Mobbning



Det finns många olika typer av mobbning, det finns det väldigt uppenbara och det finns den mer dolda; kanske mera psykiska mobbningen. Den som är tyst och som kanske bara den berörda vet om. Mobbning kan vara otroligt svårt och ett väldigt känsligt ämne, många som blir mobbade börjar tro på de fula, hemska orden som klasskamraterna eller omgivningen kastar ur sig och kanske blir följden att de börjar skämmas över sig själva och kanske försöker stänga allting inne. Detta kan bli otroligt jobbigt att bära och det kan leda till hemska konsekvenser som depression, men det kan också gå ännu längre; det är inte ovanligt att många som tar sina egna liv har blivit mobbade.

Marcus Åberg är en 22-åring, superfin kille från Norrköping som har en jättefin blogg, jag har följt honom ett tag och han brukar även ha ett par gästbloggare hos sig, eller så gör han intervjuer med någon annan person, utanför bloggen som  då talar om något visst ämne. För ett tag sedan så hade Marcus en intervju med Björn Hultman, en 22-årig kille från Linköping som berättade om sin uppväxt och mobbningen som han fick stå ut med i skolan. Idag driver Björn sin egen blogg och föreläser om mobbning, i hopp om att kunna nå ut och hjälpa andra i samma situation; men även för att andra i samhället och i skolor ska få upp ögonen för detta.

När jag såg Björns intervju på Marcus blogg så föll jag pladask, jag tyckte att det var intressant och sorgligt samtidigt som jag beundrade Björn som tagit sig ur det hela. Jag kommenterade till Marcus på bloggen, att det var ett bra initiativ av honom att lyfta fram ett sådant viktigt och bra ämne, samt att jag även kommenterade hos Björn och skrev ett långt inlägg om att jag tyckte att han var riktigt stark och modig.

Ett par dagar senare fick jag ett mejl från Marcus där han frågade ifall jag ville vara med i en intervju och jag tackade självklart ja. Så nu kan ni läsa om mig på Marcus blogg och även följa hans debattinlägg kring mobbning.

Om ni har fler frågor, eller frågor överhuvudtaget så kan ni alltid slänga in en kommentar här eller mejla mig. Min mejladress står här till höger på min blogg.

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Mobbning

  1. Marcus Å skriver:

    Jag vill tacka dig för att du ville vara med på detta. Snart rullar jag vidare med nya spännande ämnen också, det får du inte missa!

    Vad gör du annars idag då?
    Kram

  2. Lisa skriver:

    Jag läste din intervju tidigare, och jag blev så rörd av det du skrev; inte bara för att jag blev så berörd över att du vågade skriva om det på ett sådant blottat sätt, utan också för att det är så hemskt att man kan bli behandlad på det sättet redan så tidigt.
    Du skrev otroligt fint❤

    Puss&Kram!

  3. Björn Hultman skriver:

    Bra att du också var med🙂

  4. Jasmine skriver:

    Du bjuder (som vanligt) på att intressant inlägg. Kul!🙂

    Svar: Tack för din fina kommentar. Det svåra är att göra kort inför tillfällen, där smaken är så himla olika. Sen är jag ju bara nybörjare vad gäller bröllopskort, så det är inte lätt. Men jag ska ta det i min takt. Försöka. Om jag bara hade mer tid…

    Skulle jag beskriva din blogg skulle den självklart få ordet ‘personlig’ i sin skildring.

    Hihi, tack. Du inspirerar mig så. Jag tror bestämt att det ska skrivas ett inlägg om just klistermärken som fastnar.

    Stackare. Jag hoppas att du blir frisk inom kort.❤
    Min helg har varit okej.

    Du är fantastisk. Tack för att du finns.❤
    Kram

  5. Tessie skriver:

    Sv: Ja du, det är rätt fantastiskt vad fort det kan vända. Snart är all snö här borta, det ligger lite kvar på dom skymda och skuggade platserna. Idag är det dimma, sån där riktigt trolldimma. Var lite läskigt att cykla till jobbet måste ja säga!

    Gårdagen var helt okej, jobbade kom hem vilade och sedan la jag mig rätt tidigt. Orkar som ingenting. Blir ju så när man lägger all energie på att ta sig upp och åka till jobbet.

    Hur är det med dig!?..
    kram

Kommentera

