1:a december

Tiden bara rusar iväg känns det som, nu är det hur som helst 1:a december idag.
Sedan ungefär en månad tillbaka så har det sålts julsaker inne i stan och jag har hörde julsånger inne på varuhusen kring den tiden också. Men känns det som jul? Nej, det tycker inte jag. Jag skulle vilja få ett litet snötäcke ute i alla fall, ungefär som på bilden, det vore mysigt. Nu när det är december så är det ju faktiskt okej, enligt mig, att snön drar förbi. Jag höll mig till julmust-traditionen också, trots att de – till min förfäran – började sälja julmust i slutet av oktober i år! Traditionen sitter i sedan jag var liten, när jag och min lillebror tilläts börja dricka julmust vid första advent; då fick vi till och med ett glas vid frukosten! Visserligen orkade jag inte vänta tills 1:a advents-frukosten, E hade redan börjat dricka julmust i början på veckan, istället tog jag mitt första glas precis när klockan slog midnatt. Gott var det!
Idag är det också World AIDS Day, som uppmärksammar AIDS runtom i världen, vilket jag absolut tycker är bra (om ni ser några röda-band ute på stan, så slå till på ett sådant) men däremot så tycker jag att det känns lite konstigt med vissa specifika dagar och en ”bröstcancer-månad” och sådant där; dessa causes ska väl uppmärksammas hela tiden? Oavsett, AIDS är väldigt viktigt att uppmärksamma, så om det är någon som tar sig i kragen och kanske donerar, reflekterar, eller som jag skriver om det såhär på min blogg — så är det väl bra att det finns sådana här dagar. Men det tråkiga är ju ifall alla imorgon glömmer bort det. Här kan ni läsa mer om World AIDS Day.
Idag började även årets julkalender: Tjuvarnas Jul, och ja, trots att jag är 23 år gammal så bestämde jag mig för att kolla det första avsnittet, det var länge sedan jag verkligen fastnade och gillade en julkalender, men det har blivit lite av en tradition att i alla fall kika lite på första avsnittet. Årets påminner lite om Oliver Twist eller något åt det hållet, lite mörkare handling men den verkar ändå rätt bra. Vissa kända svenska skådespelare också. Kanske kollar på nästa också, får se. Det har funnits sämre i alla fall!
Hur har ni det därute i Bloggosfären?
Har ni börjat tänka på jul och sådant än, kanske redan börjat julshoppa?
Själv har jag inte börjat handla något, brukar inte vilja handla presenter alltför tidigt för jag är en sådan som bara hoppar och studsar dagarna innan julafton, för att jag brukar vilja ge bort mina klappar (det har blivit det roligaste under julen, jag älskar nämligen att försöka hitta den perfekta klappen). Så ifall jag köper presenterna tidigare, så måste jag ju vänta längre. Men jag har däremot börjat tänka på lite idéer till vissa. Är  superstressad just nu också eftersom det är jättemycket på universitetet fram tills jul och dessvärre verkar det inte bli så ledig ledighet för mig, då en hemtenta släpps den 3:e januari! Usch, jag såg ju fram emot ett lite längre lov.
 Nu ska jag nog däremot lägga mig och läsa lite skönlitterärt! Det är inte varje dag jag har tid till sådant, inte heller lust, eftersom jag spenderat de senaste dagarna till att läsa och analysera kurslitteratur under hemtentan, har väl gått åt 6-10 timmar varje dag, pust och stön!

God natt.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Bio/Film/TV, University och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till 1:a december

  1. Jasmine skriver:

    Jag kan tala om att det inte är någon vidare julstämning här heller. Idag är det julvandring ute på ön. Jag tog paraplyet med mig, det kom några skurar. Och lite hagel. Så mycket vinter är det här…

    Det här med julklappar tycker jag är svårt. Jag önskar mig inte mycket och jag vet sällan vad jag ska köpa till mina nära. Problematiskt och det brukar sluta med att jag inte ger julklappar till alla som borde få det.

    Svar: Åh, trevligt! Då hoppas jag att firandet av din farmor blir riktigt mysigt – trots att det blir hemma hos dina föräldrar. Det är ju sällskapet som räknas.

    Under min måndag i Stockholm noterade jag att det var is på gatan. Det var plusgrader i luften, men marken var frusen. Kanske blir det en vit vinter, kanske till och med en vit jul, även detta år.

    Igår jobbade jag och idag har det varit julvandring ute på ön. Ganska mycket att stå i, men jag finner ändå lugn.

    Ta vara på dig.❤
    Kram

Kommentera

