Gränser

Vad ser ni på den här bilden?
Vad tänker ni på när ni ser den här bilden?
Jag hatar egentligen att höra ordet ”normal”, vem bestämmer normalt? Visst, det finns undersökningar som kan visa på ett medel, men det känns ändå så himla tråkigt. Jag och många andra tänker mycket på våra kroppar; hur ska man se ut i dagens samhälle? Hur ska man passa in? Vad är ”normalt” och vad är snyggt?
Det finns många som oroar sig dagligen över hur de ser ut och vad andra ska tycka om dem,  kanske till och med de närmsta (kanske allra främst dem) och jag är inget undantag. Jag tänker ofta på hur jag ser ut i vissa plagg och hur jag representerar mig själv, jag tycker dock att det har blivit enklare med åren. Nu när jag inte går i skolan på samma sätt så känns det inte lika påtagligt med pressen kring hur man ska se ut, vilka kläder man ska ha, vad som är inne respektive ute. På sommarjobbet där jag jobbar just nu är det mer av en uniform vi använder och på ett sätt kan jag förstå de som förespråkar skoluniformer, dels för att alla då har en mer ”lika utgångspunkt” och man kanske inte jämför sig lika mycket då; när alla ändå ser ”likadana ut”. Men visst kollar man på kollegor på jobbet, tänker hur hur de ser ut i sina pikétröjor — ser jag lika snygg ut i min? Stramar inte min åt lite för mycket på just det här stället? Nej, jag tror inte att vi kommer att komma ifrån instinkten att jämföra oss med andra. Dessutom ser vi ju alla olika ut, det kommer vi inte ifrån, likadana plagg sitter inte likadant på alla. Så egentligen finns det ingen större mening med uniform, enligt mig.
Jag läste en artikel i Aftonbladet för ett bra tag sedan, har dock inte funnit tiden att skriva om den, men jag har tänkt mycket på det så nu känns det som att jag måste få ur mig dessa tankar. Artikeln handlade om olika gränser, åldersgränser, när det gäller klädesplagg. Det var en brittisk undersökning där 2000 kvinnor mellan 18 och 65 fick svara på frågor om vad som passar i klädesväg beroende på åldrarna.
När jag först såg artikeln så tänkte jag att visst, det finns en tunn linje, man kanske kan säga något kring vad folk ”borde” ha på sig; på ett övergripande sätt. Man kan göra antagande – återigen, övergripande sådana – kring att kvinnor i 65 årsåldern antagligen inte klär vidare bra i kort-korta kjolar. Jag kan förstå att framför allt äldre kvinnor har svårt att acceptera dagens mode och sättet kvinnor klär sig idag, detta tror jag dock har att göra med att de är från en annan tid. Inte att det tycker att kvinnorna som bär vissa plagg inte bär upp dem. Min farmor är världens bästa kvinna och hon är född 1919 och hon kan absolut reagera på plagg som vissa kvinnor har och jag kan på ett sätt förstå att man tycker att vissa kläder inte passar vissa åldrar. Men det finns ju alltid undantag och ändå kan jag känna att kan man inte bara få se ut som man vill? I alla fall privat, jag kan förstå att kvinnor som är ute i arbetslivet och kanske arbetar med ungdomar inte borde ha på sig en extremt urringad klänning när de står vid katedern, men privat, vad spelar det för roll?  Absolut, jag kan vara ytlig och granska en kvinna och tycka att dennes kläder inte passar för henne – antingen på grund av hennes ålder eller på sättet plagget/n klär henne. Ja, jag erkänner. Men! Det kan jag hålla för mig själv, det är inte så att jag skadas av det och vidare måste jag ändå lägga till att jag känner lite avund gentemot de kvinnorna, i alla fall vissa av dem, för vissa vågar gå mot normen och klär sig i de plagg de vill! Jag kan vara nojig hur länge som helst angående vad jag ska sätta på mig, medan de vågar! De tar risker och bryr sig inte, det måste vara en skön känsla.
Det fanns en tjej på min gymnasieskola, hon var inte direkt smal och många skakade nog på huvudet när hon kom till skolan sina kortkorta kjolar och klädde sig som hon ville. Hon älskade Trance-genren när det gäller kläder och det var väl lite udda typer av kläder, men i och med att hon verkligen visade att hon trivdes i det hon bar och var stolt över det så blev hon jättevacker i mina ögon! Jag tror att detta är något som kan appliceras på alla, om man känner sig bekväm i det man har, så kan man oftast få det att se snyggt ut. Och ja, visst finns det undantag! Jag har sett äldre kvinnor som är rynkiga, pressar upp sina tuttar upp till hakan och går omkring i tajta kjolar med tillhörande superklackar – nej, inte det snyggaste enligt mig. Det skulle kanske vara mer en aha-okej-känsla om det var en 15 årig tjej, missförstå mig inte dock. Jag säger inte att 15-åringen skulle vara snyggare i den ensemblen, för det skulle hon antagligen inte vara. Men jag kan bättre förstå att en osäker 15-åring skulle ta på sig det, eller en 15-åring som vill vara rebellisk gentemot dennes föräldrar. Men är man runt 40-45 och vill klä sig som sin dotter som är 15, ja det tycker jag bara blir sorgligt. Även om denna äldre kvinna tycker att hon är väldigt sexig i sina kläder.
Men det som fick mig att tänka så mycket på den här artikeln var inte faktumet att kvinnor tycker att det finns gränser kring åldrarna, jag menar på ett sätt kan jag ju förstå det. Men vissa gränser kändes inte sådär övergripande längre, speciellt inte när det i artikeln framgår en lista kring vilka åldrar saker och ting är okej.
Enligt denna lista ska en kvinna till exempel sluta bära:
bikini vid 47-årsålder. Stilettklackar vid 51. Baddräkt vid 61 (vad himlans ska man bära därefter? Vara näck, vore inte det i så fall ännu värre enligt dessa som har varit med i denna undersökning, eller ska man efter 61 inte längre vistas vid stränder?!). Långt hår vid 53. Hästsvans vid 51.
Detta var de jag reagerade mest kring på den listan.
Min mamma fyllde 57 år i år och enligt den här listan ska hon alltså numera endast bära baddräkt när hon är ute på stranden. Jag blir irriterad och arg, det finns en sådan skönhetshets och press på kvinnor i dagens samhälle och det här gör det bara ännu värre. Visst, det kanske finns kvinnor på stranden som man ser i bikinis och tänker ”oj, det där var inte snyggt”, men so what? Vad spelar det för roll? De får väl ha sina bikinis i alla fall och jag menar om man har en osmickarande bikini kan man väl bara försöka öppna fler butiker som säljer bikinis i större storlekar, eller göra de butikerna som finns mer lättillgängliga. Jag vet visserligen inte hur det är i Storbritannien men här i Sverige tycker jag inte att de är vidare lättillgängliga. Jag har rätt stora bröst själv, men smal över ryggen vilket gör att jag inte kan köpa ”Generous” BH-ar i vanliga butiker som H&M utan måste söka mig till special btuiker. Så om det handlar om att vissa kvinnor har dåligt sittande bikinis som gör att tuttarna är nära på att välla ut, så är väl det inte lika med att de måste skyla sina kroppar med baddräkter? Min mamma är för övrigt jäkligt snygg i en bikini! Och sedan jag började jobba på SATS har jag sett riktigt snygga kvinnor som är över 47 och som lätt skulle kunna vara snyggare än många i min egen ålder (23) på stranden — iklädda bikinis! Så vad är det här för löjligt? Det värsta är ju att vi gör såhär mot oss själva! Vi kan inte skylla ifrån oss så mycket i och med att det faktiskt är kvinnor som själva har deltagit i denna undersökning. Man kan däremot ta upp diskussionen kring hur och varför vi har fått en sådan sträng syn på oss kvinnor.
Jag nämnde tidigare i detta inlägg min 91-åriga farmor och jag kan tänka mig att hon anser att kortkort inte passar vissa personer – om någon överhuvudtaget. Men när det gäller bikinis och baddräkter så tror jag att hon är mycket mer öppen än vissa, hon är en sådan som förespråkar naket och undrar varför det ska vara ett sådant knussel kring de nakna kropparna – det är ju det mesta naturliga som finns! Och som jag skrev ovan, vad ska de som är över 61 göra? Inte vistas på stranden alls?
Och långt hår ska man tydligen sluta med vid 53, sedan måste man bli vadå? Mer ordningsam och klippa av håret i en kort och kanske figurlös page? Jag tycker snarare att långt hår kan se mer kvinnligt ut och kort klippta frisyrer är mer edgy och ungdomligt; men jag antar att undersökningen syftar på att man ska klippa en mer ”tantig” frisyr, istället för att ha sitt svallande hår. Om man vill se mer strikt och förnäm ut och man har långt hår kan man ju sätta upp det i en knut — vips! Du ser kvinnlig och ordentlig ut.
Hästsvans fanns det tydligen också en gräns för, 51. Vad i hela världen? Jag kanske kan förstå att det inte passar sig i alla arbetssammanhang, då hästsvans kan uppfattas som ledigt, men jag har sätt riktigt snygga frisyrer med hästsvans där man har använt något spänne. Men pratade vi inte överlag här? För jag menar bikinin är ju inget vi går omkring i på stan eller på jobbet.
Här kan ni läsa artikeln själva och en av mina favoritkrönikörer Daniel Pernikliski har även sagt sitt om ämnet här.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gränser

  1. Lisa skriver:

    Jag håller med dig; jag såg ett program för något år sedan där man pratade om mode kring olika åldrar, men där sade man att en 40-åring för tänka annorlunda när det kommer till kläder jämfört med en 20-åring. I det ser jag inget fel med, men att sätta en tydlig gräns (exempelvis 51) är bra löjligt. Att man dessutom sätter en sådan tydlig gräns för sådana triviala saker… Att ha långt hår uppsatt i svans är riktigt skönt, framför allt när man kommer in i sommarperioden. Om det är okej att ha långt hår tills dess att man fyllt 53 kan man väl banne mig få ha rätten att sätta upp håret? Eller det kanske är just det man är ute efter; låt en kvinna över 51 få pinas med långt hår under somrarna tills hon väljer att klippa av det vid 53. Nej, det är helt sjukt att man sätter sådana gränser, och det blir så onödigt att man gör det — det känns som att man försöker tjäna pengar på att skapa en sämre självkänsla för kvinnors skull.

    Angående din fråga; Jag ser skönhet av olika slag när jag tittar på bilden, men jag önskar samtidigt att det var av alla slag. Det är bra att man visar att även kvinnor med rundare former är vackra, men man måste samtidigt visa att även smalare tjejer är minst lika vackra. När den ”ena halvan” stöter bort rundare tjejer stöter den andra halvan bort de smala, men i själva verket borde ingen stötas bort.

    sv. Jag lyssnade precis på låten, och du hade rätt — jag gillade den verkligen🙂
    Tack så mycket för dina ord, och jag kommer verkigen behöva ditt ”lycka till” — håll tummarna för mig…

    Puss&Kram!

Kommentera

