Lucia

Jag har nog alltid älskat Lucia.
När jag var yngre så sjöng jag nämligen både i kör och i sånggrupp och jag höll på med det i flera år, kören slutade jag först efter nio år! Det jag älskade mest med kören var våra repetitioner kring Lucia och sedan såklart det stora uppträdandet i kyrkan; även om jag inte är troende så var det en sådan vacker och speciell stämning när vi stod där och sjöng i alla de vackra stämmorna. Det där med att sjunga i stämmor, det är en stor hit hos mig, jag älskar det.
När jag var liten brukade jag, min mamma och min lillebror också lussa för min pappa på morgonen, då hade mamma alltid sett till att hon hade bakat lussekatter och egna pepparkakor! Det var så himla mysigt att sitta i mamma och pappas säng och mumsa på det under Luciamorgonen. Idag så såg jag lite Lucia på Gomorron Sverige, det var fint men det var bara sex stycken tjejer (inklusive Lucian) och även om de sjöng väldigt fint så hade ingen av dem levande ljus?! Vad är det för något, det är ju en del av hela stämningen. När jag kommer hem ikväll ska jag kolla Lucia på SVTPlay (hoppas att det ligger uppe!) repris från imorse klockan 07:00 då de visade Lucia på SVT2.
Jag kommer ihåg hur jag och de andra tjejerna i min klass på gymnasiet kom till skolan på Luciamorgonen iklädda glitter i håret (ja, så sent som gymnasiet). Men det bidrog till en härlig stämning, då var det nog snö också. Här lyser solen och det är kalt, ingen Luciastämning om ni frågar mig, även om jag gillar solsken.
Hur brukar ni fira Lucia, om ni firar det alls?
Glad Lucia till er alla från mig i alla fall! 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lucia

  1. Sandra skriver:

    Gillar lucia, det är himla mysigt med sången och fikan🙂 Allt som hör till!

    Oj, vad konstigt, är säker på att jag skrev en lång kommentar till dig i alla fall. Hmm. Det är bra med mig, hur är det själv? Lussevakan är väl egentligen mest en ursäkt för oss tjejer att ha tjejkväll och gå ut. Så ska man ju hålla sig uppe till luciatåget dagen efter. En kul tradition i alla fall🙂

    Nej det är ingen större julkänsla i kroppen just nu, helt fel väder för det.

    Puss & kram

  2. Sandra skriver:

    Haha ja jag vet inte vad man ska säga, gena inte via en gräsmatta mitt i natten. Den var visst ganska lerig!

    Ja det är roligt med de där traditionerna, undrar hur länge man orkar hålla igång den dock. Börjar bli lite tungt att ta sig ur sängen dagen efter🙂 Man är ju inte 18 längre haha. Vad mysigt det lät men förstår att du inte orkar, mkt nu innan jul antar jag?

    Min dag igår var bra men det blev en hel del sömn.. Och ingen packning, den fick jag ta tag i nu i morse haha.

    Vad konstigt att det inte kommit fram men ja, så måste det nog vara något tekniskt konstigt. Vad roligt att det funkade nu i alla fall.

    Puss & kram

  3. Eleonore skriver:

    Håller med dig att det är så mysigt med Lucia och visst måste det varit mer än bara 6 st tjejer med Lucian och levande ljus är bland det viktigaste!🙂 Hoppas du hittade det ”riktiga” firandet på svtplay!
    Visst är det billigt med saffran iår, härligt så man kan baka massa gott. Saffran är ju den bästa kryddan i både bak och matlagning. Man kanske skulle köpa sig ett lager så man kan ha till pealla och annat gott för resten av året😀
    Tack, med mig är det bra! Är ju snart jul, så kan det bli bättre?😀 Hur är det med dig, börjar det lugna ner sig inför julledigheten?
    Kram!

  4. Jenny skriver:

    Hejsan. Tack så jättemycket för din fina kommentar på min blogg. Jag läste igenom din blogg och jag måste verkligen ge dig samma komplimang tillbaka. Dina inlägg är otroligt välskrivna och jag fastnade direkt i ditt inlägg om att man aldrig känner att man duger som man är. Var otroligt insiktsfullt och jag kände igen mig i mycket av det du skrev.

    Det där med svartsjuka är ju lite svårtummat, för det är så många nyanser av svartsjuka. Jag kan absolut känna igen den där fladdrande, oroande känslan om man har en dag med lite sämre självförtroende än vanligt. Det behöver inte bara ha med svartsjuka att göra utan allmän oro över att man ska förlora sin kärlek. Svartsjuka är ett ganska intressant ämne att diskutera för alla har upplevt det i viss form och kan ge sin egen åsikt i det hela.🙂

    Hoppas du också haft en jättefin lucia och att det blev så mysigt som du skriver. Jag missade tyvärr hela firandet, men får ta igen det i helgen.🙂 Ha det kanon!

  5. neli skriver:

    hej =)
    åh tack snälla du hihi! jag älskar min paljettklänning.. den är faktiskt från nelly, men den är tyvärr slut! men du kan ju kika in lite då och då… dem kanske får in den igen =)
    kram

  6. Jasmine skriver:

    Vilken fin bild du har hittat!
    Jag skulle gärna ha firat Lucia mer högtidligt, men jag känner mig inte riktigt bekväm med att göra mig fin inför folk på min skola. Det är liksom ingen vits…

    Svar: Tack så mycket! Jag tycker som bekant att det är svårt att göra julkort, men det känns som att jag fick till en fin design. Nej, det är inte R som ska få kortet. Kortet är specialtillverkat och redan postat till en vän som jag vet behöver ha lite extra omtanke.

    Tack vännen. Jag har funderat på att få ihop en marknad för mitt kortskapande, men som du själv skriver; det finns en risk för att skapandet blir påtvingat och då blir det absolut inte samma sak… Men jag ska fundera på det, absolut.

    Jag tänkte köpa en radiostyrd helikopter till R. Den kostar 350 kr. Är det ett rimligt pris för en sådan julklapp, vad tycker du?

    Man kan inte finnas till för alla, det är fullt förstårligt. Att hon ringer är ju något du uppskattar och jag hoppas att du förmedlar din glädje till henne. Alla känner sig ensamma ibland och det är något man måste hantera. Dessutom tycker jag inte att du ska jämföra dig med dina kusiner. De har kanske lagt upp sitt liv på ett annat sätt som gör att de måste prioritera bort annat (som du tycker är viktigt).

    Du får babbla hur mycket du vill.❤
    Jag mår nog bra. De senaste dagarna har jag varit ganska nedstämd och saknaden efter R gör sig påmind. Men det går. Snart är det jul och lov i tre veckor, något som verkligen behövs.

    Ta vara på dig.❤
    Kramar

Kommentera

