Dag 06 – Tre saker du inte vet om mig


1. När jag var liten så gillade jag inte att ha napp, istället så sög jag flitigt på tummen. Något som min pappa absolut var strikt med, eller ja ganska i alla fall. Han försökte allvarligt att förklara konsekvenserna med att man kunde få sneda framtänder. So what, tänkte jag, som att jag tänkte ge upp min älskade tumme! Han försökte med andra saker istället, som att jag till exempel skulle få den där lekstugan i trädgården som jag önskat mig så länge, om jag bara slutade. Men nej, jag ville inte! Jag tror, pinsamt nog (i alla fall såhär i efter hand) att jag slutade runt sju-årsåldern.

2. Jag har spindelfobi (eller arachnophobia, om man vill låta lite smug). Det har blivit bättre vill jag tro, under senare år. Men när jag var yngre så var det hemskt med mamma och pappas husspindlar. De som bodde i garaget och blev riktigt feta och stora. Det var sådana man skrek högt över eller väckte pappa mitt i natten för att det var en i rummet. Usch!  En sak som är otroligt skönt med lägenheter, man slipper dem! 

3. Jag var helt kär i TV-serien Sunset Beach som gick på TV när jag gick i femman (tror jag). Jag och min kompis M följde den båda, eller jag försökte så gott jag kunde. Den började 16.20 på TV4 om jag minns rätt och hade jag tur så hann jag se klart avsnittet innan min pappa kom hem; han gillade nämligen inte att jag tittade på den serien. Hemma hos M följde jag den flitigt dock, varje gång vi bestämde oss för att leka efter skolan (ja, vi kallade det ‘leka’ då) så såg vi dagens avsnitt tillsammans. Jag brukade sitta hukad vid TV-knappen (den man stängde av TV:n med) och vara beredd att stänga av TV, alternativt byta kanal ifall någon av mina föräldrar kom hem. Jag kommer ihåg hur jag då älskade terror island avsnitten, är det någon annan här som följde denna – egentligen väldigt dåliga – serie?
Såhär i efter hand så kan jag inte förstå varför jag gillade serien så mycket, alla hade sex med alla och dessutom var de alla likt förbannat tvungna att tala högt för sig själva så att någon annan självklart(!) kunde stå bakom hörnet och få reda på den otroligt hemliga detaljen, så att denna ‘annan’ sedan kunde utpressa personen som talade högt för sig själv.  Spänning på hög nivå, eller hur?

Vad har ni för hemligheter?

Om rhulth

En adopterad 28-åring med en masterexamen i socialantropologi, frilansreporter, samt en skriv- och läsfantast. Frilansar för Adoptionscentrum. Bor utanför Stockholm och kontaktas enklast via rinki.hulth@gmail.com
Det här inlägget postades i Bloggen, Privat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Dag 06 – Tre saker du inte vet om mig

  1. Lisa skriver:

    Okej, hemligheter…
    1. Jag är löjligt höjdrädd; mina ben kan skaka bara när jag står på en stol, men trots det älskar jag att flyga.

    2. När man ändå pratar om flyg — jag gillar verkligen flygplansmaten jag fått på mina resor (är det bara jag som tycker att det är gott?)

    3. Jag har kvar några gossedjur från när jag var liten. Jag vet inte riktigt varför jag har behållt dem — några fick jag i julklapp av min pappa, så det kan ha med det att göra, men en av dessa gossedjur har även gått i arv (det tillhörde min mamma innan jag fick den).

    sv. Det är klart att jag vet att du har vänner (det skulle vara konstigt om så inte var fallet med tanke på din ödmjukhet), men det är synd att du inte upplever den där ”SATC-vänskapen”, för det är någonting jag känner att jag har, på många plan.

    Du är inte den enda som förlorat kontakten med vänner i samband med att en pojkvän dykt upp, och det är någonting som inte kommer att ta slut i första taget. Precis som du gjorde tror många att de inte förtjänar någon pojk-/flickvän. Man glömmer bort att det är just det man är.
    Du behöver inte oroa dig över ”vänner-fronten”. Du är en person man lätt fattar tycke för (i alla fall inom bloggvärden, och jag tvekar på att det är annorlunda i verkligheten), och jag är säker på att du skulle knyta nya band till dina gamla vänner/nya personer väldigt lätt om du gav det en chans (jag insåg nu att det kan tolkas på ett taskigt sätt, vilket inte alls var min mening).

    Puss&Kram!❤

  2. Sandra skriver:

    Haha åh Sunset Beach, som vi såg det!!! Sjukt töntig serie om man tänker på det men då var det slavföljande av den som gällde.

    Svar: Fjärilar är så otroligt vackra ju. Vad skönt att solen sken🙂 Ja, idag var det varmt på riktigt här nere. UNDERBART!

    Det är härligt att ha så inspirerande männiksor i sin närhet och sin familj!

    Tack, jag har vilat hela dagen (förrutom en liten stund) faktiskt, orkade inte ta mig till jobb idag helt enkelt och har lovat att lyssna på kroppen.

    Det är alltid så och jag har svårt att sätta mig och skriva ihop det, tyvärr. Ibland så flyter det på men.. ja, det är inte lätt🙂 Men jag tycker du lyckas då alltid leverera tänkvärda inlägg!

    De brukar vara det, minns en av målvakterna under VM. Tror han var 46 eller något sånt. Helt sjukt! Men Jeppe har sagt att han slutar innan dess😉 Ja det är alltid kul att se de unga ta ett steg framåt och få göra bra ifrån sig. Dessutom tror jag att detta kan visa sig vara nyttigt även för ”den gamle”. Han kommer snart sitta på bänken som tränare om min lilla framtidstolkning slår in🙂

    Puss och Kram

  3. Marcus Å skriver:

    Okej. Jag beklagar verkligen detta och jag hade ingen aning om att du hade en syster, eller skulle ha haft. Det är väldigt fint av er att besöka hennes grav inte många som gör i dagens samhälle. Alla bara kör på och struntar i det förflutna.

    Angående dina svar till min debatt så ska jag lägga upp det denna vecka så får du se slutresultatet. Hoppas du får en fin dag trots allt.
    Kram

  4. Eleonore skriver:

    ÅH jag älskade Sunset Beach! Jag och min farmor brukade alltid sitta och kolla på det under regniga sommardagar när jag var liten. Kanske därför jag gillade det så mycket, just för att det var min och farmors grej🙂
    ÅH tack för den fina komplimangen om min baloutfit, så glad jag blir! Du är så snäll!
    De var jättefin den kalasbilden ju, man kan hitta så mycket fint på nätet. Speciellt på weheartit😀
    Med mig är det bara bra, blir mycket hemmafix och till helgen blir det jobb igen på Stena Line. Hur är allt med dig?🙂
    Kramar!

  5. Lissie skriver:

    Jag sög också på tummen. Varför ha napp liksom? Det var så illa att mamma fick pensla tummarna med typ stop-och-väx för att jag skulle sluta.🙂 Fick du sneda framtänder sen då? Det känns lite som att det är en myt…

    Söt bild förresten. Och du skriver fint som alltid!

    Tack för din kommentar, även om det var evigheter sen. Jag blev verkligen glad av den, av allting du skrev. Du verkar vara en tänkare – jag gillar sånt! Och jag tror du har rätt i att något av det viktigaste är att tänka att det faktiskt blir bättre, och att det finns en mening med motgångarna också, även om det är svårt att tänka så just där och då. (Ibland tänker jag att meningen med att må dåligt är för att jag ska få en massa skrivövning, det är svårare att få ur sig något bra när allt är toppen. Underligt det där.)

    Hoppas att det är bra med dig, och du, varför inte ladda ner/köpa en box med Sunset Beach? Det vore nostalgi.🙂
    Kramar

  6. LIENE skriver:

    hahaha, sunset beach är ju bra, fast om man ska vara realistisk och leva i nutiden så är serien dålig…the OC kommer också vara ”dåligt” om några år. Men ja, allt utvecklas ju.

  7. Tessie skriver:

    Sv: jag tror nog att du inte hade haft nå problem med Zantos. Han är en otroligt lugn och snäll hund tack vare att Sandra har tränat honom som hon gjort!!

    Med mig är det rätt bra, lite små seg. Mycket att göra på jobbet, kanske inte arbetsmässigt med planering och så.

    JO, får hoppas det blir fest snart igen då!😀
    Kram

  8. Tessie skriver:

    Sv: Jag förstår vad du menar, det är aldrig roligt när en hund står och skäller eller springer mot än och hoppas. Det tycker inte heller jag om.
    Zantos kan vara ivrig, men han skäller ALDRIG och han hoppar absolut inte när han ska hälsa på någon. En mycket charmig herre, tror du skulle tycka om honom!🙂

    Nej, det är otroligt påfrestande när man har miljoner med saker som ska göras. Skrev just ett inlägg om det faktiskt!🙂

    Kramar

  9. Tessie skriver:

    Sv: Tack så mycket!! Vad roligt du gillade det!
    Jag försöker varva ner när jag kommit hem från jobbet. Jag försöker ta mig egen tid, men vill gärna ta tag i hemmet, eller försöka vara med någon vän. Men som sagt, jag märker själv att jag inte har orken att göra allt det jag skulle vilja, då är det dags att sänka hastigheten.

    Ja, jag träffar Zantos rätt ofta, han och Sandra (min bästa vän) hans matte bor bakom mitt lägenhetshus, och det blir ju så att jag kommer träffa honom varje dag sedan när vi flyttar ihop alla 3!!🙂

    Kramar

  10. Jasmine skriver:

    Roligt att få veta mer om dig. Det blir lätt opersonligt, när man skriver en blogg. Du lyckas dock alltid med att förmedla din personliga anda i texterna som publiceras.🙂
    Kram

  11. Tessie skriver:

    Sv: Ja det är super viktigt att ta sig egen tid när man kommit hem från jobbet. Därför kan det en del dagar bli så att jag avstår att umgås med vänner när jag kommit hem för jag behöver den tiden som jag får när jag väl är hemma att ta det lugnt på och varva ner innan det är dags att lägga sig…🙂

    kram

Kommentera

