Midnight in Paris


Det blir dessvärre inte många chanser för mig och E att gå ut och kolla på bio eller ens umgås vidare mycket under en helg. Det blir oftast mycket plugg och läsning, eller så jobbar jag, vilket inte är det roligaste. Det man får göra då, är att 1. vara spontan och 2. nästan tvinga sig själv att göra något annat. Så förra veckan så gjorde vi det, vi gick ut och åt på en liten Thairestaurang och gick sedan och såg denna underbara film: Midnight in Paris.
Den är regisserad av Woody Allen som jag verkligen gillar och denna film var inget undantag!
I filmen får vi följa Gil (Owen Wilson) och Inez (Rachel McAdams) som är tillsammans på en resa i Paris, de har passat på att åka dit då Inez’s föräldrar ska dit. Gil förklarar för Inez att han drömmer om att bo i Paris; staden där så många av hans kulturella och litterära idoler, var verksamma. Drömmande förklarar han hur han vill promenera i Paris regn och bara skriva, inte ännu-ett-tråkigt-Hollywood-filmskript, utan något riktigt och äkta. Hon lyssnar och ler, han är söt som drömmer. Tillsammans återvänder de till det flotta hotellet där de ska möta Inez’s föräldrar John (Kurt Fuller) och Helen (Mimi Kennedy). John och Helen är så amerikanska som det bara går att komma och John är absolut inte blyg för att framföra sina republikanska åsikter, som Gil verkligen inte delar, han är snarare Johns motsats; men är inte dryg för det, han menar istället på att de måste kunna brygga över sina olikheter och ändå respektera varandra, för visst borde det gå?
Inez möter en nära vän på hotellet, Paul (Michael Sheen) och hans fru Carol (Nina Arianda) och de bestämmer snabbt att de båda paren måste gå ut tillsammans. En kväll bestämmer sig dock Gil för att låta Inez åka och dansa, något han inte känner för, istället vandrar han omkring på Paris gator kring midnatt.
När kyrkklockan slår midnatt och de tolv slagen klingar ut, vad är det som händer? Vad kommer Gil att få uppleva? Vilken bil är det som kommer uppför backen? Det är sådant man bara kan uppleva en midnatt i Paris. 

*   *   *

Enligt mig är detta en sådan underbart fin, mjuk och varm film! Jag var helt lyrisk då jag gick ut ur biosalongen — däremot kan jag varna för att man får ett ordentligt sug efter att sätta sig på första planet till Paris.
Owen Wilson visar här att han faktiskt har mer kaliber i sig än vad man kunnat ana, med tanke på de – enligt mig – rätt löjliga komedier han har varit med i tidigare. Här visar han på ett djup, samtidigt som han ändå har sitt eget unika jag med i filmen, man känner defintivit igen honom om man säger så. Att Rachel McAdams kan skådespela visste väl alla tidigare och här är hon absolut bra, men den som skiner i denna film är Marion Cotillard, i rollen som Adriana. Hon är så otroligt vacker och hon passar verkligen in i rollen som hon spelar.
Om man är på jakt efter en romantisk, rätt söt men ändå med underliggande tragiska, komiska och djupa tendenser, så ska man se den här filmen! Och är man ett fan av Paris kulturella och litterära bakgrund, eller bara intresserad av kultur och/eller littteratur, så är denna film ett måste. 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bio/Film/TV och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Midnight in Paris

  1. Sandra skriver:

    Vi tog ner den för någon dag sedan men har inte hunnit de den. Woody Allan är dock ett kreativt geni när det kommer till filmskapande så det ska bli spännande.

    Svar: De ska inte lukta för skarpt, de ska bara lämna en svag doft. Så att det blir fräscht, det ska inte ta över hela rummet som en del ljus gör🙂

    Jag hade bara sett sju minuter av första avsnittet när jag skrev inlägget och första avsnittet verkade bra i alla fall. Nu ska jag se, har två till.. får väl se om man fastnar eller om det stannar där. Annars är det Supernatural som gäller just nu men mest för att Jensen Ackles är galet snygg!

    Jo jag vet vad du menar, det är svårt att hinna med allt när man pluggar och jobbar samtidigt. Man vill ju hinna leva också.

    Min mamma ringde under natten där och berättade att min mormor hade dött, så det var ett ganska abrupt slut på en trevlig kväll!

    Puss & kram

  2. Marcus Å skriver:

    Låter som en riktigt bra film som man kanske borde gå och se på bio. För det låter som att du rekommenderar denna också!

    Min vecka har rullat igång riktigt bra. Öppnar alltid måndagarna i högt tempo och igår hann jag med massa. Då är jag nöjd. Vad ska du hitta på under veckan då?
    Kram

  3. Sandra skriver:

    Svar: Jo det vet hon, men hon känner att hon är isolerad och väldigt långt borta, den ensamheten av att vara så många mil från sin familj vid ett sånt här tillfälle är enorm. Jag älskar halsbanden, de är så fina.

    Nej det var ganska plötsligt måste jag säga, min mormor har ju haft sina duster med häslan. Hon fick en hjärntumör när jag var liten men den slog hon trots alla läkares ord om att det var ”omöjligt”. Sen efter det har hon haft hjärnblödning och elak lunginflammation men hon tog sig igenom det med så det var därför lite av en chock att hon som kämpat på och klarat sig ur sådana sjukdomar med starkare hälsa än tidigare skulle bara somna in en helt vanlig natt, det är nog den största chocken. Det är för mig väldigt svårt att ta in. För någonstans i min hjärnan under alla kamper hon haft har hon växt sig odödlig i mina ögon och i min hjärna. Tack så mycket, det kan jag nog behöva.. just nu är det mest en tomhet och kanske lite av en förnekelse. Men jag antar att känslorna kommer välla ut förr eller senare, för jag har förutom första dagen inte haft något stort känslopådrag.

    Vi får nog göra det, som sagt har vi ju den och den verkar mysig.

    Jag tycker nog den verkar bra, om än lite seg. Jag såg de första avsnitten och det är ingen ny favorit, den är lite för mycket som något man sett förr… jag är ju annars ett fan av sådana serier. Charmed var min stora favorit, men det var kanske för att den (förutom alla demoner och det där magiska) passade in på mig och mina systrar. Speciellt efter säsong 3 när den ena systern dog & de fick en ny. Och det systerskapsbandet. Kanske därför vi tre bär den symbolen runt halsen nu.
    Ja, jag var ju ett fan av Jensen redan på den tiden när han spelade i en av de galnaste serierna (som jag faktiskt tittade på när jag var tonåring hehe..) Days of our lives. Men ja, han är snygg & jag gillar det övernaturliga när det kommer till serier. Och ja, kan inte mer än hålla med. Jessica Alba spelade alltid coola roller förr, nu har hon bytt ner sig ganska mycket till B-komedier för det mesta. Trist för hon kan verkligen agera!

    Det är relativt okej skulle jag vilja säga, som sagt håller jag mig på något mellanplan nu.. så jag är rätt avtrubbad och extremt trött. Men annars så. Själv då? Tack för ditt stöd!🙂 Puss & kram

  4. Jasmine skriver:

    Tack för tipset! Jag ska definitivt ge filmen en chans.🙂
    Kram

  5. Jasmine skriver:

    Svar: Tack snälla! Orden som jag skrev igår handlar om en person i skolan.

    Ja, jag och R träffas. Jag var uppe där förra helgen och min nästa vistelse blir v.44. Det fungerar, men vi har åter igen noterat att distansförhållandet kräver sitt. Men vi kämpar på.

    Klart att jag kommenterar! Din blogg är ju bra.😀

    I helgen jobbade jag också. Tog det lugnt också, vilket behövs.

    Vi håller tummarna för inspirationen åter igen infinner sig.

    Ta vaar på dig.❤
    Kramar

  6. Ping: Svar | rhulth

  7. Ping: The 84:th Academy Awards | rhulth

  8. Ping: The 84:th Academy Awards – The Winners! | rhulth

Kommentera

