Projekt


Jag vet inte hur många av er som vet om mitt pågående projekt, nämligen att skriva en bok. Jag som verkligen älskar att skriva har länge tänkt att, ja men det borde väl inte vara så svårt. För något år sedan – även om jag inte riktigt vill erkänna det (det känns lite löjligt(?)) – så skrev jag Fan Fiction, för er som inte är bekant med det så handlar det om att man skriver en egen version/påbyggnad av en redan existerande bok/film/TV-serie. Jag såg ett par avsnitt av den svenska serien Andra Avenyn för ett par år sedan, jag följde den på SVT-play och gillade första säsongen ganska så bra; trots att jag inte brukar vara ett stort fan av svenska serier. Det var en ungdomsserie som man kunde känna igen sig i en del och den var väl rätt så bra gjord med en hel del bra skådespelare.
Jag hittade senare på nätet en sajt där folk skrev Fan Fiction till den serien, jag började läsa några av novellerna och vissa var otroligt bra skrivna! En av tjejerna på det forumet borde – enligt mig – publicera sitt skriveri för det var verkligen underbart bra, jag kunde till och med sitta och lipa åt det jag läste. Min relation och mina åsikter till Fan Fiction hade innan detta inte varit väldigt bra eller positiva, men detta förändrade allt. Så jag började själv att skriva lite, mest för skoj skull och efter ett tag så hade jag skrivit så himla långt på en av de ”novellerna” jag skrev (visserligen nästlade jag in mig och vissa saker hänger inte direkt ihop) men trots att den aldrig blev färdig så är den på runt 256 sidor eller något i den stilen; så jag vet ju att jag kan skriva. Men av någon anledning blir det så mycket lättare när man har en bakgrundsstory att falla tillbaka på, när man vet att de som läser vet grunderna, då är det mycket enklare att bara bygga vidare. Mina saker finns ej publicerade längre, men har dem på datorn och jag menar jag fick otroligt fina kommentarer och även om jag är medveten om att själva storyn inte var vidare högklassig; jag skrev på ett forum där de som läste oftast var yngre och jag gav dem den typ av story som de ville ha, rättade mig efter läsarna alltså. Men, det kändes så bra att skriva sådär; att skriva så mycket, utan problem.
Nu, när jag faktiskt vill skriva en egen bok så är det mycket jobbigare, tråkigt nog. Mitt projekt är däremot väldigt maffigt, det var tänkt att bli en självbiografi kring min adoption och tro mig det är så mycket tankar kring allt det där och det är svårt att sortera allting, det känns som att det gång på gång kommer nya tankar och sedan ska man peta in dem någonstans i ”boken”. Detta har gjort att det projektet har stannat upp lite, men nu, nu har jag tankar på att försöka skriva en fiktion en ungdomsbok istället (ja, eller vuxenbok kanske? finns det så distinkta skillnader?). Jag menar, jag är ”bara” 23 år gammal och det känns så svårt med en självbiografi nu, det vore på något sätt häftigare(?) att skriva en bok om min adoption och sådana reflektioner kanske lite senare, kanske när jag själv har fått barn, eller har sådana tankar; annars kommer det bara att sluta med att jag vill bygga på storyn gång på gång och så kommer det att bli ett jättelångt projekt. Jag funderar ändå på att baka in adoptionsdelar och tankar i denna ungdomsbok, om jag nu kommer igång med den. Det känns lite enklare när man har en distans, man kan ta med sanningar och egna tankar/erfarnheter, utan att lämna ut sig själv helt och hållet. I alla fall tills jag har samlat mina tankar ordentligt, för jag vet att jag vill skriva!
Vad tror ni? Kan detta vara ett bra första steg?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Privat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Projekt

  1. Lisa skriver:

    Jag tycker definitivt att det är ett bra första steg; även om man bara är 23 år kan man ha många erfarenheter att dela med sig av.
    Jag vet själv hur svårt det är att skriva en ”riktig” bok, men ett tips till dig är att inte hålla tillbaka med tankarna. Sådant kan faktiskt vara väldigt intressant att läsa, och Marcel Proust använde sig av en liknande stilistik (å andra sidan må jag vara den enda 19-åringen som finner Proust intressant).

    sv. Nu förstår jag lite mer om vad du menar, och det är inte alls själviskt att tänka på det sättet.

    Migränen har släppt nu, men vad synd att du har haft ont i huvudet hela dagen. Hur känner du dig nu?

    Puss&Kram!

  2. Tessie skriver:

    Sv: Jag har lagt till dig på min msn, men har inte sett dig inne där än. Min är tessan_jun@hotmail.com så du kan ju adda med i fall jag skrivit fel någonstans.

    Det var riktigt roligt att spela och sjunga, vi gick ihop nästan 500kr den kvällen, så det var roligt!🙂

    Hoppas det går bra för dig att hitta insperationen!🙂

    Kramar

  3. LIENE skriver:

    sv: haha, en dag kanske du tröttnar på att inte ta på dig sådana klänningar en vardag i Sverige, så du kommer du börja med lite exklusivare. Min stil är iaf en protest mot hur tråkigt alla klär sig i Sverige:P jag vill ju också ha en chans att ta snygga kläder på mig även om jag inte är den som festar mycket.

  4. Sandra skriver:

    Jag tror att det är ett mycket bra steg att ta, det är bra!! =) Dessutom skriver du bra och det är alltid bra att underhålla skrivandet så att man utvecklas.

    SVAR: Tack, jag är bara trött på den här glorifierade bloggvärlden där allt är mysigt, fint och fantastiskt hela tiden. Vem går inte igenom tunga tider? Nej eller hur, ingen har det så bra hela tiden men en del kan bara visa de bra sidorna av sitt liv.

    Tack🙂 Kanske behövs, det är bara tungt att ha blivit stans egen piraya när jag inte känner att jag har gjort någonting fel. Och i vanliga fall kan jag ta allt sånt småstads trams men just nu är det lite extra tungt eftersom det faktiskt är en tung tid för mig.

    Ja äkta feedback är alltid trevligt till det man skriver🙂

    Både och, det är fortfarande inte helt 100% utrett då det är en hjärna vs. hjärta situation. Du vet, när man vet vad man måste göra men när det absolut inte är det man vill.. men samtidigt så är det något som får en att må så dåligt, samma som får en att må så bra. Jag är lite beroende av den här personen tror jag. Dessutom är det många delar av mitt liv som blivit lidande pga det här. Så jag är nog lite förvirrad ändå!

    Puss & Kram❤

  5. Tessie skriver:

    Det är ju super spännande och intressant att du vill skriva en bok. Jag har länge tänkt på det med, min kommer ju dock då blir vädligt naken bild av mig och mitt liv. Jag vet dock inte om jag ger ut den i mitt namn än, och när jag kommer börja skriva den.
    Men det finns i mina planer iaf!..

    Låter spännande, dina ideér och tankar!🙂

    Kram

  6. Jasmine skriver:

    Åh, jag vill också skriva! Att du har lyckats skriva över 200 sidor är helt otroligt bra. Var stolt!

    Ditt kommande projekt verkar spännande. Jag blir nyfiken och vill veta mer.🙂

    Svar: Tack snälla! Jag ser verkligen fram emot att få skapa kort av mina nya inköp. Jag hoppas att det blir bra, jag ska göra mitt bästa. Nu var det ett tag sedan jag hade tid att sitta ner och pyssla. I helgen hoppas jag att nya kort publiceras i Kortmakeriet (http://jasmineskortmakeri.blogg.se).

    Tack för ditt stöd. Jag och R ska göra vårt bästa för att förhållandet ska fungera.

    Vännen, du är fin. Ditt stöd uppskattas. Beskedet kan komma vilken dag som helst. Senast nästa vecka ska jag veta. Det är spännande, jag är nervös och mina planer inför sommaren ligger fortfarande på is.

    R mår mycket bättre nu, tack.

    Jag har dessvärre inte haft tid att läsa boken ”Här ligger jag och blöder”… I skolan ska vi läsa en klassiker, så jag försöker ta mig tiden att läsa Romeo och Juliet. Hoppas att jag hinner börja med den omtalande boken som du tipsade om så snart som möjligt.

    Jag mår bra. Har inte mycket lust för skolan och känner mig lite smått stressad inför min oplanerade sommar. Men det är helt okej. Jag går med rak rygg.
    Hur mår du?❤

    Kram

Kommentera

