Breaking Dawn

Det är väl knappast någon som har undgått att höra att denna film har haft sin premiär?
Innan jag går in och börjar prata om hur filmen var och allt det där så tänkte jag skriva ned lite funderingar kring saker som tagits upp kring den här filmen. Så varför jag ska ta upp något som andra, uppenbarligen redan har tagit upp? Jag vet egentligen inte, mina funderingar är något luddiga, men kände att jag ville få ur mig dem. Så here goes.
Det som har diskuterats kring denna film, bland annat är (som jag ser det):
SKA LÄGGA TILL TYDLIGT HÄR ATT FÖR DEM SOM INTE SETT FILMEN: TWILIGHT SAGA – BREAKING DAWN, PART 1. SÅ BIDRAR MITT INLÄGG MED SPOILERS. SÅ IFALL NI INTE VILL VETA SAKER OM FILMEN SÅ FORTSÄTT INTE ATT LÄSA. 
1. Orealistiska krav
2. Abortmotstånd
3. Genus

4. Sexuell avhållsamhet
5. Automatisk sågning
De går kanske alla in i varandra, men jag ska försöka att få ned mina tankar på ett bra sätt, så att ni förstår; eller åtminstone kan följa mina tankar.
Orealistiska krav: många som recenserat denna film menar att filmen bidrar med en väldigt orealistisk bild av verkligheten när det gäller tvåsamheten, giftermål. Flera har skrivit att unga tjejer ser på filmer som denna och fantiserar därmed fram sin drömprins, som inte existerar på detta sätt = orealistiska förväntningar och krav på det andra könet. Vad tycker jag? I filmen (och i böckerna) så framstår Edward som the perfect gentleman, alltså han är väldigt perfekt; en prince charming, if you will. Och visst, detta kan framstå som gammalmodigt och det kanske är orättvist att hålla alla killar till denna standard. Men. Jag vill säga såhär, mycket för att jag är ett fan av böckerna och tycker att Stephenie Meyer har skrivit något väldigt bra och fint:   vampyren Edward är som han är, för att han är tänkt att komma från en helt annan tidsepok (han har ju levt hur länge som helst, inte konstig att han är lite omodern), hans roll, i boken såväl som filmen, är inte menat som ”titta tjejer, såhär ska er kille faktiskt vara” eller ”titta killar, såhär måste ni uppföra er, för annars kommer tjejerna inte att vilja ha er”. Ja, vissa saker är orealistiska. Men som titeln till filmen också poängterar The Twilight Saga. Det är en fin saga, en kärlekshistoria. Ingen skulle väl klaga på gamla, romantiska litterära verk och säga att de ger en skev bild kring kärleken? Bara för att historien är skriven i modern tid så måste den väl inte automatiskt vara jätteaktuell och applicerbar på vår tid? Kan man inte få drömma lite? Småtjejer, eller vuxna kvinnor, får väl drömma lite om att ha sin Edward? Det skadar väl inte någon? Och om något av det smittar av sig på någon kille är det väl inte fy skam?
Abortmotstånd. Ja, okej den här filmen är amerikansk och det är också böckerna. Men jag ser inte detta som en typisk amerikansk film som vill ge ut ett budskap kring abortmotståndet. Måste man verkligen blanda in alla dessa analyser i allting som görs idag? Böckerna riktar sig till ungdomar, och filmgränsen sänktes till och med till 11 år, vilket innebär att sjuåringar som är tillsammans med föräldrar får se den…
Kan man inte istället tolka det som att hon (Bella) är en stark kvinna som kämpar, till och med emot sin man, för att få behålla sitt barn? Jag ser inte detta som att hon gör det för att hon är emot abort, hennes graviditet är ju inte direkt som alla andras: hon kände sitt barn röra på sig i princip på en gång och hela alltet hände inom loppet av ett par få veckor, samt att hon verkligen ville skaffa en familj med mannen hon älskade. En aspekt hon inte ens trodde hade varit möjlig, så hon såg det hela som ett mirakel.
Genus. Ett ämne som glider in i alla områden numera känns det som, på både gott och ont. Nu när jag läser på universitetet och har kommit i kontakt med samhällsvetenskapen på ett helt annat sätt och därmed uppskattar vinkeln och analysen kring genus på ett helt annat sätt än tidigare; tycker att det är bra. Det kan absolut vara en jätteviktig grej att se närmare på. Men samtidigt känns det som att det övertolkas ibland, vissa saker. Som denna film till exempel, det känns som att allting i denna film ses som fel – per automatik. Att de gifter sig och sedan blir gravida, menar många är USA:s sätt att visa att man ska vänta och göra allting i ”rätt” ordning. Finna den man älskar. Bli kär. Vara tillsammans. Gifta sig. Skaffa barn. Visst, det kanske är den bilden de vill få ut, men vad gör det egentligen? Det är väl inte helt fel? Dessutom är ju Edward och Bella, ja eller i alla fall Bella (Edward är ju vampyr och har levt hur länge seom helst) väldigt ung, då hon får sitt barn; är det typiskt amerikanskt att visa? Jag menar, om hela filmen vore ett sätt att få fram hela idealet kring hur man ska göra det rätt, så borde de väl väntat tills det att Bella var äldre? Sedan går man över och klagar på att Bella faller in typiskt i den kvinnliga försvarsrollen, då hon vill försvara sitt barn — även om det bidrar till hennes egen död. Typiskt, tycker vissa.  Detta kanske är något som kommer upp mycket i filmer (kanske speciellt amerikanska) men är inte det också många mammors instinkt?
Så det här med att denna filmen skulle vara kvinnoförtryckande, nej jag skulle inte säga att jag ser det så.
Sexuell avhållsamhet. Vissa menar att denna film också förstärker den amerikanska bilden kring avhållsamhet, att man ska vänta med sex tills det att man har gift sig. Hm, okej. So what? Är det fel? Är det omodernt? Ja, det kanske är väldigt få som faktiskt väntar, men är det en ohälsosam bild egentligen? Det är många unga idag som har sex för tidigt, för att man växer upp i ett samhälle där man kastas in i den ”vuxna” rollen så himla tidigt. Jag känner att jag, trots att jag absolut inte tyckte det när jag var yngre, kunde ha väntat längre!
Automatisk sågning. Det känns lite så. Som att alla dessa filmer har lyfts fram som ”extremt tjejiga” filmer och därmed ska ingen se dem. Att de bara är till för småtjejer. Men absolut, det är en tjejfilm. Men det är också Sex and The City och jag ser de filmerna och de kvinnorna mer som att de borde vara förebilder. När jag ser på Twilight-filmerna så tänker jag inte automatiskt att det ska ha med ideal att göra. Kvinnorna i SATC, känns mer ”riktiga” för mig. Så när de lyfter fram orealistiska krav, omodern syn eller konstiga kommentarer kring vikt och utseende; då är det ingen som reagerar på samma sätt som nu.

Så måste man automatiskt såga hela Twilight-konceptet?  Är det för att man anser att man som tjej bara får gilla dessa lite sådär i smyg? För att är man över sexton år så är det inte lika okej länge? För då är man inte cool, det skulle vara som att erkänna att man älskade Justin Bieber efter sexton (vilket jag inte gör i och för sig)… och nej, jag skulle inte säga att jag älskar Twilight-filmerna, men måste man såga sönder dem per automatik? Att man matas med stereotypiska bilder – om än amerikanska – vad gör det? Är vi inte väldigt immuna, alternativt redan förstörda av dem? Jag menar, bara man öppnar Aftonbladet, knäpper på TV:en, eller surfar på Internet; så möts vi av stereotyper och mycket annat skit.

Jag kan säga såhär. Jag gillar filmerna, jag tycker ändå att skådespelarna är väldigt bra och speciellt Kristen Stewart (Bella) och Robert Pattinson (Edward) har visat på att de kunde spela sina roller rätt bra i denna film. Jag var skeptisk till dem som skådespelare efter att jag hade läst sista boken. Jag visste ju vad som skulle hända och skulle dem verkligen kunna leverera rollerna som gifta och föräldrar? De är ju rätt unga. Men de har gjort det helt okej enligt mig. Något annat jag kan säga är att jag älskade böckerna väldigt mycket, för mig så var dessa bland de första fantasyböckerna som jag läste, som jag faktiskt gillade. Jag gillar till exempel inte Sagan om Ringen vidare mycket, den känns för mycket när det gäller fantasydelen. Men Twilight – precis som med Harry Potter – får i alla fall mig att tänka mer på människor, även om det handlar om vampyrer och trollkarar böckerna behandlar ju saker som kärlek och väldigt mänskliga aspekter, som gör att man glömmer allting kring trollkarar och vampyrer; det är i alla fall så jag känner.
Så vad tyckte jag om filmen?
Den var bra. Den var absolut inte bäst och jag måste hålla med många som säger att denna film mest bygger upp till den sista filmen. Det var en del bra effekter, som Bellas viktnedgång under vampyrgraviditeten, läskigt bra; fick dock mina tankar att gå till Auschwitz. Men, jag vet inte om den hade kunnat göras mycket bättre heller. För den sista boken var inte min favorit heller. Kort och gott, den var okej, så för er som gillar filmerna och/eller gillar böckerna, se den. Annars så kanske den inte är så mycket, för er som inte är Twilight-fans.
Sedan är jag på ett sätt inte ett stort fan av att de delar upp filmer såhär, i del 1 och del 2, som de gjorde med Harry Potter. Det blir onekligen ett typ av antiklimax när man måste vänta i ett helt år på nästa del. Men det handlar ju om att tjäna pengar. Men på ett sätt, så kanske det är bra att göra på det här sättet, för oss fans…annars hade de ju behövt komprimera hela boken till en film på ca. 2h. Nu filmas boken istället på ca. 4h, vilket förhoppningsvis bidrar till att filmerna blir så lika böckerna som möjligt, jag blir alltid så irriterad när man märker att de har hoppat över väldigt viktiga grejer.
Hoppas inte att detta blev alltför rörigt.
Så jag är nu, officiellt, ocool eftersom jag öppet skriver att jag är en sucker för dessa filmer ändå. Trots omodernitet, orealistiska porträtteringar och allt annat amerikaniserande dessa filmer står för. Ja, jag är fast, jag gillar dem. Jag erkänner. Jag längtar tills nästa premiär. 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter, Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Breaking Dawn

  1. Sandra skriver:

    Kommer inte alla filmer/böcker med orealitsiska krav? En av anledningarna till att man faktiskt vill se en film är ändå att det blir en verklighetsflykt.I alla fall enligt mig. Realistiska filmer i alla ära men ofta är vi väl ändå ute efter att försvinna in lite i en dröm?🙂

    Svar: Tack! Jag tyckte det var ett bra budskap, det stämmer bra. När man kan börja känna att man vill att det ska gå bra för någon som sårat en.. då har man nog kommit över det. I alla fall så pass att man kan förlåta. Det är skönt. Tack, den styrkan behövs just nu.

    Jaså, där ser man.. då fyller vi rätt nära varandra🙂 Dagen i sig kommer bli bra, jag har nog ingen större åldersnoja för det mesta. Har nog bara en liten ”livskris” just nu haha. Vad gullig du är, jag är inte så pass rädd att jag tror att jag inte skulle klara ett barn just nu om det skulle bli så. Men jag vill vara på en plats i mitt liv när/om jag skaffar barn att jag verkligen kan ge 150%. Då vill jag ha avklarat lite mer så att jag verkligen kan fokusera på att ge det barnet allt det förtjänar. Det är bara så jag känner🙂 Du är alltid så himla gullig du!

    Det är ingen fara, ibland har man inte orden. De kommer & går. Jag har själv haft ett par dagar nu där jag varit på väg att stänga ner bloggen helt, jag vet inte men allt bara fick så lite betydelse helt plötsligt. Det går i vågor det där🙂 Hoppas du är tillbaka nu i alla fall, har saknat dig. Och det är egentligen pga dessa kommentarerna som jag bestämde mig för att INTE sluta. Jag menar, den respons man kan få.. det är faktiskt ganska fantastisk.

    Det är bra med mig, har varit en tung sista månad… bend but don’t break liksom. Men jag mår helt okej nu. Hur är allt med dig?

    Puss&kram

  2. Tessie skriver:

    Jag läste inte detta inlägg eftersom du skrev att man skulle sluta om man ej sett den🙂 Men jag ser fram i mot att se den här framöver!!

    Sv:
    Tack så mycket, det känns riktigt skönt att jag fått detta jobb och att jag kan få börja leva igen, få en vardag och pengar att röra mig för!🙂 Ser fram i mot detta äventyr!!!…

    Ja, han blev dömd för 1 år och 6 månader och 200 tusen i skadestånd.. Så ja.. va ska man säga, skraffet hade kunna vart många, många fler år om du frågar mig.. men ja.. så ser det ut.. pengarna vet ajg inte när jag kommer få ut. Min avokat hjälper mig med det, inom 1 år kankse jag vet inte..

    Modellbilderna eller va man ska kalla dom är klara och det kommer att visas senare!🙂
    Kram

  3. Sandra skriver:

    Svar: Tack ska du ha🙂 Det var en fantastisk sommar. Haha ja jag älskar Barney, han är en legend och det är nog därifrån det kommer för min del, jag är fast i den serien. Så bra!

    Nej jag vet inte varför det ska vara så seriöst.Och i ärlighetens namn… killen är en vampyr eller hur? Så att han är en realistisk bild av vad man vill ha i en man är ju ganska skrämmande haha.

    Ja men det är bra det för jag gillar verkligen dina texter, de är bra och välformulerade tycker jag. Ofta med många bra tankar.

    Nej gamla är vi inte, jag har bara en rastlös själ. Sitter och väntar på ett jobbesked och annars är jag sugen på en flytt till kära Göteborg. Så det är lite snurrigt i livet för tillfället .) Ja absolut, inte för min egen skull mest utan för barnet. Jag tycker det vore elakt att skaffa ett och inte ge allt jag har att ge. Det är dit jag vill först. Att jag ska känna att jag hunnit med det jag vill.. om du förstår avd jag menar🙂 Tack, jag hoppas jag blir en bra mamma i framtiden i alla fall!

    Tack, det betyder mycket det ska du veta. Ja, det är fortfarande en sorg från mormors bortgång & nu i helgen fick jag andra väldigt tråkiga nyheter om en vän så det har inte varit helt lätt den senaste tiden. Har varit helt borta. Men det känns bättre och bättre. Står och väljer nu, för den här ”vännen” det handlar om har jag egentligen inte haft kontakt med på.. ja, över ett halvår. Men som kommer tillbaka in i mitt liv nu i och med att det kommit fram ”varför” han betedde sig så som han gjorde… men att ha en anledning är ändå ingen ursäkt. Och man kan inte radera det som en gång hänt och bara gå vidare.. eller? Men samtidigt som jag har NOLL tillit och förtroende så vill jag verkligen hjälpa. Men jag vet inte om jag vågar ge mig på det igen, är det själviskt?

    Usch vad jobbigt med stress =/ Tentor är verkligen inte det roligaste som finns. Skönt att det snart blir ett litet uppehåll med det hela i alla fall i och med julen. Det måste ju vara skönt för er! Ett stort lycka till med skolarbetet i alla fall…

    Puss & Kram

  4. Jasmine skriver:

    Jag har sett första filmen, Twilight, men förstod inte tjusningen… Jag har därför låtit bli att följa upp sagan.

    Svar: Först och främst måste jag berömma dig för hur bra du strukturerade upp ditt svar till mig. Tack för det, du gjorde det lätt för mig att läsa och förstå. Beröm!

    Jag kan hålla med om att filmen A Christmas Carol inte är världens bästa film, men den var så himla mysig att se. Julstämningen infinner sig sällan hos mig – speciellt inte så här i november – men i år ser jag faktiskt fram emot den tid som kommer.
    Jaså, vad var det som blev fel förra julen? (Om jag får fråga..?)
    Jag har också en hel del att göra innan jul. Fram tills ledigheten har jag i princip ett Nationellt prov i veckan… -.-

    Rinki, jag tvivlar inte på att du har journalisten inom dig. Det borde inte du heller göra. Jag vet att du kan.❤
    Inget att tacka för. Du förtjänar allt beröm du kan få. Dessutom ska du veta att du ger mig väldigt mycket. Jag mår alltid bra av att skriva till dig samt läsa dina inlägg och kommentarer.

    Klart att jag förstår att man inte alltid kan vara på topp! Den där blockeringen som infinner sig, när man har för mycket att skriva om, den känner jag igen – alltför väl.
    Jag har inte publicerat ett nytt inlägg på närmare en vecka, men jag har helt enkelt ingen lust. Jag är fortfarande aktiv i bloggvärlden, men vet för tillfället inte vad jag ska skriva. Det dyker säkert upp ett inlägg snart, när jag har kommit över den där konstiga känslan som sätter stopp.

    Tack, vännen. Jag mår nog ganska bra, har inte direkt kunnat reflektera konkret över det…
    Att jag och R ska tillbringa tre veckor tillsammans är något jag verkligen ser fram emot.

    Åh, roligt att du frågar det. Kortmakeriet går sådär, det har varit undanplockat ganska länge. Mestadels för att tiden inte finns. Jag har dock tillverkat en ny tag, inspirerad av julen. Den ska publiceras snart, om jag bara lyckas få till bra bilder (jag och kameran är arga på varandra idag).

    Fortsätt gärna att skriva med mig! Jag tycker så mycket om dina ord.❤
    Ta vara på dig.
    Kram

  5. Jag är inte intresserad av att se dessa filmer alls så jag läste mer än gärna dina åsikter som alltid är väl genomtänkta. Du har så mycket intressanta och bra saker att säga och du borde absolut satsa på granskande journalistik.😀
    Det är precis så jag känner för frukost med. Man vaknar inte till ordentligt förrän efter ett par timmar och då är man för trött för att börja ordna frukost, speciellt när det bara är till en själv. Men jag borde satsa mer på att göra näringsrika och goda frukostar. Omelett är ju perfekt då, man kan ju variera det så mycket!🙂
    Jag mår bara fint vännen och det är alltid kul att höra från dig. Förstår att du har mycket och att det ibland är svårt att få till texter till bloggen. Jag vill självklart fortsätta följa din blogg för som jag tidigare skrev så är dina texter alltid intressanta och givande att läsa. Var inte rädd för att skriva vad du känner för!
    Hoppas du mår toppen också tjejen! Kramar

  6. Tessie skriver:

    Sv: Dom saker jag köpt nu, tabletter och hårprodukter kommer nog funka bra. Det känns redan på håret att det är friskare på nått sätt..🙂 Så det löser sig säkert!!..

    Ja, klart kan jag läsa detta när jag sett filmen!🙂
    Tack, det känns skönt att äntligen få börja ha en vardag och jobb!…

    Nej, det är svårt att yttra sig över nått man inte vet så mycket om. Men han har fått för lågt fängelsestraff med tanke på det han gjort. Får ta det på ett ställe som inte är så öppet som kommentar. Om du vill veta mer om det!?..

    Mellan mig och Jonas rullar det på. Vi har haft en tung period men den senaste månaden har det rullat i gång. Vi ses inte så mycket just nu, men mycket beror på tidsbristen. Vi vet att vi älskar varandra och den tid vi kan vara med varandra njuter vi varje sekund av. Det är huvudsaken anser jag!..🙂

    Hur är allt med dig, haft en bra helg!?
    Kram

  7. Då förstår jag att böckerna blir lite extra fängslande för dig om du varit med i en liknande situation. För visst är egentligen kärleken och dess bekymmer väldigt lika vara sig man är människa, vampyr, varulv eller något annat🙂
    Men visst förlorar saker sin glans när det blir alldeles för mainstream, kanske just därför som jag är lite emot filmerna nu. Jag kanske hade gillat dem men just för att det är sådan tjejstorm efter dom så vill jag helst inte se dom🙂

    Menade det jag menade med journalistik, det verkar vara din grej, Ska hålla utkik på Uppdrag granskning efter dig om några år😉 hihi.

    Haha jag har alltid varit likadan, man tar något lätt till frukost om ens något alls och så sitter man där och är jättehungrig till lunch. Då blir det lätt något godis eller annat onyttigt istället! Inte alls bra men försöker bättra mig avsevärt just nu😀 Har lyckats ganska bra nu med yoghurt med kanel och socker på och ett par knäckemackor med juledamer på!

    Så fint sagt av dig vännen, vad glad jag blir! Att du känner dig hemma på min blogg betyder ju oerhört mycket😀

    Kramar

Kommentera

