The Girl With The Dragon Tattoo

Nej, jag har faktiskt inte sett filmen, varken den här eller den svenska och jag skäms lite för att skriva det, men nej jag har inte ens läst böckerna! Jag ska däremot, jag vet i alla fall att jag vill läsa dem innan jag ser filmerna. Det som har stoppat mig är nog mest att mina föräldrar har böckerna i hard cover, och jag gillar inte att släpa runt på böcker som väger så mycket, gillar pocket mycket bättre. Men jag ska läsa dem, jag lovar!
Men jag har hört en hel del om dessa böcker och framför allt Lisbeth Salander, som är en av huvudpersonerna. Hon spelas av Noomi Rapace i de svenska filmerna och i den nya, Amerikanska versionen spelas hon av Rooney Mara. Och som ni kanske har hört så släppte H&M igår en klädkollektion som inspirerades av Lisbeth Salander, kollektionen designades av Trish Summerville. Tonårstjejen i mig som gillade nitar och lite rockigare/punkigare stilen blev riktigt glad och jag kunde inte motstå att köpa två plagg från kollektionen; mest för att de passade så bra ihop också.

Såhär såg plaggen ut, jag köpte jeanskjolen och den grå-gröna(?) t-shirten, motivet är en merge:ad svensk och amerikansk flagga, det syns bättre på den vita t-shirten med färg, men tyckte inte att den var lika snygg…och den mörkare passade bättre till kjolen. Så nu har jag en punk-look också.
Appropå looks och sådär så fick jag på posten igår kalendern med min hårmodell bild, jag får dessvärre inte lägga upp den här, måste vänta tills fotografen lägger upp den på sin sida och sedan kan jag länka dit. Så vad tyckte jag? Nja, alltså de ville att jag skulle se androgyn och kaxig ut; eftersom det passade mitt korta hår, men  det är inte riktigt jag, så E tyckte inte att det helt såg ut som mig även om han gillade fotot. Jag gillade håret, men tyckte såklart att alla andra i kalendern var snyggare än mig..nåja.
Idag har det varit en lång dag, jag hoppas att ni har haft det bra dock, jag kom hem vid åtta tiden på kvällen. Men imorgon väntar en mysig lunchdejt tillsammans med min mamma, så jag är riktigt glad just nu och ser fram emot imorgon!
Är det någon av er som har sett filmen The Girl With The Dragon Tattoo, förresten? Är den bra?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Fashion och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till The Girl With The Dragon Tattoo

  1. neli skriver:

    oj oj vilken bild haha. boobies =P jag har inte sett den här, men vill faktiskt se den.. har sett den svenska också =) rätt bra!
    åh så mysigt det låter hihi. ni får det säkert trevligt =) så det har regnat mycket hos dig också? =( så himla trist..
    kram

  2. Jasmine skriver:

    Jag tror bestämt att jag ska kolla in kollektionen. Kanske kan jag hitta något riktigt snyggt.🙂

    Svar: Trivs du med folket i din klass? Får du känslan av att du passar in?

    Vännen då! Tack för de orden. Det gläder mig något oerhört att du blev så glad för kortet.

    Jag tror att även jag kan tycka att en radiostyrd helikopter är rolig att leka med. Tihi, då kanske jag och R kan leka tillsammans.😛

    Man ska vara sig själv (så även mot sina släktingar), det vinner man alltid på i längden.

    R kommer ner om en vecka. Jag längtar.❤

    Ta vara på dig. <33
    Kramar

  3. Sandra skriver:

    Den svenska versionen är väldigt bra, har inte sett den amerikanska än men det är ett måste det också. Lite extra kul eftersom den enorma bilen som användes till en krock i filmen faktiskt är körd till Sverige av min pappa. Lite värdelöst vetande sådär🙂

    Svar: Det regnar alltid i Göteborg😉 Min pappa bor tillfälligt i Göteborg, så när han flyttar tillbaka ner till Skåne efter jul är det jag & en vän som tar över hans fantastiska lägenhet. I alla fall om allt klaffar och vi lyckas få jobb nu. Matchen gick bra.. var väldigt kluven dock. Laget från min hemstad vann och gjorde en fantastisk prestation, ett lag som växt i mina ögon eftersom det är så nära till hands. Så det har blivit lite påtvingat. Men göteborgslaget de mötte har alltid varit mina favoriter, plus att en av mina vänner spelar där. Så det var svårt att veta vem man skulle hålla på🙂

    Det är ett caféjobb på en kedja här i Göteborg. Åh tack, hoppas det går bra i alla fall!

    Det kan nog vara sant, det där med fyratimmarsintervaller. .

    Puss och Kram

  4. neli skriver:

    haha ja fula var dem inte iaf ;P
    ja jag har också blivit riktigt trött på detta väder… men idag ser det ganska lugnt ut men man ska aldrig säg aldrig haha. häromdagen åskade det?! seriöst.. åska i december… aldrig varit med om något liknande..
    hoppas du får en fin helg =) kram

  5. anniepiie skriver:

    Nää, jag har inte sett den filmen, men vill se! Sägs ju att den ska var bättre än den svenska till och med!😛 Himla smart att släppa den kollektionen nu, och tröjan med svensk och amerikanska flaggan på är ju såå cool!!😀 SV: jaa, den ser mkt godare ut efter att man har haft den i ugnen!😉 hehe Okej, men det är bra att prova sig fram och testa när det gäller matlagning! Jaa, det är himla viktigt! Känner att jag trivs med både personalen och chefen så hoppas på de!🙂 Parfymer funkar ju alltid,kul att få oxå!! Jaa, jag tycker det är så kul och så brukar jag vara ganska bra på att veta vad de vill ha!😉 ha en fin helg nu. kramis

  6. Vivi skriver:

    Den kollektionen är ju iaf långt snyggare än Versacekollenktionen de hade för ett tag sedan🙂
    Böckerna är riktigt bra, men jag har läst bättre…
    kan vara också för att alla pratat så mycket om böckerna innan jag läste dem, jag kan bli lite ”anti” då. Samma sak med filmer som får för bra kritik.
    Jag har sett de svenska filmerna , men inte de nya amerikanska och jag är inte jättenyfiken ärligt talat, finns andra filmer som står högre upp på listan🙂
    Trevligt helg !
    Kram

  7. Jenny skriver:

    Så jäkla snygg kollektion. Jag vill ha ALLT!😀 Jag har bara sett de svenska filmerna och jag blev inte jätteförtjust men du borde absokut se dem. Jag har inte heller läst böckerna tyvärr men ska försöka ta mig igenom dem också någon gång.🙂

    svar: Verkar som att jag har fullt upp hela tiden, men det är bara jag som stressar mig igenom allt.😀 Haha. Kalla chips är absolut godast enligt in åsikt, men jag vet inte om det gäller alla. Jag äter nästan bara lättsaltade och de är iallafall goda kalla. Kanske inte gäller smaksatta chips. xD Ja, chips är min grej också. Föredrar chips framför godis any day! Jag är inte ens speciellt förtjust i godis. Choklad i såfall men det är inte ofta jag äter det heller. Men det är bara lättsaltade eller sweet chili som gäller.🙂 Men testa att ha dem i kylen. Det fungerar utmärkt.🙂

    Jag har inte hunnit läsa så mycket med Nick Hornby än, men läste High Fidelity och Fever Pitch för något år sen. Språket är fantastiskt. Ska definitivt plöja igenom alla hans andra verk också. Fast har så mycket att läsa just nu. xD

    Visst är det konstigt att al form av kommunikation ska strula så fort det blir lite kallt ute. Man tycker ju att de borde kunnat fullända den tekniken vid det här laget.🙂

    Julen ska jag fira i två omgångar. Börjar dagen hos min pojkväns familj och sen på kvällen är vi båda hos min mamma och firar med min familj. Fast vi blir inte så många. Bara de närmsta typ. Hur ska du själv fira?

    Tråkigt när man får bloggtorka men inte mycket att göra åt. Men ibland är det bättre att skriva lite mer sällan och ha något att skriva istället för att bara skriva onödiga inlägg om ingenting bara för att.

    Nu i helgen ska jag åka ner till Skåne till min pojkvän som fyller år på söndag. Ska umgås lite med honom och fira och så.

    Hoppas du får en härlig helg oavsett vad du hittar på.🙂 Kramar

  8. Lisa skriver:

    Jag har läst alla böckerna (du kan få låna dem rent utav, om du vill — de är i pocketformat) och sett de svenska filmerna. Den första filmen skiljer sig en hel del från boken, men den tar med det viktigaste och man har lekt med kronologin för att få en mer pulshöjande effekt som går hem (i boken avbryts spänningen rejält mitt i, men denna händelse har man flyttat närmre filmens slut).

    När det gäller Lisbeth Salander som karaktär… Det finns de som dömer henne på förhand utifrån filmen, men man får reda på så mycket mer genom att läsa böckerna. Noomi Rapace är bortom underbar i dessa filmer, men man får bara med så mycket när man skriver filmmanus. Med tanke på hur pass tjocka böckerna är har man gjort ett bra jobb med filmerna. Kanske inte den tredje, vid närmre eftertanke, men definitivt de första två🙂

    sv. Förlåt att jag svarar så sent!
    Det var så dumt — jag skulle nedför en trappa när jag var inne i stan, och p.g.a. att det var så mörkt missade jag det sista trappsteget. Att jag hade 8 cm höga klackskor gjorde inte saken bättre, så det blev en rätt rejäl stukning där.
    Nu är allt bra i alla fall; jag slutade hoppa runt på kryckorna för en knapp vecka sedan. Det stramar fortfarande till lite när jag vrider den på olika sätt, men det värsta är definitivt över.

    Tack själv för din tweet! Jag ville så gärna svara, men jag visste inte vad jag skulle skriva. Det är svårt att beskriva hur glad, tacksam och rent sagt rörd man faktiskt blir när man bara har 140 tecken att röra sig inom.

    Puss&Kram!

  9. Ping: Some fun facts | rhulth

Kommentera

