Här ligger jag och blöder


Jag har alltid älskat att läsa, sedan jag kunde läsa mina första ord; pussla ihop dem till en helt annan värld, så har jag älskat att läsa. Jag kan inte riktigt säga att jag älskar att läsa en bok mer än att se en film, i en bok vs. filmbaserad bok så vinner alltid boken och oftast med hästlängder. De flesta böcker jag fastnar för när jag antingen har sett bokomslaget (ja, de betyder mycket för mig…jag kan fastna för mångt och mycket jag går på omslag; såväl böcker som filmer och cd-skivor) eller läst baksidan, fast ja, oftast är det väl en kombination av de båda. När jag hittar de där pärlorna, de där riktigt speciella böckerna, då fastnar jag och trillar in i en värld att jag verkligen känner mig som Alice i Underlandet. Det är som att falla handlöst in i en helt annan värld, då kan jag lätt läsa ut en bok på en dag ifall jag är på det humöret, eller snarare har tiden.

Jag kommer ihåg när jag var runt 11 år gammal och jag var tillsammans med min familj i Italien och hälsade på min mormor. Jag läste boken Hunden som sprang mot en stjärna av Henning Mankell och jag fullkomligt älskade den, jag föll för språket och sorgsenheten i den; det var poetiskt och fint, men sorgligt i kanten. Mamma kom sedan in och sade att vi skulle gå ut, gå en promenad och träffa lite släktingar. Jag kommer ihåg känslan när jag steg ut i trapphuset, jag hade en känsla av att jag hade gjort något nyligen, men som jag inte riktigt kunde sätta fingret på. Har jag sett på film? Tänkte jag, men så några sekunder senare fick jag ”aha-upplevelsen”, det var ju boken som jag hade läst. Så skarpa bilder av allting i boken hade jag projicerat fram i min fantasi, att jag faktiskt trodde på att jag hade sett en film. Jag var överlycklig över känslan.

Samma känsla har jag fått nu. Jag tog med mig en ny bok på tåget idag när jag skulle till jobbet, idag tog jag det tidigare tåget dessutom och visste att jag skulle få sitta ett tag utanför jobbet, innan de öppnade. Jag greppade tag om Jenny Jägerfeld’s senaste bok: Här ligger jag och blöder. Den vann Augustpriset 2010 och om den är värd det! Jag fastnade på första sidan, den slukade mig fullständigt. Det är något magiskt med språket, det tilltalar mig verkligen och alla ord pusslas ihop till en fascinerande berättelse och man vill hela tiden veta mer. När jag tänker efter så kanske handligen inte är jättespeciell, den är inte deckare-spännande, men man vill hela tiden läsa vidare! Jag vill verkligen inte lägga ifrån mig den, jag fick kämpa nu när jag intalade mig själv att jag borde skriva om denna underbara bok. Än har jag dock – som tur är – inte läst ut den, men jag har kommit i alla fall 124 sidor. Må den aldrig ta slut. Time flies when you’re having fun, fick en ny innebörd idag, dock så kanske ‘fun’ är fel ord att använda, kanske vore when you’re transfixed/mesmerized bättre beskrivande.

Läs den, säger jag bara. Nu! Jag ska försöka skriva en recenssion sedan när jag är klar med den. Hoppas att ni alla har haft en härlig påsk och att ni har fått njuta av det underbara vädret, sommaren är ju här känns det som! Vi hoppar över våren och går hårt in, det gillas.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Här ligger jag och blöder

  1. Jasmine skriver:

    Jag älskar också att läsa! Idag har jag tillbringat större delen av dagen ute på altanen med näsan i en bok. Jag läste en fjärdedel! Nu är det bara de sista sidorna kvar. >.<

    Skulle inte du kunna förmedla lite boktips? Jag skulle gärna vilja veta vad du läser och vad du föredrar att läsa.🙂
    Tackar för att du tipsade om denna bok! Jag ser fram emot fler tips (och självklart också recensionen). Jag ska ta mig till biblioteket och låna boken så snart jag kan.😉

    Kram

Kommentera

