Detektiv

Sedan jag var liten (tror jag i alla fall)  så har jag varit bra på att hitta saker, när jag är hemma hos mamma och pappa så kan de fortfarande fråga ifall jag kan hitta något som de för stunden har lagt bort. Det är rätt så roligt, egentligen vet jag inte varför jag brukar hitta saker; jag tror inte nödvändigtvis att det har att göra med att jag är bra på att leta, jag tror snarare att det handlar om att jag lägger märke till saker. Man kanske kan säga att jag har ett öga för detaljer, även när jag inte riktigt registrerar det medvetet, så har mitt öga snappat upp något som jag sedan minns när någon frågar.
Idag hände en sådan sak på jobbet.
Redan igår så hörde jag att K leta efter ett av våra medlemskort till en av mataffärerna och att det tydligen varit borta väldigt länge. Sedan idag när jag var på jobbet, detta var under eftermiddagen, så skulle S fylla på en av häftapparaterna med häftstift och öppnade då en av K’s skrivbordslådor. Jag satt i telefonen med en turist vid tillfället och registrerade bara snabbt att jag såg ett kort där som bar denna mataffärs logga. Det var först ett par timmar senare som K pratade i telefonen med en av mina kollegor som jag förstod att kortet fortfarande var borta; det är nämligen så att bara man är borta någon timme, eller ibland några minuter, så kan en hel del hinna hända på turistbyrån. Så då insåg jag att är jag först registrerade kortet på minnet (när S letade efter häftstift) så  tänkte jag att de nog hade hittat det. Men så när jag hörde det där telefonsamtalet så öppnade jag skrivbordslådan och såg mycket riktigt att det faktiskt var det kortet jag hade sett, jag lade upp det på skrivbordet och K sade: ”Jaha, ja, nej det var inget Rinki hittade det nu”.
Dagens detektivjobb – done.  

 

 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Jobb och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Detektiv

  1. Lisa skriver:

    Jag måste säga att det är kul att du lägger märke till sådana detaljer. Dels för att det är så sällan man gör det, men också för att du ändå visar hur användbart det är. Jag vet att det inte är medvetet, men det är ändå användbart🙂

    sv. Mycket av det du skrev handlar lite om att man inte kan lära älska någon på riktigt om man inte älskar sig själv. Jag tror inte att man kan älska en person som skadar/utnyttjar en, men däremot tror jag att man älskar en illusion. Samma sak gäller om man inte hittar några brister hos en person överhuvudtaget — att älska någon handlar inte om att bortse brister och enbart se de positiva sidorna. Det handlar mer om att kunna erkänna en annan persons brister och fortsätta älska denne, och frågan är om bristerna är någonting man kan leva med (det får inte gå till den grad att det blir självdestruktivt).

    Grejen med min familj är att de inte läser min blogg, och de har inte riktigt sett mig växa de senaste åren. I många avseenden ser de mig fortfarande som en tillbakadragen tjej som låter sig bli utnyttjad av andra. Den som verkligen sett mig växa är min brorsa, och han är den som visat störst stöd. Han ställde till och med frågor om vad det är jag är intresserad av när det kommer till skrivning och vilket typ av skådespel som tilltalar mig.
    Det är lätt att vara blind och famla i mörkret när man vägrar tända lyset…

    Puss&Kram!

  2. Marcus Å skriver:

    Jo, jag vet. Har samma problem att varje gång jag är ledig så är det dåligt väder som är och hälsar på sedan när man jobbar är det bra väder. Väldigt konstigt det där faktiskt. Man borde ju kunna beställa bra väder.

    Just nu håller jag på med en artikel till en tidning som finns på internet. Har precis börjat men det är riktigt spännande och intressant.

    Jag flyttar till Ekerö i Stockholm under hösten för att plugga journalistik och det känns sjukt bra faktiskt! Bor du i närheten eller?
    Kram

  3. anniepiie skriver:

    Vilken fin bild!🙂 SV: Hehe tack, jo jag gillar att laga mat minsann!🙂 okej så bra för ska åka in och beställa en sån cykel tänkte jag!🙂 hihi Idag har jag varit på en marknad och kikat lite samt shoppat en bra grej som jag har lagt upp på bloggen nu. Om nån vecka bör´jar jag sommarjobba på en städfirma där jag ska vara i 4 veckor sen har jag lite helgstäd då och då…. Själv? ha en bra kväll nu. Kramis

Kommentera

