Här ligger jag och blöder – pt.2

Författare: Jenny Jägerfeld
Sidor:
252
Vad är skulptering?
Frågar man Maja Müller skulle hon kunna svara ”hylla”.
Frågar man Majas lärare, Valter, skulle han – precis som Majas pappa svara ” Nej, Maja. En hylla är inte en skulptur.”
Tror ni på fredagen den 13?
Frågar man Maja Müller skulle hon säga att det är en ”nationellt inbillad olycksdag”.
Frågar man istället henne om fredagen den 12 april, vad skulle hon säga då?
Det var nämligen den 12 april som allting hände, Maja stod vid in arbetsbänk under skulpturlektionen och höll på med sin hylla när hon sågade av den yttersta toppen av sin vänstertumme.
En elektrisk sticksåg. Metalliska tänder. Blodigt.
Maja går första året på gymnasiet och läser den estetiska linjen, hon gillar att klä sig i second-hand, att hålla sig fast vid sin egen stil och inte falla för det som är ”mode”. De flesta är udda på estet, det vet ju alla men enligt FAS-Lars och Vendela så sticker Maja ut extra mycket och det är inget de är blyga med att visa; men Maja är tuff och bits tillbaka. Men snart märker Maja att hela skolan plötsligt vet om hennes avsågade tumme, ja helt avsågad är den ju inte, men toppen är inte kvar och istället pryder ett stort bandage runt hela tummen och ned runt handleden.
Frågar man Maja själv om incidenten säger hon att hon aldrig skulle skada sig själv. Frågar man däremot Majas pappa så verkar han inte vara riktigt lika säker, han verkar orolig. Och Majas mamma, vad säger hon då? Ja, hon säger mest ingenting. Eller så kanske det är just det hon gör, den plötsligt gapande tomhålet är öronbedövande och det blir istället omvända roller; Maja får oroa sig för sin mamma istället.
Maja vill veta mer, hon söker, letar och reser. Ja inte långt från Stockholm, inte en sådan där spännande resa,  utan det handlar om något så oglamouröst som en tågresa ett par timmar. Hon finner saker, hon andas in ensamheten, men hon finner även en viss någon: Justin. Han är annorlunda och får Maja att tänka på annat än oro, ensamhet, fräcka och desperata mejl samt föräldrar.
Men en dag förändras allting, en dag finner hon inte ett fräckt och desperat mejl. Hon finner ett mejl som gör ondare än ondast. Hon finner svar hon inte vet om hon vill ha. Smärtan hon kände när sticksågen skar genom köttet, mötte benet och skar av en bit av henne; bleknar i jämförelse.
***
Majas historia är helt underbar att följa och jag har suttit som trollbunden och läste klart boken nu på eftermiddagen. Den är rolig, sorglig, häftig, unik och lättsam; allting på samma gång. Jag älskar språket, orden som bara andas magi. Det är väl kanske en ungdomsbok, den vann ju trots allt Augustpriset 2010 för: Årets svenska barn- och ungdomsbok. Men jag tycker nog att de flesta kan läsa den, om man är förälder istället, kan man få möta en värld ur en tonåringsögon och kanske komma närmare att förstå sin tonåring? Nåja, den är värd ett försöka av alla, jag tror att ni kommer att trollbindas och älska den, ja i alla fall nästan lika mycket som jag. Imorgon ska min kusin få låna den!

Hur har er långhelg varit?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Här ligger jag och blöder – pt.2

  1. Marcus Å skriver:

    Klart jag kollar upp hur det är med mina läsare, speciellt med de som jag har extra nära mig som betyder mycket. Du är en av dessa och därför bryr jag mig. Jag kanske är knäpp men tycker om att bry mig om människor i jämförelse med många andra. Gillar också din recension, ska läsa den boken!

    Jag har tagit det lugnt på valborg och allt är bra med mig. Vad har du haft för dig?
    Kram

  2. Jasmine skriver:

    Boken verkar minst sagt gripande. Man borde kanske låna den på biblioteket.🙂

    Svar: Tihi, tack! Verkligen tack för dina fina ord om kortet. du gör mig alltid så glad.❤

    Va' skönt att det har löst sig med jobbet? Mår du bra? Känns det bra? Är det roligt på praktiken? ^^,

    R och jag satt på akuten under hans födelsedag. Det var det firandet. Någon present fick han inte.Dock tänkte jag ge honom ett kort, men det blev inte av. Det kommer fler tillfällen.

    Kram

  3. Jasmine skriver:

    Idag lånade jag den boken på biblioteket. Jag ser verkligen fram emot att läsa den, eftersom jag hört en hel del fina ord om den.🙂
    Kram

Kommentera

