Rhodes

En del av er har frågat om Rhodos och självklart tänkte jag dela med mig lite av resan — och ja, några bilder också! Det var en jättehärlig resa och den första som jag gjort tillsammans med E. Vi åkte den 14:e och var på Rhodos i en vecka. Vi bodde vid Kallithea som ligger på Rhodos östkust, det var ett jättefint ställe och vi flög med Ving.

Rent generellt så var vi båda väldigt nöjda med hotellet, de var trevliga och rummen var superfina! Städerskorna var alla superhjälpsamma och jag är jätteglad för att de var så vänliga. Om man ska klaga på något så var det väl att det laktosfria på hotellet inte var riktigt lika bra som förutspått. De gjorde nämligen lite reklam för att de skulle ha sådant på hotellet och även några produkter i deras mini-market. Däremot så visste de inte vidare mycket om laktosfritt och ibland fick jag halva måltider, för att de var tvungna att ta bort  de komponenterna som innehöll laktos. Något som förvånade mig var att de stekte vissa saker i smör på frukostbuffén; det är ju Grekland, man tänkte ju att de skulle steka allting i olja. Men, de flesta var jättegulliga och de på plats gjorde sitt bästa. Jag hade däremot önskat att de i alla fall satt upp, bara en liten prick vid de saker som innehöll mjölk/laktos.

Men annars var allting jättebra, vi hade hela tiden fint väder och det var ett rätt så lugnt område; i alla fall fest-mässigt. Det var ju ett familjehotell så det var ju en hel del barn och mycket ljud på det sättet, men det är inte alls lika jobbigt enligt mig. Det enda dunka-dunka som vi hörde var under sista kvällen, en lördag, då man hörde bastoner från något annat hotell.

Vi åkte de lokala bussarna in till Rhodos gamla stad och det var verkligen en jättevacker hamnstad, hade det inte varit för att det var mycket shopping och så kallade ”inkastare” runt omkring hade jag nog stannat lite längre än vi gjorde. Men vi såg nog det som fanns att se. Vi tog faktiskt aldrig taxi, deras lokala bussar var bekväma och hade mycket air condition. Det kostade inte vidare mycket att åka med dem heller, det enda som var lite komplicerat var hemresorna (egentligen var det nog inte vidare komplicerat, det var nog mest att jag var lite orolig) då vi förklarade vilket hotell vi bodde på, eftersom busshållplatsen där utanför inte verkade ha något direkt officiellt namn.
Vi tog även en busstur sista dagen till Faliraki, som är det kända feststället på ön, där bor det otroligt många turister; dock försöker de på Rhodos att omvandla området till ställe som ska locka flera barnfamiljer. Där fanns McDonalds och sådana saker och flertalet turistbutiker. Jag ville nämligen hitta någon souvenir, hittills hade jag inte hittat något. Jag köpte ett litet armband, som jag i alla fall var nöjd med. Hade velat köpa något smycke på ett av ställena som vi åkte förbi då vi tog en guidad tur via Ving; men då var jag fortfarande osäker på ifall jag skulle ”slösa” pengar och sedan var det försent och den butiken låg lite avsides så vi hade inte direkt vägarna förbi vid senare tillfälle. Men jag är ändå nöjd med mitt armband.

Hotellturen som vi beställde via Ving var en tur till Lindos, där de har öns kändaste Akropolis. Det var jättehäftigt att se. Guiden, en skandinavisk guide som, under vinterhalvåret bodde i Helsingborg berättade om Lindos och sade att det var den ”vita staden”, alla hus är vitmålade med en viss kalkfärg och man får inte måla om dem; de ska vara vita. Det är även Rhodos mest fotograferade stad och det finns ett talesätt därnere ”har du inte varit i Lindos, har du inte varit på Rhodos”, så det var ju klart att vi ville dit. Det var en häftig resa och på vägen dit så åkte vi förbi smyckesbutiken som jag nämnde ovan; Ving verkade ha någon deal med dem, jag hade gärna haft några extra minuter på det stället eftersom det var så stort, då hade jag kanske köpt med mig en jättefin berlock i bärnsten. Nåja, guiden J var skämtsam och glad och guidade oss upp till Akropolis i den otroliga värmen, jag har nog personligen aldrig svettats så mycket! Det var egentligen inte mycket guidning och hela alltet var enligt mig lite dyrt; men att få vara där var ändå värt otroligt mycket!

Nu ska jag nog sluta prata och visa lite bilder istället.


© rhulth.wordpress.com
Rhodos gamla stad, det ni ser är muren som omringar staden.
© rhulth.wordpress.com
Här ser ni en tydligare bild av muren runt staden
© rhulth.wordpress.com
Så vackert, som ett slott!
 © rhulth.wordpress.com
Underbar solnedgång från hotellet, dock lite svårt att hålla kameran rak😉.

© rhulth.wordpress.com
Lindos Akropolis

© rhulth.wordpress.com
Templet Athena uppe på Akropolisets högsta topp

© rhulth.wordpress.com
Den ‘vita staden’, Lindos Stad.

© rhulth.wordpress.com
Det vackra blåa, långt därnere

Så, nu har ni fått lite bilder! Hoppas att ni gillar dem, de kanske inte är så proffsiga, men jag har inte någon sådan där jättesuper-flashig-systemkamera. Mm, yes, jag skyller på kameran.

 

 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Foton och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Rhodes

  1. Marcus Å skriver:

    Låter som att ni hade en riktigt bra resa, blir sugen på att också åka iväg men det blir lite svårt nu när allting dragit igång. Och vad gäller min flytt känns det riktigt bra och jag har redan kommit in i allting, nu har jag äntligen hittat rätt känner jag. SÅ otroligt skönt!

    Och jag tror Gunhild har en blogg men jag ska kolla upp det.
    Kram🙂

  2. Lisa skriver:

    Det låter verkligen som att du fick ta del av Grekland; Det är så lätt hänt att man fastnar i det typiska turistlivet bestående av sol och bad (eller bara sol), vilket är synd med tanke på att Grekland består av så mycket mer.
    Lindos är verkligen någonting jag vill uppleva någon dag, och detsamma gäller templet… Även Fjärilsdalen och Sju Källor är någonting jag skulle vilja se🙂

    sv. Hur otympligt det än må ha varit att inte ha haft något Internet måste det väl ändå ha varit lite skönt att kunna ta tid för sig själv och göra som du gjorde — läsa ett par böcker…?

    Puss&Kram!

  3. Jasmine skriver:

    Bilden på solnedgången är ju underbart! Den ser så djup ut, magiskt att se.

    Svar: Tack så mycket för dina snälla ord om min väska. Det gör mig glad att du också tycker om den. Jag frågade faktiskt om den fanns i annan färg, men den rosa var den enda. Mörkgrön hade dock varit en färg jag gärna hade haft på min väska. Kanske var det just färgen i kombination med modellen som gjorde att den kändes som klippt och skuren till mig.🙂
    Jag köpte väskan i en liten butik i det centrum som finns nära där jag bor hos mamma. Malm’s Väskor heter butiken.

    Du är alltid så snäll. Jag uppskattar din vänlighet. Idag har jag inte alls mått bra. Det är en lätt ångest skulle jag tro. Ångest över det mesta. Schemat i skolan är inte bra, då jag vid två tillfällen har fått två lektioner samtidigt… Men det borde gå och lösa med konversation lärare emellan. Dessutom har jag fått ett slutbetyg från förra året som är på felaktiga grunder. Det är lärarens fel och det stör mig. Hon är inte klok någonstans (och det är ingen åsikt, snarare ett faktum). Sen är det massa stress från mig själv angående projektarbete och kommande kurser. Det känns bara jobbigt att vara tillbaka i skolan. Det är inte precis lättare att hantera allt, när personer (andra elever och vänner) inte agerar på ett hyfsat sätt.
    Tack för att du läser.❤

    Va' kul! Imorgon tänkte jag visa bilder på vad jag åt i Taizé. Inget glamoröst, men charmigt på sitt sätt.

    Åh, spännande! Jag håller tummarna för att du kommer in på någon av utbildningarna.
    Mitt skrivande går trögt. Jag vill så gärna, men det är något som hindrar mig. Du som har talang, har du några skrivtips till en desperat drömmare?

    Kram

  4. "Faster Gunhild" skriver:

    Hejsan, tänkte bara skicka iväg ett litet tack för dina fina kommentarer hos ”Slipsens”. Det är ju alltid lika kul när nåt tas positivt, och det vet säkert du också hur hjärtat värms…😉 Ha det bra! Kram ”Faster Gunhild”

  5. Sandra skriver:

    Vilka fina bilder, kul att höra vad ni gjort och hur ni har haft det!🙂

    SVAR: Men åh tack, du är ju för söt. Åh de var jättefina de skorna du hittat, gillar dem. Det är såna man kan ha flera år också, de funkar alltid.

    Jag fick inte med mig några skor hem nu heller, de fanns inte i Lund.

    Stabila skor är A&O för min del.

    Jag känner ju de flesta tjejerna sedan innan, det underlättar. Det är annars lite svårt att komma in i ett gäng sådär men jag gillar det.. första gången man kommer dit, tränaren presenterar mig och alla applåderar… tänk om det var så varje gång man fick nytt jobb🙂 att de nya medarbetarna klappar åt en. Till höst blir det nog lika som innan plus då ledarjobbet.

    Puss & Kram

Kommentera

