Foo Fighters (& Band of Horses)


© rhulth.wordpress.com

Jag har kommit på nu att jag inte ens har skrivit om den absolut underbara konserten jag och E var på i onsdags! Ja, ni behöver ju inte undra direkt, rubriken says it all. Foo Fighters spelade alltså på Stockholm Stadion den 22:a och det var obeskrivligt! Jag har varit på en del konserter, men jag tror ändå att den här är den bästa som jag har varit på; i alla fall när det gäller känslan! Jag har inte varit världens största Foo Fighters fan direkt, det här var min födelsedagspresent till E (han har fått vänta sedan februari); men wow, det här var underbart. Det var min första konsert på Stadion också och det var en otrolig känsla att sitta där och se solen stråla in över läktarna (underbar tur med vädret, det regnade när jag och E åkte dit) och alla fansen, otroligt! 
Det hjälpte också att förbandet var det bästa förbandet jag någonsin sett, mycket för att det var ett band jag kände till sedan innan och jag älskar dem. Band of Horses heter dem och de var fantastiska live, det är inte alla band som är det och jag förväntade mig faktiskt inte att de skulle vara på den här nivån live, men de var dem och så spelade de också två av mina favoritlåtar med dem: No One’s  Gonna Love You och The Funeral. Wow, det var verkligen underbart att se dem! Jag längtar tills de får ha sin egen konsert, men det är ju rätt så stort att få öppna för Foo Fighters! Jag spelade in en snutt av när Band of Horses spelade The Funeral, men min mobil klarar inte av ljudet superbra, så vågar inte lägga upp det klippet här; vissa toner skär ganska ordentligt…dessvärre.  Men jag kan istället lägga upp YouTube-klipp.

Band of Horses – No One’s Gonna Love You

Band of Horses – The Funeral 
Sedan Foo Fighters! The stars of the evening. De var också otroliga och jättehärliga live, sångaren i bandet: David Grohl (som tidigare spelade trummor i Nirvana) pratade mycket på scen med fansen och sade lite skämt, saker som fick hela Stadion att ljubla högt och många gånger fick han med – i stort sett hela publiken – att sjunga med eller sjunga hela refränger a cappella (utan honom och bandet). David Grohl var underbar på scen och han kan verkligen sjunga och har energi så att det skriker om det; vilket jag anser är väldigt coolt med tanke på att han inte är lika ung längre. Visserligen är 42 ingen direkt ålder, men är man rocksångare så krävs det en del också och han visade verkligen att sjunga, hoppa och spela elgitarr samtidigt faktiskt fungerar, för vissa. Något annat coolt var att trummisen i Foo Fighters: Taylor Hawkins visade att sjunga och spela elgitarr inte är någonting alls, för han är en trummis som kan spela trummor i 180 samtidigt som han sjunger! Det mest underbara var dock att få höra David Grohl sjunga Times Like These live och ensam, utan bandet i bakgrunden; så naket och äkta — men bandet kom  dock in i slutet. Väldigt häftigt, får gåshud av att tänka på det. Jag försökte filma lite när han sjöng just den låten, kvaliteten är fortfarande inte bra och kom ihåg, ha inte så hög volym på datorn när/om ni lyssnar. 

Foo Fighters Live – Times Like These
Då det är min video: © rhulth.wordpress.com 

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Konsert, Musik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

