About Wasps…


Var nere vid stranden lite idag, men det var ändå något blåsigt, så efter ett tag så gav jag upp och tänkte att balkongen vore ett trevligare ställe att sitta och läsa guide-manuset. Men, som ni kanske kommer ihåg så har vi haft lite otur med getingar på/kring balkongen. Förra året var det ett bo under en av solstolarna och i år ett bo uppe vid takkanten (vi bor högst upp).

Idag så gick jag alltså ut på balkongen för att kolla läget lite och efter ungefär en minut så såg jag första getingen och de är inte direkt lata såhär i början av säsongen. Jag och E kollade runt lite efter ytterligare ett bo, men såg inget. Men ändå så flög det omkring i alla fall fyra stycken uppe vid och över balkongtaket.

När vi sedan hade stängt balkongdörren (jag hade ingen jättestor lust att sitta i solen bland getingarna) så såg vi plötsligt något som såg väldigt stort flyga omkring därute. Först trodde jag att jag hade sett fel, men oh boy! Det var en bålgeting som flög omkring därute och satte sig sedan till ro på balkongräcket. Jag har nog aldrig sett en bålgeting så nära förut och det här var tillräckligt nära, med fönster (stängda) emellan oss. När jag stod där och stirrade på den var det plötsligt som att den såg upp på mig och flög direkt mot mig och in i fönsterrutan som skiljde oss åt. Jag blev riktigt paff!

Jag ska lägga upp bilden på bålgetingen senare ikväll, får väl drömma lite om solen så länge och vänta tills det blir riktigt varmt och skönt så att man kan ligga nere vid stranden under längre perioder.

Imorgon har E tenta och jag jobbar min andra dag nere vid hamnen, det ska bli roligt och under kvällen ska vi träffa vänner och grilla! Ska bli så skönt, förhoppningsvis så kommer jag och E få en trevlig helg tillsammans också, när han inte är lika stressad; men han har varit superduktig och pluggat mycket med båda kurserna! Är en väldigt stolt flickvän just nu.

Vad hittar ni på i helgen?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till About Wasps…

  1. Lisa skriver:

    Du verkar inte ha någon större tur när det kommer till getingar, men förhoppningsvis blir det bättre till nästa år.

    I helgen hade jag tänkt påbörja min hemtenta som vi fick igår; det är i alla fall det jag hoppas på. Någonting jag också hoppas på att kunna göra är att träffa min mormor i samband med Mors Dag (mamma kommer varken vara hemma eller i närheten av Stockholm då)🙂

    sv. Japp, det är äggröra. Det är synd att vi inte har ägg hemma, för nu blev jag så sugen på det.
    Tyvärr har jag åkt på en förkylning som vägrar ge med sig, men jag hoppas på att kunna bli frisk riktigt snart så att jag kan träffa mormor.
    Hur är det med dig?

    Puss&Kram!

  2. Jasmine skriver:

    Obehagligt med getingar!
    Kram

  3. Tessie skriver:

    sv: Jag bakar nästan aldrig hemma. Har inte alla dom saker som jag har tillgänglig på jobbet så det blir lixom inte av. Men det är roligt att prova på lite nytt då och då🙂

    Blev det nå bak för dig!?

    kramar

  4. Sandra skriver:

    Usch, getingar är inget kul. Har två kompisar som blev attackerade av bålgetingar på en löprunda för två år sedan. Det är väl sommarens enda lilla irritationsmoment de där djuren.

    Svar: Tack tack🙂 Vad gullig du är. Ja det var otroligt mysigt faktiskt. Thrillern vi såg hette ”Roommate”.

    Jaha vad bra, då kan man ju beställa hem den där kanske. Pocket behövs nu till sommaren ju, det är DÅ jag läser.

    Ja, han jag har är rak på sak och han kan säkerligen uppfattas som ”bufflig” eller hur man ska förklara men jag gillar det för jag vill ha raka svar och vet vad jag ska göra för att det ska förbättras, inte någon som klappar medhårs för vad vinner jag på det egentligen? Så jag är väldigt nöjd.

    Oj, jadu… det går inte riktigt som det borde. Men vi har i alla fall en lite bättre relation till varandra nu och umgås igen. Vilket är mindre bra på sitt sätt men jag vet inte.

    Nej då förstår jag att du har mycket att göra, mycket nytt att få in i huvudet också plus värmen, då blir man seg🙂

    Veckan startade fint. Var hemma hos mamma & pappa och njöt av sol och bad och ledighet. Idag är det jobb som gäller. Hur började din vecka?🙂

    Kram

  5. Lisa skriver:

    sv. Egentligen skulle jag vilja hitta ett jobb, någonting litet för att kunna ta reda på vad jag vill göra; just nu hoppar jag mellan olika kurser (kursen i litteraturvetenskap tar slut nu, och jag har sökt till kurser i bl.a. genusvetenskap och sociologi) för att jag inte kan välja någon linje. Med tanke på att jag fortfarande bor kvar hemma är det såklart ett krav jag har på mig nu. Visst, mamma är glad över att jag inte sitter i ett hörn och rullar tummar, men hon är också irriterad på mig för att jag inte väljer någon linje, och för att jag inte tar ut studielån så att jag kan flytta hemifrån (något hon gärna påminner mig om — att jag bor kvar hemma på hennes bekostnad och att jag måste bidra med något). Det är just det som gör mig extra kluven.

    Tro mig, du har lyckats med mer än du tror även om du inte ser det — trots att det är svårt att hitta jobb lyckades du ändå, vilket jag aldrig har gjort. Jag tror dessutom att du skulle ha diciplinen till att plugga om inspirationen fanns där; jag har inte heller någon vidare diciplin, men när man gör någonting man gillar/finner intressant låter man det sällan ligga på hyllan.

    Japp, jag kom iväg till min mormor; jag var lite hostig, men det gick bra då jag hade min astmamedicin med mig🙂

    Puss&Kram!

  6. Jasmine skriver:

    Svar: Precis! Jag kände mig nästan tvunget att skriva om händelsen. Kan ju inte bara klanka ner på detta företag. Dock har mitt hat mot Västtrafik inte stillat sig helt.

    Jag har bara jobbat sex gånger på det nya jobbet. Mer blir det inte, eftersom jag har fått ett annat jobb inför sommaren. Men visst gick det bra. Jag fick köpt mig ett par svarta jeans (behövde ändå ett par nya) och vit skjorta fick jag låna där.

    Kortmakeriet går framåt. Jag vill så gärna lägga ner tid på det, men jag prioriterar annat. Men i helgen skapade jag tre tags och en har redan publicerats. Jag försöker dock utnyttja kvällarna, men just idag har jag skolarbete upp över öronen. Så går det, när man inte tar vara på ledigheten.

    Ingen fara alls. Fokusera på jobbet du. Det kommer att löna sig. Du vet var du får tag i mig.😉

    Kramar

Kommentera

