Sofia


Sofia: kvinnonamnet Sofia (Sophia, Sofie) är av grekiskt ursprung och kommer från ordet ‘Sopheía’ som betyder vishet eller den kloka.

Sofia fick jag som mitt ”svenska namn”, när mina föräldrar skulle adoptera mig hade de redan diskuterat eventuellt namn för mig: Sofia. Men när de fick träffa mig och höra mitt namn Rinki så tyckte de att det var enkelt nog att det skulle fungera här i Sverige (ja, och fint också för den delen). Så jag fick Sofia som mellannamn; ja inte officiellt kanske, eftersom jag inte är döpt, men det bryr jag mig inte om.

Jag kommer ihåg när jag var liten, jag var lite avundsjuk på tjejer i min klass som hade namnsdagar, även om det inte var någon vidare stor grej; det var nog ingen som riktigt firade sina namnsdagar. Någon fick väl någon present. Min lillebror som hade ett ganska så krångligt Thailändskt namn då han kom hit, fick ett svenskt namn; så han fick sin namnsdag. Jag kommer ihåg när min lillebror var sex år och min farmor kom på besök på  min lillebrors namnsdag (inte för själva dagen, utan hon var bara bjuden på middag). Hon hade med sig en stor present till honom; det var en legobåt. Jag blev jätteavundsjuk, efter det såg jag till att mina föräldrar skulle komma ihåg att jag faktiskt också hade en namnsdag, nämligen 15 maj. Då Sofia har namnsdag.

Jag har aldrig direkt firat min namnsdag, någon gång har jag fått någon liten grej av mina föräldrar. Men enligt mig så behövs ingenting. Men när det gäller barn, så ska man inte underskatta viljan att kunna få passa in, att få vara precis som alla andra. Jag gillar båda mina namn och jag är ändå glad över att ha mitt indiska namn kvar. Det jag gillar mest med Sofia är att jag delar det med min syster som dessvärre dog 1986, hon hade också det som mellannamn och även min gammelfaster; så namnet har betydelse för mig, så jag firar det i stillhet till VM-matchen mellan Sverige-Finland som sänds 20:30 idag!

Imorgon blir det jobb också, första praktikdagen, det ska bli spännande!

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sofia

  1. Lisa skriver:

    Vi brukade fira namnsdagar när jag var yngre, men det berodde mest på att det är en stor sak för mamma (vilket det fortfarande är). I nuläget ser jag ingen anledning till att använda dagen som en ursäkt till att få något, och inte heller att ”styra” över vad man ska göra under dagen. Att jag har den möjligheten på min födelsedag är ibland för mycket för mig, så namnsdagar skippar jag gärna.
    Jag vet inte varför jag började berätta det här; det enda jag ville göra var att säga ”Grattis på namnsdagen”🙂

    sv. Jag har faktiskt laddat upp bilder därifrån (även om de inte blev så bra), men om du bläddrar ner en liten bit kan du se dem🙂

    Puss&Kram!

  2. Anniepiie skriver:

    Nää, namnsdagar är lite onödiga att fira men fick väll nån peng eller nått när jag var liten!😛 hehe SV: Taack!😀 jaa, blev helt kär i tröjan när jag fick syn på den. hihi Ocean drive 712 hette nagellacket från isa dora!🙂 Riktigt härlig färg faktiskt! Jag tyckte att sveriges bidrag var ganska dåligt till och börja med, fattar inte hur vi kunde komma 3a!😛 Tyckte Estonia-Rockefeller street var ganska bra som kom typ sist!😛 hehe Även irland-Lipstick och vinnarlåten var väll helt okej!🙂 Vad tyckte du??🙂 Kramis

  3. Sandra skriver:

    Jag har aldrig firat min namnsdag direkt, mer än när vi var små och fick en femtiolapp av mormor när vi hade namnsdag. Men jag håller med dig, när man är liten vill man nog inget hellre än att passa in och vara, som det så tråkigt heter, ”normal”.

    Svar: Tack, det var ingen lång runda idag fick känningar nästan direkt. Men skönt så länge det gick. Sallader är alltid mycket godare framåt våren och sommaren, fräschare liksom.

    Vad roligt, jag försöker verkligen att se det positiva i allting, det blir lättare då. Sen är det klart att jag med har dagar när jag tycker allt suger men för det mesta fördöker jag vända på det hela.

    Absolut, man ska alltid stötta sina tjejkompisar och vi vet ju alla att det inte är så lätt alla gånger. Vi har nog alla känt av ångesten någon gång.

    Jag har ett väldigt högt fotvalv så jag har haft inlägg i skorna sedan jag var 14 år. Men nu tror vi att det har blivit överbelastat pga för mycket träning på dåligt underlag och för att musklerna i framsidan inte hunnit med de i baksidan så de drar lite för mycket, så det är de musklerna jag tränar upp lite extra nu. Så jag hoppas det ska göra nytta.

    Det gör man nog alltid, speciellt om man gillar att ha full kontroll.. då känner man sig dum när man inte bibehåller den. Ja, jag förstår dig. Jag tror det kan hända alla oavsett ålder. Man vill se det bästa i alla men det sämsta med honom är väl inte att bara det att jag inte litar på honom, han får mig att sluta lita på mig själv.

    Okej men det låter jobbigt..😦

    Puss & Kram

  4. Jasmine skriver:

    Vilken otroligt söt bild! >.<
    Inlägget är fint och fullt av känslor, precis som vanligt när du uttrycker dig i ord.
    Sen måste jag ju lägga till ett litet grattis på namnsdagen (i efterskott).🙂
    Kram

Kommentera

