More Compassion, Please!

Häromdagen så skrev min kompis I på Facebook om en upplevelse som jag blev så himla chockad av!
Hon stod nämligen och väntade på tåget under morgonen, då ser hon att det är en kvinna som står på spåret, som tur var hann tåget stanna innan något hemskt – eller snarare hemskare – hände.
Och vad gör folk runt omkring?
De flesta står och glor, varpå någon säger åt henne att försvinna. Ytterligare några andra börjar prata om hur dum i huvudet kvinnan är. Min vän I som alltid har varit en otroligt fin tjej, försökte prata med henne men hon sade ingenting. Tillslut anländer polisen till platsen och då börjar kvinnan gråta och skrika att hon vill dö.  Min vän hör hur folk runt omkring suckar över att tåget blir nio minuter sent.
Jag blir verkligen upprörd! Hur kan människor reagera såhär mot en annan person? Hur kan man stå och se något sådant här och sucka över en tågförsening? Jag förstår inte det! Den kvinnan mådde uppenbarligen riktigt dåligt och hade verkligen en kris, hon ville dö, men uppenbarligen är det inte så himla viktigt! Mer medkänsla, tack! 
När diskussioner om självmord och sådant har diskuterats i min kamratkrets så kommer ordet själviskt upp flertalet gånger och jag måste säga att jag ändå blir paff över att man talar i de termerna. Och denna åsikt har uppenbarligen många, eftersom det även speglats i media. Okej, visst kan jag på ett sätt förstå hur de som resonerar så tänker, de tänker på hur jobbigt det är för de anhöriga som måste leva resten av deras liv med den bördan — att någon närstående har tagit livet av sig. Visst, det är säkert extremt jobbigt för dem, men hur kan man reducera ett självmord till endast detta? Det förstår jag inte, det är så mycket annat som spelar in i sådana här fall också! Man måste ju tänka på hur personen i fråga mådde också, det är inte så att en person som går i sådana tankar tänker att de vill ta livet av sig bara för att. Det är hemskt jobbigt att må sådär, så att man känner att man bara vill ge upp allting.
Jag hoppas verkligen på mer medkänsla i den här frågan, för i slutändan så kan nog inte en person som inte själv har varit i den sitsen, helt förstå. Att säga att det är själviskt, det verkligen att styra den här diskussionen in på helt fel spår enligt mig, är det verkligen det debatten ska kretsa kring i sådana här fall? Inte enligt mig.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till More Compassion, Please!

  1. Eleonore skriver:

    Usch man blir verkligen upprörd av att höra sånt här! Vad finns medmänskligheten och civilkuraget? Var finns medkänslan? Det är svårt att säga vad man själv hade gjort i en sån situation, men jag hade absolut inte stått och suckat för att tåget blev försenat eller kallat kvinnan dum i huvudet. Det är tur att det finns så fina människor som din vän och det är så skönt att det är de som lyfts fram som hjältar. Men ska man behöva bli kallad hjälte för att man är en bra medmänniska, borde det inte ligga i varje människas natur att hjälpa till?
    Det är som förra vintern när det var som kallast när en hemlös man gick runt på tågstationen och bara gick för att hålla värmen. Utan skor och utan bra kläder gick han där och folk bara rynkar på näsan och undviker mannen. Jag gick fram och erbjöd honom mina vantar och min halsduk men han ville inte ta emot det. Men jag försökte iaf och valet är ju hans i slutändan.

    Tack för komplimangen angående min mandelnougat, jag blev så nöjd med hur resultatet blev. Både gällande smaken och utseendet! Har aldrig gjort något så fint haha😀

    Jo jag är klar med alla mina julklappar nu, är så skönt att ha det klart redan nu! Jag brukar ju annars vara ute i sista minuten och panikhandla klappar. Tycker det är så svårt att komma på något bra, man vill ju verkligen visa hur mycket någon betyder för en. Det behöver ju inte vara något dyrt men man ska ha tänkt till lite och köpt något personligt🙂 Hoppas du kommer på något till din mamma och farmor.

    Va tråkigt att det blir mycket plugg även på lovet. Hoppas du får ett par dagar över jul iaf där du bara kan njuta🙂 För mig är problemet det motsatta, har alldeles för lite att göra haha. På jobbet är det så lugnt att de inte behöver mig på minst en månad. Så jag får gå hemma ett tag. Visst är det skönt att vara ledig men man behöver ju pengarna med🙂

    Ha en skön helg! Kram

  2. Sandra skriver:

    Det är sjukt att det ska vara så. Varför VÅGAR ingen säga/göra något? Och att sen stå och sucka över en försening gör mig illamående, vad är det för fel på människor? I en sådan värld är det faktiskt inte konstigt att så pass många mår så fruktansvärt dåligt och inte vill finnas kvar. Nej fy alltså. Medkänsla och medmänsklighet, det borde finnas naturligt men tyvärr verkar det inte vara så.

    Svar: Nja, jag kan väl säga att jag vet att jag varit ute mycket under hösten men att få ett alkoholistskämt är väl aldrig speciellt roligt och är man mitt uppe i den kampen genom någon som står en nära blir det lite mer.. ja, inte så kul i alla fall. Vi var ute och åt.. lite udda när man fick välja bort typ alla ”normala” restauranger eftersom det inte funkar för honom. Men det var väldigt gott. Och nu blir det bara sängen.. är så himla trött.

    Det hade varit underbart, han kan till och med kapa hyran lite via företaget trodde han vilket inte är fel när man flyttar🙂 Jag hoppas på det, de gillar sprallighet.. de var lite halvgalna hela högen🙂

    Tack detsamma!! Kram

  3. neli skriver:

    jag är inte heller ett fan av jöback eller svensk musik i allmänt men den låten är så fin!
    jo tack, det är bara bra här… hoppas det är bra med dig också! i helgen händer inget speciellt =) bara ta det lugnt haha. själv? =)

    nej? ingen snö på julafton? =( så himla trist, men det var man nästan beredd på… får hoppas att det inte stämmer haha.
    kram

  4. neli skriver:

    tack fina du ♥ va snäll du är! ja han hade en jävla tur faktiskt… och ja det är mer än trist att man inte är nära när såna här saker händer =(
    så trist med plugg, men va ska man göra.. det är något man måste göra! lycka till hihi =)
    kram

  5. Hej! På söndag avslutar jag min frågestund och jag hade blivit hur glad som helst om du ville ställa en fråga. Den kan vara hur knasig som helst!🙂 Ha en bra helg!

    Direktlänk till frågestunden -> http://usandstrom.blogg.se/2011/november/fragestund.html

    (ursäkta om du inte gillar sånna här kommentarer)

  6. Sandra skriver:

    Svar: Ja det är mysigt att ha syrran hemma under julen i alla fall. Chocolate är verkligen en vacker film, blev en gammal Disneyklassiker, Skönheten & Odjuret. Har inte så många filmer här uppe just nu men den hade jag🙂

    Nej fy, det är verkligen iskallt och väldigt, väldigt okänsligt. Det handlar ju om en människa. Så hemskt att en del har börjat se varandra som robotar i princip!

    Tack ska du ha!! Ha en trevlig helg🙂 Puss&kram

  7. neli skriver:

    ja jag tycker hon är skitsnygg men så jävla smal =( kvinna sätt på dig lite liksom haha.
    jo tack, det är bra med min kusin men han har typ ont i hela kroppen.. han är fortfarande spänd och så. han ska till läkaren och se hur det ser ut osv! vi pratade med honom innan =)
    ja det är synd… men va ska man göra! nej jag har inget inplanerat idag.. min brors dotter är här så vi ska sitta barnvakt åt henne haha. kram

  8. Jasmine skriver:

    Jag blir berörd av att läsa ditt inlägg om ämnet. Jag skulle nog ha varit väldigt tyst och tillbakadragen i ett sådant läge, men jag hade absolut varit uppmärksam. Antagligen hade jag också behövt prata med någon efter upplevelsen. Att se en ambulans åka förbi gör mig sorgsen… Jag är ganska känslig.

    Och nej, självmord är inte själviskt – inte enligt mig. Det är snarare ett rop på hjälp. Man är självisk om man inte lyssnar… (Men det är självklart inte ens fel om man inte hör.)

    Svar: Jag behövde verkligen den dagen hemma. Dock har jag ju fått att göra under helgen istället…
    Ja, i de tidigare säsongerna är de riktigt små. Jag var inne och kollade information om karaktärerna och det visade sig att Donna och David är yngst, endast 17 år gamla. Brenda och Kelly är något år äldre. Brandon är 21 när första avsnitten spelas in och Dylan är 25. Steve och Andrea är faktiskt närmare 30 år!
    Jag har sett de fyra första säsongerna tidigare, men det är absolut roligt att se dem igen. Dessutom har jag sett några avsnitt här och var säsong fem, sex och sju, men jag vet för lite för att få en klar bild av hur allt hänger ihop. Det ska bli roligt att se alla avsnitt och faktiskt förstå.🙂

    Jag hoppas att du känner dig mer bekväm längre fram. Att vara ny i en grupp – oavsett hur stor eller liten den är – är aldrig riktigt enkelt.

    Min klass umgås jag inte med. Vi passar helt enkelt inte ihop. Jag har försökt att få kontakt med folket, men de verkar inte ha något större intresse av att lära känna mig. Istället har jag mitt lilla gäng (både killar och tjejer) som jag umgås med. Vi har diverse lektioner tillsammans, men vi kommer alla från olika klasser.

    Tack Rinki. Hoppas att du och dina nära får en underbar jul ni också! Ta vara på varandra och njut av varandras sällskap, det är det som är meningen med julen – eller hur?🙂

    (Och än en gång har jag blivit så där engagerad…. Förlåt för en lång kommentar, men du är så himla trevlig. <3)

    Ta vara på dig.
    Kram

  9. Ping: Some fun facts | rhulth

Kommentera

