Pang!

Jag är supertrött, det har varit en lång men väldigt bra och produktiv dag. Jag kommer nog att skriva mer om det imorgon. Men nu, innan läggdags så läste jag på Aftonbladets hemsida och fastnade för en artikel som verkligen fick det att knytas i magen på mig.

I USA finns det verkligen lagar, regler och bestämmelser som jag inte förstår mig på! Det är mycket som jag tycker är knäppt stormaktslandet egentligen, men det här är verkligen hårresande. Som jag har tagit upp i ett tidigare inlägg så är det lagligt att ha vapen och det är flera i USA som har det.
Nu var det dock en sexårig pojke som hade med sig en pistol till förskolan, som tur var (eller vad man nu ska säga), så verkade han inte ha den med sig i ryggsäcken för att skada någon; dessvärre hände något i alla fall. Pistolen föll ur väskan och fyrades av, den sexåriga pojken som hade med sin pistolen blev själv skadad samt att en annan jämnårig pojke och en flicka i femårsåldern blev skadade. Dock var inte skadorna livshotande, men det var många barn som blev rädda då detta skedde i en skolmatsal i Houston. Just nu håller man på att utreda hur den sexåriga pojken fick tag i pistolen.

Jag tycker att det är så läskigt, att vapen är så lättåtkomligt och syns så öppet i USA (speciellt vissa delar) och även om det inte var meningen att den här lilla killen skulle komma över vapnet, så är det inte en ursäkt. Det borde finnas fler restriktioner enligt mig, för vi är bara mänskliga och i våra egna hem (om det nu skulle vara därifrån pojken har fått pistolen) så kanske vi glömmer att ta undan pistolen och har man barn som är i den åldern och är väldigt nyfikna, ja då kan det hända saker.

Vad tycker ni?

Här kan ni läsa artikeln.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Pang!

  1. Lisa skriver:

    Lagarna där bör verkligen ändras — många anser att man ska kunna köpa en pistol för att kunna skydda sig själv, men vem är det som kommer till skada? Är det verkligen ”the bad guy” som försöker bryta sig in i huset? I de flesta fall är det inte det; i de flesta fall är det någon man bryr sig som kommer till skada. Man kan verkligen fråga sig om det är ens familj man försöker skydda då det är ens familj som kommer till skada…

    Puss&Kram!

Kommentera

