Mother’s Day

Den 8:e maj, alltså för två dagar sedan, var det mors dag (mother’s day) i USA. Till Sverige kommer inte mors dag förrän den 29:e maj och jag satt på Twitter för två dagar sedan och såg denna Tweet, som jag fullkomligt blev kär i:
damonrasti: Det är Mors dag i USA idag. Den kommer till Sverige först om tre veckor, så jag laddar ner den på Pirate bay istället.
passande med tanke på dagens samhälle. Under hela 8:e maj så såg man internationella Tweets från alla möjliga håll på Twitter; främst från kändisar och jag vet inte om det bara är jag, men det känns lite krystat då. Visst tror jag på att de älskar sina mammor, det tänker jag inte säga något om, men det känns ändå lite PR-igt. Som att de nödvändigtvis måste göra smöriga utlägg om att de vill hedra alla mammor därute.

Missförstå mig inte, det är säkert riktigt jobbigt att vara förälder – i denna kontext, mamma – men jag skulle vilja skriva lite om mammor i ett annat sammanhang; belysa lite från andra vinklar. Jag läste nämligen en väldigt bra artikel i Aftonbladet som handlade om mammor, både här och i andra länder och efter ett program på TV om fattiga barn i andra länder; så kändes det viktigt att ta upp.

Artikeln var mest uppbyggd på siffror och jag gillar – i visa fall – siffror, det blir lätt begripligt, i alla fall om det rör sig om statistik; det är enkel statistik som jag anser talar till folk.
I artikeln framgår att vart femte barn i Afghanistan dör innan fem års ålder och statistiskt sätt kommer varje kvinna i Afghanistan att förlora ett av sina barn. Det är hemskt!

I artikeln har även en lista gjorts där de visas i vilket land det är lättast att vara mamma i; baserat bland annat på uppgifter om kvinnornas utbildningsnivå, inkomst, livslängd och barnadödlighet i landet.

Högst upp ligger Norge och Sverige hamnar på en fjärde plats. Ser man längst ned på listan hittar man Afghanistan, följt av Niger och Guinea Bissau.

Det känns lite som att man borde ägna tankarna åt dessa mammor, dessa länder och hjälpa dem! Även om man absolut får och ska vara tacksamma gentemot sina egna mammor.

I min familj har vi aldrig riktigt firat mors- och fars dag på något jättestort sätt, visst har jag och min bror försökt hitta små presenter eller något fint att ge bort, men det har inte varit mycket mer än så. Jag tror nog att mina föräldrar vet att jag älskar dem, men jag tycker lite som bilden jag valde att ha med i detta inlägg. Oavsett vilken dag det är, så älskar jag er: mamma och pappa. Och även om vi i vår familj inte brukar vara så smöriga personligen eller göra så stora saker av det; så vill jag ändå skriva jag älskar er! Ni är däremot duktiga på att säga att ni älskar oss, oss barn, men ni förtjänar att höra det också.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mother’s Day

  1. Sandra skriver:

    Haha så himla roligt!!🙂 Perfekt citat tycker jag… Verkligen passande för dagens samhälle, humoristiskt och smart sagt på samma gång.

    Jag håller också med dig om det här med Mors dag, mammor bör uppmärksammas men jag är inte mycket för alla såna komersiella dagar som handlar om presenter och att man just den dagen ska visa vad någon betyder. Det är väl något som ska komma spontant, inte för att det står i kalendern?

    SVAR: Ja, det slutade bra. Är bara jag som inte tänker, stressar iväg på konfa och glömmer att det betyder 2 timmar i en kyrka.. kom ut dödshungrig!! Tack så mycket jag gillar klänningen men ack så trött jag kände mig! Det var min pappas fd, lagkompis dotter som konfirmerade sig, känns praktiskt taget som en syster till mig.

    Jag tror att bara du vill och satsar så kan du göra vad som helst och jag lovar, jag hade köpt boken!

    Precis, jag brukar alltid försöka bjuda på mig själv på min blogg och visa vardagen utan att behöva vara glammig och perfekt hela tiden. Jag är trött på det faktiskt. Det finns ingen anledning att låtsas vara något man inte är.

    Det är helkonstigt alltihopa, det är mycket snack och mycket förvirring just nu. Jag vet knappt själv vart jag står. Så det är svårt att veta vart man ska börja. Det är en man det handlar om i alla fall…det har den senaste månaden bara blivit en stor röra av alltihopa. Jag har gått och blivit kär snabbare och intensivare än någonsin, jag som inte ens blir riktigt kär.. i helt fel man. Även om han är den drivande av oss två så har jag fått erfara (för ca en vecka sedan) det jag vetat från början, att det bara kommer att såra mig i slutändan. Så jag har verkligen gjort mitt för att hålla mig ifrån honom nu men han fortsätter att höra av sig dagligen, så det är verkligen en viljornas kamp inom mig nu mellan hjärtat och hjärnan.

    Det är sådär. Jag vet att jag har gjort rätt val, jag vet att jag inte mår bra av att vara involverad med honom, det är en sån där ”the highest highs, the lowest lows”-grej om du förstår vad jag menar? Jag mår som bäst med honom men också som allra sämst och droppen kom när jag grät en fredagskväll när jag skulle ha kul med min bästa vän och fira lite.. och då pratar vi hysteriskt gråtande i en restaurang, hyfsat jobbigt läge. Men även om jag logiskt sätt vet att det är rätt så vill jag inget hellre än att bryta det säga ”skitsamma…” och bara vara med honom när jag kan, att ta det för vad det är. Så jag kan inte säga att jag är säker, från en stund till nästa.Så det är lite kaotiskt just nu!

    Hur är allt med dig då?🙂

    Puss & Kram

  2. Lisa skriver:

    Det var ett rätt klockrent citat, men det stämmer det du skriver.
    Det är bra att det finns en Mors- och Fars dag, men man ska inte älska sina föräldrar mer under dessa dagar än vad man ska göra annars. Precis som att man bör fokusera på de behövande kvinnorna under Internationella kvinnodagen bör man tänka på alla mödrar som har det svårt under Mors dag, och de mödrar som inte längre har något barn är kvinnor man bör tänka på. Bara för att man inte har något barn betyder det inte att man inte är en mamma. Det är som man säger i ”Vänner” — ‘She’s already there. She’s a mother…without a baby’.

    sv. Du är alltid så snäll mot mig; Tack så mycket för dina fina ord!

    Men det kanske är just därför du behöver skriva boken — för att kunna lista ut hur du känner kring allt det, och för att kunna adressera några av dem.
    Låt inte boken hänga i luften🙂

    Puss&Kram!

Kommentera

