Barista


Idag hade jag ställt klockan på 05.30, inte direkt favorittiden att vakna på, men det gick oväntat bra. Kanske för att jag var nervös, oavsett vad det var så gick allting väldigt smidigt. Idag var det nämligen dags för min första dag på barista-kursen, jag hade verkligen en klump i magen igår kväll av anledningar som jag inte riktigt förstod; kanske var det för skolkänslan? Att vara tillbaka bakom skolbänken och känna ”jag måste fixa det här”. Men jag hade inte behövt oroa mig vidare mycket.
När jag kom dit så träffade J där, en tjej som jag talat med lite kort på AF och det var trevligt att känna igen någon på kursen. Resterande delen av dagen kändes rätt så bra och även om det var en del att ta in så kändes det väldigt roligt; det som jag gillar mest är att det blir mycket laborationer och därmed praktik och inte bara teori. Imorgon ska vi till exempel börja lära oss att göra egna espresso och efter denna intensiva vecka väntar två praktikveckor, förhoppningsvis hittar jag något här i närheten.

På tåget hem fixade jag med läxuppgiften och under eftermiddagen hemma gjorde jag klart alla 29 frågorna, trots att ledaren hade sagt att 12 räckte, men jag tänkte att de resterande 17 frågorna kanske skulle bli läxa framöver, så nu är alla gjorda. Har fått en kaffe-bok att låna av dem också, ska ta och läsa lite i den under kvällen.

Spännande start på denna vecka, hur har er vecka startat?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Barista

  1. Marcus Å skriver:

    Jag har haft en riktigt bra start på veckan. Slutade lite tidigare på praktiken igår så det blev en fika med en polare och gud vad vackra tjejer det finns i Norrköping. hahaha

    Det står ju att jag har slipsens.se som adress till min blogg? Det stämmer ju…
    kram

  2. amandarieem skriver:

    HEY!

    Har precis dragit igång en tävling i samarbete med STILBRUDEN.se där du kan vinna ett smycke till ett värde av 200 kronor. Anmäl dig nu!

    Direktlänk till tävlingen: http://scenbloggen.com/amandarieem/2011/04/11/smyckes-tavling-i-samarbete-med-stilbruden

    LYCKA TILL!
    http://amandarieem.com

  3. Sandra skriver:

    Tidigt att vakna då. Men det låter som det gick väldigt bra i alla fall🙂 Roligt.

    SVAR: Det är en väldigt lång och krånglig historia som bara exploderade igår, över en timmes maratonskrikande på kontoret och sen kände jag bara att jag inte ville vara kvar en sekund till. Har fått sms från en kille som är lite ”för mycket”. Så ville jag reda upp det hela igår men det slutade med total kaos där allt var mitt fel och jag var naiv och dum i huvudet i princip.

    Nej jag tycker med det är jättekonstigt faktiskt. Men men.

    Ja, det finns jobbiga aspekter med båda sätten såklart. Tack🙂

    Det blir ju svårt att kombinera det. Speciellt om man har små barn, men jag vet t.ex. att Jesper inte behöver träna alla passen för att ha tid med sina barn också. Så de försöker lösa det på bästa sätt.

    Puss och kram

  4. Lisa skriver:

    Det är alltid bra att ha en del saker gjort för säkerhets skull🙂

    sv. Nej, det blir inte för mycket besvär; min mamma är riktigt bra på blommor, så det räcker med att jag frågar henne (hon har bara inte varit hemma under veckan).

    Puss&Kram!

  5. mia skriver:

    Det låter ju väldigt roligt och spännande! Kul att du gillar det. Hoppas det fortsätter att gå bra för dig🙂

    sv: Nej det är ju verkligen inte det, men jag försöker att fokusera på annat. Jag har ju skolan, vänner, träning osv.. Jag försöker att inte vara hemma och känna mig instängd. Ja, jag har fått en ny lägenhet som har inflyttning första juli. En tvåa på 51kvm, en vindsvåning i stan. Ska bli väldigt kul att få flytta, börja om själv från början och sådär. Jag längtar.

    Vad kul att du har grunderna! En av mina bekanta sa att grammatiken är supersvår, så jag är lite nervös för grammatik har jag otroligt svårt för. Iallafall när jag läste franska, jag förstod verkligen inte grammatiken. Åh, skoj med spanska. Det verkar som att det är många som pratar spanska också, så det är nog bra att kunna!
    Vad tråkigt, hoppas att du kryar på dig! Kram

  6. LIENE skriver:

    sv: ja, så är det:) men min nuvarande musiksmak kan du även se i min meny i bloggen till höger, i min presentation.

    Vad skönt att höra att det gick bra:D

  7. Jasmine skriver:

    Va’ kul! Roligt att det kändes så bra.🙂
    Kram

  8. Tessie skriver:

    Sv: Grått och trist väder idag med, men det var ingen dimma i morse iaf. Därimot så är jag så seg på morgonen, vill helst ligga kvar, orkar inte tänka tanken att sätta mig på svarta faran (min cykel) och ge mig i väg till jobbet, MEN jag gör det! *stolt*.

    Bakar gör jag för att det behövs finnas nybakat fika på jobbet, snart drar sesången i gång på riktigt och det kommer vara mycket gäster så det gäller att det finns!🙂

    Min Jonas kommer på fredag till mig så vi får en helg tillsammans igen, på lördagen firar vi 2år med så det ska bli mysigt!!🙂

    Kramar

Kommentera

