Om sanningen ska fram…


Jag hade det verkligen supertrevligt när M var på besök här i Stockholm, vi hade det jättetrevligt och jag och E tog med honom ut under fredagen; det var länge sedan jag pub:ade, lite härligt faktiskt. Känns lite som en lyx också, eftersom det verkligen är svindyrt att gå ut på krogen känns det som.

Men åter till den poängen jag vill komma fram till.

Han satt och smsade med en tjej som han ännu inte har träffat, utan började prata med via Twitter, de ska snart träffas; eftersom de ändå inte bor vidare långt ifrån varandra. Jag hälsade till henne och dagen därpå så började jag skriva lite med henne på Twitter. Hon verkade vara en söt tjej och allmänt trevlig. En av hennes Tweets handlade senare om att hon inte var nöjd med hur hon såg ut. En del av mig reagerade och jag Tweetade absolut tillbaka och försökte säga något om motsatsen; även om jag insåg att det kanske inte skulle gå in, så var det ändå värt ett försök. Sedan började jag tänka på det där, min reaktion var ändå inte så stark och kanske är det för att tjejer, rätt så öppet pratar om det här med utseende väldigt mycket och huruvida de är nöjda eller inte och majoriteten – tyvärr – av de jag har pratat med är inte vidare nöjda med sig själva. Jag tycker att det är sorgligt, även om jag inte ska exkludera mig själv i mängden av tjejer som inte är nöjda, men det är hemskt att det ska behöva vara såhär.

Jag vet att jag har tagit upp detta tidigare, men i samma veva så snubblade jag över två artiklar; båda i Aftonbladet och det känns ändå värt att ta upp det såhär – i och med att jag ändå nästlat in mig i detta ämne; än en gång.

Barbie, henne är vi ju alla bekanta med, right? Jag kommer ihåg att jag inte fick ha Barbie’s till en början, av mina föräldrar, lite oklart varför. Och även om jag visste att Barbie, om man förstorade upp henne till mänskliga proportioner, skulle se helt sjuk ut; så tror jag inte att dockan i sig nödvändigtvis bidrar till ett konstigt och/eller skevt kroppsideal, i alla fall inte när jag var liten. För jag kommer inte ihåg att jag någonsin tänkte den tanken, kring smalhet och sådant, förrän jag gick sista året på mellanstadiet. Dock, tror jag att det kan vara lite annorlunda nu, allt sådant här med ideal och kropphets – precis som med sex, rökning och alkohol – sjunker ned i åldrarna. Men fortfarande, kanske kan inte en docka göra himla mycket skada, men det kan vara bra att poängtera dessa siffror och mått som Aftonbladet tar upp.

En människo-size Barbie skulle ha varit ungefär 1,80 cm lång, ha ett midje- respektive höftmått på 45 och 84 cm. Runt bysten skulle Barbie mäta ungefär 1 m och ha en skostorlek på ungefär 32-33 (wow! mindre än mig). Det är väldigt sjuka mått! Det tåls att tänka på, kanske kan man också lätt ta upp ämnet med sitt barn; att Barbies kropp inte är något att sträva efter.

Ni kanske suckar nu och tänker, jamen barn, de utsätts väl inte så mycket och det är ju framför allt barn som leker med Barbies. Visst, må så vara men barn är inte dumma och vissa meddelanden når igenom till dem också. 2009 skapade Kate Moss en skandal, ja ni höjer säkert inte ett ögonbryn, vilken av dem kanske ni istället tänker? Nåja, hon berättade att hennes motto var: ”Nothing tastes as good, as skinny feels” – lite lätt översatt: Inget smakar så gott som smalhet känns. Visst, man kan skaka på huvudet och tänka att hon, som många flickors idol, kanske borde tänka efter lite. Men nu, nu har det gått för långt enligt mig! Nu har hennes ord blivit t-shirt tryck, för barn! (ja, det säljs ju för vuxna också), i denna onlinebutik finns även bodys (för spädbarn!) där det står ”Don’t feed the model”.
Är det bara jag som tycker att det är korkat? Ett skämt kanske vissa tycker, lite roligt sådär, men nej…jag tycker faktiskt inte det. Oansvarigt och väldigt onödigt och dumt, anser jag.

Här kan ni läsa artiklarna:
http://www.aftonbladet.se/wendela/article12929283.ab
http://www.aftonbladet.se/wendela/article12888032.ab

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Om sanningen ska fram…

  1. Lindis skriver:

    Hehe.. hon ska väl väga typ 40kg också..

  2. Lindis skriver:

    Btw, de där tröjorna är ju helt jvla sjuka, löste om dem också för ett tag sedan. Men å andra sidan, det är Kate Moss o hon är en fucking junkie, + att ja aldrig har fattat hennes storhet.. modeller kommer alltid att vara ursäktade för anorexia, bulemi o narkotika.. sjuk värld. Det handlar istället om att vi till våra barn, andra unga etc. lär dem vad som är knas och inte i denna värld. Vad som är ett sunt ideal och inte. Och att Barbie är en jättefin docka, som kan ha fina kläder, leka m sin syster Skipper och knulla Ken! :O) Inget annat.

  3. Lisa skriver:

    Just när det kommer till skönhetsideal finns det bara en sak att säga: Skönhet är någonting som finns i betraktarens ögon och inte i en hel mänsklighets. Utseende må vara någonting som fångar ens uppmärksamhet, men det är personligheten som uppfångar intresse. Det är hemskt att det finns så många tjejer som är så pass missnöjda med sina kroppar, men vad som är ännu värre är att de tjejer som är nöjda inte har någon rätt att vara det då de har ”fel” utseende. Man blir rätt konstigt bemött om man ställer sig upp och säger ”Jag är banne mig skitsnygg”.
    Om man ens ska kunna vara nöjd med sin kropp måste även ”tillåtelse” ges…

    sv. Jag är väldigt intresserad av vad du har att säga. Det är lite av en stereotyp att en person som är adopterad ständigt funderar kring sina rötter och som ständigt vill leta upp den kvinnan som födde en, men det känns inte som att du har det behovet och jag hade en barndomsvän (en person som jag växte ifrån i takt med att jag blev äldre) som är adopterad och som inte tänker så mycket kring det. Det finns andra perspektiv kring det hela som skulle vara kul att lära känna till🙂

    Med mig är allt bra — jag kom hem för drygt 1½ timme sedan efter att ha varit på Kolmårdens djurpark. Mina fötter värker något, men det var det värt.

    Puss&Kram!

  4. Sandra skriver:

    Idealen är knasiga, det är tråkigt att så många tjejer mår dåligt över din egen kropp. Man borde njuta av livet och inte räkna kalorier och vara besatt av vikten.

    Svar: Ja det var en dag som gick i ett och morgondagen verkar bli detsamma. Rehabpasset gick bra, det är att få upp konditionen och bygga musklerna igen. Och idag var det brutalt.

    Det är väldigt udda att se dem med andra röster och på ett annat språk. Det ska bli kul, vi har alltid mycket mysiga filmstunder. Brukar bädda ner oss i sängen, titta på film och äta frukt. Lika mysigt varje gång.

    Nej det tror inte jag heller, det måste finnas en balans. Men det finns så många sidor till en människa. Ja, läser man en blogg till någon som mår dåligt vill man ju bara hjälpa till.

    Det handlar både om att jag själv vet att det inte är bra för mig, men även för att det finns personer involverade som jag skulle må extremt dåligt om jag sårade. Nej känslorna är jättesvåra att bli av med och eftersom han vägrar låta mig vara i fred blir det svårare och svårare varje dag, det borde vara tvärtom. Eller hur? Man faller och sen är det som att man tappar kontrollen lite. Jag har dragit mig ur och jag vill verkligen stå vid det. Nej, det är bara skönt att skriva av sig men nu hann jag inte med idag.. fullt upp som sagt🙂 Men tack för ditt stöd, det är otroligt fint av dig! Och jag hoppas du vet att det är likadant om du någonsin behöver prata.

    Det blir lätt så, man är så lättpåverkad när man är ledsen liksom. Någon finns där och lyssnar, kramar och är allmänt underbar, det är svårt att inte falla för det. Jag håller med och det gick ju bra för dig..🙂

    Puss&Kram

  5. LIENE skriver:

    sv: Tack så mycket, det gick bra:D men skickade in igår, hahaha. Kunde först inte göra den hemma för funkade inte och i skolan hann jag inte även om jag satt vid arbetet varje rast totalt.

    Vad bra ämne du tog upp!
    och det sista…ett skämt för oss är aldrig ett skämt för barn. Man borde ju veta hur barn är – de tror att allt är rätt och de känner inte till vad som är ironi och skämt och verklighet. Tycker det är väldigt fult av modeindustrin:( det är de som säger att man ska vara smal men ska man verkligen vara det? Hmm.

  6. Sandra skriver:

    Svar: Åh tack vad gullig du är, vad glad jag blev. Sicken komplimang🙂 Det var en väldigt trevlig kväll måste jag säga och vi skrattade gott men vi kom inte fram till några lösningar när det gäller männen. Men vi kom fram till att vi hade haft mindre att skratta åt om de inte var såna puckon😉 Hihi nej män är inte lätta alls.

    Jag håller med dig, livet är för kort för att oroa sig och ha ångest över sin kropp. Lev och var lycklig. Jag håller med dig och visst har man dagar där man tycker man är den fulaste personen på planeten men jag tycker också vi ska vara lite snällare och stötta varandra, vi vet ju alla hur ”kul” det är att dra på bikinin första gången efter vintern t.ex.

    Jaha du menar så, det är bara lite extra träning.. det är inget akut problem nu, jag har problem med benhinnorna så det gör rätt ont att gå så vi tränar upp musklerna och ser till att rulla foten ordentligt, tränar in nya fotledsrörelser. Så det är inget allvarligt, det är väldigt vanligt. Sen har mitt gått länge så vi får se hur det här funkar och annars får det bli en liten operation men som sagt, inget är akut. Det är mer förebyggande. Jag tränar 85% nu så det går åt rätt håll🙂

    Jag tror inte det har med ålder att göra, det är nog mer att vissa känslor är lite obehagliga för man blir inte rationell när man är kär. Man tänker inte logiskt och de beslut och val man tar utifrån hjärtat är ibland ren idioti ur ett logiskt perspektiv. Ja, den här mannen är ju också rätt mycket äldre än mig. En typisk sådan man ser på film eller läser om i böcker. Den där äldre, stiliga, charmiga och världsvana karln som man bara faller pladask för och sen går allt snett.. känns som jag är mitt uppe i nån romantisk komedi men jag väntar mig inte direkt ett lyckligt slut. Usch, det låter verkligen inte bra. Riktigt så illa är det inte här, han vägrar bara ge upp. Och igår pratade jag med honom.. vilket kanske inte är smart, jag kan inte komma fram till om jag ångrar det idag eller inte. Jag hoppas också att det löser sig men det är svårt för jag vill en sak men vet att jag måste göra en annan, så man står och velar hela tiden. Och försöker tänka förnuftigt och med hjärnan men som sagt.. logik är inte något som slår på stort när man är kär. Tyvärr.

    Det blir lätt så, att man anförtror sig till någon och de finns där och helt plötsligt ser man personen i ett annat ljus och får känslor. Jag känner mig inte dum för att det har hänt, jag känner mig bara dum för att hela situationen är så enormt komplicerad och jag känner mig dum att jag fallit för honom, när jag hela tiden från dag ett vetat om att det skulle bli såhär. Men man kan inte hjälpa vad man känner. Ja du sa det, en dålig relation du hade?

    Puss & kram

  7. Lissie skriver:

    Jag läste också det där om Kate Moss. Man kan ju bli arg för mindre. Det är som att uppmuntra till anorexia. Det värsta är ju att det är så många som (av någon outgrundlig anledning) ser upp till henne och påverkas av allt som hon gör och säger… Men hon verkar inte precis tänka sig för ändå.

    Jag håller med dig om Barbie. Jag tror inte att jag ”påverkades” i den åldern, när jag lekte med dem. Men som du säger – allt går ner i åldrarna. Även ideal och medvetenhet kring sin kropp. Hur svårt kan det vara att bara göra ”normala” dockor så slipper vi alla ”tänk om”?

    Sv: Åh, du skriver så fina kommentarer. Tack snälla! Jag blir glad när jag får något från dig. Och jag har nog inte gått sönder, inte helt. Det är faktiskt lite bättre med mig, det känns som att jag är på rätt väg. Hur mår du?

    Massa kramar

  8. Jasmine skriver:

    Bra inlägg! Jag står bakom dig i samtliga uttalanden. Kul att du tar upp ämnet igen. Jag tycker om att läsa om det.🙂

    Svar: Tack sötnos!❤ Jag har haft så mycket inspiration de senaste dagarna. Kan inte hålla mig ifrån skrivbordet. Ikväll gjorde jag till och med två nya kort – bara så där. Jättekul – speciellt när man får så fina ord, tack. <33

    Krya på dig vännen.❤
    Kram

Kommentera

