Dag 07 – Det här språket vill jag tala flytande


Jag har ju glidit ifrån min 30-dagarslista, så jag kände att det var bra att gå tillbaka till den nu; annars kommer den nog, med all sannolikhet att rinna ut i sanden.
Ett språk jag vill tala flytande.
Det är svårt, jag är intresserad av språk och det vore riktigt häftigt att kunna något väldigt speciellt språk (speciellt för Sverige åtminstone), som till exempel kinesiska eller japanska. Det känns väldigt exotiskt. 

Det här med språk är även så spännande i och med att de verkligen förökar sig. Engelskan är ju ett otroligt stort språk och många här i världen pratar det, inte minst här i västvärlden. Men den har också ökat på senare tid, när jag började i skolan var det fortfarande rätt så ovanligt med engelskan, kändes det som i alla fall. Jag fick min första engelska undervisning i skolan när jag gick i tredje klass och nivån var riktigt låg, det handlade om att sjunga blinka lilla stjärna på engelska samt att lära sig frukters namn. Det var först i fyran som det kom igång ordentligt. Min lillebror som endast är tre år yngre än mig fick lära sig engelska från och med första klass, bara där blev det en ändring.
Mina föräldrar har många utländska vänner och bekanta och engelska har därmed ändå varit en liten del av mitt liv, mer än vissa som gick i samma klass som mig i alla fall. Jag drömde om att få lära mig tala engelska flytande och vara lika duktig som mina föräldrar. I och med att jag älskade språket så mycket så investerade jag en hel del energi på engelska lektionerna i skolan, när jag var 16-17 år fick jag till och med komplimanger av lärare och andra på Internet, kring mitt språk.

Men idag så känns det helt annorlunda, att man bor i Sverige och är rätt så duktig på engelska som ung, är inte längre något vidare exotiskt. I princip alla ungdomar kan engelska idag, många fångar ju upp en del från musik och TV-serier som går på TV. 

Så tillbaka till språket som jag vill tala flytande.
Det handlar alltså om något häftigt, exotiskt som kinesiska eller japanska, just för att det bara vore häftigt. Men om jag ska vara ärlig och kanske lite mer praktisk, så vore det roligt att lära mig italienska igen (talade det när jag var liten, och då handlade det ju om en väldig ”basnivå” på språket) eller spanska som jag läste under första året på gymnasiet. Spanska speciellt, är ju ett sådant brett språk att de tär något man verkligen kan styla med, och ha nytta av om man åker utomlands. Franska är också ett språk som vore häftigt att lära sig, mest för att jag tycker att det låter så otroligt vackert.

Men om jag måste välja? Okej då, då säger jag väl spanska.

Vad skulle ni välja för språk?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt, Bloggen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dag 07 – Det här språket vill jag tala flytande

  1. Sandra skriver:

    Jag gillar verkligen språk. Men vilket jag helst skulle vilja prata vet jag faktiskt inte.

    SVAR: Det är himla konstigt det där, tydligen måste man vara involverad med någon i laget om man är tjej på läktaren. Underligt. Ja vi hade roligt och det blev en vinst för grabbarna!

    Ja man får vara hur trött som helst haha. Det var en tung bortaresa för min kroppen. Ja jag har sett Scrubs, kul serie. Haha ja jag gillar no pants, no problem.

    Nej det är lugnt. Hon dog två månader efter hon föddes, ett fel på ett kromosompar. Så jag kände inte henne men jag har ändå några minnen, vilket jag tycker är skönt. Att kunna se på bilder och sådär. Men jag tror det är tufft på olika sätt att ha träffat och att inte ha gjort det.

    Nej, jag tycker det är starkt att prata om sådana smärtsamma och jobbiga saker. Att ta upp det.

    Haha det är bra, då får man gömma undan det!🙂

    Usch vad jobbigt, krya på dig!!

    Det är han också, det är en bra kille. Jag tycker med det, det är nog svårt efter karriären om man inte har något annat än sporten att fall på. Det är jobbigt, det tar väldigt mycket tid med bortaresor och träningspass. Det blir ju liksom rätt mycket fritid som går då. Nu är det inte många av killarna som har barn men de som har det tycker ju såklart det r extra jobbigt då de sällan är hemma på varken dagen eller kvällen. Jag förstår dig, det är inte alltid lätt att fokusera hjärnan på både plugga och jobba, man blir helt snurrig.

    Med mig är det fint. Har hängti solen och sen en vinstmatch på det🙂

    Puss & Kram

  2. mia skriver:

    Jag har faktiskt sökt en kurs i att lära mig italienska! Tycker det är så otroligt fint. Franska har jag läst i tre år, har tyvärr tappat ganska mycket men jag kan fortfarande en del.🙂

    sv: ursäkta mitt sena svar, det är mycket som händer i mitt liv just nu och bloggen har tyvärr fått lida men jag saknade att skriva så mycket så jag ska försöka få tid till det. Tack, jag gillar verkligen sjalen. Har använt den ända sen jag köpte den🙂
    Vad bra att du hade en bra födelsedag! Du behöver inte be om ursäkt, nu är det jag som har varit otrolig seg på att svara istället.
    Det har du rätt i, jag har fått många nya vänner här uppe och dem är guldvärda. Dem tar mig ut på promenader, fester och bara hem till dem och mysa. Det är fint.
    Med mig är det helt okej, jag lever iallafall. Jag går inte under och det är huvudsaken, men det tär så otroligt mycket på mig att bo med exet. Hur är det med dig? Kram

  3. Marcus Å skriver:

    Får börjar med att tacka för din kommentar. Tror också att det där med kärleken löser sig när man minst anar det, men trött på att höra det bara.

    Vad gäller språk skulle jag vilja kunna prata Slovakiska för jag har en vän som bor där. Men tror det är alldeles för svårt att lära sig…

    kram

Kommentera

