Konsten att tala med en änkling


Författare: Jonathan Tropper
Sidor: 320
Jag hade en fru. Hon hette Hailey. Nu är hon borta. Och jag med.
Det finns mycket som kan hända under en livstid, mycket av det händer utan att man förstår varför.
Doug är knappt 30 år gammal, ändå har han lyckats stadga sig, flytta in tillsammans med sin älskade samt bott tillsammans med sin älskade och hennes tonårs son; inte det lättaste alla gånger. Men inte nog med att Doug, 29 år gammal har hunnit med allt detta, han hinner även bli änkling innan han fyller 30.

Plötsligt vänds hans värld upp och ned, han vet varken ut eller in. Vad finns det kvar att säga? Vad finns det kvar att leva för? Hur handskas man med sig själv i en sådan här situation och vad gör man med alla de andra — de som vill komma åt en, de som vill att man öppnar upp sig, pratar och reflekterar? De som finns runt om en och ser på en med tårfyllda ögon som bara skriker sorg.

Doug är inte väldigt deprimerad, han är inte heller väldigt glad; han befinner sig i en gråzon, någonstans i mitten. Men även om han själv säkert skulle fixa att leva resten av livet i sin zon, finns det andra som inte tillåter honom att göra det. Han har sin mamma som älskar sina vilpiller, han har sin pappa som man inte riktigt vet vart man har honom, sin tvilling syster Claire och självklart Russ, Haileys son, hans döda frus son. Hur ska ha ta sig ur detta?

Han börjar att skriva på en ny kolumn, inte den där vanliga, som han brukade skriva på innan Hon dog. Den här heter istället ”Konsten att tala med en änkling”, i sin kolumn ger han utlopp för sina uppriktiga tankar och kanske stundvis mörka humor.

Hur går man vidare?
***
Detta är en otroligt bra bok som jag fastnade för efter bara ett par sidor, språket är lättsamt men ändå djupt och jag fick direkt en ”Nick Hornby” känsla över det hela. Jonathan lyckas få fram så otroligt mycket känslor och man får även upp väldigt klara bilder kring hur allting ser ut. Detta är inte en bok för de som inte gillar den ”riktiga verkligheten” i den här boken får man ingenting sugar coated, detta är the harsh truth. And nothing but. Och det är nog mycket uppriktigheten, den äkta tragiken som får mig att älska denna bok.
Den lockar till skratt såväl som gråt och den är verkligen värd att läsa; alla kan läsa den. Så gå och gör det nu!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Konsten att tala med en änkling

  1. anniepiie skriver:

    Jag har ingen bok på g nu så den kanske man skulle kika efter!🙂 Verkar riktigt bra!!! SV: jaa det är jättetrevligt!!🙂 Okej, jo bor man inte nära varandra så går det ju lika bra att ringa och säga grattis!😉 Allt bra med dig idag?🙂 Kramis

  2. Lisa skriver:

    Det låter verkligen som en bok i min smak🙂

    sv. Nej, jag kommer att vara tyst i verkigheten — det är i alla fall det jag ska försöka vara. Jag hoppas verkligen att jag kommer lyckas med det, men man vet tyvärr aldrig…

    Puss&Kram!

  3. Lisa skriver:

    sv. Än så länge går det bra; jag slutar prata om först tolv dagar (andra juli), men jag är lite nervös över hur jag ska klara av det. Jag nojar mig säkert helt i onödan, men jag vet att många kommer att försöka få mig att prata…

    Puss&Kram!

  4. Tessie skriver:

    Det är härligt när man verkligen hittar en bok man inte kan släppa i från sig. Jag är inte någon bokmal direkt men när jag väl hittar en bok som fångar mitt intresse kan jag inte sluta läsa!🙂

    Sv: Ja, det har vart en otroligt jobbig resa, men nu är den över och i morgon får jag veta vad domen blir. Sedan kommer då nästa process att få ut skadeståndet. Men det får ta den tid det tar, jag är stolt över att jag tagit mig hit iaf.

    Tack för dina ord och omtanke!
    Kramar

  5. Ping: “Sju jävligt långa dagar” | rhulth

Kommentera

