ABC: C


”Cecilia hon dansar på en lina
mellan masterna på briggen Albertina:
När det blåser på Atlanten
tar hon tag i kjortelkanten
och så balanserar hon för hela slanten.”

Citatet ovan är taget från Lennart Hellsings ABC, här kan ni se ett YouTube-klipp med ovansagda citat. Jag älskade ABC och det fina ABC-tåget som jag såg via Björnes magasin. Har ni sett det? Kommer även ihåg en gammal bok som Elsa Beskow skrivit som hette ABC-resan, tror att jag fick den av min farmor och jag läste den flitigt som godnattsaga till min lillebror.

Så anledningen till detta C-inlägg då? Jag fick nämligen, äntligen (efter fyra veckor) tillbaka min första tenta i Socialantropologi, introduktionskursen och fick ett C. Först blev jag glad, det var nämligen en del som varit lite kaxiga innan tentan och pratat om att de lätt skulle få A; men som inte klarade tentan. Men sedan så kändes det ändå lite så himla bra, trots att det är ett väldigt(?) bra resultat, så har jag ändå tänkt ”men jag hade ju kunnat göra bättre”. Men hade någon frågat mig innan tentan eller när jag tidigare gått på universitetet, så hade jag blivit superglad över att bara få E som är gränsen för godkänt. Suck!

Nej, nu ska jag nog göra mig i ordning inför sängen, är rätt så trött; hemtentafrågorna suger musten ur en! Måste även se till att hitta på någon födelsedagspresent till min mormor imorgon.

Godnatt på er.

 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i University och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ABC: C

  1. Jag minns dessvärre inte att jag sett eller läst någon av dem du nämner, däremot hade jag Majas Alfabet med underbara bilder😀 Alltid kul med såna böcker så man lätt lär sig alfabetet och vad man kan hitta för ord och namn till de olika bokstäverna

    Jag kan hålla med om att Leila ofta krånglar till det väldigt mycket och väljer mycket dyra och udda ingredienser. Själv brukar jag förenkla hennes recept något men vissa är ju tyvärr redan fulländade som de ska vara. Men alla hennes grejer ser ju oerhört goda och läckra ut!

    Det gick fint med flytten, så nu är vi i nya lägenheten. Jo det var på båten jag jobbade, det är bara där jag jobbar🙂
    Jag håller tummarna för dig och tentan nu!
    Kram

  2. LINNEA skriver:

    sv: tack så mkt🙂

    jag ”hittade” din blogg igenom kommentarer ifrån andras bloggar🙂

Kommentera

