ja visst är det så att man inte borde behöva vara hjälte för att hjälpa andra. Men det finns ju så många olika sätt att hjälpa andra med. Man kanske inte behöver gå fram till personen som hon på spåret, det är ju svårt att hitta rätt saker att säga i ett sånt ögonblick och man kanske bara gör det värre. Men man kan snabbt kalla på hjälp och se om någon annan kanske vet hur man bäst pratat och avleder uppmärksamheten innan hjälp kommer🙂

    Det låter som du hittat väldigt bra julklappar till din mamma och mormor. Det är ju toppen också att man kan kombinera en present med något för välgörenhet med.Jag hade gett Weledakitet i present för det är som du säger mer personligt och det är mer juligt att ge något för unicef! Bra tanke bakom!

    Vi firade examen med gubbens familj och sen gick han ut lite på kvällen med sina kursare. Denna examen innebär att han numer är anställd inom försvaret och tjänar en riktig lön. Däremot kommer han fortsätta plugga ett år till men får samma lön iaf vilket är väldigt välkommet just nu när jag inte får jobba så mycket🙂

    Hihi ja jag kommer absolut fortsätta baka och försöka inspirera!!

    Kramar vännen

  6. neli skriver:

    jag älskar också den silvriga =) båda är från lindex hihi!
    åh tack snälla du.. jag älskar emmanuelle alt så hon får mer än gärna pryda min blogg haha.
    nej zlatans uppväxt var inget vidare faktiskt… den delen var bäst av boken. den som handlade om hans barndom osv… väldigt intressant! nej ikväll gör jag inte så mycket.. sitter och tittar lite på tv nu =) själv? =) kram

  7. Det är faktiskt inte pepparkakor utan min mormors recept på vad vi kallar vita kakor.🙂 Jodå han kunde stötta mig också men han tyckte mest att jag var rolig haha. Min dag har varit rätt bra, mysigt att baka och så. Hur var din dag?

  8. olessia skriver:

    du och jag har nått gemensamt… båda är adopterade.

  9. Linda skriver:

    Håller med, det är superbra! Otroligt att de fick ihop 18 miljoner!
    Min helg var toppen, fyllde 18 så kunde knappast bli bättre! Din då?
    Kram

  10. Marcus Å skriver:

    Då missade jag det helt, dåligt av mig. Men blir så när man är lite stressad och bara vill göra klart saker….

    Så otroligt skönt med bara 2 dagar kvar sedan bär det av till Norrköping🙂
    Kram

  11. Josefin skriver:

    vad kul att du tyckte det!🙂

    Visst kommer jag ihåg! Jodå, det äh nog helt bra. Lite stressigt nu med alla prov, men det ska väl gå. Hur är det med dej då?🙂

  12. anniepiie skriver:

    Åhh va mysigt det ser ut, juice på morgonen är himla gott!🙂 Själv åt jag färskt vörtbröd och drack te!🙂 hihi SV: förstår att du tyckte det var dyrt, man vill ju kanske ge fler än en julklapp oxå!🙂 Låter ju som perfekta julklappar, badsaker skulle jag oxå vilja ha!🙂 hihi Jaa, visst är det kul med matlagning, jag längtar till sveriges mästerkock börjar igen, såg du det på tv:n förut?? Ahh himla bra, handlar ju om folk som har gjort saker för andra eller varit med om något hemskt och sedan återhämtat sig så bra, riktiga hjältar med andra ord!🙂 Hoppas att5 du har en bra start på veckan nu!🙂 Kraam

  13. olessia skriver:

    Tusn tack för responsen!! Vilka bra tankar om varför man känner så =)

  14. This Is Olessia skriver:

    opps… här kommer rätt länkning

  15. Jasmine skriver:

    Vilket roligt inlägg att läsa! Lärorikt och dessutom skriver du så trevligt.

    Svar: Jag ska tänka på dig hädanefter, när jag hör Takida’s nya låt.

    Jag hade en lång och intensiv Fjärde Advent, men jag mådde absolut bra. Hur hade du det?

    Beverly Hills 90210 ligger mig varmt om hjärtat, men jag är långt ifrån en nörd. Jag tyckte bara att det kunde vara kul att kolla åldern på dem… och sen gick det liksom vidare till att ta reda på hur deras karriärer ser ut idag. Lite så.

    Tack för de orden. Jag har lite svårt att förstå varför vissa människor tycker så mycket om mig. Här på Internet är det… kanske förstårligt, i och med att du inte uppleva hur intensiv jag är i verkligheten. Men relationer i allmänhet kommer alltid att vara ett mysterium för mig.

    Omtanke och värme till dig.
    Ta vara på dig.
    Kram❤

Kommentera

