Don’t judge the book by its cover(?)


Jag har ingenting emot tatueringar, jag kan rentav tycka att det är väldigt snyggt!
Visst kan jag ibland blir förvånad när jag ser personer som verkar ha tatuerat heeela kroppen, med tatueringar; men märk att mitt ord var förvånad, inte på något sätt betyder det att jag tycker illa om det. Det enda jag skulle kunna känna är att jag inte är ett stort fan av den personens body art, men alla tycker om olika saker och jag anser att tatueringar är väldigt personliga och något som inte verkar betyda något för mig, kan betyda otroligt mycket för någon annan. Men, visst självklart finns det personer som har tatuerat in saker de ångrar och saker som egentligen inte alls är personliga, men det är upp till dem. Det enda som skulle göra mig konstig till mods, eller på något sätt negativt inställd mot tatueringar vore ifall de bar budskap som kan såra andra; såsom hakkors eller liknande.

När jag läste på aftonbladet.se så såg jag en artikel som Sam Aalto, 40 år och SO-lärare i Skövde. Han är piercad, tatuerad och har tuppkam. När kommunalpolitikern (ja, han var rätt så gammal) Sture Grönblad (MP) besökte skolan blev han uppenbart förfärad över att Sam fick vara lärare på skolan, på grund av sitt utseende. Grönblad gick först och klagade hos en av rektorerna och när denne tog Sam i försvar så gick Grönblad vidare till skolnämnden i Skövde.

Visserligen så lyfter den här artikeln bara fram Grönblads, kanske föråldrade(?) syn eftersom även skolnämnden reservationslöst försvarade Sam. Jag blir så trött på att människor verkligen bara tänker på det yttre, Aalto är lärare på en högstadieskola och jag tror att barn i den åldern är tillräckligt mogna för att kunna hantera något sådant, även om jag anser att en lärares yttre inte är det viktigaste, så hade jag möjligtvis förstått Grönblad ifall Aalto hade varit en dagislärare; men bara möjligtvis. Jag känner att det här är en sådan onödig debatt, att Grönblad då han lyfte fram denna åsikt var onödig! Det viktigaste är att han är en bra lärare och eleverna gillar honom, att Aalto vågar vara sig själv kanske snarare ger honom mer respekt från eleverna och kanske även något som eleverna behöver. När man går på högstadiet börjar man matas med alla måsten kring hur man ska se ut och hur man ska vara; då är det viktigt att vuxna visar att det är okej, okej att vara den man är. Det hade möjligtvis varit en helt annan sak ifall föräldrarna på skolan hade reagerat, men de har stöttat Aalto helt och hållet i detta.

Jag har haft lärare som klätt sig i de typiska lärar kläderna, men jag har också haft en rätt så ung lärare under min skoltid och han klädde sig väldigt moderiktigt och hade v-ringad t-shirt över muskulösa ärmar och tajta jeans, något som kanske hade verkat olämpligt bland de unga tjejerna som han var lärare åt (han var lärare både på högstadiet och gymnasiet).  Men sådant reagerar ingen på, eftersom han ser ”städad ut”.

Sam Aalto är fembarnspappa och jag tror absolut inte att hans surrealistiska tatueringar gör honom till en sämre lärare, eller sämre pappa. Kanske bättre än många andra, istället. Inte vet jag. Varför ska inte vuxna få vara dem det är, när det är sådant det säger åt ungdomarna att vara? Man ska inte vara så fördomsfull enligt mig och precis som skolstyrelsen säger, ”Att endast låta elever möta vuxna som inte har någon tatuering, piercing eller är klädd i kostym skulle inte stämma mot hur samhället ser ut i dag”

Här kan ni läsa artikeln om Sam i Aftonbladet och här kan ni läsa Malin Wollins krönika om ämnet.

Vad tycker ni?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Don’t judge the book by its cover(?)

  1. Lisa skriver:

    Jag tycker att det är ren skit att vissa politiker tänker på det sättet.
    Vad är det som gör en tatuerad person mindre värd? Är man mindre ”ren” om man har tatueringar? Är man sämre som person för att man med all säkerhet är kriminell? Det går inte ihop någonstans.

    Det är just detta som är ett problem för mig; jag har flera tatueringar, jag har en piercad läpp och jag har inte ens fyllt 20 än. Att jag studerade juridik under gymnasiet och att jag tog studenten med ett snitt på 18,2 är någonting som slängs i väggen med tanke på mitt utseende. Att jag älskar att läsa klassikerna, och att jag har läst Shakespeare i orginalspråk sedan jag var 17 år, är tydligen inget man kan ha i åtanke.

    Man kan inte skylla på att barnen blir rädda för sådant — vissa barn blir rent utav fascinerade av det. Jag har sett mindre barn på tunnelbanan på väg till skolan (med sina föräldrar, såklart) som tittat på min läppiercing och som börjat le när jag lett mot dem. Till och med min 2-åriga brorson blev intresserad av min fottatuering i somras, och jag tror att det säger en hel del.
    Man kan inte tala för barn/skolelever som politiker om man inte pratat med dem tidigare.

    sv. Jag avundas lite dig på den fronten; jag är så fast i främst 1800-talets litteratur att jag inte lägger stor märke till de nya författarna, vilket jag också borde göra. Vem vet, man kanske går miste om framtida klassiker för att man var för insnärjd på de som existerat i 200 år.

    Puss&Kram!

  2. Jasmine skriver:

    Jag håller med dig; man ska inte döma, innan man vet vem människan är inombords.

    Svar: Tack vännen.❤
    Hoppas att du snart kommer igång med träningen, när du känner dig frisk nog.🙂

    Dina kommentarer uppskattas alltid! 'du skriver så klokt och jag gläds åt att du kan känna igen dig i mina inlägg – oavsett om de är positivt eller negativt; det är skönt att inte känna sig ensam.

    Det här med bild ska jag absolut fundera på. efter dina fina ord känns det faktiskt okej (just nu).

    Jag är rörd – oerhört rörd. Dina ord om mig är ofattbara och jag kan inte göra mer än tacka dig – av hela mitt hjärta. Fina du, jag tycker mycket om dig. <33

    Kul att du har fått staka kommentarer angående intervjun. Jag kände att jag inte hade tid att läsa den. Just nu är bloggvärlden inte min högsta prioritering. Jag skriver ju inte ens ett inlägg per dag!?

    Ta vara på dig.❤
    Kramar

Kommentera

