Computer Savvy


Redan när jag var liten var jag väldigt intresserad av datorer, med tanke på min pappa och mammas yrken (fysiker respektive anställd på Ericsson) så hade vi datorer hemma rätt så tidigt och jag lärde mig snabbt att använda dem; det var nog lite tack vare datorn som jag lärde mig att skriva tidigt.

Under gymnasiet var jag till och med medlem i skolans elevstyrda datorförening och nördade mig där, lärde mig flertalet saker samtidigt som jag ofta gillade att hjälpa mamma och pappa med diverse relaterade datorproblem.

Så det är inte vidare konstigt att jag har tagit på mig den rollen lite på jobbet nu, att jag hjälper till med tekniska saker. Alla på jobbet är egentligen väldigt glada över det, eftersom de flesta hatar datorer. I början av säsongen kopplade jag inte en switch åt dem och under säsongen har jag gladeligen hjälpt turister med diverse Internetproblem. Men det var först idag som en av mina chefer uppmärksammade mig. Hon blev väldigt imponerad att jag hade installerat deras printer på nätverket och sade skämtsamt att hon skulle ringa till mig varje gång hon fick datorproblem; även privat. Sedan ”räddade” jag stora printern idag, eftersom det började lukta konstigt om den, jag öppnade och hittade fyra papper som hade fastnat ordentligt och var jättevarma (nästan så att jag brände mig när jag skulle få ut dem). Men inte nog med det! Senare under dagen ringde IT-killen som brukar hjälpa oss och sade att han hade missat att åtgärda en sak på en annan av våra datorer och han bor typ 2h från oss, så han blev lite nedstämd när jag sade att R som är på semester inte var där och kunde försöka fixa problemet själv – med IT-killen på telefon. Men då erbjöd jag mig att fixa det och han blev superglad och R blev superglad!

Jag själv tycker inte att jag har gjort vidare mycket, men många på jobbet ser det som hjältedåd och jag klagar inte; det känns faktiskt lite skönt att få sådan uppskattning. Det känns som att jag har ökat lite i ranking på jobbet nu, jag är inte bara först-års-sommarjobbaren längre. Jippie!

Hur har er dag varit?

 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Jobb och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Computer Savvy

  1. Marcus Å skriver:

    Tack så mycket för det! Bilderna blev väldigt lyckade må jag säga…

    Resten av sommaren består av jobb för min del och då när jag är ledig vissa dagar ska jag försöka umgås med vänner. Sedan är det bara en månad kvar tills jag flyttar till Ekerö för att plugga känns väldigt spännande! Hur ser din sommar ut då?
    Kram

  2. anniepiie skriver:

    Hejsan hoppsan!😀 Hoppas att allt ät bra med dig idag!😉 jag har varit och kollat på en cykel som jag vill ha idag, har lagt upp en bild på bloggen oxå!🙂 hehe SV: Jo, det var supergott!! men krävs ju lite planering innan som sagt, hoppas att du åt något gott sen oxå iaf!🙂 Kramar!!!

  3. Tessiee skriver:

    SV: Det verkar ha löst sig nu. Det hela har väl blivit större än jag trodde. Det är väl så i grunden att personen i fråga inte kan hantera stress och det gick ut över mig.

    Men der hela löser sig nog till slut. Jag har pratat med personen lite och nu är det som att det som hänt för några dagar sen inte har hänt..
    Nu längtar jag bara att få komma bort härifrån, jag har ju inte hunnit packa än men det hinner jag nog. Det jag ser minst fram i mot är ju faktsikt att rensa ur skit som man inte ska ha!!..

    Hoppas allt är bra med dig!
    Kram

Kommentera

