Sju jävligt långa dagar (Pt.2)

©rhulth.wordpress.com
Skriven av: Jonathan Tropper
Sidor:
351
Utgivningsår:  
2011

» Mitt äktenskap slutade på det gamla vanliga sättet: med cheesecake och ambulans.«

1. Han finner sin fru i deras säng. Det är hennes 34-årsdag, han har hennes favorittårta i famnen. Men han finner inte bara sin fru utan också sin chef, de knullar och stönar. Själv står han bara där, ett tag i alla fall.
2. Det har gått två månader sedan ovanstående punkt och hans pappa är död. Han är på väg till begravningen.
3. Nu kan det väl ändå inte gå sämre? Men jo. Hans fru, soon-to-be exfru, berättar att hon är gravid. Och om inte det skulle röra honom i ryggen, ja bara för att han säkerligen ska pinas, så förväntas han att sitta shiva tillsammans med sin familj. Nu har han väl ändå nått botten!

***

Jonathan Tropper har sitt eget sätt att skriva på, han är inte rädd för att låta råa ord komma in i texten; vilket gör den brilliant enligt mig, att använda ord som knulla och jävligt som det står i boktitlen, det gör den bara ärlig vilket bidrar till en nakenhet, även om den samtidigt kan tolkas som rå. I denna bok får man följa Judd som minst sagt går igenom drastiska förändringar i sitt liv, halvt trasig förväntas han att sitta Shiva – en judisk sorgevecka, tillsammans med sin väldigt speciella familj där alla är halvt trasiga och bär på sina egna problem, samtidigt som de inte är direkt blyga när det gäller att vara ärliga.
Den är både rolig, tragisk och ledsam på en och samma gång, i ett och samma andetag. Tragikomik passar verkligen in på denna bok och jag har sagt det förr, när jag recenserade hans bok Konsten att tala med en änkling, han skriver lite på samma sätt som Nick Hornby och jag älskar det verkligen. Man dras in i händelserna och det är som att man på ett väldigt originellt, ärligt och genuint sätt lär känna karaktärerna i boken.
När jag, hösten 2009, skulle flyga ned till Italien och möta min familj som tagit ett tidigare flyg så flög jag via Tyskland. Väl på flygplanet mot Tyskland kom det en herre i 60-årsåldern och satte sig bredvid mig, han hälsade efter ett tag och undrade vart jag skulle flyga någonstans. Jag förklarade att jag skulle åka till Italien och träffa min familj, för att vi tillsammans skulle fira min mormors 90-årsdag. Han nickade och hoppades att vi skulle få det trevligt, sedan vart det tyst ett tag men sedan frågade han ”hur länge ska du vara där?”, ”fyra dagar”, varade jag, varpå han skrockade och sade att i hans familj så sade man att tre-fyra dagar tillsammans med familj, det gick jättebra; men allting utöver det var hemskt! Det är då man börjar bråka förklarade han och log. Han var trevlig och nog kan det nog ligga något i det, se bara hur det går i Sju jävligt långa dagar.
Jag rekommenderar den, kanske kan det vara något att önska sig i julklapp?

Vill också bara slänga in ett stort tack till bokförlaget gillaböcker som skickade mig denna bok, tack!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Sju jävligt långa dagar (Pt.2)

  1. neli skriver:

    hihi du kommer hitta dig en fin snart du också =) vet att det finns en liknande på vila =) paljettklänningar finns lite överallt nu eftersom det är inne =) vet att ginatricot hade en snygg nu senast =) hihi ja klart det kommer upp bilder!
    jo då, det är bara bra här! allt bra själv? hoppas det… jodå, min dag har varit bra.. det finns dåliga och bra dagar.. idag var en bra dag hihi. hoppas du också haft en bra dag =)
    kram

  2. neli skriver:

    hihi okej =) ja men den är säkert skitsnygg… låter ju nice =) du kommer bli lika snygg på nyår😉
    åh det där med julklappar är inte lätt asså haha. jag har lite kvar jag också…
    kram fina du =)

  3. neli skriver:

    hihi jag är bara ärlig =) jadå! vi kommer bli två riktiga pärlor haha.
    hmm jag har min bror, mamma, pojkväns bror och pojkvän kvar haha. har ifs köpt en sak till min pojkvän redan, men måste köpa en till sak haha =)
    kram

  4. neli skriver:

    haha jag försöker också titta på nätet om jag hittar något, men det är så svårt.. är inte så förtjust att köpa genom internet även fast det är smidigare haha =)
    hoppas du får en bra torsdag fina du =)
    kram

  5. Vivi skriver:

    Tack för kommentaren, en bra sådan, jag håller med !
    I tidningar skriver dem att regeringens brist på empati är skrämmande, mer skrämmande är nästan deras brist på logik!

    Oh boktips, tack! Älskar läsa böcker och är med i en bokbytarklubb så bra boktips blir jag alltid glad för🙂
    Mvh

  6. anniepiie skriver:

    Den boken lät ju intressant, ska kika in på cdon om den finns att köpa där!🙂 SV: ahh visst är det gott!🙂 Gillar du fisk? har lagt ut ett recept på fiskgratäng nu och bilder!😉 Desamma säger jag, allt är bara bra med mig!🙂 har lite lov nu kan man säga, sen ska jag fortsätta ha praktik på jysk i januari. Trivs himla bra där så hoppas jag kan få lite jobb där sen… Håller med dig, kläder brukar inte jag heller köpa så mkt av på nätet. Mest böcker, skivor, grejor liksom. hihi Jaa, tro det eller ej men jag har alla klapparna klara nu!!🙂 Hoppas att du hittar något fint till mammsen och farmor. Kanske en fin skål, lykta eller en bra bok om de gillar att läsa!🙂 Ha de bra! Kramar

  7. Jenny skriver:

    Verkar vara en jättebra bok.😀 Om språket liknar Nick Hornbys böcker så måste den vara det.🙂

    sv: Jag älskar när det åskar och blixtrar ordentligt i vanliga fall, men kanske inte kl 4 på morgonen. Ha ha. Jag håller med dig om att det saknas snö nu. Jag gillar faktiskt snö, även om det är meterhög snö, men det är det tråkiga, gråa snöblasket som följer till våren som är olidligt. Det får gärna komma lite snö runt jul och sen får den hemskt gärna försvinna så fort som möjligt igen. Men det hade behövts lite snö för att få lite julstämning.

    Det var knappt att jag orkade rulla alla köttbullar men man är rätt så nöjd med sig själv efteråt.🙂 Jag ska äta några till middag idag tänkte jag, sen sparar jag resten till julen. Tack så mycket, vad snäll du är.🙂 Jo, det känns väldigt bra just nu.🙂

    Jag håller med dig att det är mycket roligare med läsare som faktiskt läser det man skriver. Det är ju därför man har bloggen. Man märker ju väldigt lätt om det är någon som är seriös eller om det är någon som bara fiskar kommentarer till sin egen blogg. Och jag tycker det är jättekul att hitta bloggar som dina som har innehåll.

    Det kan definitivt vara svårare att ha full tillit till en partner om man har en tuffare bakgrund. Har man sårats förut är det nog svårare att bygga upp den tilliten till någon och oftast yttrar det ju sig i svartsjuka. Jag ska göra mitt bästa för att fortsätta leverera mina åsiktsinlägg. Ha ha.😀 De dyker upp lite då och då.🙂

    Tack så mycket, och jag hoppas att du också får en skön helg? Ska du hitta på något speciellt i helgen? Kramar

  8. Sandra skriver:

    Låter som något för mig faktiskt,gillar de som vågar gå över gränsen eller så.. det blir lite mer äkta på något sätt.

    Svar: Det har regnat väldigt mycket här idag men men.. jag älskar att vara i Göteborg. Och imorgon har jag en arbetsintervju här. Så vem vet, kanske blir jag kvar!🙂

    Det blir det verkligen, man börjar känna av sin ålder haha. Det där med att hålla sig vaken hela dagen är en idé det med. Dygna är ju lite lättare än att sova två timmar faktiskt.

    Haha det låter väldigt roligt dock. Och man får inte vara rädd för att bli lite skitig tycker jag😛

    Puss och Kram

  9. Lissie skriver:

    Åh, jag gillar boktips! Och jag gillar tragikomik… hehe, så detta är kanske något jag skulle läsa🙂

    Vad fint du skrev på min blogg, som du alltid gör🙂 Tack snälla!
    Du har säkert rätt om det där med att ”passa in”, det är nog inte så många som riktigt känner att de passar in någonstans och det är väl inte så underligt eftersom alla är olika.
    Du är fin, jag hoppas människor håller fast vid dig med!🙂

    Det är helt okej med mig, har precis börjat plugga igen så det känns bra. Mindre dåligt. Hm. Jag vet inte riktigt. Men jag tror att jag är på rätt väg i alla fall. Hur mår du?

    Massa kram!

  10. neli skriver:

    hihi ja dem ska öppna en webshop i europa =) hur nice som helst även fast man inte har råd till ett par haha. drömma kan man göra! dem är ju så otroligt snygga asså…
    jo tack, det är bara bra här hihi. har varit en rätt så seg dag så jag hoppas att fredagen blir bättre =) hur är det själv? hoppas bra!
    kram

  11. Njae… är det verkligen en bra bok?

Kommentera

